صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۷۷۶

از تغییر رویکرد ایران تا آشفتگی ترامپ

1ـ حذف مقاومت از سیاست خارجی با کدام هدف!

«قاسم محبعلی» از مدیران ارشد وزارت خارجه در دولت اصلاحات گفت: هر مناقشه‌ای در جهان در نهایت از دو راه قابل حل و فصل است. یعنی یا باید راه دیپلماسی را برگزید که راهی کم‌دردسر و کم‌هزینه است و هر دو طرف مناقشه می‌توانند از طریق آن بخشی از منافع خود را تأمین کنند و آرامش برقرار شود یا اینکه به سوی جنگ و درگیری نظامی پیش رفت که آن هم در نهایت یکی از طرفین که ضعیف شده یا شکست ‌خورده می‌پذیرد که با مذاکره به جنگ پایان دهد. محبعلی در ادامه اظهار داشت: مشخص است که استراتژی «نه جنگ، نه مذاکره» مخصوص دوران گذار و موقت است اما نمی‌توان با قطعیت مشخص کرد که چه زمان این استراتژی که در دستور کار دستگاه سیاست خارجی کشورمان است پایان می‌یابد. گفتنی است، اصرار این جریان بر دوگانه مذاکره‌ـ جنگ و حذف گفتمان مقاومت از دیپلماسی کشور موضوعی است که تردیدهای جدی درباره مقاصد این جریان مطرح می‌کند.

2ـ فرصت اروپایی‌ها در حال اتمام است

«مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل متحد به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» درباره امکان مذاکره با آمریکا گفت: گفت‌وگو و تهدید با همدیگر قابل جمع نیستند و ما نمی‌توانیم با کسی مذاکره کنیم که تلاش می‌کند شما را مرعوب کرده، با شما جنگ کند و علیه شما تحریم اعمال کند. وی در زمینه تغییر رویکرد ایران درباره برجام هم گفت: در گام نخست ما دو مورد از کاهش تعهدات خود را اعلام کردیم و طی 10 روز آینده اگر چیزی اتفاق نیفتد، ما به گام دوم خواهیم رفت. ما پیشتر نیز موارد گام دوم را مشخص کرده‌ایم. بنابراین شرکای اروپایی ما که در حال مذاکره با آنها هستیم، باید عجله کنند؛ چون زمان در حال اتمام است. به همین دلیل است که طی 10 روز آینده مذاکرات و گفت‌وگوهای مهمی با شرکای اروپایی خود خواهیم داشت تا ببینیم آیا می‌توانند آن چیزی را که با خروج آمریکا از توافق از دست داده‌ایم، جبران کنند!

3ـ سه شرط همتی برای عملکرد پایدار اینستکس

«عبدالناصر همتی» در یادداشتی نوشت: «در حالی که زیرساخت عملیاتی‌ ساز و کار متناظر اینستکس در ایران، توسط بانک مرکزی کاملاً تکمیل شده است، اخبار دریافتی حاکی از سرعت گرفتن تلاش اروپا برای عملیاتی شدن اینستکس است. برای عملکرد پایدار اینستکس لازم است؛ اولاً اینستکس نه کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا، بلکه کانالی مبتنی بر برجام باشد و کلیه تراکنش‌هایی که در چارچوب برجام مجاز بودند، از طریق آن انجام شود. ثانیاً شاید در ابتدا شامل کلیه کالاهای غیر تحریمی شود ولی بعدتر محدوده آن باید به کلیه کالاها گسترش یابد. ثالثاً منابع آن از صادرات نفت به اروپا تأمین شود، اگر هم اروپا موقتاً محذوراتی در خرید نفت ایران دارد، یک خط اعتباری بلندمدت با بازپرداخت آتی نفتی، به عنوان یک راه حل موقت قابل بررسی است.»

4ـ بدون شک ایران تسلیم نخواهد شد

پایگاه «فارین پالیسی» با تأکید براینکه خودخواهی ترامپ، رسماً یک موضوع بحرانی در سیاست خارجی است، نوشت: «اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران وقتی که کاخ سفید را «دچار معلولیت ذهنی» خواند، آنقدرها هم تند نبوده است. شما می‌توانید متوجه دلیل این اظهارنظر او بشوید. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اطمینان داشت که با خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران قادر به قلدری کردن در قبال روحانی و رهبران ایران و تسلیم کردن آنها برای پذیرش خواسته‌هایش خواهد شد؛ اما وقتی آنها هم در پاسخ به او شروع به قلدری کردند، دچار آشفتگی شد. شکی نیست که ترامپ فکر می‌کرد ایران هم (مانند مکزیک) تعظیم خواهد کرد. ایران (تعظیم) نکرده و به طور قطع باید گفت تعظیم نخواهد کرد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات