صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۱۵۸۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 15 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمنان بالاخره مجبور خواهند شد در مقابل اسلام زانو بزنند و به توفیق الهی آنچه در آینده پیش خواهد آمد، عزت و پیشرفت اسلام و مسلمین است؛ منتها تلاش لازم دارد.(1398/4/12)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

نقطه نهایی بازی آمریکا و اروپا!
مهلت 60 روزه جمهوری اسلامی به اروپا برای عمل به تعهدات خود در ذیل برجام، فردا 16 تیر به پایان می‌رسد؛ اما پاسخ این پرسش مهم که چرا اروپا به تعهدات خود در برجام جامه عمل نمی‌پوشاند، چیست؟ باید پاسخ را در نداشتن توانایی مؤثر اروپا در برابر آمریکا جست‌وجو کرد یا اینکه اروپا اراده و قصدی برای تأمین منابع ایران ندارد؛ چرا که در زمینه مقابله با جمهوری اسلامی ایران بین اروپا و آمریکا با وجود پاره‌ای اختلافات، در سطح راهبردی اتفاق نظر وجود دارد.
واقعیت آن است که آمریکا با وجود فضاسازی‌های تبلیغاتی در یکی از ضعیف‌ترین دوران‌های سیاسی و اقتصادی خود قرار دارد؛ کم نیستند کشورهایی که هم‌اکنون در مقابل آمریکا قد علم کرده و قدرت آن را به چالش می‌کشند یا اینکه اعتباری برای تهدیدات آمریکا قائل نیستند؛ با این وصف تردیدی نیست که اروپا اگر اراده کند در مقابل آمریکا قرار بگیرد، می‌تواند و امکان مواجهه با آمریکا را دارد؛ کما اینکه در برابر برخی اقدامات آمریکا‌ـ به ویژه اقداماتی که در دوره ترامپ عملیاتی شدـ مواضع تقابلی را در پیش گرفت. بنابراین سطحی‌نگری است اگر تصور کنیم کشورهای اروپایی توان مقابله با ایالات متحده و تأمین منافع برجامی جمهوری اسلامی ایران را ندارند. مرور وقایع آشکار سال‌های اخیر و به ویژه مقطع خروج آمریکا از برجام، گویای آن است که اروپا همواره نسبت به توانمندی‌های موشکی ایران و نیز جایگاهی که جمهوری اسلامی در سطح منطقه برای خود تدارک دیده است، مواضع سرسختانه‌ای را اتخاذ کرده و بارها از ایران خواسته است برای مذاکره مجدد با دستور کارهای جدید به میز گفت‌وگو بازگردد.
نکته فوق از این رو حائز اهمیت است که در طراحی اقدامات متقابل و اتخاذ راهکارهایی که تضمین‌کننده منافع ملی کشور است، نباید از اروپا انتظار ویژه‌ای داشت و جهت‌گیری معطوف به ایده «ادامه برجام با اروپا» مادامی که این اتحادیه سیاست حفظ ایران در برجام توأم با حفظ ساختار تحریم‌ها را دنبال کرده و می‌کوشد ایران را در حوزه‌های غیر هسته‌ای دچار محدودیت و عقب‌گرد کند، خطای آشکار محسوب می‌شود. ایران باید اقدامات معطوف به کنار گذاشتن تعهدات برجامی‌اش را با جدیت پیگیری کند؛ در صحت و اعتبار این راهبرد چه چیزی واضح‌تر از اینکه اروپا و آمریکا به تکاپو افتاده‌اند تا به هر صورت ایران را از اقدامات اعلام شده‌اش منصرف کند؟

 

▼ گزارش روز

شرط پیروزی
ورود پهپاد فوق پیشرفته جاسوسی «گلوبال هاوک» متعلق به ارتش آمریکا به حریم هوایی ایران اسلامی، توقیف نفت‌کش متعلق به جمهوری اسلامی ایران در تنگه «جبل‌الطارق» از سوی نیروی دریایی انگلیس، تهدیدهایی که این روزها مقامات اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران به زبان می‌آورند و همه اتفاق‌های مشابه، در شرایطی است که فردا (16 تیر ماه) آخرین روز ضرب‌الاجل 60 روزه تهران به طرف‌های اروپایی، به منظور تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران در توافق جامع هسته‌ای است. به عبارت دیگر فرانسه، انگلیس و آلمان در فرصت اندک باقی مانده خود به دنبال آن هستند به هر شیوه و با هر حربه‌ای که می‌توانند، نظام اسلامی را از مواضع بحق خود عقب بنشانند؛ اما تا کنون هیچ موفقیتی به دست نیاورده‌اند!
این تلاش‌های ابتر دشمنان ما در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این کاخ‌ سفید با وجود وضع شدیدترین و گسترده‌ترین تحریم‌های اقتصادی، تلاش برای ایجاد نا‌امنی و آشوب در داخل کشور از طریق طرح‌هایی مانند «تابستان داغ» و راه انداختن جنگ روانی و رسانه‌ای با هدف القای نزدیک بودن حمله نظامی به ایران نتوانست جمهوری اسلامی ایران را به عقب‌نشینی وادارد! همه اینها گواه این مسئله است که نبرد اراده‌ها در حال نزدیک شدن به روزهای سرنوشت‌ساز خود است. ایران دشمن را در این تقابل به گوشه رینگ برده و همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، آنچه دشمنان نسبت به جمهوری اسلامی انجام می‌دهند، نفس‌های آخر دشمنی دشمنان جمهوری اسلامی است.
اما پیروزی نهایی و عبور از این بزنگاه مهم و تاریخی، یک شرط مهم دارد و آن، اینکه جمهوری اسلامی ایران در همه سطوح همچنان بر راهبرد مقاومت و ایستادگی تأکید کند و در این مسیر محکم قدم بردارد، مسئول یا تصمیم‌گیری پیدا نشود که پیش از پیروزی نهایی در برابر تشر دشمن و هیاهوهای تو خالی آن پا پس بکشد!

 

▼ اخبار ویژه

افشای محتوای نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب
مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در یک مصاحبه اختصاصی با پایگاه «بریت بارت» بخش‌هایی از نامه باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به رهبر معظم انقلاب را افشا کرد. طبق گفته جان بولتون، اوباما یک سال پیش از امضای برجام در نامه خود به حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، حق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را به رسمیت شناخته و اعلام کرده بود این مسئله توسط یک توافق قابل‌قبول بین ایران و 1+5 مورد تأیید قرار خواهد گرفت. طبق گفته بولتون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه نامه خود به رهبر معظم انقلاب نوشته بود: «من معتقدم با ایران باید مانند هر کشور دیگری در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) رفتار شود و این موضوع نتیجه کامل اجرای چنین توافقی خواهد بود.»


جزئیاتی از چگونگی آزادی «نزار زاکا»
پس از رایزنی‌های میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان و وساطت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان برای آزادی «نزار زاکا» که به جرم جاسوسی برای آمریکا در ایران زندانی بود، ایران وی را به شرط مدیریت و کنترل از سوی دستگاه امنیتی لبنان آزاد کرد. در جریان آزادی وی نیز پرچم سپاه روی میز پیش روی وی قرار گرفت تا به غرب پیام داده شود این اقدام با وساطت سپاه صورت می‌گیرد. گفته شده است در واکنش به این اقدام جمهوری اسلامی ایران، در اولین گام سه نفر از نیروهای حزب‌الله در امارات آزاد شده‌اند و به زودی تعداد دیگری از نیروهای جبهه مقاومت که در منطقه بازداشت شده بودند، آزاد می‌شوند.

 

▼ اخبار
1ـ دست ایران برای مقابله با تهدید جنگ پر است
روزنامه فرانسوی «لوموند» با اشاره به افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن درباره علت خودداری ترامپ از آغاز درگیری نظامی با ایران نوشت: ایران کشوری پهناور با ۸۱ میلیون جمعیت و تاریخی اصیل است که قدمت آن به هزاران سال قبل باز می‌گردد. ملی‌گرایی در ایران از اختلافات سیاسی و دینی فراتر می‌رود و نفوذ منطقه‌ای این کشور از دمشق گرفته تا صنعا، آنکارا و... را شامل می‌شود. درگیری نظامی حتی در ابعاد محدود، آثار منفی بر بخش نفت و قیمت‌های جهانی آن می‌گذارد. همچنین تهران امکانات زیادی در زمینه سامانه‌های دفاعی و موشک‌ها در اختیار دارد و از پهپاد‌هایی برخوردار است که می‌تواند بر خطر مقابله با هرگونه حمله‌ای که اراضی ایران را هدف گیرد، بیفزاید. ایران مهارت زیادی در تحریک و مبارزه نابرابر داشته و می‌تواند بر گروه‌های وابسته به خود در سوریه، لبنان، یمن و عراق تکیه کند. هر یک از اینها برای ناموفق بودن اقدام نظامی علیه ایران کفایت می‌کند.


2ـ درآمد 1/4 میلیارد دلاری ایران از صدور نیروی کار
بانک جهانی در گزارشی درآمد ارزی کشورها از صدور نیروی کار به دیگر کشورها را اعلام کرد. بنا بر این گزارش، در سال 2018 کشورهای جهان 529 میلیارد دلار از این محل درآمد کسب کرده‌اند که پیش‌بینی شده است این رقم در سال 2019 با رشد 4 درصدی به 550 میلیارد دلار برسد. بر اساس این گزارش، درآمد ارزی ایران از محل صدور نیروی کار در سال 2018 به 1 میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده و ایران در رتبه هشتم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر میزان جذب درآمد ارزی از صدور نیروی کار قرار گرفته است. رتبه نخست درآمد ارزی از محل صدور نیروی کار در سال 2018 که بالغ بر 78/6 میلیارد دلار اعلام شده، متعلق به هند است. چین با 67/4 میلیارد دلار و مکزیک با 35/7 میلیارد دلار هم به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.


3ـ اذعان به ناکارآمدی دولت یا مواضع انتخاباتی؟
«پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در روزنامه «سازندگی» نوشت: «متأسفانه بخش مهمی از نتایج حاصل از وضعیت اقتصادی به مدیران دولتی برمی‌گردد؛ چرا که اغلب این مدیران تنها در صورت وفور منابع نفتی می‌توانند مدیریت کنند. در صورتی که در عرصه رقابت امروز تنها به تفکرات مدیرانی نیاز داریم که بتوانند در زمان محدودیت منابع با خلق درآمدهای پنهان موفق باشند. اعتقاد بر این است که مشکلات سیستم مدیریت در کشور می‌تواند بیش از تحریم‌ها و فشار دشمنان بر پیکرهای اقتصاد ضربه وارد کند!» حال مشخص نیست هدف این نماینده در آستانه انتخابات مجلس، اذعان به ناکارآمدی دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان است یا تلاشی برای قرار گرفتن در جایگاه اپوزیسیون دولت است!


اصلاح ساختار بودجه در شورای هماهنگی سران قوا
پس از دستور رهبر معظم انقلاب در اواخر سال گذشته، در زمینه تدوین نقشه راه اصلاح ساختار بودجه؛ سازمان برنامه و بودجه، چارچوب کلی برنامه اصلاح ساختار بودجه عمومی را با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت ارائه کرده است. هدف از ارائه این برنامه، تأمین منابع مطمئن برای اداره کشور و کارا کردن دولت، حمایت از تولید و اشتغال، ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و ارتقای عدالت و بهبود معیشت عمومی بوده است. گفتنی است، با توجه به محدودیت زمان و اهمیت موضوع به جای طرح در مجلس شورای اسلامی، شورای هماهنگی سران قوا به این موضوع ورود کرده است و در دو جلسه اخیر سران قوا برنامه اصلاح ساختار بودجه از سوی مدیران ارشد کشور نقد و بررسی شده است.


▼ اخبار کوتاه
بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سال ۲۰۱۸ میلادی، هکرها و مجرمان سایبری تمایل بیشتری برای دسترسی به اطلاعات تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف و سرقت داده‌های مذکور داشته‌اند. کارشناسان امنیتی بارها خطاب به همه شرکت‌های فعال در جهان هشدار داده بودند به ارتقای امنیت سایبری زیرساخت‌ها و سرورهای مربوط به خود اقدام کنند تا اطلاعات محرمانه و فوق سری خود را در برابر نفوذ هکرها و مجرمان سایبری مصون نگه دارند.
«کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران درباره نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در زمینه عملیاتی شدن «اینستکس» اظهار داشت: هنوز ارزیابی درستی در این باره نداریم. وی ادامه داد: آنچه می‌توان با اطمینان گفت، این است که عمده منابع مالی در سامانه اینستکس قرار دارد؛ ولی قطعاً با چند میلیون یورویی که اروپا به عنوان خط اعتباری این سازوکار در نظر گرفته است، نمی‌توان تجارت کرد.
«بهرام پارسایی» سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان سابقه خوبی در مدیریت منابع مالی ندارند، بیان کرد: پرداخت تسهیلات به خودروسازان به معنای تبعیض میان خودروسازان و سایر واحدهای تولیدی است، زیرا بانک‌ها به واحدهای تولیدی دارای چک برگشتی یا بنگاه‌هایی که تسهیلات بسیار دریافت کرده‌اند یا زیان‌ده باشند، تسهیلات پرداخت نمی‌کند.
«محمدمهدی زاهدی» رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شبکه نفوذ در آموزش و پرورش با وجود مصوبه هیئت دولت مبنی بر کنار گذاشتن «سند 2030» در تلاش برای اجرای آن است، افزود: استنباط من این است که یکی از دلایل کنار گذاشته شدن آقای بطحایی، این بود که ایشان مصمم بود تا 2030 را کامل حذف کند و برخی‌ها این را برنمی‌تابیدند.
در پی توقیف یک فروند نفت‌کش ایرانی در نزدیکی «جبل‌الطارق» از سوی نیروی دریایی انگلیس وزارت خارجه اسپانیا اعلام کرده از انگلستان شکایت خواهد کرد؛ چرا که عمل توقیف در آب‌های نزدیک به جبل‌الطارق صورت گرفته است که تحت حاکمیت دولت اسپانیا است و این کشور به صورت غیر قانونی این توقیف را انجام داده است.
ساعاتی پس از درخواست «جکی ولکات» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی برای برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه ایران، خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: جلسه شورای حکام آژانس اتمی، رأس ساعت ۱۴:۳۰ روز ۱۰ جولای (۱۹ تیر ماه) برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات