صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۲۶۶

گزیده تحلیل های رسانه ها

محکمه تقلب -  جنایت اصلاح‌طلبان بدتر از جنایت نجفی‌ بود -  آمریکا ناامید شد -  راز يگانگي امام و رهبري -  ریزش دلا‌ر به مرز ۱۳ هزار -  شكل جديد جهان

محکمه تقلب
 جوان:
قبل از اینکه وارد طرح تقلب و دادگاه خاتمی شوم، لازم می‌دانم مقدمه‌ای را بیان کنم که برای اصلاح‌طلبان به عنوان یک جریان سیاسی می‌تواند سودمند باشد. دیروز در بالای صفحه یک روزنامه سازندگی این عبارت از صادق خرازی نقش بسته بود که «خردمندان اصلاحات نیرو‌های مسئله‌دار اصلاح‌طلب را حذف کنند.» نگارنده نیز که ذره‌ای تعلق جناحی در خود حس نمی‌کنم بار‌ها می‌پرسم چرا ۲۰، ۱۰ نفر اینقدر برای جریان اصلاحات هزینه می‌سازند؟ چرا چهره جریان را چنان مخدوش کرده‌اند که نمی‌دانیم اصلاحات یک جریان اعتراضی است یا سیاسی؟ یک جریان روشنفکری است یا سیاست‌ورز؟ یک جریان اپوزیسیون همتراز نهضت آزادی است یا درون نظام؟ در نظام است یا بر نظام؟ راه امام را می‌رود یا راه عقل خودبنیاد خویش را؟ و چرا فحول این جریان حاضر به زلال کردن آب خروجی چشمه خویش نیستند؟ نمونه آن مواجهه با ماجرای نجفی است که جهانگیری سیر تا پیاز آن را در حوزه اخلاقی می‌داند، اما چطور به یک مظلوم گرفتار آمده در تور نهاد‌های امنیتی تبدیل شد و آنان که پشت پرده گسترده اخلاقی آن را می‌دانند، نپرسیدند چرا جریان اصلاحات بر شهرداری وی تأکید کرد و شورای شهر به آن رأی داد؟ و چرا حالا هم باید هزینه پرداخت کنند؟
 اما درباره مدعای تقلب اصلاح طلبان (همان اقلیت) طوری با دادگاه خاتمی مواجه شدند که گویی ۱۰ سال است اسناد را مهر و موم کرده‌اند و از نشر آن حیا می‌کنند و اکنون همه ادعای خود را پشت عدم نشر رسانه‌ای دادگاه آورده‌اند که القای حقانیت کنند. دادگاه که هیچ، چرا در ۱۰ سال گذشته چنین ادعایی را نداشتید؟ چرا اسناد را به حسین باستانی در بی‌بی‌سی ندادید تا آن گزارش آبکی را چند ماه پیش در تأیید سخنان محمدرضا خاتمی منتشر نکند؟
 جنایت اصلاح‌طلبان بدتر از جنایت نجفی‌ بود
 کیهان:
در برخی از حوادث شرایطی بوجود می‌آید که شعار و اهداف یک جریان سیاسی نزد افکار عمومی در بوته آزمایش قرار می‌گیرد. اردوگاه اصلاح‌طلب در هفته گذشته دچار شوکی بزرگ شد. یکی از اعضای اصلی این جریان سیاسی مرتکب قتل شد و اصلاح‌طلبان بلافاصله برای تطهیر وی دست به سناریوسازی‌های مختلف زدند.
 از جمله این سناریوها چسباندن وصله خیانت به مقتول بود. مقتولی که دیگر دستش از دنیا کوتاه است. البته این موضوع توسط پلیس تکذیب شد. اما پیش‌تر برخی از اصلاح‌طلبان حکم به مهدورالدم بودن مقتول دادند و ریختن خونش را حلال دانستند. جریانی که همواره با مجازات اعدام مخالفت می‌کرد و ژست‌های انسان‌دوستانه از خود بروز می‌داد حالا کارش به جایی رسیده که حکم به مهدورالدم بودن افراد می‌دهد! از سوی دیگر سناریوسازی‌‌های اصلاح‌طلبان برای تطهیر نجفی به جایی رسید که همسر مقتول وی را «پرستو» (جاسوس جنسی) نامیدند. جریان اصلاحات که همیشه مدعی حمایت از زنان هستند نه تنها در برابر خشونت علیه زنان آنهم در حد یک قتل سکوت اختیار کرد بلکه خود دست به خشونت گسترده و سازمان یافته نسبت به زنان با تهمت‌پراکنی‌های مضاعف علیه همسر مقتول نجفی زدند.
 سکوت زنان اصلاح‌طلب بخصوص سیاستمدارانی که در این عرصه جزو تابلوداران این جریان هستند نیز بسیار قابل تأمل است. «معصومه ابتکار» یکی از همین سیاسیون زن است. در اینجا آنچنان سکوت کرده که گویی یکی از زنان اصلی اردوگاه اصلاحات نیست. حضور ابتکار در سمت «معاون زنان و خانواده» رئیس‌جمهور نیز این سکوت را بیشتر تأمل‌برانگیز کرده است.
 شهیندخت مولاوردی هم از جمله کسانی است که در موارد مختلف خصوصاً حضور زنان در ورزشگاه‌ها و تقلیل جایگاه آنان به یک تماشاچی فوتبال تلاش فراوانی کرده است. در ماجرای اسیدپاشی مرموز به زنان نیز مولاوردی وارد معرکه شد. اما حالا معاون سابق زنان و خانواده رئیس‌جمهور هم سکوت کرده است؛ بدتر از سکوت.
 به این لیست می‌توان زنان اصلاح‌طلب مجلس از جمله «پروانه سلحشوری»، «فاطمه حسینی»، فائزه هاشمی «طیبه سیاوشی» و... را افزود. این دایره سکوت به سلبریتی‌ها نیز می‌رسد. «مهناز افشار» از جمله سلبریتی‌هایی است که حاشیه‌های زیادی اخیراً ایجاد کرده است. وی که خود را به عنوان یک حامی دوآتیشه هم جنس‌های خود معرفی کرده حالا در برابر این موضوع تنها بیان می‌کند که نباید وارد بازی سیاسی شد. به این لیست زنان سلبریتی دیگر از جمله «ترانه علیدوستی» و... را نیز باید افزود.
 آمریکا ناامید شد
 خراسان:
در حالی که وزیر خارجه آمریکا در یک موضع گیری جدید که واکنش های زیادی داشته، عملاً پیش شرط های قبلی اش برای مذاکره با ایران را پس گرفته، یکی از قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌های اقتصادی سیاسی در جهان در گزارشی میدانی از وضعیت تهران، به مقاومت مردم ایران اشاره کرده و از کمرنگ شدن امید مقامات آمریکایی برای به نتیجه رسیدن راهبرد فشار سخن گفته است. دیروز پمپئودر یک تناقض گویی آشکار از یک سو مدعی شد آمریکا آماده مذاکره «بدون پیش شرط» با ایران است و از سویی دیگر تأکید کرد که کارزار فشار بر ایران همچنان ادامه می یابد. در همین حال شب گذشته سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به این که ملاک ایران، عمل طرف مقابل است و نه بازی با کلمات، گفت: «تاکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود». آن چه پمپئو دیروز در نشست خبری با همتای سوئیسی خود تأکید کرده همان راهبرد نخ نمای توجه به فشار و مطرح کردن مذاکره به عنوان یک تاکتیک است. آمادگی آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط در حالی است که وزیر خارجه آمریکا در سال گذشته 12 پیش شرط را برای گفت و گو مطرح کرده بود! وی در عین حال همان پیش شرط را در نشست خبری دیروزش هم تکرار کرد. از جمله بر ادامه تلاش‌های آمریکا درباره آن چه «تغییر رفتار ایران» می خواند، تأکید کرد. وزیر خارجه آمریکا که کشورش از برجام خارج شده، با وقاحت خاصی تأکید کرد: آمریکا به دقت پایبندی ایران به مفاد برجام و موضوعاتی مانند آب سنگین، ذخیره‌سازی اورانیوم و سانتریفیوژ نصب شده، را رصد می کند.
 واکنش ها به عقب نشینی ظاهری پمپئو از 12 شرط قبلی: در همین حال وندی شرمن به اظهارنظر پمپئو درباره مذاکره بدون شرط با ایران واکنش نشان داد و نوشت: «عکس یادگاری با کره شمالی برای ترامپ خوب از آب درنیامد، الان ظاهرا نوبت عکس یادگاری با ایران شده است!» فایننشال تایمز هم همزمان با این موضع گیری در گزارشی با اشاره به ثبات بیشتر اقتصاد ایران در مقایسه با سال گذشته و کمرنگ شدن امید مقامات آمریکایی برای فشار به ایران نوشت: بسیاری از شهروندان این کشور با وضعیت موجود کنار آمده اند و تلاش می ‏کنند آسیب پذیری خودشان را در مقابل تلاطم‌های اقتصادی کاهش دهند. آن‌ها ‏تاکنون مقاومت بالایی در مقابل افزایش شدید قیمت‌ها و تورم بی سابقه در کشور ‏نشان داده اند. این گزارش در انتها نتیجه گیری کرده است: زمانی که ترامپ ایران را ‏یک ملت تروریست خطاب می‌کند، مردم ایران چگونه می‌توانند او را به عنوان منجی خود تصور کنند؟ ‏
 راز يگانگي امام و رهبري
 رسالت:
نيمه خرداد، ياد امام راحل و عزيز بيشتر زنده مي شود؛ امامي که صدّيق بود، قول و فعلش يکي بود و جز خدا نمي ديد. رهبري که صالح و مصلح بود و انقلابش انفجار نور تعبير شد. مؤمن به رب، مؤمن به هدف، مؤمن به راه و مؤمن به مردم بود و اين ايمان کامل باعث شد اينگونه وداع کند؛ «با دلي آرام و قلبي مطمئن و روحي شاد و ضميري اميدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص، و به سوي جايگاه ابدي سفر مي‌کنم.»اما در اين سي سال بعد از امام، پرچم به دست علمداري قرار گرفت که نه تنها آن را زمين نگذاشت که افراشته تر آن را نگه داشت. مي گويند اگر امام به همراه شيعيانش گام بردارند يک رد پا بيشتر ديده نمي شود؛ آن هم جاي پاي امام است، چرا که شيعيان فقط جا پاي او مي گذارند. حال رابطه امام و آقاي ما هم اينگونه است؛ در سي سال زعامت و رهبري حضرت آيت الله خامنه اي، نشد ياد امام و مهمتر از آن، خط و راه امام فراموش شود. هرگز نشد جايي مخالفت با مباني، مشي و مرام امام ديده شود. با خط تحريف امام مقابله شد تا اين ميراث عظيم به دست جوانان امروز که توفيق ديدار امام را هم نداشتند برسد و نديده عاشق حضرت روح الله شوند. شاگرد مثل استاد بود؛
 ریزش دلا‌ر به مرز ۱۳ هزار
 دنیای اقتصاد:
همسو با افت قیمتی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۳۵ هزار تومان افت قیمت را تا ساعت ۱۵:۳۰ به ثبت رساند و به بهای ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. سکه در برخی از ساعات روز نیز حتی به زیر مرز یاد شده رفته بود و در محدوده ۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان نوسان کرد، ولی معامله‌گران این فلز گران‌بها نشان دادند که انتظار افت بیشتر قیمت را ندارند. این در حالی بود که در بازار ارز تا ساعت ۱۵:۳۰ بعدازظهر دلار نزدیک به ۵/ ۱ درصد از ارزش خود را طی یک روز از دست داده بود و افت سکه تنها به ۷/۰درصد محدود شده بود. به گفته فعالان، ممکن است معامله‌گران به دلیل انتظارات افزایشی که در مورد اونس جهانی داشتند، در مورد فروش سکه احتیاط کرده باشند. این در حالی است که عده دیگری باور داشتند، سکه‌بازان تصور می‌کردند که افت قیمت دلار ادامه‌دار نخواهد بود. اتفاقی که برای معامله‌گران سکه غیرمنتظره بود، افت یکباره دلار در نیم ساعت انتهایی روز بود. عاملی که موجب شد سرعت کاهش سکه بسیار افزایش پیدا کند و طی نیم ساعت سکه۷۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و روی عدد ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان قرار بگیرد. جالب آنکه پیش از ثبت چنین کاهشی، معامله‌گران عنوان می‌کردند در صورتی که قیمت دلار در سطح ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومانی حمایت نشود، قیمت سکه به احتمال زیاد با فرض ثبات اونس، با سرعت بیشتری در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. تصوری که در عمل نیز به وقوع پیوست. در حالی که در نیم ساعت انتهایی روز دلار حدود ۹/ ۰درصد افت کرده بود، سکه تمام بهار آزادی در همان بازه زمانی ۵/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد.
 سیگنال سیاسی به بازار ارز: در این میان آنچه افت قیمتی دلار را در اواخر روز شدت بخشید، اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا بود که عنوان کرد آمریکا بدون پیش شرط، حاضر به گفت‌وگو با ایران است. این اظهارات از آن جهت در میان معامله‌گران برجسته شد که پیش‌تر این مقام مسوول بارها عنوان کرده بود که آمریکا 12 پیش‌شرط برای مذاکره با ایران دارد. در کنار این از آنجا که این اظهارات پیش از سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران مطرح شد، معامله‌گران آن را بیشتر جدی گرفتند. به گفته فعالان، در حال حاضر معامله‌گران با یک سوال مهم مواجه هستند، اگر قیمت دلار زیر سطح ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومانی تثبیت شود، آیا به زیر کانال ۱۳ هزار تومانی خواهد رفت و کف بعدی دلار محدوده ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی خواهد بود؟
 شكل جديد جهان
 صبح نو:
جهان ریخت جدیدی پیدا کرده است؛ شرق در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای کرده و در حوزه اقتصادی کشورهایی مانند چین، روسیه و ترکیه در شرایط مناسبی قرار دارند. قدرت فراوان چین در زمینه اقتصادی زمینه یک جنگ بزرگ تجاری میان پکن و واشنگتن را فراهم کرده است. در بخش امنیتی و نظامی هم کشورهایی مانند ایران و روسیه قابل‌مقایسه با گذشته نیستند. روسیه تبدیل به رقیبی جدی در سطح جهان برای ایالات متحده شده و برای نمونه در کشورهایی مانند سوریه و ونزوئلا، دولت آمریکا را با چالش مواجه کرده‌ است. در این میان ایران به قدرت بزرگ و باابهتی تبدیل شده به‌طوری‌که در تغییر ریخت شرق باید به نقش کشورمان توجه ویژه‌ای داشت. ایران علاوه بر استوارماندن در مسیر انقلاب، در حوزه‌هایی مانند دانش و حوزه‌های نظامی جلوتر از همیشه قرار دارد. نکته مهم تغییر جهان، قوی‌شدن شرق است. در مقابل، غرب رو به افول است. اروپا در بخش احزاب سیاسی به‌شدت رو به افول است. در عین حال در بخش هویتی و فرهنگی چالش‌های فراوانی مقابل چشم اروپا وجود دارد. مشکل دیگر، رشد ناسیونالیسم در آمریکا و اروپا علیه جهانی‌شدن است. این‌ها بخشی از بحران‌های غرب در مقابل شرق است. جهان جدید شکل جدیدی پیدا کرده است؛ شرق قوی در مقابل غرب ضعیف.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات