صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 3 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها به خیال خود علیه سپاه و در واقع علیه انقلاب و ایران نقشه می‌کشند، البته این خباثت‌ها به جایی نخواهد رسید و ترامپ و احمق‌های دور و بر نظام حاکمه‌‌ آمریکا در حال حرکت به سمت حضیض هستند.(1398/1/20)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

اخلاق فردی و سونامی نقدینگی
عیب‌ها و نقص‌های فردی ما پیامدهای اجتماعی و امنیتی برای جامعه به دنبال دارد؛ در حدیثی از امیرالمؤمنین علی(ع) داریم که می‌فرمایند: «الْبُخْلُ عَارٌ»؛ «بخل ننگ است». در اسلام سفارش بسیاری به سخاوت و گشاده‌دستی شده است؛ بخیل‌ترین مردم درباره مال خود سخاوتمندترین آنها درباره آبروى خویش است. منظور حدیث این است که بخیل با جمع کردن مال و دارایی و فروگذاری از احسان و بخشش، دنیا و آخرت خود را از بین می‌برد. هنگامی که این صفت رذیله در جامعه رشد کند، احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، سرقت، اختلاس و ده‌ها بیماری اجتماعی و اقتصادی جامعه را فرا می‌گیرد. یکی از بیماری‌هایی که هم علت و هم معلول آن بخل است، افزایش ثروت به هر قیمتی و با هر شیوه‌ای است. این همان بیماری نقدینگی یا سونامی نقدینگی است که تأثیرات مخربی بر اقتصاد کشور داشته که مهم‌ترین آن، ایجاد رکود اقتصادی و تورم شدید بوده است. التهابات بزرگ اقتصادی در کشور مانند گران شدن سکه، خودرو و مسکن ناشی از افزایش نقدینگی و بی‌توجهی به امر تولید است. اگر این صفت رذیله فردی یعنی بخل و حرص در اندوختن مال و زالوصفتی از جامعه دور نشود، در آینده نباید انتظار پیشرفت و تحول جدی در کشور را داشته باشیم؛ زیرا گلوله برفی نقدینگی روز به روز بزرگ‌تر می‌شود و طرح‌هایی مانند مالیات بر درآمد نیز نمی‌تواند آنها را مهار کند.
تأمل در این حدیث کوتاه نشان می‌دهد، نظام اجتماعی اسلام اولاً در بحث معضلات اجتماعی، امنیتی، سیاسی و حتی خانوادگی دارای یک سیستم کاملاً آینده‌پژوهانه است و با پیش‌بینی برخی آسیب‌ها درصدد اصلاح جامعه و نظام سیاسی برآمده است که در صورت رعایت آن اقتدار جامعه و ساخت درونی آن قدرت می‌یابد؛ همان‌گونه که حضرت امام(ره) در وصیت‌نامه الهی‌ـ سیاسی خود می‌فرمایند: «ما مفتخریم که کتاب نهج‌البلاغه که بعد از قرآن بزرگ‌ترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی‌بخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ما است.» باید از این بیانات افتخارآمیز برای اصلاح جامعه استفاده کنیم، اگر وعاظ، خطبا و نویسندگان این احادیث را به باور درونی مردم تبدیل کنند، بهترین کمک را برای تحقق گام دوم انقلاب کرده‌اند.

 

▼ گزارش روز

جنگ روانی، امید واهی
در آخرین روز خرداد ماه، کارگروه اقدام مالی، برای پنجمین بار مهلت جمهوری اسلامی ایران را برای تصویب FATF و الحاق به آن، به منظور جلوگیری از ورود نام کشورمان به فهرست سیاه این کارگروه تمدید کرد. در بیانیه‌ای که FATF در تاریخ 31 خرداد منتشر کرده، آمده است: «FATF ضمن اذعان به پیشرفت‌های حاصل ‌شده در ایران با تصویب قانون ضد پول‌شویی، مراتب تأسف خود را از بابت مغفول ماندن برنامه اقدام ابراز می‌دارد. ما انتظار داریم ایران به سرعت در مسیر اصلاح حرکت کرده و اطمینان دهد که با تکمیل و اصلاحات لازم در زمینه AML/CFT تمامی موارد باقی‌ مانده را برطرف می‌کند.» اما سؤال اینجاست که چرا با وجود همه فضاسازی‌های رسانه‌ای و اعلام اینکه اگر جمهوری اسلامی به سرعت FATF را تصویب نکند، به فهرست سیاه این کارگروه اضافه شده و حتی با کشورهای همسایه و هم‌پیمانانش هم نمی‌تواند همکاری و تعامل اقتصادی داشته باشد، این کارگروه با پایان مهلت تعیین شده در دوره قبل، با وجود افزایش مخالفت‌ها برای پیوستن به FATF در داخل کشور و کاهش بخت تصویب الحاق به آن، باردیگر فرصت ایران در این زمینه را تمدید کرد؟
واقعیت این است که آمریکایی‌ها و دیگر دشمنان ملت ایران که در پس عناوینی، همچون FATF و دیگر کارگروه‌ها و تشکیلات‌هایی از این دست قرار گرفته‌اند تا از آنها به مثابه اهرم فشار علیه ملت ایران سوءاستفاده کنند، خود به خوبی بر این امر واقفند که با پایان یافتن مهلت و اضافه شدن نام ایران به فهرست سیاه FATF، در عمل هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد! از این رو تلاش می‌کنند با تمدید مهلت ایران و ادامه فضاسازی‌های رسانه‌ای، بخت خود را برای بهره‌برداری از تأثیر روانی «ترس از رفتن به فهرست سیاه» بیازمایند و این امید را زنده نگه دارند که سرانجام تهران تحت تأثیر این فضاسازی‌ها مجاب به تصویب FATF و الحاق به آن خواهد شد!

 

▼ خبر ویژه

ایران ترامپ را خرد و بی‌اعتبار کرد
«عبدالباری عطوان» در روزنامه «رأی الیوم» نوشت: ایالات متحده آمریکا دور اول ِجنگ علیه ایران و محور تحت رهبری آن را باخت و از آن خارج شد؛ در حالی‌ که از نظر روحی و روانی خُرد شده و به ابرقدرتی تبدیل شده است که در چشم هم‌پیمانان اسرائیلی و عربش دیگر نمی‌توان به آن تکیه کرد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پرچم سفید تسلیم را در اولین رویارویی واقعی بالا برد. این رویارویی در ساقط کردن پهپاد جاسوسی غول‌پیکر «گلوبال هاوک»ـ که گوهر تاج صنایع نظامی آمریکا به شمار می‌آیدـ به وسیله موشکِ ساخت ایران‌ و نه روسی، چینی یا آمریکایی تجسم یافت و ترامپ از اقدام برای هرگونه حمله تلافی‌جویانه ترسید. ظهور ترامپ در قامت رئیس‌جمهوری دروغگو، ترسو و مردد در چشم دوستانش بزرگ‌ترین ضربه به آمریکا به عنوان ابرقدرت است. پیش از اینکه جنگ واقعی بزرگ یا کوچک آغاز شود، همه آنچه او می‌گوید که عملیات انتقام‌جویانه برای حمله کردن به سه هدف ایرانی را 10 دقیقه قبل از آغاز آن متوقف کرد، نمایشی است که یک کودک 10 ساله را هم متقاعد نمی‌کند. ایران پس از ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا، نیازی به بستن تنگه هرمز ندارد و منتظر خطای بعدی آمریکا است تا به بهترین روش پاسخی قاطع به آن بدهد؛ چرا که بانک اهداف ایران برای واکنش، از سواحل خلیج‌فارس تا فلسطین اشغالی امتداد دارد، در حالی که گزینه‌های آمریکا برای ضربه زدن به تهران هر روز کم و کمتر می‌شود.

 

▼ اخبار
1ـ حفظ سیاست ارز 4200 تومانی از سوی سیاست‌گذار پولی
رئیس کل بانک مرکزی گفته است: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و نمی‌توانیم مانند شرایط عادی رفتار کرده و مثلاً نرخ ارز را برای کالاهای اساسی آزاد کنیم. هر وقت احساس کنیم زمان مناسب است و بتوانیم این کار را انجام بدهیم، به سمت تک‌نرخی شدن قیمت ارز پیش خواهیم رفت. هرچند الآن نرخ نیمایی ارز به نرخ آزاد آن خیلی نزدیک است. وی درباره ارز 4200 تومانی نیز توضیح داد و گفت: آنچه سال قبل اتفاق افتاده جز در قیمت گوشت و مرغ که در آخر هم نفهمیدیم چطور شد که اینقدر قیمت افزایش یافت، میانگین کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی در سال گذشته 40 درصد و کالاهای غیرمشمول 98 درصد رشد داشته است. اینکه می‌گویند فساد رخ داده بحث دیگری است و می‌تواند در نیمایی هم اتفاق بیفتد. بنابراین آن 40 درصدی که کالاهای مشمول به طور میانگین رشد کرده، به وضع معیشتی مردم کمک کرده است؛ البته در میانه آن برخی سوءاستفاده کردند که باید بررسی و با متخلفان برخورد شود. سیستم نظارتی ما قوی نبوده که البته دارد قوی می‌شود.


2ـ تحلیلی عجیب از نقش و تأثیر اروپا!
«علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «آفتاب یزد» گفته است: «عدم تصویب FATF به مفهوم از دست دادن اروپاست. از این رو نباید اتحادیه اروپا را از دست داد. از دست دادن اروپا منجر می‌شود که ایران تحت فشار خردکننده‌ای قرار بگیرد... اگر اتحادیه اروپا خواهان پیوستن ایران به لوایح چهارگانه است به دلیل تمایل این کشور برای حفظ ارتباط است. از سویی الحاق ایران به FATF از مسدودشدن شبکه‌های بانکی جلوگیری می‌کند و عدم الحاق، باب نقل و انتقالات بانکی و مالی را می‌بندد.» گفتنی است، بزرگ‌نمایی این روزنامه از نقش اروپا در کاهش فشارها بر کشورمان، در حالی است که در عمل اروپایی‌ها در کنار آمریکایی‌ها قرار دارند و اگر نگوییم در اعمال فشار به ایران کمک کردند، می‌توان گفت بی‌تردید هیچ قدم مثبتی برای تأمین منافع ایران برنداشتند!


3ـ سلطان‌های فساد اقتصادی، نتیجه دلار جهانگیری
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «تکثیر سلاطین با دلار ۴۲۰۰» نوشت: «وقتی ارز به فردی می‌دهیم که کالا وارد کند، او حقوق کارگر خارجی را به دلار می‌پردازد؛ بنابراین حقوق کارگر خارجی را نیز ما از جیب مردم می‌پردازیم. ارز ارزان‌قیمتی که دولت ارائه می‌دهد، منجر به شکل‌گیری سلاطین اقتصادی از جمله سلطان سکه و خودرو می‌شود. باید جلوی این سلاطین را گرفت، چرا که رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی سخت می‌کند. کاش سلطان تولید داشتیم.» گفتنی است، چندی پیش روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» نیز در مطلبی نوشته بود: «بزرگ‌ترین اشتباه (دولت روحانی)، نه تنها در یک سال گذشته که در شش سال گذشته، سیاست ارزی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) بوده است.»


4ـ ادعای دستگیری یک تیم نفوذ در یک وزارتخانه!
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در مصاحبه‌ای مدعی شده است: اخیراً نهادهای امنیتی یک باند نفوذی را دستگیر کرده‌اند که با نفوذ در میان تعدادی از مدیران وزارت نفت در جهت تکمیل پازل دشمن اقدام می‌کردند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی افزوده است: در رأس این باند خانمی قرار داشت که با نفوذ بین 16 نفر از کارکنان مهم و تأثیرگذار وزارت نفت توانسته بود تصمیمات مهمی را در وزارت نفت مسکوت بگذارد و ضربه کاری را در این جنگ اقتصادی به کشور وارد کند. به گفته حاجی‌دلیگانی، این مقامات با همراهی این خانم تصمیمات غلطی را در جهت خواسته‌های دشمن و علیه منافع ملی کشور اتخاذ می‌کردند.

 

▼ اخبار کوتاه
«حسن رحیم‌پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جزئیات آخرین جلسه این شورا گفت: در این جلسه تصویب شد که اولاً فهرست کامل و دقیقی از مصوبات اجرا نشده شورا، تهیه و اجرای آنها آغاز شود. ثانیاً بررسی و چاره شود که مواردی شبیه 2030 و... نه اکنون و نه در آینده با دور زدن نهادهای قانونی، ابلاغ و اجرا نشود. وی افزود: در این جلسه مقرر شد جلسات شورا از این پس به صورت منظم و با حضور سران قوا برگزار شود.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به فلسطین اشغالی سفر کرده، در یک نشست خبری مشترک علیه ایران موضع‌گیری کردند. نتانیاهو بار دیگر ایران را عامل بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا توصیف کرد و گفت: امیدوار است گفت‌وگوهایش با بولتون به تقویت هرچه بیشتر روابط تل‌آویو و واشنگتن منجر شود.
«بهروز کمال‌وندی» در دیدار معاون خاورمیانه‌ای وزارت خارجه انگلیس با تأکید بر اهمیت اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام و جدیت ایران در اجرای اقدامات اعلام شده در چارچوب پاراگراف‌های ۲۶ و۳۶ یادآور شد که تولید اورانیوم غنی شده بر اساس آنچه رئیس‌جمهور و شورای عالی امنیت ملی مشخص کرده‌اند، ادامه خواهد یافت.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهیانه خود پیش‌بینی کرده است، تقاضای طلای سیاه در سال ۲۰۱۹ به میزان 1/14 میلیون بشکه در روز نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت. پیش از این، اوپک پیش‌بینی کرده بود میزان افزایش تقاضای نفت در سال جاری ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.
«آیت‌الله سبحانی» مرجع تقلید شیعیان با انتقاد از بی‌توجهی برخی مسئولان و دستگاه‌ها به مسئله حجاب در جامعه، گفت: متأسفانه مسئله حجاب نادیده گرفته شده است، برخی مسئولان این مسئله را جدی نگرفته‌اند و نتیجه‌اش این شده که عده‌ای هنجارشکن به صورت علنی رفتارهای غیراخلاقی در جامعه دارند.


ترنم زندگی
نگریستن به صورت کودک‌تان را با چهره خندان توأم کنید. کودک به راحتی احساسات شما را درک می‌کند و با ناراحتی شما در خود می‌شکند. این افسردگی نوزادی است که کودک در آن زمان از خوردن شیر مادر امتناع می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات