صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۴۴

گزیده تحلیل های رسانه ای

ره‌آوردهای معنوی سیل - مَردي به نام مجيد - اصلاح‌طلبان به‌دنبال خروج از برجام - سایـه اوبـامـا بـه مصاف ترامپ آمـد - گزینه های روی میز ما در برابر تحریم نفتی

ره‌آوردهای معنوی سیل
جمهوری اسلامی:
هنگامی که در آق‌قلا و گمیشان سیل جاری شد، مردم سایر نقاط کشور که عموماً شیعه و ترک و فارس و مازنی و گیلک و کرد و لر و عرب هستند به یاری برادران و خواهران سنی و ترکمن خود شتافتند. ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، هلال‌احمر و سایر نیروهای دولتی و مردمی بدون آنکه به اموری از قبیل تفاوت مذهب و قومیت بنگرند، با تمام وجود برای یاری رساندن به مردم سیل‌زده شتافتند و هرچه از دستشان برمی‌آمد انجام دادند.
لرستان و خوزستان و ایلام نیز به تجلیگاه همیاری تبدیل شدند و نیروهای مردمی و نظامی و دولتی در کنار همدیگر به یاری اقوام لر و کرد و عرب و ایلامی و فارس شتافتند و ذره‌ای تفاوت میان اقوام و مذاهب قائل نشدند. مردم ایران در این همیاری بزرگ ملی، به فرمان خدا و پیامبر که مسلمانان را به وحدت و همدلی و یاری رساندن به همدیگر توصیه کرده‌اند عمل و مناطق سیل زده کشور را به تجلیگاه وحدت تبدیل کردند. اینکه یک سرهنگ ارتش، زانو به زمین بزند و بدن خود را به پله‌ای برای آسان ساختن سوار شدن مردان و زنان سالخورده و کودکان سیل‌زده به کامیون تبدیل کند، جلوه‌ای زیبا و عملی از همدلی ارتش با مردم است. اینکه یک روحانی جوان شیعه با بر دوش گرفتن یک روحانی کهنسال اهل سنت او را از سیل نجات دهد، زیباترین جلوه وحدت پیروان مذاهب اسلامی است. اینکه مردان و زنان استان‌های دیگر داوطلبانه به استان‌های سیل‌زده بروند و با تهیه غذا، با بردن لوازم زندگی، با تقدیم کمک‌های نقدی و با تخلیه آب و گل و لای از خانه‌ها و کوچه‌ها و خیابان‌های هموطنان خود به آنها کمک نمایند، بهترین نشانه رشد گرایش‌های معنوی در وجود مردم است.
مَردي به نام مجيد
رسالت:
مجيد قربانخاني اين روزها بعد از چند سال از خبر شهادتش، دوباره به کشور بازگشت؛ با استخوان هايي سوخته در دستان مادر دلسوخته اش جاي گرفت. قصه هاي مجيد ما خيلي شبيه وقايعي از کربلا شد و سرانجام در کربلاي خان طومان برات شهادتش را دستش دادند. بايد از آن نگاه هاي اباعبدالله عليه السلام به زهير، نصيبش شده باشد که اينگونه از همه عالم بريد و به او پيوست. مشهور است «بيابان هم که باشي، حسين آبادت مي کند، مانند کربلا». آري، کشتي نجات حسين عليه السلام، همان کيميايي بود که مجيد قهوه خانه دار که خالکوبي روي دستش داشت را به رزمنده اي تمام عيار در دفاع از حرم تبديل کرده بود. پدرش مي گويد مجيد يک سفر اربعين رفت و وقتي برگشت ديگر مجيد قبل نبود. يک هفته بعد از بازگشت گفت مي خواهد به سوريه برود، پدرش مي‌گويد به او گفتم تو که گروه خوني ات به اين حرف ها نمي خورد! دوستان و بستگانش گفته اند که وقتي مجيد رفت هم هيچ کس باور نمي کرد. يکي مي گفت مجيد رفته شهرستان خودشان، ديگري مي گفت مجيد رفته شمال، اما نه؛ مجيد قربانخاني از بسياري از همرزمان با سابقه اش هم پيشي گرفت و شهيد شد. نوع شهادتش هم خاص بود، همين قدر بدانيد که پيکرش سه سال بعد بازگشت.
با يک نگاه ولايتي، مجيد را مجد و عظمت بخشيدند، اباعبدالله و باب الحوائج عليهماالسلام، در سفر کربلاي مجيد و دوستانش، مجيد را «آدم» کردند، همان آدمي که گفته اند: رسد آدمي به جايي که به جز خدا نبيند. اگر بخواهيم دقيق تر و لطيف تر بگوييم، راه را او نرفت، او را به خاطر قابليت و ادب و محبتش بردند.
يافت آباد که جاي خود، ايراني را آباد کرد؛ کسي که خود را يافت. مجيد، مقدس نبود که مقدس ها استخاره کردند و به ميدان نرفتند؛ مجيد، مَرد بود. قصه هاي مردانگي مجيد را از کمک هايش به مستضعفين در نانوايي بربري تا کساني که تحت پوشش و حمايت خود گرفته بود تا شيشليک دادن به آن کودک کار و تا بذل ادب و محبت به پدر و مادر و خواهرش مي شد ديد. شهيد مجيد قربانخاني، قصه پر رمز و رازي دارد. او اهل بسيج و هيئت و مسجد به آن معنا نبود، اما متحول شد و به دفاع از حرم آل الله شتافت، اتفاقا خيلي هم زود شهيد شد.
ما مدعيان صف اول بوديم از آخر مجلس شهدا را چيدند
اصلاح‌طلبان به‌دنبال خروج از برجام
وطن امروز:
طی هفته‌‌های اخیر و بویژه پس از مشخص شدن پوچ بودن سازوکار مالی اروپا موسوم به INSTEX حامیان دولت به صف منتقدان و بویژه آن طیف از منتقدان که آنها را دلواپس می‌نامیدند، پیوستند و از بدعهدی آمریکا و اروپا گفتند و نوشتند. رسانه‌‌های حامی دولت و حتی روزنامه دولت هم ناچار شدند به بی‌فایده بودن انتظار طولانی‌مدت دولت و محمدجواد ظریف برای ثمردادن INSTEX اشاره کنند. بر همین اساس یک موج انتقاد از اروپا در جریان حامی دولت و جریان موسوم به اصلاح‌طلبی ایجاد شد. اما نکته قابل تامل اینکه این موج انتقاد از اروپا و اذعان به بی‌نتیجه بودن دیپلماسی محمدجواد ظریف، حالا یک گام جلوتر رفته و این جریان‌ها در موضع مطالبه‌گری نیز قرار گرفته‌‌اند و به دنبال استنطاق محمدجواد ظریف هستند. بر همین اساس یکی از نماینده‌‌های جنجالی جریان اصلاح‌طلبی در مجلس شورای اسلامی که از قضا از طرفداران پروپاقرص برجام و INSTEX بوده، اکنون طرح سوال از وزیر امور خارجه را تقدیم هیات رئیسه کرده است. اما موضوع سوال جالب‌تر از خود سوال است. موضوع سوال این است: چرا دولت روحانی از برجام خارج نمی‌شود؟!
محمود صادقی همان نماینده جنجالی است که سوال از ظریف را تقدیم هیات‌رئیسه کرده است. او خبر سوال از ظریف به‌خاطر تعلل در خروج ایران از برجام را در توئیترش اعلام کرد. او در توئیترش ضمن انتشار متن سوال از محمدجواد ظریف، نوشت: دیروز سؤال از وزیر امور خارجه درباره برجام را تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس کردم؛ با وجود نقض عهد طرف آمریکایی و تعلل طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات‌شان حفظ برجام چه فایده‌ای برای ایران دارد؟ چرا از ضمانت اجرای خروج متقابل از توافق استفاده نمی‌کنید؟ در متن سوال از ظریف نیز تلویحا از تصمیم دولت و وزارت امور خارجه به خاطر عدم خروج از برجام انتقاد شده است.
سایـه اوبـامـا بـه مصاف ترامپ آمـد
دنیای اقتصاد:
بایدن در ویدئوی سه و نیم دقیقه‌ای تنها روی دونالد ترامپ تمرکز کرده و خود را به‌عنوان یک رهبر پولادین نشان داده که قصد دارد تا به کمک کشوری بیاید که از درگیری‌های سیاسی رنج می‌برد. بایدن در ویدئویی که منتشر کرده در مورد اینکه چرا پا به رقابت‌های ریاست‌جمهوری گذاشته، علت آن را به درگیری نژادپرست‌ها در اجتماعات شارلوتزویل در سال ۲۰۱۷ ارجاع می‌دهد که پایانی خونین داشت اما تنها واکنش ترامپ به این فاجعه این بود که وی گفت در هر دو سوی میدان آدم‌های خوبی حضور داشتند. در این لحظه بایدن در ویدئو گفت: «من می‌دانستم که ملت ما با تهدید روبه‌رو است و تاکنون چنین چیزی در کشور خود در تمام عمرم ندیده بودم.» بایدن تصریح کرد: «ما برای روح ملت خود در جنگیم.» او سپس هشدار می‌دهد: «اگر ترامپ برای ۸ سال در کاخ سفید باشد به‌طور بنیادی و برای ابد شخصیت کشور ما را، آن چیزی که هستیم تغییر خواهد داد و من نمی‌توانم نظاره‌گر باشم که چنین اتفاقی بیفتد.» بایدن در مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کارزارش در فیلادلفیا در شامگاه پنج‌شنبه واکنش ترامپ به موضوع شارلوتزویل را تقبیح کرد. بایدن ترامپ را به‌دلیل اینکه آغوش خود را روی دیکتاتورها و الیگارش‌ها باز و به مطبوعات، دادگاه‌ها و کنگره حمله می‌کند، سرزنش کرد.
ترامپ به این سخنان واکنش مستقیمی نشان نداد اما بایدن را «جوی خواب‌آلود» در توییتر توصیف کرد و او را در فاکس‌نیوز لامپ نیمه‌سوز خواند. بایدن البته باید از هفت خوان انتخابات مقدماتی عبور کند تا خود را به رقابت با دونالد ترامپ برساند. این موضوعی بود که رئیس‌جمهوری آمریکا به طعنه یادآورش شده بود. با این حال بایدن به‌عنوان دموکرات تقریبا پیشتاز در نظرسنجی‌ها وارد گود انتخاباتی شده است، اگرچه از دست طیف چپ دموکرات‌ها در امان نبوده و از سناتور پیش برنی سندرز از ورمونت و الیزابت وارن از ماساچوست حضور او را با منافع مادی گره زدند. به همین جهت متحدان بایدن بر این باورند که وی باید در مورد برخی مسائل و مباحث اعلام کند که دچار تحول و تکامل شده است، از جمله در حوزه‌های عدالت حقوقی، حق سقط جنین و جنگ عراق.در این شرایط نشانه‌هایی از این تغییر و تحول فوری دیده می‌شود و وی اخیرا به‌طور خصوصی با آنیتا هیل تلفنی صحبت کرده است. آنیتا هیل کسی بود که در سال ۱۹۹۱ در کمیته قضایی سنا مدعی شده بود که وی توسط کلارنس توماس، نامزد دادستان کلی که جورج بوش پدر به سنا معرفی شده بود، مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است اما بایدن در آن زمان که ریاست این کمیته را داشت برخورد بدی با آنیتا هیل داشت.
گزینه های روی میز ما در برابر تحریم نفتی
فارس:
تحریم نفتی را هر چند دشمن از اجرای تمام عیارش عاجز است اما میتوان سنگین ترین تحریم و اقدام نیمه سخت آمریکا علیه ملت ایران دانست چرا که اقتصاد کشور و به تبعش معیشت مردم را هدف قرار داده است. با تحریم نفتی،"جنگ اقتصادی" وارد آخرین مراحل خودش می‌شود و دشمنی آمریکا با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی برخاسته از اراده مردم آشکارتر می‌شود. بسیار روشن است که در برابر چنین اقدامی نظام جمهوری اسلامی و مردم ساکت نخواهند نشست و ان‌شاءالله یکبار دیگر دشمن را نه فقط ناکام بلکه ذلیل خواهند کرد!
مواجهه ما با تحریم نفتی و به عبارت دیگر گزینه های ما در برابر تحریم نفتی را در سه بخش میتوان دسته بندی کرد.
نخستین اقدام، جلوگیری از تحقق اراده آمریکا و ادامه صدور نفت است؛
آیت الله خامنه ای با توجه به همین واقعیت هفته گذشته فرمودند:《تلاشی که اینها در زمینه‌ی نفت می‌کنند به جایی نمی‌رسد، ما آن مقداری که نیاز داریم، آن مقداری که لازم داریم، آن قدری که خودمان اراده کنیم، می‌توانیم نفتمان را صادر کنیم؛ حالا آنها به خیال خودشان راه‌ها را مسدود می‌کنند امّا ملّت فعّال و مسئولین بیدار و هشیار اگر دامن همّت به کمر بزنند، بسیاری از بن‌بست‌ها را می‌توانند باز کنند، این هم یکی از آنها است و قطعاً این کار را [می‌کنند]؛ بنابراین کار آنها به نتیجه نخواهد رسید.》
دومین واکنش ایران عزتمند به تحریم نفتی را باید بر اساس این جمله رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار چهارشنبه گذشته با کارگران، کمی منتظر بمانیم!《دارند دشمنی می‌کنند، بدانند این دشمنی آنها بی‌جواب نخواهد ماند؛ پاسخ این دشمنی را اینها خواهند گرفت، ملّت ایران ملّتی نیست که بنشیند تماشا کند علیه او توطئه کنند، علیه او کار کنند و او ساکت بنشیند.》و سومین واکنش که به اعتقاد من مهمترین و سازنده ترین واکنش برای ما خواهد بود و این تحریم را به فرصتی طلایی برای شتاب بخشیدن به پیشرفت کشور تبدیل می‌کند عبارت است از آنچه نامش را "نگاه به درون و خودباوری" می‌گذاریم.
ریاضی هم!
کیهان(گفت و شنود):
گفت: آقای تخت‌روانچی، نماینده جدید ایران در سازمان ملل در مصاحبه‌ای گفته است؛ اینکه مشکلات اقتصادی، مثلا گوشت صدهزارتومانی را به برجام نسبت بدهیم، سخن غیر کارشناسانه است!
گفتم: یعنی آقای رئیس‌جمهور و تیم هسته‌ای و خود ایشان که می‌گفتند «همه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی با برجام حل می‌شود» و «اقتصاد چنان رونق می‌گیرد که مردم به یارانه نیازی نخواهند داشت» و ده‌ها وعده دیگرشان لاف گزاف و ادعای غیر‌کارشناسانه بوده است؟!
گفت: ایشان می‌گوید کسانی که درباره برجام و FATF و پالرمو نظر متفاوتی با دولت دارند باید نظرشان مورد بحث علمی قرار بگیرد! گفتم: پس آقایان دولتمردان که از مناظره و بحث علمی با منتقدان فرار می‌کنند، به خاطر آن است که هیچ دلیل علمی و حرف منطقی برای اثبات ادعا‌های خود ندارند؟! گفت: حالا، ایشان با این منطق قرار است در سازمان ملل از منافع ایران هم دفاع کند؟! گفتم: آموزگار به دانش‌آموزی که دیکته‌اش خیلی غلط داشت گفت؛ امشب هر یک از این لغات را صد‌مرتبه بنویس. ولی دانش‌آموز از هرکدام ۵ مرتبه نوشت. آموزگار پرسید؛ مگر نگفتم از هر لغت صد بار بنویس؟ و دانش‌آموز گفت؛ آقا اجازه! آخه علاوه بر دیکته، ریاضیمون هم ضعیفه!
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات