صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۵۸۶۱

از سرکشی آمریکا تا حقوق‌های نجومی

1ـ دو شرط ایران برای عملیاتی شدن اینستکس

علی‌اصغر نوری، مدیر عامل شرکت سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا گفت: اروپا یا باید مانند قبل از ما نفت بخرد یا باید خط اعتباری اختصاص داده شود. نمی‌شود که اروپایی‌ها شرکتی تأسیس کنند؛ اما راه حلی برای عملیاتی شدن آن نداشته باشند. گفتنی است سه ماه پس از تأسیس اینستکس با سهامداری آلمان، انگلیس و فرانسه، شرکت «سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا» یا همان «ساتما» که نهاد متناظر با سازوکار مالی اروپا به شمار می‌رود، با سرمایه اولیه 1 میلیارد ریال و به مدیرعاملی «علی‌اصغر نوری»، نهم اردیبهشت در تهران به ثبت رسید. «فدریکا موگرینی» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد که قرار است هفت کشور سوئیس، اسپانیا، هلند، فنلاند، بلژیک، اسلونی و اتریش نیز به مکانیسم مالی اروپا بپیوندند. در این میان، هلند اعلام کرده که قصد دارد به عنوان سهامدار، وارد سازوکار اینستکس شود. غیر از اینها، چین و روسیه نیز برای پیوستن به اینستکس اعلام آمادگی کرده‌اند.

2ـ هدف دور زدن قانون است

«محمدجواد حق‌شناس» فعال اصلاح‌طلب، در مصاحبه‌ای اعلام کرده است: «ناکامی احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی شکست‌ این طیف قلمداد نخواهد شد. در واقع اگر مردم برای رأی دادن نیایند، یک زنگ خطری جدی است که اصل مردم‌سالاری و جایگاه صندوق انتخابات و رأی و همچنین بحث جمهوریت نظام را به طور جدی مورد پرسش قرار می‌دهد. باید متذکر شد، این نگرانی کاملاً جدی است که جریان رقیب نباید از چنین حالتی خوشحال باشد؛ چون چنین حالتی اصل و اساس قاعده را در معرض خطر قرار خواهد داد، چنین اتفاقی اصلاً علامت خوبی برای جمهوری اسلامی نیست.» به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند با تعمیم شکست خود به کل نظام و طرح تحریم انتخابات، هدف اصلی خود را که دور زدن نظارت استصوابی و ورود چهره‌های افراطی به کارزار انتخاباتی است محقق کنند.

3ـ آمریکا دولتی سرکش است نه ایران

مجله آمریکایی «ژاکوبین» در گزارشی با بیان اینکه دولت آمریکا سرکشی می‌کند نه ایران نوشت: «ترامپ می‌گوید که به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است؛ اما او پیمان بین‌المللی‌ای که برای حصول این هدف طراحی شده بود را نابود کرد. جالب است که دولت ترامپ به ایران در مورد نقض برجام هشدار داده است؛ اما خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها عملاً این پیمان بین‌المللی را نابود کرده است؛ به همین خاطر نباید انتظار داشته باشیم که تهران همچنان نسبت به این توافق پایبند باقی بماند. همه اینها نشان می‌دهد که آمریکا یک کشور سرکش و قانون شکن است نه ایران با این روند ما در حال نزدیک‌تر شدن به جنگی هستیم که ایالات متحده می‌گوید ما خواهان آن نیستیم؛‌ اما در حال انجام دادن هر کاری هستیم که منجر به آن می‌شود.»

4ـ مردم از اصلاحات عبور کرده‌اند

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «مردم، رقیب این روزهای اصلاح‌طلبان» نوشت: «این روزها که صحبت‌ها درباره یازدهمین دوره انتخابات مجلس داغ شده است، عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و دولت دوازدهم بیشتر زیر ذره‌بین مردم قرار دارد. چه بپذیریم و چه منکر شویم، سطح آگاهی و سواد سیاسی جامعه به دلیل دسترسی به فضای اطلاع‌رسانی‌های آزاد بیشتر شده است. مردم این روزها به اصلاح‌طلب بودن دولت و مجلس تردید دارند و حتی در صورت اطمینان از اینکه کار دست اصلاح‌طلبان است، از جریان اصلاح‌طلبی عبور کرده یا در حال عبورند». چندی پیش نیز «قدرت‌الله علیخانی» از فعالان اصلاح‌طلب گفته بود: «من بر این باورم که دولت با این نحو عملکرد خود، فاتحه اصلاحات را می‌خواند.»

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات