صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۵۸۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 17 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مقاومت، واکنش طبیعی هر ملت آزاده و با شرف در مقابل تهدید و زورگویی است. مقاومت، برخلاف تسلیم، موجب عقب‌نشینی دشمن می‌شود. مقاومت البته هزینه دارد اما هزینه تسلیم در برابر دشمن بیشتر است.(1398/3/14)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

قدرت، اقتدار می‌آورد
«فرهنگ مقاومت در ایران متداول است و همین موضوع سران آمریکایی را پریشان کرده است»، این جمله ماحصل نظر اندیشکده‌های آمریکایی است که روز گذشته، «سوزان مالونی» عضو ارشد اندیشکده بروکینگز منتشر کرد. بیان این جمله حاکی از آن است که اولاً آمریکا در راهبرد فشار حداکثری خود علیه ایران به نتیجه‌ای نرسیده است. ثانیاً دوران شرطی شدن سیاست و اقتصاد در ایران گذشته است.
در سال‌های گذشته به دلیل برخی سیاست‌های غلط، شرایط اجتماعی به گونه‌ای شرطی شده بود که با کمترین تحریم اوضاع اقتصادی متلاطم می‌شد اما اکنون اقتصاد کشور در مسیر ثبات و رو به جلو قرار گرفته و حتی اعلام تحریم و تهدید نمی‌تواند اوضاع بازار و بورس را دگرگون کند. در چنین شرایطی که تعادل در اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور شکل گرفته است و نظام دست برتر در زمینه‌های دفاعی، اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است، گام دوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران آغاز و اعلام شد ایران دیگر به محدودیت‌های اعمال‌ شده در برجام برای سطح غنی‌سازی پایبند نخواهد بود و با توجه به میزان نیاز کشور در حوزه‌های گوناگون غنی‌سازی بالاتر از 3/67 درصد را آغاز خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران کرنومتر گام سوم را استارت زده است و 60 روز دیگر و در صورت برآورده نشدن نیازهای ایران ذیل برجام، تهران گام سوم را نیز برمی‌دارد.
مروری بر سیاست‌های نظام در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد قدرت ایستادگی در میان دولتمردان ما در حال خودنمایی است و بدون شک قدرت، اقتدار می‌آورد.
با توجه به این شرایط انتظار می‌رود مردم و مسئولان در یک مسیر همسو به نکات ذیل توجه داشته باشند که اقدامات نظام در کاهش تعهدات به نتایج مطلوب برسد: 1ـ در روزهای آینده مسئولان اروپایی با سفرها و مراودات نمایشی خواهان توقف ایران در این مرحله هستند. 2ـ تئوری مکانیسم ماشه برای ایجاد هراس اجتماعی مجدداً احیا می‌شود. 3ـ سعی می‌کنند با وعده‌های تحقیرآمیز با لعاب‌های اقتصادی و حتی سرمایه‌گذاری، فضای اقتصادی را منتظر معجزه کنند. 4ـ ‌برخی از فعالان سیاسی از گفت‌وگو و مذاکره در شرایط فعلی سخن به میان می‌آورند.
موضوعات فوق برای بازگرداندن ایران به نقطه صفر و شرطی شدن مجدد اقتصاد است؛ اما مسئولان دولت و دستگاه دیپلماسی باید با فرهنگ مقاومت آمریکایی‌ها را در تحقق نیات سوءشان ناکام بگذارند.

 

▼ گزارش روز

یاران حسین‌بن‌علی(ع)
«ششم جولای ۲۰۱۹ با پدر ملاقات کردم؛ مقادیر بسیار زیاد و خطرناک و کشنده‌ای از سرب و کادمیوم در خون پدرم وجود دارد. بر همین اساس و در نتیجه مشورت‌های متعدد با نخبگان، بستری فوری پدرم در یک بیمارستان مناسب و تخصصی با تجهیزات لازم برای انجام فرایندهای درمانی به منظور حفظ جان ایشان توصیه شده است. اما تقریباً یک ماه است که هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. نشانه‌های ایشان اکنون خیلی شبیه به حمله عصبی‌ای است که ژانویه سال 2018 رخ داد و منجر به فلج شدن ایشان شد... هرچند نمی‌خواهم ناامید باشم؛ ولی اکنون حس می‌کنم دیگر کار زیادی نمی‌توانم برای ایشان انجام بدهم و تلاش‌های اندکی که انجام دادیم، تعمداً خنثی شده و یا به راحتی نادیده گرفته شده‌اند.. واقعیت این است که تلاش ایشان برای زنده ماندن تا الآن، حقیقتاً یک معجزه است. بر اساس همه آن چیزی که از متخصصین پزشکی شنیده‌ام، با قلبی آکنده از درد می‌خواهم بیان کنم که در این شرایط، تقریباً همه گزینه‌ها برای حفظ جان ایشان عملاً از دست رفته‌اند و هیچ چیزی که بشود به آن دل بست، اکنون وجود ندارد! پدرم را دارند می‌کشند. عاملین قتل مصمم‌ هستند که این امر اتفاق بیفتد.» این شرح حال، تنها روایت «محمدابراهیم زکزاکی» فرزند شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه از حال پدرش نیست! این جملات آینه تمام‌قد حقوق بشری مورد تأیید آمریکا است و فریادی است رسا در برابر سکوت مجامع مدعی حامی حقوق انسانی! روایتی است از مظلومیت جریان‌های روشنگر و حق‌طلبی که با وجود همه ظلم‌ها و فشارها و جنایت‌ها ایستاده‌اند! روایت همه رهبران آزاده جهان است که در طول تاریخ مقابل استبداد و تاریکی ایستاده‌اند و به خیل یاران نهضت حضرت حسین‌بن‌علی(ع) در تاریخ پیوسته‌اند؛ نهضتی که پیروزی نهایی آن بسیار نزدیک است.


▼ اخبار ویژه

پروژه مشترک آل سعود و خاندان پهلوی علیه ملت ایران

منابع خبری موثق گزارش دادند از چندی قبل جمعی از افسران اطلاعاتی عربستان سعودی با استقرار در یکی از دفاتر غیر رسمی شبکه «ایران‌اینترنشنال» در انگلیس و با همکاری یک گروه مشاور رسانه‌ای، برنامه‌ریزی برای تولید و پخش برنامه تلویزیونی با حضور «رضا پهلوی» را آغاز کرده‌اند. ربع پهلوی برای ایفای نقش در این برنامه مبالغ بالایی را درخواست کرده بود که در نهایت با فشار یکی از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی حاضر به دریافت مبلغی معادل یک پنجاهم درخواست اولیه شده است. هدف از تولید این برنامه، مطرح کردن سلطنت پهلوی و تلاش برای زدودن نفرت در جامعه ایران نسبت به خیانت‌های این خاندان وابسته و ایجاد ذهنیت مثبت با استفاده از روش‌های عملیات روانی و رسانه‌ای است. گفتنی است، پیشنهاد اولیه تولید این برنامه از سوی «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد پادشاه سعودی به منظور ایجاد شکاف داخلی در جامعه ایران مطرح شده است.

«محسن رهامی» رئیس کمیته راهبردی جبهه اصلاحات گفته است، از دو سال پیش هفته‌ای یک بار حدود هشت اصلاح‌طلب و هشت اصولگرا به دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌روند و درباره مباحثی، مانند انتخابات و کاهش اختلافات بین دو جناح سیاسی گفت‌وگو می‌کنند. وی همچنین با طرح این ادعا که «فضای دلسردی حاکم شده است» از تلاش این جریان برای مذاکره با شورای نگهبان درباره اینکه «اصلاً چطور مردم را امیدوار کنیم پای صندوق‌های رأی بیایند» خبر داده است. شایان ذکر است، چهره‌های مختلف جریان اصلاحات در ماه‌های اخیر تلاش ویژه‌ای را برای القای این مسئله که دیگر مردم پای صندوق‌های رأی نخواهند آمد، با اهداف خاص آغاز کرده‌اند!

 

▼ اخبار
1ـ هماهنگی دولت انگلیس و نومحافظه‌کاران کاخ سفید!
مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا ضمن ابراز خوشحالی از توقیف غیرقانونی نفت‌کش ایرانی، خواستار اعمال فشارهای بیشتر بر کشورمان شد. به نظر می‌رسد، «جان بولتون» در مواجهه با فشارهای داخلی در ایالات متحده بر سر برکناری خود از قدرت، سعی دارد حضور رسانه‌ای پر رنگی در فضای داخلی این کشور داشته باشد تا از این طریق، هزینه‌های کناره‌گیری یا استعفای اجباری خود را افزایش دهد؛ سؤال اینجاست که میان اقدام دولت انگلیس و اظهارات «بولتون» ارتباطی هست؟ اقدام اخیر انگلیس در توقیف کشتی ایرانی که بر اساس اطلاعات موثق حداقل از دو هفته قبل برای انجام آن ایجاد آمادگی شده بود، نوعی تنفس مصنوعی از سوی دولت انگلیس به جان بولتون و طیف تندروی کابینه ترامپ محسوب می‌شود. این اقدام لندن با هماهنگی کامل نومحافظه‌کاران صورت گرفته و هدف از آن، احیای جایگاه از دست رفته بولتون در کاخ سفید است. برخی منابع معتقدند، جان بولتون در قبال اقدام اخیر مقامات انگلیسی به آنها قول داده است تا در فرایند «خروج انگلیس از اتحادیه اروپا»، فشارهایی را به سود لندن بر بروکسل وارد آورد.


2ـ نسبت خلاف یک نماینده اصلاح‌طلب به دولت!
رئیس کمیته سیاسی «فراکسیون امید» در اظهاراتی مدعی شده است: «اقداماتی که اروپایی‌ها انجام دادند و صرفاً به صدور بیانیه اکتفا کرده و اقدام عملی انجام ندادند کار را در داخل کشور برای دولت روحانی و ظریف خیلی سخت کرد، به نوعی که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه تحت فشار هستند. به نظر می‌رسد این جزء آخرین اقداماتی است که دولت ایران سعی دارد انجام دهد تا هم فضای داخلی را مدیریت کند و هم به نوعی فشار بیاورد تا اروپایی‌ها شاید جلو آمده و کمک کنند تا برجام حفظ شود.» جلال میرزایی افزوده است: «اگر اروپایی‌ها همین تعلل را ادامه دهند، به نظر می‌رسد دولت روحانی و وزیر خارجه در موقعیت دشواری برای حفظ برجام قرار می‌گیرند و بیش از این نمی‌توانند مقاومت کنند.» طرح موضوع سیاسی‌کاری دولت در حالی است که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهور کشورمان به صراحت اعلام کردند برای تأمین منافع ملی و احقاق حقوق ایران در برجام در مقابل زیاده‌خواهی‌های طرف‌های غربی می‌ایستند و تصمیم دولت تأمین منافع کشور است.


3ـ صرفه‌جویی 62 هزار میلیارد تومانی در بودجه 98
«محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه به تازگی اعلام کرده است منابع و مصارف دولت در بودجه سال جاری باید به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش یابد. این در حالی است که طبق قانون بودجه دولت باید منابع و مصارف خود را با ۴۴۸ هزار میلیارد تومان منابع عمومی تنظیم می‌کرد، اما با توجه به کمبودهایی که در منابع دارد آن را با کاهش ۶۲ هزار میلیارد تومانی به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان رسانده که برای تحقق آن باید صرفه‌جویی‌هایی انجام شود. گفتنی است، شرایط تحریمی و مسائل بین‌المللی که در کاهش درآمدهای دولت به ویژه بخش نفت تأثیرگذار بوده، موجب شده است با افت درآمدها دولت به کاهش هزینه‌های خود روی آورد.


4ـ آینده جنبش صهیونیسم در خطر قرار دارد
نشریه «فارین‌پالیسی» نوشت: «ایهود باراک» نخست‌وزیر سابق اسرائیل پس از شش سال دوباره در آستانه انتخابات ماه سپتامبر به دنیای سیاست بازگشت؛ اما ایهود تنها نیست. در ماه‌های اخیر تعدادی از ژنرال‌ها و وزرای (جنگ) سابق اسرائیل با یک هدف مشترک وارد سیاست شده‌اند؛ شکست دادن «بنیامین نتانیاهو». اما چرا این مقامات ارشد امنیتی نگرش یکسانی درباره آینده اسرائیل دارند؟ آنها یک حرف دارند که عبارت است: «اسرائیل تحت هدایت نتانیاهو در مسیر اشتباهی قرار گرفته است و آینده جنبش صهیونیسم در خطر قرار دارد که رؤیای صهیونیست‌ها را بر باد خواهد داد.»

 

▼ اخبار کوتاه
«فیض‌الله عرب‌سرخی» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه «همدلی» گفته است: «اگر نظارت استصوابی نباشد، مشارکت در انتخابات بالا می‌رود.» این در حالی است که در همه کشورهای جهان، از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان و... سیستم نظارت استصوابی در انتخابات وجود دارد. اصلاح‌طلبان برای حمله به شورای نگهبان، ژست دلسوزی برای مشارکت مردمی در انتخابات به خود می‌گیرند. گفتنی ‌است، این طیف در انتخابات ۸۸، رأی مردم را لگدمال کرده و علیه جمهوریت شورش کردند.
سردار «عباس نیلفروشان» با حکم سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه به عنوان معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شده است. سردار نیلفروشان فرماندهی دانشکده فرماندهی و ستاد (دافوس) سپاه، جانشینی قرارگاه امام حسین(ع)، معاونت عملیات نیروی زمینی و جانشینی معاونت عملیات سپاه را در کارنامه کاری خود دارد. گفتنی است، از سال 1395 سردار علی زاهدی، معاونت عملیات سپاه را بر عهده داشت.
سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: آمریکا پس از سرنگونی پهپاد متجاوزش از طریق واسطه‌های دیپلماتیک اعلام می‌کند که ما برای حفظ آبروی خود می‌خواهیم عملیاتی محدود در منطقه‌ای کم‌ارزش انجام دهیم و شما به آن پاسخ ندهید. پاسخ نظام جمهوری اسلامی این بود که ما هر عملیاتی را شروع جنگ تلقی می‌کنیم و به آن پاسخ خواهیم داد و اگر جنگی را شروع کردید، پایانش را ما اعلام می‌کنیم.
«علی شیخ‌زاده» قائم‌مقام مدیرعامل سایپا در امور تولید گفت: هفته گذشته ۱۰ هزار محصول دارای کسری قطعات، تکمیل شده و در حال تحویل به مشتریان است. به گفته وی، سایپا بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قصد دارد از ماه آینده، هفته‌ای 12 هزار خودرو را تکمیل و به بازار عرضه کند که با اجرای آن، تعداد محصولات قابل عرضه سایپا به 50 هزار خودرو در ماه خواهد رسید.
۱۲۰ میلیون دلار آبنبات به شکل بی‌سابقه از کشور صادر شده است که در واقع چیزی جز صادرات شکر یارانه‌ای تولید شده در کشور یا وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست و رانت بی‌سابقه‌ای را نصیب صادرکنندگان این محصول کرده است.

 

ترنم زندگی
گاهی به درستی از خود نزد دیگران دفاع کنید. این مایه خوشحالی خانم‌ها می‌شود. با این کار همسر شما بیشتر و بهتر شما را تکیه‌گاه خود در زندگی قرار می‌دهد.
*برای مطالعه بیشتر درباره سبک زندگی به پایگاه www.shamim.ir یا نشانی shamimeashena@
در پیام‌رسان ایتا و سروش مراجعه کنید*

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات