صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۹۴

گزیده تحلیل های رسانه ها

تاب‌آوری اقتصادی نیاز امروز کشور - تب گرانی در بازار - اندر اوصاف آرايش جنگي دشمن - شلختگی و استیحاش - هلال خونین - شما اگر در کره و ژاپن بودید حتما تویوتا و هیوندا را به زمین می‌زدید

تاب‌آوری اقتصادی نیاز امروز کشور
آرمان:
سال‌هاست که کارشناسان اقتصادی ایران به دولت‌های مختلف تذکر و پیشنهاد می‌دهند که از فروش نفت خام دست بکشیم و به سوی فروش محصولات و فرآورده‌های نفتی برویم و حالا که آمریکا ‌به‌صورت یک‌طرفه قصد دارد که نفت ایران را به صفر برساند و تحریم‌ها را سخت‌تر کند ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم و فروش نفت خام خود را قطع و به سوی فروش تولیدات نفتی برویم. این نکته قابل تاکید است که زیرساخت‌هایی برای این موضوع وجود دارد مانند پالایشگاه خلیج‌فارس که در حال حاضر توانسته نیاز ایران به بنزین را تا حدود زیادی برطرف کند. اگر مسئولان با همکاری مردم که همان تاب‌آوری اقتصادی نام می‌گیرد، به سمت تولیدات مواد نفتی برود و از فروش نفت خام خودداری کند می‌توان آینده روشنی را برای اقتصاد و به خصوص اشتغال ایران متصور شد. این موضوع می‌تواند درآمد ایران را در حوزه فروش نفت افزایش دهد. دولت‌ هم برای تاب‌آوری اقتصادی باید نیاز‌های عمومی مردم را برطرف کند نه اینکه در برابر تحریم‌ها بخواهد از بودجه عمرانی بکاهد. در تاب‌آوری اقتصادی نیاز است تا دولتمردان وضعیت روانی و اعتماد شهروندان را بهبود بخشند. مسئولان باید در اعتمادسازی عمومی بیشتر تلاش کنند و با دریافت مالیات و حذف یارانه‌های کور به مردم این پیام را بدهند که در حال تلاش برای بهبود وضعیت اعتماد عمومی هستند. اگر از فرار مالیاتی که به اقتصاد کشور لطمه‌های جبران ناپذیری می‌زند جلوگیری شود مطمئن باشید که راه‌ بسیار مناسبی برای ایجاد اشتغال و کمبود بودجه دولت در مواقع تحریم خواهد بود که جا دارد مسئولان به آن توجه کنند. همین موضوع دریافت سوخت با کارت هوشمند می‌تواند شروع دوباره‌ای باشد تا از قاچاق محصولات ارزشمندی مانند بنزین جلوگیری شود. طبق گفته وزیر نفت روزانه حدود 10میلیون لیتر سوخت از کشور به صورت قاچاق خارج می‌شود که سهمیه‌بندی و دریافت سوخت با کارت هوشمند می‌تواند از هدر رفت سرمایه ملی جلوگیری کند.
تب گرانی در بازار
خراسان: وضعیت بازار کالاهای اساسی امسال تا حدی متفاوت از سال گذشته است چرا که موج گرانی، منجر به کمیابی دوره ای و گرانی آن ها می شود. نمونه این را می توان در بازار کالاهای تن ماهی و ماکارونی دید. در برخی دیگر مانند شکر هم کاهش تولید به دلیل شرایط جوی عامل افت عرضه و افزایش قیمت شده است.در تازه ترین رویدادهای بازار تن ماهی در فروشگاه های بزرگ زنجیره ای و نیز اینترنتی نایاب شده و قیمت برخی برندها به بیش از 60 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، یکی از برندهای معروف تن ماهی که تا پیش از این به قیمت 9200 تومان عرضه می شد، هم اینک قیمت 15 هزار و 500 تومان روی آن درج شده و به گفته برخی فروشندگان، برندهای دیگر هم توزیع تن ماهی را در بازار کم کرده و توزیع کنندگان این شرکت ها نیز وعده افزایش قیمت را داده اند. از بازار محصولات ماکارونی خبر داده است که به رغم تجدید نظر سازمان حمایت در روزهای اخیر در قیمت ماکارونی، برخی از فروشگاه ها باز این کالا را تا دو برابر قیمت پارسال و حتی گران تر از نرخ های جدید اعلامی به فروش می رسانند.
اندر اوصاف آرايش جنگي دشمن
رسالت:
رهبر انقلاب اسلامي در ديدار معلمان خبر از يك آرايش جنگي تمام عيار عليه ملت ايران از سوي آمريكا و صهيونيسم بين‌الملل دادند. در اين آرايش جنگي، سخن‌ از هر نوع آرايشي به جز آرايش نظامي است. فعلاً دشمني آمريكا به روايت رهبر انقلاب در چارچوب اقتصاد، سياست، نفوذ اطلاعاتي و ضربه‌ در فضاي مجازي اعمال مي‌شود. اين‌ كه چرا آمريكايي‌ها در حوزه نظامي دست به ماشه نيستند و پنتاگون را فعلاً به مرخصي فرستاده‌اند مثل روز روشن است. بخش عظيمي از بدهي ۲۰ تريليون دلاري آمريكا مربوط به حوزه نظامي‌گري است كه هيچ دستاوردي براي آنها نداشته است. جنگ افغانستان و عراق و تجهيز ارتش صهيونيستي و جنگ نيابتي با يمن، ستون فقرات حتي قدرت نظامي آمريكا را دچار پوكي كرده است. آمريكايي‌ها نصيبي جز تلفات انساني در جبهه‌ها و خودكشي كهنه سربازان پشت جبهه نداشته‌‌اند. لذا هزينه‌كرد نظامي براي آمريكا جز ويراني اقتصادي، عقب افتادن از رقبا به‌ويژه چين و نارضايتي داخلي دستاوردي نداشته و ندارد. به همين دليل سعي مي‌كنند با آن‌كه دور تا دور ايران اردو زده‌اند بهانه به دست حريف ندهند. به‌ويژه در خليج‌فارس كه سعي مي‌كنند ادب و آداب خاصي را كه پرهيز از رودررويي است رعايت كنند. ضمن آن كه مي‌دانند قدرت دفاعي و تهاجمي كنوني ايران غيرقابل پيش‌بيني و نتايجي غيرقابل ارزيابي دارد. اين قدرت باعث شده است حتي احمق‌ترين و ديوانه‌ترين سياستمداران و مقامات نظامي آمريكا را از حماقت و ديوانه‌بازي باز دارد.
آمريكايي‌ها امروز به طور همزمان هويت انقلابي، منافع ملي منطقه‌‌اي و جهاني ايران را از طريق كاهش قدرت اقتصادي و دفاعي هدف قرار داده‌اند. لذا قرارگاه‌هاي جنگي خود را از پنتاگون به خزانه‌داري كل، سيا و وزارت خارجه برده‌اند و با يك تقسيم كار روزانه، سه شيفت روي راهبردهاي مقابله خود كار مي‌كنند.
آمريكايي‌ها در حوزه اقتصاد روي كاهش درآمد توليد ناخالص ملي در ايران متمركز هستند. به صفر رساندن فروش نفت شروع قضيه است. آنها روي به صفر رساندن توانمندي‌هاي اقتصادي ايران برنامه دارند. آنها از طريق وزارت خارجه محيط بين‌الملل را براي ايران ناامن مي‌كنند و به‌زودي بعد از نفت روي محصولات پايين‌دستي فولاد، آلومينيوم و پتروشيمي متمركز مي‌شوند.
آنها توفيق‌ جلوگيري از نقل و انتقال پول را جشن گرفته‌اند و افتخار مي‌كنند كه اجازه نمي‌دهند يك دلار در هيچ بانك اروپايي و آسيايي جابه‌جا شود. حتي كمك‌هاي انسان دوستانه براي سيل و زلزله را بسته‌اند و ننگ نقض حقوق بشري آن را پذيرفته‌اند. آنها اراده كرده‌اند صادرات ايران را به صفر برسانند. عمله‌ و اكره خزانه‌داري آمريكا راه افتاده‌اند در سراسر جهان با هر كسي كه با ايران معامله مي‌كنند يا تهديد مي‌كنند با تطميع و اگر نشد سهام شركت يا آن بنگاه اقتصادي را مي‌خرند تا در تصميم‌گيري آن بنگاه‌ها حرف اول را بزنند. آنها برآنند هر كه با ايران كار مي‌كند فضاي ناامني براي او ايجاد كنند. در حوزه سياسي روي تقي‌زاده‌هاي داخلي حساب باز كرده‌اند تماس‌ها و مراودات دارند فعلاً دارند قبح جاسوسي را در جامعه ما و منطق برخورد حقوقي و قضائي با جاسوسان را از بين مي‌برند. در حوزه نفوذ ايران را بهشت جاسوسان جهاني كرده‌اند پول خرج مي‌كنند براي هر كاري نرخ تعيين كرده‌اند. در فضاي مجازي در حال تصرف و مديريت افكار عمومي جامعه ما هستند. برخي مسئولان هم دانسته يا ندانسته زيرساخت‌هاي آن را مهيا كرده‌اند.با اين همه دشمن راه به جايي نخواهد برد. كافي است دولت و مسئولان يك دهم همين آرايش جنگي كه آمريكايي‌ها عليه ملت گرفته‌اند، به فكر مقابله با دشمن باشند. همين آمادگي آرايش آنها را به‌هم مي‌زند. مردم و نخبگان تمام قد در برابر آرايش جنگي آمريكا ايستاده‌اند. زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور به دشمن اجازه نمي‌دهد آنها به كمترين اهداف خود برسند و توطئه‌هاي اقتصادي را عملياتي كنند.شرايط منطقه و بين‌الملل هم به آنها چنين اجازه‌اي نمي‌دهد. در دنيا قطب‌هاي بزرگ اقتصادي ظهور كرده‌اند كه اين ماجراجويي آمريكايي‌ها را برنمي‌تابند. چين، روسيه، هند و نيز همسايگان خوب ايران با اين سياست‌هاي تجاوزكارانه هم‌صدايي نمي‌كنند.
شلختگی و استیحاش
صبح نو:
وضع معیشت مردم هر لحظه دچار گرفتاری تازه‌ای می‌شود و دولت حدود هشت ماه است اجرای طرح‌های حمایتی نظیر تخصیص کالابرگ به اقشار فرودست را معطل گذاشته. شلختگی و ناکارآمدی دستگاه دیوان‌سالاری برای رتق‌و‌فتق امور جاری، توان مصرف‌کننده و تولید‌کننده را طاق کرده و نَقل و نُقل هر محفلی، نگرانی از امور اقتصادی است، آن‌هم در شرایطی که تقریباً همه کالاها به میزان کافی و برابر با سال قبل وارد شده و می‌توان با رهگیری کامیون‌ها و انبارها به وضوح فهمید تا در کجا چه جنسی هست یا احتکار شده. سال گذشته که شوآف شفافیت توسط بخشی از وزارتخانه‌ها به جریان افتاد، هشدار داده شد که شفافیت بدون رسیدگی بی‌معنی است و امروز حال و روز کاغذ، ماکارونی و... نشان می‌دهد که این حرف بی‌مبنا نبوده است. ناتوانی خارق‌العاده‌ای در رصد، اعمال اشراف و نظارت بر بازار وجود دارد که مرتباً از گوشه و کنار اخبار ناراحت کننده‌ای از اعمال نفوذ فاسدان، نفوذ خارجی و... به گوش می‌رسد و این نتیجه‌ای جز استیحاش افکار عمومی ندارد؛ افکار عمومی‌ای که خود سهم مهمی در تشدید مشکلات دارند و با طرح شایعه کم‌شدن هر چیزی از دلار و سکه گرفته تا پوشک بچه و بنزین، به فروشگاه‌ها و عرضه کننده‌ها حمله می‌کنند و سبدهایشان را پر می‌کنند تا به خیال خود، یک باک بنزین جلو بیفتند. دومی را باید با اعتمادآفرینی رسانه‌ای و فرهنگی تدارک دید، به شرط آنکه دستگاه اجرایی هم تحرک موثری داشته باشد.
هلال خونین
وطن امروز:
2 روز از بمباران مناطق مختلف غزه توسط جنگنده‌ها و توپخانه رژیم صهیونیستی می‌گذرد و در کنار فجایعی که به طور معمول این رژیم در سکوت کامل رسانه‌‌های عربی و محافل غربی مرتکب می‌شود، شهادت یک زن باردار و یک نوزاد 14‌ماهه این‌بار خطر دولت یهودی اسرائیل را برای امنیت بین‌الملل و صلح جهانی بیش از پیش هویدا کرد. در حال حاضر و طبق آخرین آمارها طی 48 ساعت گذشته 15 نفر شهید و 80 نفر زخمی شده‌اند. صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی با خیالی آسوده از سکوت مجامع بین‌المللی دست به قتل کودکان و زنانی زدند که در آستانه ماه مبارک رمضان خود را برای میهمانی خدا آماده می‌کردند. مانند سنوات گذشته کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نسبت به این جنایت‌ها سکوت کرده‌اند و حالا معلوم نیست آیا نماینده صهیونیست‌ها به اکسپوی دوبی خواهد رفت یا خیر؟ به نظر نمی‌رسد حاکمان امارات اراده‌ای از خود داشته باشند تا بتوانند بدون اجازه آمریکا تصمیمی بگیرند اما در حال حاضر آنچه اهمیت بیشتری دارد، تاکید بر ایده مقاومت بدون توجه به نهادگرایی بین‌المللی و منطقه‌ای است. در سکوت مجامع بین‌المللی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی، گروه‌‌های مقاومت با تشکیل اتاق عملیات مشترک، دست به همگن‌‌سازی فعالیت‌‌های خود زده‌‌اند. این گروه‌ها با شلیک حدود 600 راکت با برد حداکثر تا 73 کیلومتر از غزه قدرت عملیاتی و تخریبی خود را به رخ کشیده‌اند که در نتیجه هلاکت 5 صهیونیست را در پی داشت. هماهنگی میان گروه‌‌های مقاومت در غزه برای مقابله با دشمن مشترک مسلمانان یعنی رژیم صهیونیستی مساله مهمی است که باید در این کارزار به آن توجه داشت. صهیونیست‌ها می‌گویند تاکنون و در طول 2 روز گذشته 200 هدف را در غزه مورد حمله قرار داده‌‌اند.

شما اگر در کره و ژاپن بودید حتما تویوتا و هیوندا را به زمین می‌زدید
کیهان:
معاون وزیر ارتباطات گفت اگر در برابر ورود نرم‌افزارهای خارجی مقاومت کنیم اولا حاکمیت سیاسی خود را از دست داده‌ایم و دوما بازار کار داخلی دچار مشکل خواهد شد و از طرف دیگر اگر بگوییم فقط نرم‌افزار و پیام‌رسان داخلی باز هم شکست خواهیم خورد، زیرا فیلترینگ راه‌حل نیست و تاریخ نشان داده که فیلتر همواره با شکست مواجه می‌شود البته اگر لازم باشد از فیلترینگ هم استفاده خواهیم کرد. به قطعیت می‌گویم که پیام‌رسان‌های داخلی ما امروز شکست خورده‌اند.
این اظهارات درحالی است که اولا وزارت ارتباطات بیشترین امکانات حمایتی را در اختیار پیام‌رسان‌های خارجی (نظیر تلگرام) گذاشتند که با امکاناتی ناچیز قرار گرفته در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی اصلا قابل مقایسه نیست. ثانیا سال گذشته به هنگام اعلام فیلترشدن تلگرام، نوعی حیله یوم السبتی به کار بسته شد و با ادعای اینکه زندگی مردم مختل می‌شود و باید یکی دو ماه به آنها برای کوچ از تلگرام زمان داد، طلاگرام و هاتگرام را راه‌اندازی کردند و حدود 25 میلیون نفری که ازتلگرام کوچ کرده بودند را دوباره با این مسیر انحرافی باز گرداندند و آن فرجه یکی دو ماهه را دائمی کردند. ثالثا اگر قرار بود دولتمردان کره‌جنوبی و ژاپنی هم درباره کیفیت محصولات داخلی مانند برخی مدیران مرعوب و منفعل- یا...- ما فکر کنند، هرگز برندهای خودروسازی و صنعتی مانند تویوتا، هیوندا، ال‌جی، سامسونگ و... در این کشورها رشد نمی‌کرد و امروز پس از 50-60 سال تبدیل به برند جهانی نمی‌شد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات