صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۱۸

اخبار کوتاه سه‌شنبه 18 تیر

وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» افشا کرد، نفت‌کش «بریتیش هریتیج» متعلق به شرکت «بریتیش پترولیوم» از بیم توقیف از سوی جمهوری اسلامی ایران از حرکت به سمت تنگه هرمز خودداری کرده است. این نفت‌کش در حال حرکت به سمت پایانه نفتی بصره در جنوب عراق بوده، اما روز ۶ جولای (۱۵ تیر ماه) ناگهان تغییر مسیر داده و در حال حاضر در سواحل عربستان سعودی است. یک مقام مطلع مدعی شده است، شرکت انگلیسی نگران است ایران در اقدامی تلافی‌جویانه این نفت‌کش را توقیف کند. گفتنی است، «راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران در پی توقیف نفت‌کش حامل نفت ایران تاکنون سه بار به وزارت خارجه احضار شده است.

گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهند، ‌میزان بدهی خارجی دولت در سال ۱۳۹۷ روند نزولی داشته است. در ماه ابتدایی سال 1397 میزان کل بدهی خارجی دولت ۱۱ میلیارد و ۳۵ میلیون دلار بوده است، این میزان در ماه پایانی سال با کاهشی یک میلیارد و ۶۹۶ میلیون دلاری به ۹ میلیارد و ۳۳۹ میلیون دلار رسیده است. سهم سرانه هر ایرانی از بدهی‌های خارجی دولت از ۱۳۸ دلار در فروردین ماه به ۱۱۷ دلار در اسفند ماه ۱۳۹۷ کاهش یافته است.

«محمدجواد ظریف» در واکنش به توقیف نفت‌کش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق گفت: این بدعت خطرناکی است که به نیابت از «تیم ب» انجام شده و دزدی دریایی است. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره تلویحی به اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه فقط شامل کشورهای اروپایی می‌شود، افزود: «ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول تحریم فروش نفت اروپا (به سوریه) می‌شود.»

«حسین ذوالفقاری» معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با «محمد بدر ناصر» معاون امنیتی وزیر کشور عراق دیدار کرد. در پایان این نشست توافقی دوجانبه انجام شد که طبق آن برای ایام اربعین صدور روادید حذف شد و زائران می‌توانند با داشتن برگه بیمه‌نامه از مرز عبور کنند.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اینکه آیا گزینه غنی‌سازی ۲۰ درصدی هم در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است، گفت: «بله؛ غنی‌سازی ۲۰ درصد و گزینه‌های بالاتر نیز مطرح است، منتها هر یک در جای خودش اجرا می‌شود.»

پیشنهاد تعیین تعرفه برق برای تولید بیت کوین‌ها به میزان تعرفه برق صادراتی در دولت رد شده و اکنون بررسی‌ها و آخرین پیشنهاد که احتمال تصویب آن زیاد است، ۷ سنت به ازای هر کیلووات است.

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات