صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 2 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): وظیفه‌ ‌ما تکریم شهداست، این را فراموش نباید بکنیم؛ خانواده‌های شهدا از لحاظ اهمیتِ صبر و کارشان در ردیف اوّل قرار دارند؛ باید از اینها تکریم کنیم.(1398/3/30)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

فرصت‌ساز یا تهدیدآفرین؟!

انتشار ویدئوهایی از نحوه حجاب چند بازیگر ایرانی در خارج از کشور سوژه تازه فضای مجازی شده و بار دیگر چیستی، چرایی و چگونگی رابطه سلبریتی و سیاست را مطرح می‌کند؛ آیا به موضوع سلبریتی و سلبریتی‌سازی که برخی معتقدند عامدانه از سوی برخی نهادها و ارگان‌ها با اهداف خاص و برای بهره‌گیری در بزنگاه‌های سیاسی و اجتماعی ساخته می‌شود، باید به مثابه فرصت نگاه کرد یا تهدید؟ با کنش‌های صادره از سلبریتی‌ها به ویژه آن بخش که با هنجارهای عمومی و بنیادهای دینی در تضاد قرار می‌گیرد، چگونه باید روبه‌رو شد؟ آیا حجاب برای فرد مسلمان حریم شخصی است؟ آیا سلبریتی مسلمان ایرانی می‌تواند به محض خارج شدن از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور خود کشف حجاب کرده و به بهانه خارج شدن از شمولیت قانون کشور مبدأ و رفتن زیر مسئولیت قانون کشور مقصد مدعی آزادی رفتار خلاف هنجارهای جامعه خود شود؟ اگر صرف قوانین کشور مقصد ملاک عمل فردی باشد، رفتار کنترلی دولت اسلامی در این مقوله و در مواجهه با فرد متخاطی چگونه باید باشد؟ آیا می‌توان همانند برخی نظام‌ها، حتی نظام‌های لائیک و سکولار چارچوب‌هایی را مشخص کرد و بر اساس آنها از کسی که از طریق هزینه عمومی و بیت‌المال چهره شده، رعایت رفتارهایی را که به مقوله تربیت و جامعه‌پذیری نسل جوان و نوجوان مرتبط است، مطالبه کرد؟
موضوع سلبریتی‌ها در حال شیفت به عرصه سیاست و قدرت است. به طور مسلم شهرتی که از راه درست و داشتن هنر یا توانمندی و مهارتی ملی و جهانی به دست آمده نه تنها فی‌نفسه منفی نیست؛ بلکه می‌تواند فرصتی هم برای ترویج سیاست‌های کلان و راهبردی اصلاحی جامعه باشد؛ اما آنچه این روزها شاهدیم و مورد اعتراض جامعه قرار می‌گیرد، رفتار مغایر و متضاد و متناقض با بینات محکم دینی، بنیان‌های استوار ایدئولوژیک و اصول اساسی جامعه است. سلبریتی چه بخواهد و چه نخواهد، در معرض الگودهی به رفتار فکری و اجتماعی نسل نوجوان و جوان قرار دارد؛ از این رو نمی‌تواند عکس‌ها و اسناد خصوصی را در معرض عموم قرار دهد و آنگاه مدعی حریم خصوصی و رعایت آن شود. فراوانی سؤال و شبهه پیرامون این موضوع نشان از حساسیت مسئله و ضرورت تبیین دقیق عرفی، دینی و قانونی مقوله رفتار و گفتار و کردار سلبریتی در موضوعات مورد توجه جامعه به ویژه مباحث دینی از قبیل مسئله حجاب است.

 

▼ گزارش روز

کمک به دشمن با یارانه دولتی!

«نگرانی در مورد افزایش تنش‌ها بیشتر شده؛ حالا همه از وضعیت رخ داده ابراز نگرانی می‌کنند؛ از دبیر کل سازمان ملل تا مقامات عالی اروپایی، از همسایگان کشورمان تا تک‌تک همسایگان خانه‌های‌مان»، «پنج‌شنبه را بسیاری در این هراس به صبح رساندند که از جلسه مقامات آمریکایی چه بیرون خواهد آمد»، «آمریکایی‌ها در گام اول تصمیم به حمله می‌گیرند و بعد ترامپ تصمیم خود را عوض می‌کند... او گفته ۱۰ دقیقه قبل از دستور حمله، آن را متوقف کرده است» و... . این عبارات بخش‌هایی از گزارشی است درباره سرنگون کردن پهپاد متجاوز «گلوبال هاوک» متعلق به ارتش ایالات متحده آمریکا به دست پاسداران مرزهای ایران اسلامی که در روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» منتشر شده است! گزارشی کاملاً از موضع ضعف که مع‌الاسف در سطر سطر آن، تلاش برای ایجاد وحشت در دل مردم و القای نگرانی در افکار عمومی قابل ملاحظه است!
سؤال اینجاست که چرا رسانه‌ای که یک جریان سیاسی درون نظام، در داخل کشور منتشر می‌کند و حتی از یارانه‌های دولت نیز بهره‌مند و منتفع است، مطلبی را به چاپ می‌رساند که در راستای اهداف کاخ سفید و رئیس دولت ایالات متحده آمریکاست! تبدیل کردن فرصت تحکیم غرور ملی ایرانیان و تبیین قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به بزنگاهی برای خودتحقیری و خدشه وارد کردن به اعتماد به نفس ملی، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد و با دیده اغماض به آن نگریست! مسئولان این جریده باید پاسخگو باشند که با چه هدف و نیتی گزارشی را به چاپ رساندند که به دنبال ایجاد نگرانی در میان مردم و ارائه تصویری ضعیف و آسیب‌پذیر از نظام اسلامی است؟! مسئله‌ای که کاخ سفید، نه با غول‌های رسانه‌ای‌اش و نه با شبکه‌های پرطمطراق و پر خرج فارسی‌زبانی که به راه انداخته، نتوانسته است آن را محقق کند.

 

▼ خبر ویژه  

تماس عربستان با دفتر رجوی درباره حمله به نفت‌کش‌ها

مکالمه‌ تلفنی بین اعضای گروهک تروریستی منافقین که فایل صوتی آن را «ایران فرانت پیج» منتشر کرده، نشان می‌دهد این گروهک و عربستان سعودی در زمینه موضوع انفجار نفت‌کش‌ها در فجیره همکاری کرده‌اند. در این مکالمه تلفنی «شهرام فاخته»، عضو رسمی و مسئول یگان سایبری گروهک تروریستی با «حسین داعی‌الاسلام»، عضو دیگر این گروهک که ساکن آمریکاست، گفت‌وگو می‌کند. در این مکالمه فاخته به تماس عربستان سعودی با دفتر «مریم رجوی»، سرکرده این گروهک اشاره می‌کند و درباره نحوه هماهنگی بین منافقین و عربستان در فضاسازی علیه ایران در پی حمله به نفت‌کش‌ها در منطقه نظر داعی‌الاسلام را جویا می‌شود. فاخته از داعی‌الاسلام می‌پرسد: تمام تلاش‌ هفته گذشته ما انتصاب انفجارها به رژیم (ایران) بوده، سعودی‌ها در تماس با دفتر خواهر مریم پیگیر نتایج هستند و در جمع‌بندی اقدامات و عواقب احتمالی به چه محورهایی اشاره کنیم؟ داعی‌الاسلام در پاسخ به این پرسش می‌گوید: فکر می‌کنم عواقب مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ از جمله رفتن این پرونده به شورای امنیت تا دخالت نظامی و هر عاقبت دیگر. گفتنی است این گفت‌وگو مدرکی مستند در زمینه همکاری عربستان با گروه‌های معاند و تروریستی در زمینه اتهام‌افکنی و عملیات فریب درباره ایران است. این عملیات فریب پس از اتفاقات مشکوک و تحریک‌آمیز در منطقه در زمینه حمله به نفت‌کش‌ها سؤالات جدی را درباره اینکه چه کسی پشت این حملات قرار دارد، مطرح می‌کند.


▼ اخبار

1ـ مذاکره در این شرایط بی‌معنا است

«عباس عبدی» تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب، در روزنامه «ایران» نوشت: تنش در روابط ایران و آمریکا به سرعت در حال افزایش است. این روند قابل پیش‌بینی بود، زیرا بر یک زورگویی آشکار از سوی ترامپ استوار است. اگرچه بنده نسبت به سیاست خارجی ایران نقدهایی دارم، ولی درباره برجام هیچ حقی برای ایالات متحده وجود نداشت که بدون هیچ توجیهی و به صورت یک‌سویه از آن خارج شود و بدترین نوع تحریم یا تروریسم اقتصادی را علیه ایران برقرار کند و از همه مسخره‌تر اینکه اراده ایران برای افزایش غنی‌سازی را مخالف همان برجامی بداند که پیشتر خودش آن را پاره کرده و کنار گذاشته است. در این میان و متأسفانه برخی نیز ساده‌انگارانه می‌گویند با ترامپ مذاکره شود. در چنین شرایطی مذاکره بی‌معناست. هیچ دستوری برای مذاکره نیست. هیچ چشم‌اندازی برای رسیدن به یک تفاهم وجود ندارد. آغاز هر مذاکره‌ای در این شرایط به معنای پذیرفتن ادعاهای زورگویانه و غیر منطقی طرف مقابل است و هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

2ـ تحریم ایران را تحریم خود می‌دانیم

«ماهاتیر محمد» در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان بی‌سی» در پاسخ به این پرسش که چه کشوری را مسبب اتفاقات اخیر در خلیج‌فارس می‌داند، گفت: «فکر می‌کنم تا آنجا که در جریان هستم، این آمریکا است که همه اقدامات تحریک‌کننده را انجام می‌دهد. آنها نخست از معاهده هسته‌ای خارج شدند و اکنون کشتی‌های جنگی به خلیج‌فارس اعزام می‌کنند.» وی همچنین هشدار داد: «اگر آنها وارد جنگ شوند، ایران تنها علیه آمریکا نخواهد بود، بلکه جنگ جهانی رخ می‌دهد.» نخست‌وزیر مالزی با انتقاد از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، گفت: «اعمال تحریم‌ها و مجبور کردن کشورهای دیگر به رعایت آن، غیر دموکراتیک و عین قلدری است و ما تحریم‌های ایران را تحریم علیه مالزی هم می‌دانیم؛ زیرا مانع همکاری ما با یک شریک تجاری خوب است.»

3ـ می‌خواهیم محوریت تعیین نرخ ارز در داخل کشور باشد

«عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی کشور درباره بازار متشکل معاملات ارز گفت: خیلی از نرخ‌های ارز کنونی در بازار در کشورهای همسایه شکل می‌گیرد و بازار متشکل به دنبال واقعی‌سازی نرخ ارز است و می‌خواهیم محوریت تعیین نرخ ارز در داخل کشور باشد. وی با بیان اینکه عرضه و تقاضای عمده اسکناس صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی اتفاق خواهد افتاد، افزود: امسال امتیازات بزرگی را به صادرکنندگان داده‌ایم و عرضه خیلی خوبی هم در جریان است. رئیس شورای پول و اعتبار تأکید کرد: هرکجا صادرکنندگان نتوانند ارز صادراتی خود را در بازار بفروشند، بانک مرکزی آن را خریداری خواهد کرد؛ زیرا ما می‌خواهیم خرید و فروش‌ها شفاف باشد و نمی‌خواهیم این‌طور باشد که خرید ۱۰ هزار دلاری مبنای تعیین نرخ خرید یک میلیون دلاری باشد.

4ـ ترامپ در مقابل ایران اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد

«المانیتور» در گزارشی با تأکید بر اینکه ایرانی‌ها در سیاست خبره‌اند و نمایش توانایی‌شان در لبه آتشفشان چشمگیر است، نوشت: هدف ایران این است که به دولت ترامپ ثابت کند تهران پتانسیل زیادی برای ضربه زدن به منافع آمریکا و متحدانش در منطقه دارد. این پایگاه تحلیلی در ادامه با اشاره به افزایش انتقادات به رئیس‌جمهور آمریکا در تل‌آویو، آورده است: اینکه آمریکا به ساقط شدن پهپادش و حمله به نفت‌کش‌ها پاسخ نداد، از یک طرف پیام ضعف این کشور را منتقل می‌کند و از طرف دیگر اعتماد به نفس ایران را افزایش می‌دهد؛ ترامپ در مواقع حساس اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد و از عمل کردن اجتناب می‌کند.

 

▼ اخبار کوتاه

رئیس سازمان اطلاعات سعودی با ارائه مطالبی درباره ارتباط ادعایی ایران با حملات اخیر به دو نفت‌کش در دریای عمان، از بریتانیا خواسته است حمله‌ای محدود علیه اهداف نظامی ایران انجام دهد،‌ اما مقامات انگلیسی تحت تأثیر این اطلاعات قرار نگرفته و یک «نه» ساده و صریح به مقامات عربستان گفته‌اند. گفتنی است، رئیس سازمان اطلاعات عربستان آخر هفته به اورشلیم خواهد رفت تا با مقامات اسرائیلی و جان بولتون که در آن زمان در تل‌آویو به سر می‌برد، درباره ایران هماهنگی‌های بیشتری صورت دهد.

«سیدحسین نقوی‌حسینی» سخنگوی فراکسیون ولایی مجلس درباره طرح تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت گفت: این طرح کوتاه‌مدت نبوده و اثرات کلان و بلندمدتی دارد، نمی‌توان هر زمان که کشور با مشکلی روبه‌رو شد، طرح انتزاع یا الحاق وزارتخانه‌ها را مطرح و بررسی کرد. وی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی پاک کردن صورت مسئله است، افزود: ادغام وزارتخانه‌ها پس از بررسی‌های کارشناسی صورت گرفت و ایجاد زیرساخت‌های این امر حدود دو سال زمان بُرد.

«لو کانگ» از سخنگویان وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی خود با انتقاد از رفتار آمریکا علیه ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار متوالی تأیید کرده که ایران تعهدات هسته‌ای خود را تحت برجام انجام داده است. طرف‌های دیگر باید به خواسته‌های قانونی ایران توجه کرده و تعادل در اجرای حقوق و تعهدات تحت برجام را از طریق اقدامات قابل اطمینان حفظ کنند.

خبرگزاری رسمی مصر «الشرق الاوسط» به نقل از احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد هیئت مصری به ریاست معاون وزیر دارایی این کشور در نشست منامه که قرار است در روز‌های ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر ماه) به‌ عنوان اولین بخش از معامله قرن برگزار شود، شرکت خواهد کرد.

«فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای پروژه تولید پژو ۳۰۱ بدون حضور این شرکت خبر داد و گفت: نمونه‌سازی این خودرو انجام شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید انبوه صورت گرفته است.

 

شماره 902 صبح صادق به همراه پرونده‌های ویژه «امنیت خلیج‌فارس» و «شکار شاهین» منتشر شد

در این شماره می‌خوانید:

یک شلیک دو پیام/ خطای محاسباتی سنتکام؛ پاسخ راهبردی سپاه/ چه کسانی امنیت انرژی را هدف گرفته‌اند؟/ گفت‌وگوی اختصاصی با عماد افروغ درباره دستاوردها و آسیب‌های فرهنگ مقاومت/ زنانه‌ای که مردانه جلوی تروریسم ایستاد، و روایت یک فرمانده از جنگ نفت‌کش‌ها.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات