صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۲۵
گزارش صبح صادق از شناسايي و انهدام پهپاد جاسوسي آمريكا، بازتاب‌ها و واكنش‌ها

دوران «بزن و در رو» تمام شده است!

پایگاه بصیرت / امين پناهي

در ابتداي دهه چهل، زماني كه حضرت امام خميني(ره) براي اولين بار در مقابل اقدامات رژيم شاه ايستادند و عليه او و اقدامات ديكته شده از سوي اربابان آمريكايي‌اش بود سخنراني كردند، شايد كسي فكرش را هم نمي‌توانست بكند روزي برسد كه جمهوري اسلامي كه رهبر كبير انقلاب اسلامي طرح آن را ارائه و از سوي ملت ايران بيشترين رأي تاريخ جهان را كسب كرد، بتواند رو در روي آمريكايي قرار بگيرد كه روزي حتي اختيار آب خوردن يا نخوردن شاه كشور ما هم در دست سفيران يا نظاميانش بود.

قدرت و اشراف نيروهاي مسلح

از زماني كه دونالد ترامپ وارد نزاع با جمهوري اسلامي شده، بارها تهديدات توئيتري نسبت به ايراني‌ها انجام داده است. حتي در يك مورد اخير شايع شد كه ناو هواپيمابر آبراهام لينكلن دارد به سوي خليج‌فارس حركت مي‌كند. هرچند آن حركت بيش از آنكه نمود واقعي داشته باشد، يك فضاسازي رواني براي ترساندن ملت ايران بود؛ اما اين عمليات رواني هم جز اندكي خودفروخته را مرعوب خود نكرد. 

پس از آنكه ترامپ نمايندگاني به سوي ايران فرستاد و نتيجه مطلوب خود را نگرفت، با همكاري رفقاي خود در منطقه خليج‌فارس خواست مسئوليت انفجار نفت‌كش‌ها را گردن ايراني‌ها بيندازد؛ اما در اين كار هم موفق نبود تا اينكه صبح روز پنج‌شنبه نيروي هوافضاي سپاه خبر اسقاط پهپاد گلوبال هاوك را منتشر كرد كه به سرعت در رسانه‌هاي مختلف جهان مخابره شد. البته اين اولين باري نبود كه يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي به دست نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي ساقط مي‌شد. پيش از اين هم چندباري اين اتفاق افتاده بود و حتي يك بار سپاه پهپاد آمريكايي را به زمين نشانده بود و جمهوري اسلامي با مهندسي معكوس، اين هواپيماي بدون سرنشين را به توليد انبوه ‌رساند.

هدف قراردادن گلوبال هاوك در حالي است كه آمريكايي‌ها ادعا داشتند اين هواپيما به هيچ عنوان از طريق هيچ راداري قابل رهگيري نيست؛ اما به وسيله سامانه پدافند هوايي سوم خرداد كه ساخت نيروهاي بومي است، شناسايي و مورد اصابت موشك قرار گرفته و ساقط مي‌شود. 

دو پيام يك عمليات

در واقع اين پهپاد با هزينه هنگفت 220 ميليون دلاري ساخته و يكي از پيشرفته‌ترين هواپيماهاي بدون سرنشيني است كه در جهان وجود دارد. پايگاه «راديو فردا» اين پهپاد را «جاروبرقي اطلاعات» مي‌نامد.

در رسانه‌هاي غربي اصرار دارند تا بگويند اين يك هواپيماي تجسسي بوده و نه جاسوسي كه البته فرقي هم براي جمهوري اسلامي ايران نمي‌كند. ورود چنين پرنده‌اي به آسمان ايران، يعني نقض حريم هوايي كه ديگر راه برگشتي از آن براي آن وجود نخواهد داشت.

اين اقدام ايران دو پيام مهم دارد؛ اول اينكه جمهوري اسلامي ترس و واهمه‌اي از آمريكا و ديگر قدرت‌هاي جهاني ندارد كه مي‌خواهند با ابزارهاي نظامي او را بترسانند و براي غيورمردان ايراني فرقي نمي‌كند طرف دعواي‌شان ترامپ باشد يا اوباما يا حتي موجودات خون‌خواري چون داعش، مبارزه براي امنيت ملت ايران شبانه‌روزي صورت مي‌گيرد.

دوم اينكه در روزهاي اخير شاهد بوديم برايان هوك گفته بود قدرت نظامي نيروهاي مسلح ايران فتوشاپ است و واقعيت بيروني ندارد. حالا اين اتفاق سبب شد آمريكايي‌ها از اعماق جان‌شان قدرت دفاعي و تسليحاتي جمهوري اسلامي را درك كنند. هرچند بايد بدانيم اين حركت يك ضرب شست كوچك از مجموعه توانمندي‌هاي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي بود. 

حمله به هيمنه غرب

واكنش مقامات غربي و بين‌المللي نشان مي‌دهد، اين اتفاق لرزه بر تن‌شان افكنده است. چون اصلاً قرار نبود در منطقه يك ابر قدرت جهاني ظاهر شود كه نه تنها زير بار حرف‌هاي‌شان نرفته؛ بلكه براي‌شان خط و نشان بكشد و هواپيماي‌شان را ساقط كند. قرار نبود شاه مطيع آمريكا كه ژاندارم منطقه بود؛ ساقط شود و نظامي سر كار بيايد كه با اتكا به استقلال و توان ملتش بتواند پنجه در پنجه گردن كلفت‌هايي بيندازد كه مي‌خواهند با ديوانه نشان دادن خود ديگران را بترسانند.

دونالد ترامپ البته هنوز هم باورش نمي‌شود ايراني‌ها اين هواپيما را ساقط كرده باشند. او خود را با اين تصور كه شايد اشتباهي در كار بوده، آرام مي‌كند. او ابتدا در پيامي توئيتري نوشته بود: «ايران اشتباه بسيار بزرگي مرتكب شد.» اما ساعاتي بعد پس از ديدارش با جاستين ترودو، نخست‌وزير كانادا در ميان خبرنگاران گفت: «من فكر مي‌كنم اين اشتباهي بوده كه توسط كسي انجام شده كه نبايد در اين باره تصميم‌گيري مي‌كرده است... نمي‌توانم باور كنم كه اين كار عمداً انجام شده است.»

بنيامين نتانياهو هم از جامعه جهاني دعوت كرد تا از ايالات متحده در مقابل ايران حمايت كنند. او در صفحه توئيترش نوشت: «در 24 ساعت گذشته رژيم ايران اعمال خشونت‌آميز خود عليه ايالات متحده آمريكا و جامعه جهاني را شدت بخشيد. بار ديگر همه ملت‌هايي كه خواهان صلح و امنيت هستند را به حمايت از تلاش‌هاي ايالات متحده عليه خشونت‌گري رژيم ايران فرا‌ مي‌خوانم.»

اما ضربه اساسي كه جمهوري اسلامي در اين عمليات به آمريكايي‌ها زد، آن 220 ميليون دلاري نيست كه خرج پهپاد شده؛ بلكه ضربه اساسي جمهوري اسلامي به ايالات متحده آمريكا آنجايي ا‌ست كه توانسته هيمنه پوشالي آمريكا را فروبريزد و در ميان دوست و دشمن سر افكنده‌اش كند. 

شكار عقاب در رسانه‌ها

خبر سرنگوني اين پهپاد بسيار زود به تيتر يك رسانه‌هاي جهان تبديل شد. شبكه خبري سي‌ان‌ان كه از مخالفان سرسخت دولت ترامپ محسوب مي‌شود، با پوشش ويژه اين خبر علاوه بر گفت‌وگو با خبرنگار خود در تهران، از ژنرال بازنشسته جيمز اسپايدر ماركز پرسيد كه جنگ احتمالي با ايران چگونه خواهد بود؟ اسپايدر گفت كه هرگز تمايل ندارد از جنگ با ايران و نيم‌رخ ترسيمي آن سخن بگويد؛ چرا كه به عقيده او دولت آمريكا بايد به سوي تنش‌زدايي گام بردارد. او همچنين افزود: «ايران سه برابر عراق وسعت دارد و جنگ با اين كشور هرگز شبيه جنگ با عراق نخواهد بود.»

اين اتفاق يك حاشيه جالب هم داشت. برخي از خبرنگاران و رسانه‌ها از حمله قريب‌الوقوع ترامپ به مواضع جمهوري اسلامي خبر دادند؛ اما داستان حمله ترامپ به ايران چه بود؟ ساعاتي پس از سرنگوني هواپيماي غول‌پيكر آمريكايي، يكي از روزنامه‌نگاران سابق ايراني كه اكنون در رسانه‌هاي آمريكايي عليه ملت ايران صحبت مي‌كند، در صفحه توئيترش نوشت از يك جلسه محرمانه خبر كسب كرده كه ترامپ آماده حمله به ايران است. پس از آن اخباري در اين باره در رسانه‌هاي مختلف منتشر شد. برخي رسانه‌ها مدعي شده‌اند «اتاق وضعيت ويژه كاخ سفيد» جلسه‌اي با حضور ترامپ و سران كنگره اعم از  نانسي پلوسيرئيس مجلس نمايندگان از حزب دموكرات، رئيس فراكسيون حزب جمهوريخواه، رئيس فراكسيون حزب دموكرات و رؤساي كميته‌هاي امنيت ملي كنگره و مقامات نظامي و اطلاعاتي دولت آمريكا برگزار شده و بحث بر سر حمله كردن يا نكردن به مواضع جمهوري اسلامي بالا مي‌گيرد. برخي معتقدند سران آمريكايي اصلاً به نتيجه نمي‌رسند و دستور حمله صادر نمي‌شود؛ ولي برخي ديگر از جمله خود ترامپ مي‌گويد دقايقي پيش از آغاز حمله آن را لغو كرده است. ترامپ در اين باره توئيت كرده است: «از ديشب مي‌خواستيم سه نقطه مختلف در ايران را هدف بگيريم، وقتي پرسيدم چند نفر مي‌ميرند؛ گفتند 150 نفر. ده دقيقه قبل از حمله، آن را متوقف كردم!» اما  نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان آمريكا درباره ادعاهاي ترامپ در زمينه لغو حمله به سه پايگاه در ايران اظهارنظر كرده و گفته است در جلسه‌اي كه در كاخ سفيد با ترامپ داشته، چيزي در اين باره نشنيده است.

دونالد ترامپ يك رئيس‌جمهور توئيتري است. رئيس‌جمهوري كه به فضاسازي و ايجاد عمليات رواني بيش از هرچيز ديگر اهميت مي‌دهد و روي آن سرمايه‌گذاري مي‌كند. او جزء كساني است كه برد رسانه را به خوبي مي‌شناسد و مي‌داند كه اگر حرفي را بزند عده‌اي پيدا مي‌شوند تا آن را تكرار كرده و كاري كنند كه از كاه كوه ساخته شود. پس عجيب نيست ترامپ بخواهد چنين ادعايي را براي ترساندن برخي خودباخته‌ها مطرح كند.

تقدير مردم

بسياري از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي سرنگوني پهپاد آمريكايي را با هدف قرار دادن هواپيماي مسافربري ايراني در سال 67 به وسيله ناو آمريكايي مقايسه كردند. بسياري به نيروهاي نظامي كشور دست مريزاد گفتند كه كمي از آن درد را كه سال‌ها بر دل ايرانيان سنگيني مي‌كرد، التيام بخشيدند.

اما يك نكته اساسي در اينجا وجود دارد و آن هم اينكه ترامپ به خوبي مي‌داند امروز ديگر سال 67 نيست و دوران بزن در رو تمام شده است. ايران سوريه نيست كه ترامپ بخواهد بنا به حرف دخترش به آن حمله كند. چه اينكه حضور نيروهاي تروريستي سنتكام در نزديكي مواضع جمهوري اسلامي و در تيررس موشك‌هاي ايراني بودن پايگاه‌هاي آمريكايي و صهيونيستي در منطقه باعث شده آمريكا جرئت نكند دست از پا خطا كند. ترامپي كه حالا ژست دل رحمي به خود مي‌گيرد، رئيس‌جمهور كشوري است كه پس از جنگ جهاني دوم بين 20 تا 30 ميليون انسان را به خاك و خون كشيده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات