صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۷۲۹

اخبار کوتاه یک‌‌شنبه 9 تیر

«فوکانگ» مدیرکل کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین روز 29 ماه ژوئن، با اشاره به نشست وین درباره توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد، چین به تعهداتش در قبال رآکتور آب سنگین اراک کاملاً پایبند است. گفتنی است بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک یکی از مفاد توافق هسته‌ای با کشورهای 1+5 بود که پس از خروج آمریکا از برجام، چین وظیفه بازطراحی را برعهده گرفت. بر اساس این طرح، بازطراحی رآکتور آب سنگین به گونه‌ای انجام خواهد شد تا تولید پلوتونیوم به حداقل میزان ممکن برسد.
«یوشکا فیشر» وزیر خارجه پیشین آلمان طی یادداشتی با انتقاد از سیاست «باخت‌ـ باخت» دولت آمریکا در قبال ایران، در پایگاه «پروجکت سیندیکِیت» نوشت: «در بهترین حالت (که می‌توان تصور کرد) ترامپ و مشاورانش هم نمی‌دانند که (در قبال ایران) چه می‌کنند... با اینکه خروج ترامپ از برجام، عمل کردن وی به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش بود؛ اما مشکل اینجاست که نه خود ترامپ و نه مشاورانش اتفاقات بعدی را در نظر نگرفته بودند.»
«خلیفه‌بن‌حمد» برادر «تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی» امیر کنونی قطر ویدئویی از «حمدبن‌خلیفه آل‌ثانی» پدرشان و امیر سابق این کشور منتشر کرد که در آن وی از عربستان سعودی به دلیل حمله به یمن انتقاد می‌کند. امیر سابق قطر در این ویدئو که زمان و مکان ضبط آن مشخص نیست، گفته است: «از سال‌ها پیش عربستان در یمن جنگ به راه انداخته است، اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته است.»
«هیا بنت الحسین» یکی از شش همسر «محمدبن راشد آل‌مکتوم»، دختر «ملک حسین» پادشاه سابق اردن است که گفته می‌شود از امارات با کلی پول و جواهرات گریخته است. همسر 45 ساله با پسر 7 ساله و دختر 11 ساله‌اش امارات را با 40 میلیون دلار پول نقد و جواهرات ترک کرده و به آلمان گریخته است. آلمان درخواست شیخ مکتوم برای برگرداندن همسرش را رد کرده است.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی در صفحه شخصی‌اش در توئیتر به فاجعه حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به غیرنظامیان در شهر سردشت پرداخت و نوشت: «ما هرگز فراموش نخواهیم کرد که دنیای غرب از صدام پشتیبانی و حتی وی را به تسلیحات شیمیایی مسلح کرد. شورای امنیت هرگز حمله شیمیایی صدام به مردم ما را محکوم نکرد.»
بررسی‌ها نشان می‌دهد، سهم دلار آمریکا از معاملات خرید ارز بابت واردات در سامانه نیما حدود 0/2 درصد و در معاملات فروش ارز صادراتی حدود ۱۰ درصد است که البته اندک بودن سهم دلار در بازار حواله نافی مسلط بودن این ارز در بازار نقد یا اسکناس نیست، اما سهم بازار اسکناس از کل معاملات ارزی کشور نیز به طور کلی اندک و کمتر از 5 درصد برآورد می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات