صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۵۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 1 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): چهل سال از انقلاب دارد می‌گذرد؛ جوان امروز باید بداند اینکه ما به این وضعیت رسیده‌ایم، چه تلاش‌هایی در این راه صورت گرفته؛ مهم‌ترینش همین تلاش شهدای ماست.(1398/3/27)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

شلیک به هژمون؟!
خبر مهمی که از روز پنج‌شنبه تاکنون در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته، هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکا در منطقه کوه مبارک استان هرمزگان است. خبری که همزمان با آن قیمت نفت ۳ درصد افزایش یافته و این روند صعودی ادامه دارد؛ اما آثار این رویداد مهم تنها به این بخش محدود نشده و بازتاب‌های متعدد و فراوانی داشته است. به طور طبیعی بیشترین بازتاب‌های این رخداد در آمریکا به شکل افزایش شکاف‌ها و اختلافات داخلی آشکار شده است؛ یک کارشناس آمریکایی این واقعه را از بعد قدرت فنی ایران این‌گونه توصیف می‌کند: «این هواپیما در ارتفاع بسیار بالا پرواز می‌کند، بنابراین این واقعیت که ایرانی‌ها توانستند آن را سرنگون کنند نشان‌دهنده توانمندی‌های قابل توجه آنها است.»
«جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران را فاجعه‌بار توصیف کرد.
«الیزابت وارن» نماینده سنا، سیاست ضد ایرانی ترامپ را به باد انتقاد گرفت و مدعی شد «دونالد ترامپ این بحران را بالا آورد و سیاست خارجی بی‌ملاحظه‌ توئیتری‌‌اش فقط وضع را بدتر کرده‌ است. ما نیاز داریم تنش‌زدایی کنیم و اجازه ندهیم جنگ‌طلبان این کابینه ما را به یک جنگ بکشانند.»
«برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت خواستار «حل بحران با ایران از طریق دیپلماتیک» شده و در عین حال گفته است آمریکا باید ایران و عربستان را به سر میز مذاکره بیاورد.
اما واقعیت آن است که این اولین پهپاد آمریکایی نیست که در خاک ایران هدف قرار می‌گیرد و چند سال پیش هم تفنگداران آمریکایی به دلیل تجاوز به حریم دریایی ایران دستگیر شدند. واقعیتی که نشان می‌دهد نیروهای مسلح کشورمان با چشمانی تیزبین و همیشه بیدار از تمامیت ارضی و امنیت ملی کشور پاسداری می‌کنند و در برابر هر متجاوزی به حریم سرزمینی ایران از زمین، هوا و دریا پاسخ کوبنده و پشیمان‌کننده می‌دهند. بنابراین از نگاه ایرانیان موضوع پیش‌آمده تازگی ندارد، اما برای آمریکایی‌ها مهم‌تر از شلیک به هواپیمای‌شان، شلیک به راهبرد استکباری‌شان علیه ایران و هژمونی این کشور در منطقه و جهان وسط معرکه‌گیری آمریکا و به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

 

▼ گزارش روز

انتظار مردم از دستگاه دیپلماسی
یک پهپاد آمریکایی وارد حریم سرزمینی ایران اسلامی شد؛ مرزبانان و حافظان امنیت کشور بر اساس وظیفه ذاتی خود، پرنده متجاوز را در همان لحظات اول سرنگون کردند! این اتفاق، شاید برای کشورهای بند انگشتی حاشیه خلیج‌فارس و سران دست‌نشانده در منطقه یک اتفاق غیر قابل تصور باشد؛ همان‌طور که سران کاخ سفید را به دلیل به خطر افتادن پز قدرت نظامی‌شان و ادعای ابر قدرت بودن‌شان دستپاچه کرده است! شاید روس‌ها و چینی‌ها قند توی دل‌شان آب شده باشد از تحقیر آمریکا و اروپایی‌ها با دیده حیرت به ماجرا نگاه کنند! همان‌طور که بی‌تردید خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربوده است! اما برای ملت ایران، برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، برای پاسداران حریم نظام اسلامی یک اتفاق طبیعی و عادی است! مرگ و نابودی سرنوشت محتوم هر متجاوز به پهنه پهناور ایران است! خواه ملوانان چشم آبی باشند بر روی آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، خواه پرنده‌های جاسوسی آمریکا در آسمان تاریک نیمه شب و خواه پیاده نظام دیکتاتور کشور همسایه!
اما در این میان یک موضوع وجود دارد که به نظر می‌رسد مورد غفلت واقع شده و کمتر به آن توجه شده است و آن مبدأ حرکت این پرنده جاسوسی متجاوز است! پهپاد جاسوسی «گلوبال‌ هاوک» در 14 دقیقه بامداد 30 خرداد از پایگاه هوایی «الظفره» در امارات متحده عربی برخاسته است! بر اساس این، هرگز نباید نقش امارات را در این تجاوز به حریم هوایی کشورمان نادیده بگیریم. از دستگاه دیپلماسی انتظار می‌رود همان‌گونه که سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا برای اعتراض رسمی به این تجاوز احضار شده است، کاردار امارات در تهران نیز احضار و مراتب اعتراض ایران به این کشور اعلام شود تا امارات و دیگر کشورهای میزبان پایگاه‌های آمریکایی بدانند هرگونه استفاده از خاک این کشورها برای اقدام علیه ایران به مثابه همراهی و همکاری با متجاوز بوده و عواقب احتمالی آن برعهده خود آنها خواهد بود.


▼ اخبار ویژه

تعجب تجار سوریه از حضور نداشتن ایران!
«کیوان کاشفی» رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه با بیان اینکه یکی از نقاط قوت تجاری فی‌مابین، امضا و اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد بین دو کشور است، گفت: متأسفانه به دلیل وضعیت جنگی در سوریه، مشکل نقل و انتقال پول و مشکلات حمل‌ونقل کالا بهره‌برداری مناسبی از این فرصت نکرده‌ایم. وی افزود: در ملاقات‌های انجام گرفته با تجار و فعالان اقتصادی سوریه، با اظهار تأسف و تعجب آنها برای حضور نداشتن شرکت‌های ایرانی در بازار سوریه با وجود روابط دیرینه سیاسی بین دو کشور و تقدیم شهدای عزیز ایرانی در سوریه مواجه می‌شویم، در حالی که فرصت‌های اقتصادی سوریه در اختیار کشورهایی همانند ترکیه، اردن و عربستان قرار گرفته است.


افشای جزئیات جدید از قتل خاشقجی
سازمان ملل متحد جزئیات جدیدی از گفت‌وگوی اعضای تیم ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را منتشر کرده که میان اعضای تیم ترور و تقطیع جنازه ردوبدل شده است. در بخشی از این گفت‌وگوها، «ماهر مطرب» افسر سرویس اطلاعاتی عربستان و مشاور ارشد محمدبن‌سلمان، از «صلاح الطبیقی» که پزشکی قانونی در وزارت کشور عربستان بوده، سؤال می‌کند که «آیا می‌توان تنه یک انسان را در داخل چمدان قرار داد؟» الطبیقی پاسخ می‌دهد: نه، چرا که تنه انسان بسیار سنگین است. او ابراز امیدواری می‌کند که بتواند این مأموریت را به‌ شکلی ساده‌تر انجام دهد و می‌گوید باید بخش‌های مختلف تنه نیز تکه‌تکه شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد!

 

▼ اخبار
1ـ عقب‌نشینی آشکار وزیر خارجه رژیم سعودی
وزیر خارجه عربستان که تا پیش از سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته و متجاوز آمریکایی به مرزهای ایران از آمادگی این کشور برای رویارویی نظامی سخن می‌گفت، در عقب‌نشینی آشکار گفت: عربستان خواهان جنگ با ایران نیست. عادل‌الجبیر در ادامه با طرح این ادعای پوچ که حملات ایران به مسیر دریانوردی بر دنیا تأثیرگذار است، مدعی شد: ادله کافی وجود دارد که ایران در ورای حملات اخیر به نفت‌کش‌هاست و جامعه بین‌المللی مصمم به مقابله با رفتارهای خصمانه تهران است! وی سپس افزوده است: از ایران می‌خواهیم رفتار خصمانه خود و حمایت از تروریسم را متوقف کند. گفتنی است، عادل الجبیر در حالی مدعی دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در حوادث اخیر در خلیج‌فارس و دریای عمان شده که اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله چین و روسیه، کشورهای اروپایی و حتی ژاپن به عنوان مالک یکی از این نفت‌کش‌ها وجود هرگونه سند دال بر نقش ایران در این انفجارها را رد کرده‌اند!


2ـ تهدیدهای توخالی برای تحقق یک رؤیای پوچ
خبرگزاری رویترز نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا به رهبران ایران پیام داده است که مخالف بروز جنگ با جمهوری اسلامی است و تمایل دارد درباره موضوع‌های مختلف با مقامات ایران گفت‌وگو کند. این خبرگزاری انگلیسی افزود: ترامپ از طریق عمان به مقامات ایرانی گفته حمله آمریکا به ایران حتمی است؛ اما او می‌خواهد مذاکره کند. او مهلتی داده است تا ایرانی‌ها پاسخ او را بدهند؛ اما مقامات ایرانی فوراً جواب ترامپ را داده و گفته‌اند ایران مخالف مذاکره است؛ با این حال پیام او را به شخص رهبری خواهند رساند. رویترز همچنین به نقل از مقامات ایرانی نوشته است آنها به ترامپ درباره هرگونه حمله به کشورشان هشدار داده‌اند. به نظر می‌رسد ترامپ پس از دست خالی برگشتن نخست‌وزیر ژاپن و وزیر خارجه آلمان از تهران تلاش می‌کند با چنین تهدیدهای توخالی زمینه‌های تعبیر رؤیای مذاکره با ایران در آستانه مبارزات انتخاباتی 2020 را فراهم کند.


3ـ باید شروط اروپا را بپذیریم!
در حالی که «الشرق‌الاوسط» در گزارشی فاش کرده بود، اعضای گروه E4 (انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا) در نشست امنیتی مونیخ و در دیدار با محمدجواد ظریف، سه شرط توقف توان موشکی ایران، توقف کمک مستشاری ایران به کشورهای منطقه (توقف مبارزه با گروهک‌های تکفیری‌ـ تروریستی در منطقه) و به رسمیت شناختن (رژیم غاصب) اسرائیل را برای ادامه همکاری با ایران مطرح کرده‌اند، به تازگی روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» در یادداشتی با عنوان «لزوم تغییرات اساسی در سیاست منطقه‌ای و داخلی» به قلم «علی بیگدلی» در عباراتی عجیب نوشته است: «اگر ایران این سه شرط را رعایت نکند، اینستکس اجرایی نمی‌شود و اروپا را از دست می‌دهیم و برجام از بین می‌رود و هیچ روزنه امیدی نیز باقی نمی‌ماند و اروپا، ایران را تحریم می‌کند!»


4ـ افت 41/9 درصدی تولید خودرو
بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی سواری در فروردین و اردیبهشت ماه امسال تولید شده که افت 41/9 درصدی تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد؛ به نحوی که در دو ماه نخست سال گذشته، ۲۰۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری در خودروسازی‌های کشور تولید شده بود. در مدت یاد شده هشت هزار دستگاه وانت در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ (تولید ۹ هزار و ۹۰۰ دستگاه وانت) افت 19/7 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در فروردین و اردیبهشت ماه امسال تولید تراکتور در کشور با رشد 26/6 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به دو هزار و ۶۴۳ دستگاه رسید.


▼ اخبار کوتاه
«همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: استخراج رمز ارزها از جمله استخراج بیت‌کوین با سوخت فسیلی یارانه‌ای و با هزینه صنعت برق نوعی قاچاق انرژی الکتریکی است و انشعاب‌های برق که به صورت غیرمجاز در اختیار استخراج‌کنندگان ارز مجازی، ماینرها قرار گرفته در راستای حفظ پایداری شبکه قطع خواهد شد. گفتنی است، استخراج هر بیت‌کوین حدود 72 هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند و اگر اقدام مؤثری در زمینه مصرف این مراکز صورت نگیرد، این امر به شدت برای صنعت برق مشکل‌ساز خواهد شد.
«علی ربیعی» ضمن رد شایعات مطرح شده درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: این روزها برخی گمانه‌زنی‌های اقتصادی، می‌تواند به جای آرامش در بازار، التهاب بی‌دلیل ایجاد کند. وی با تأکید بر اینکه به تحلیل، کارشناسی و رایزنی اقتصادی مستمر نیاز داریم؛ ولی اینها همه با سیاست‌گذاری و تصمیم اقتصادی متفاوت است، تأکید کرد: سیاست تأمین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۳۹۸ ادامه خواهد داشت.
«اولریک فرانک» دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد و متخصص کاربردهای نظامی پهپادها در گفت‌وگو با «رادیو فردا» با تأکید بر اینکه پهپاد گلوبال‌هاوک با نام جاروبرقی اطلاعات شناخته می‌شود و پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکایی است، گفت: سرنگونی این پهپاد با پدافند هوافضای سپاه دردناک است، زیرا تصور این بود که امکان هدف قرار دادن آن وجود ندارد؛ اما این اتفاق افتاد و موجب شد آمریکا وجهه خود را از دست بدهد.
بازارهای بورس عربستان و سهام صنایع پایه این کشور پس از ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی بر فراز تنگه هرمز به دست سپاه با کاهش جدی ارزش مواجه شد. تقریباً می‌توان گفت، همه سهام‌های بانکی این کشور با کاهش شدید مواجه شدند. چنانکه ارزش سهام بانک بازرگانی ملی که بزرگ‌ترین بانک عربستان محسوب می‌شود، ۲ درصد کاهش یافت.
خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نوشت: پهپاد گلوبال هاوک آمریکا در حالی به دست ایران سرنگون شد که آمریکایی‌ها آن را نه قابل ردیابی و نه قابل سرنگونی معرفی کرده بودند، با این حال ایرانی‌ها موشک فوق افسانه‌ای سری‌ در اختیار دارند که با شکار این پهپاد، افسانه‌های آمریکایی‌ها را بر باد دادند.
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی تصریح کرد: ایران به ‌طور کامل به تعهداتش در توافق هسته‌ای (برجام) پایبند بوده است؛ لذا تحریم‌ها علیه ایران بی‌پایه و اساس هستند. وی افزود: آژانس در آخرین گزارش خود، برای پانزدهمین بار پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تأیید کرده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
0
یکی به این علی بیگدلی خااااک بر سر بگه... توی ترسوووو اینکاره - نویسنده - نیستی برو چاهار تا گوسفند بگیر و یه گوشه ای مشغول بزرگ کردن اونا باش. تحویل گوشت و شیر خوراکی در زمان فعلی بهترین خدمت به مردمِ ایرانه؛ لذا این فرصت رو از دست نده!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات