صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۵۷۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 12 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مذاکره یک فریب است بر سر آنچه که او می‌خواهد. اسلحه دست شماست و او جرئت نمی‌کند جلو بیاید؛ می‌گوید اسلحه را بینداز تا من بتوانم هر بلایی خواستم سرت بیاورم. مذاکره این است.(1398/4/5) ***فرا رسیدن ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) مبارک باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

پرواز شماره ۶۵۵

دوازدهم تير ماه سال 1367 بود که پرواز شماره ۶۵۵ شرکت هواپيمايي ايران‌اير از تهران به مقصد دبي با شليک موشک فينيکس حرارتي از ناو «يواس‌اس وينسنس» متعلق به نيروي دريايي آمريکا در ارتفاع ۱۲ هزار پايي بر فراز خليج‌فارس سرنگون شد و همه ۲۹۰ سرنشين آن که ۶۶ کودک نیز در بین آنها بود، جان باختند.
بلافاصله پس از اين واقعه، مقامات آمريکايي اعلام کردند يک فروند هواپيماي اف‌۱۴ جمهوري اسلامي ايران را هدف قرار داده‌اند. دولت زیاده‌خواه آمریکا هیچ گاه زیر بار پذیرش این جنایت نرفت و هيچ‌‌یک از خدمه ناو وينسنس محکوم نشدند و «ويليام راجرز» فرمانده ناو جنگي آمريکا مدال شجاعت گرفت و به درجات بالاتر ارتقا يافت!
این تنها یک مورد از جنایاتی است که در پرونده سیاه مدعیان حقوق بشر ثبت شده است. این روزها انواع و اقسام جنایات نظام سلطه را می‌توان در یمن، سوریه، فلسطین، افغانستان و بسیاری از سرزمین‌های دیگر از آمریکای لاتین تا شرق آسیا مشاهده کرد که با ابزارهای نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دنبال می‌شود.
نکته قابل ملاحظه دیگر آنکه، این خوی ضدیت با بشریت مختص آمریکایی‌ها نیست و سردمداران کشورهای اروپایی نیز سالیان متمادی در این مسیر حرکت کرده‌اند! غرب بیش از 500 سال است که جهان را غارت کرده و ده‌ها میلیون انسان را در طول تاریخ مورد استثمار قرار داده است. از نگاه بسیاری از متفکران مدعی اومانیسم غربی، انسانیت محدود به نژاد برتر سفیدپوست اروپایی بوده و دیگر ملت‌ها باید در خدمت انسان غربی قرار گیرند! این حقیقت را در صدها سال استعمار و برده‌داری ساکنان بومی قاره آمریکا، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه می‌توان مشاهده کرد! ضمن آنکه ایدئولوژی‌های نظام سلطه از لیبرالیسم تا کاپیتالیسم نیز برای توجیه این نابرابری و استثمار به خدمت آمده‌اند و به واقع آمریکا را باید میراث‌دار جنایتکاران اروپایی پس از جنگ جهانی دوم دانست.
یادآوری این گذشته سیاه به بهانه‌های مختلف از جمله نامگذاری این روزها با عنوان «هفته حقوق بشر آمریکایی» با توجه به شرایط امروز کشور که طی آن مواجهه ملت ایران با نظام سلطه به روزهای سرنوشت‌ساز خود نزدیک شده است، ضرورتی راهبردی است تا ستون پنجم دشمن نتواند با فریب و اغوای افکار عمومی برای اعتمادسازی نسبت به دشمن قدم بردارد و این گزاره اثبات شده در ذهن ملت ایران را که «هیچ گاه نباید به غرب و استکبار جهانی اعتماد کرد»، دچار خلل کند.

 

▼ گزارش روز

هم‌صدایی با دشمن!

«تقریباً اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد که ایران، دیر یا زود باید به ارتباط فعال و برابری با آمریکا دست یابد و به مذاکره دوجانبه با آمریکا بنشیند... ایران در منگنه بزرگ‌ترین تحریم‌های تاریخ قرار گرفته و خروج از آن مستلزم مذاکره با آمریکاست... آمریکا سال‌هاست که دنبال مذاکره مستقیم و بی‌واسطه با ایران است و ایران است که از مناسبات مستقیم با آمریکا سرباز می‌زند... روی تداوم راهبرد پرهیز از جنگ نیز نمی‌توان حساب کرد. در آمریکا تندروها و بهره‌مندان از اقتصاد جنگ، شدیداً مشتاق حمله آمریکا به ایران هستند.» این جملات بخش‌هایی از اظهارات «محسن امین‌زاده» معاون وزارت خارجهِ دولت اصلاحات است که در روزنامه «شرق» منتشر شده است! جملات عجیبی که تکرار حرف آمریکایی‌هاست که می‌گویند ایران مخالف دیپلماسی است و میز مذاکره را ترک کرده است. عباراتی که طبق خواست و میل آمریکایی‌ها انگشت اتهام را به سمت تهران می‌گیرد که اگر ایران به مذاکره تن‌ دهد، مشکلات حل خواهد شد! اما سؤال اینجاست که کدام طرف میز مذاکره را ترک کرده و به مذاکره و نتایج آن پایبند نبوده است؟!
جمهوری اسلامی ایران با وجود اینکه می‌دانست آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و از سابقه سیاه سران کاخ‌سفید در پایبند نبودن به توافقات آگاهی داشت، یک بار دیگر و برای ثبت یک تجربه تاریخی، مذاکراتی را آغاز کرد که به توافق جامع هسته‌ای منتهی شد؛ توافقی که دولت باراک اوباما با وضع تحریم‌های متعدد و پایبند نبودن به تعهدات دولت آمریکا در برجام، آن را نقض کرد و دونالد ترامپ به طور رسمی از آن خارج شد و از هیچ تلاشی برای تحت فشار قراردادن ایران دریغ نکرد! اما با‌ وجود این تصویر واضح و معادلات روشن، همچنان برخی افراد و جریان‌ها در داخل، در موازات با دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن بر طبل مذاکره می‌کوبند و دوگانه «جنگ یا مذاکره» راـ که راهبرد اصلی آمریکایی‌ها برای تسلیم کردن ایران است‌ـ تکرار می‌کنند و مدعی می‌شوند این دولت ایران است که مانع برطرف شدن خصومت‌ها و دشمنی‌ها می‌شود! به راستی این هم‌صدایی و هم‌آهنگی چه معنایی دارد؟

 

▼ اخبار ویژه

مافیای اقتصادی فیلترشکن‌ها!

با وجود حجم بالای گردش مالی خرید و فروش فیلترشکن‌ها، منابع مطلع از حضور برخی گروه‌های صاحب نفوذ و به تعبیری شکل‌گیری نوعی مافیای اقتصادی در آن خبر می‌دهند. در ایران دست‌کم ۴۰ میلیون کاربر موبایل در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و از آنجایی که تقریباً همه شبکه‌های اجتماعی جهانی ‌به جز اینستاگرام در ایران فیلتر هستند، می‌توان ادعا کرد تقریباً همه این افراد در تلفن‌های همراه‌شان از فیلترشکن استفاده می‌کنند. هزینه‌ اشتراک ماهیانه نرم‌افزارهای ضدفیلتر اینترنت بین ۵ تا ۱۸هزار تومان است و با این حساب گردش مالی فروش فیلترشکن در ایران ماهیانه به ۵۰ میلیارد تومان و سالیانه به ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی قاعدتاً باید برای کسب‌وکارهای مجاز که نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشند، صادر شود و این احتمال وجود دارد که اشخاص با ثبت شرکتی که کسب‌وکار مجاز ارائه می‌کند، یک درگاه صوری گرفته و این تراکنش‌ها را از طریق آن انجام می‌دهند. بسیاری از کارشناسان معتقدند همان‌طور که در زمینه استفاده از فیلترشکن‌ها قوانین مشخصی وجود ندارد، قوانین روشنی درباره خرید و فروش فیلترشکن نیز موجود نیست.

شرکت‌کنندگان در میزگردی در یک شبکه تلویزیونی آمریکایی متفق‌القول بوده‌اند که مقابله نظامی با ایران کار بسیار سختی خواهد بود. آنها معتقد بودند ایران افغانستان و عراق نیست و ایرانی‌ها به لحاظ ذهنی آدم‌های توانمندی هستند و آمریکا در صورت جنگ احتمالی با نیروهای مسلح ایران، مشکلات زیادی خواهد داشت.

 

▼ اخبار

1ـ دردسر‌های هشت ساله یک تغییر املایی در کابینه

یک مقام ارشد اجرایی با ارسال گزارشی برای تعدادی از مدیران نهاد ریاست‌جمهوری اعلام کرده اگرچه با توافق تعدادی از مدیران دولتی در سال ۱۳۸۸ مقرر شده بود تعدادی از اموال غیر منقول و ساختمان‌های اداری، تحویل یکی از معاونت‌های زیر نظر ریاست‌جمهوری شود، اما در خلال گردش کار صورت گرفته، هیئت وزیران وقت در سال ۱۳۹۰ حق بهره‌برداری از این اموال را به جای معاونت ریاست‌جمهوری، به نهاد ریاست‌جمهوری واگذار کرد که همین موضوع سبب بروز مشکلات مختلف قانونی و اجرایی در زمینه تملک و بهره‌برداری از این ساختمان‌ها شده است. بر اساس بخشنامه روز‌های اخیر دولت به همه وزرا و رؤسای سازمان‌های دولتی، تأکید شده است با توجه به الزامات مندرج در ماده ۸ قانون برنامه ششم توسعه، از این پس در صورتی طلب اشخاص حقیقی و حقوقی از دولت، مورد تأیید رسمی خواهد بود که قبل از تعهد، تضمین آن به وسیله مبانی قانونی به تأیید سازمان برنامه رسیده باشد و در صورتی که مرجع دیگری غیر از این سازمان برای صدور و تأیید تضامین اقدام کند، فاقد وجاهت قانونی است.

2ـ چه کسانی زمینه‌ساز شکست برجام شدند؟

«احمد خرم» از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در اظهاراتی تأمل‌برانگیز کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران را بدعهدی ایران دانسته و گفته است: «ایران باید برای حفظ برجام همه هم‌ّ و ‌غم‌اش را به کار بگیرد. در کل کشورها باید برای قراردادهای بین‌المللی ارزش قائل شوند و بدانند ساختار نظام بین‌الملل بدعهدی را با هیچ متر و معیاری نمی‌پذیرد.» وزیر راه دولت اصلاحات همچنین بدون اشاره به نقش ایالات متحده آمریکا در شکست توافق جامع هسته‌ای، می‌گوید: «گروهی که از چند سال پیش با عنوان دلواپس شناخته می‌شوند،‌ اصولاً نمی‌توانند نه آرامش را و نه هر نشانه‌ای از موفقیت را برتابند. به همین دلیل با هر مسئله‌ای که با منافع کشور ارتباط دارد، مخالفت کرده و حتی گاهی به خود اجازه اشکال مختلف تهدید را می‌دهند.»

3ـ اروپایی‌ها همچنان به دنبال خرید زمان هستند!

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» به نقل از دو دیپلمات اروپایی نوشت: بریتانیا، فرانسه و آلمان فعلاً سازوکار حل و فصل مناقشه در توافق جامع هسته‌ای را که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد بینجامد، کلید نمی‌زنند. این خبرگزاری همچنین مدعی شد: یک دیپلمات اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای دیگر اظهار داشته سه قدرت اروپایی تلاش خواهند کرد ایران به تعهداتش پایبند بماند و اکنون به دنبال به دست آوردن زمان بیشتر برای گفت‌وگو هستند، اروپا قصد دارد براساس گزارش آژانس، مسئله عبور ایران از حد مجاز ذخیره‌سازی اورانیوم، در چارچوب فرایند برجام را بررسی کند. این دیپلمات تأکید کرده است ایران باید به تعهداتی که به آنها پایبند بوده، بازگردد. هنوز فرصت برای مذاکره وجود دارد.

4ـ کانال مالی ایران و عراق در حال تکمیل است

«یحیی آل‌اسحاق» رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره راه‌اندازی کانال مالی مشابه اینستکس بین دو کشور ایران و عراق گفت: این کانال مالی بر مبنای همان مذاکراتی است که بین رئیس بانک مرکزی ایران و رئیس بانک مرکزی عراق صورت گرفته و محور آن جایگزینی ریال ایران و دینار عراق با دلار است. وی در ادامه اظهار داشت: در این زمینه توافقات کلی صورت گرفته و حتی در دو یا سه مورد که مربوط به شرکت مپنا و طلب ناشی از صدور برق به عراق بود، از این سیستم استفاده شده است. آل اسحاق همچنین گفت: درباره بخش خصوصی هم در حال مذاکره هستیم.

 

▼ اخبار کوتاه

«مرتضی عزالدین» مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران درباره بزرگ‌ترین پروژه محیط‌ زیستی کشور گفت: در این پروژه تاکنون ۹۰۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری، ۱۹۲ کیلومتر خطوط انتقال و تونل، ۲۰ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب برای ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است. عزالدین با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: برای هر یک متر لوله‌گذاری با احتساب هزینه خرید لوله، حفاری، پیمانکار و ترمیم آسفالت حدود ۴۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود.

یک وبگاه صهیونیستی با اشاره به سخنان‌ دبیرکل حزب‌الله مبنی بر توانایی این جنبش برای ورود به «الجلیل» اعلام کرد، حزب‌الله قصد دارد در صورت لزوم هزاران رزمنده یگان «رضوان» را وارد فلسطین اشغالی یا پایگاه‌های آن کند. گفتنی است، کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی همزمان با افزایش احتمالات درباره وقوع جنگ مجدد با حزب‌الله، درباره ضعف نیروی زمینی خود هشدار داده‌اند.

«عزت‌الله ضرغامی» عضو شورای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: «سال‌هاست که یک تفکر نادرست، رسانه‌ای شدن برخورد با قضات فاسد را به صلاح قوه قضائیه نمی‌داند. حالا که قرار است روند مبارزه با فساد در قوه تشدید شود، اطلاع‌رسانی مستمر از جزئیات اقدامات، مورد انتظار افکار عمومی است. این رویکرد به صلاح همه است.»

«برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکایی با انتقاد از نقش دولت ترامپ در جنایات عربستان علیه مردم یمن، گفت: «او مصوبه کنگره آمریکا را که من از آن حمایت کردم و ما در مجلس سنا و نمایندگان توانستیم آن را تصویب کنیم وتو کرد؛ مصوبه‌ای که ایالات متحده را از جنگ وحشتناک یمن خارج می‌کرد؛ جنگی که دیکتاتور بی‌رحمی به نام محمدبن‌سلمان آن را رهبری می‌کند.»

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری تأکید کرد: «هر زمان که سه کشور اروپایی تعهدات اقتصادی خود را انجام دهند، ایران به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک پایبند خواهد بود. ایران به تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک دقیقاً به شیوه مشابه سه کشور اروپایی پایبند خواهد بود و با آنها تطبیق خواهد یافت. این روش به اندازه کافی منصفانه است.»

«الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه در مصاحبه با «دن مورفی»، مجری شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت: «در خصوص محدودیت‌ها علیه صادرات نفت ایران از این کشور حمایت می‌کنیم و معتقدیم که این تحریم‌ها غیر قانونی هستند؛ آنها به تأیید سازمان ملل متحد نرسیده‌اند.» وی اضافه کرد: «این اقدامات هستند که اوضاع را بی‌ثبات می‌کنند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات