صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۶۰۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 24 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مذاکره با رژیم زورگو و پُرتوقّعی مثل آمریکا، وسیله‌ای برای رفع دشمنی نیست. بعضی می‌گویند مذاکره کنیم تا دشمنی کم بشود؛ نه، مذاکره دشمنی را کم نمی‌کند، مذاکره یک وسیله‌ای به او می‌دهد تا اعمالِ دشمنیِ بیشتری بکند. لذاست که مذاکره نمی‌کنیم و ممنوع است؛ همه هم بدانند.(1397/5/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

تواضع در مقابل ایران

قدرت انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان به گونه‌ای شتاب گرفته است که قدرت‌های مستکبر توانایی نفی یا طرد آن را در مجامع بین‌المللی ندارند؛ آنها هر چند نمی‌خواهند واقعیت قدرت ایران را بپذیرند، اما اکنون باید با این واقعیت کنار بیایند و توصیه «زبیگنیو برژینسکی» مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در دوران کارتر را بپذیرند که «ایران همواره در این منطقه وجود خواهد داشت و چه خوش‌مان بیاید، چه نیاید در منطقه مهم خواهد بود. این به نفع ماست که از هرگونه درگیری اجتناب ورزیم.» طی روزهای اخیر، خبرهای زیادی درباره خروج بخشی از نیروهای امارات از یمن منتشر شده و علامت‌هایی از درخواست گفت‌وگوی امارات با ایران دیده می‌شود. منابع عربی هم اخباری منتشر کرده‌اند که دو گروه از امارات برای مذاکره به ایران سفر کرده‌اند.
یادمان نرفته است که حدود پنج سال پیش نشستی با بیش از 70 کشور در تونس به عنوان «دوستان سوریه» به همراه تمامی نهادها و جریان‌های مؤثر بین‌المللی شکل گرفت که دولت سوریه را ساقط کند. همین نشست مجدداً 37 روز بعد در استانبول سوریه با حضور 83 کشور تشکیل جلسه داد؛ شاید در سالیان آتی تلاطم آن روزها فراموش بشود که تنها کشوری که به این نشست دعوت نشد جمهوری اسلامی ایران بود؛ اما تنها دوست سوریه پیروزمندانه توانست آن ائتلاف‌ها را شکست بدهد؛ اکنون ائتلاف عربستان، قطر، امارات و ده‌ها کشور اروپایی و آمریکا از هم فروپاشیده و دولت سوریه سرافراز از آن بحران تحمیلی نفس‌گیر بیرون آمده است.
اگر اکنون کشورهای عضو محور مقاومت اعم از سوریه، عراق و لبنان شاهد هستند که همه پیش‌بینی‌ها و وعده‌های جریان انقلابی ایران در آن کشورها به ثمر نشسته است؛ ولی توطئه‌های دشمنان دوست‌نما به واقعیت منجر نشده است، ناشی از نظریه انقلاب اسلامی و منطق مقاومت است و در این منطق، مذاکره و اعتماد به سران کفر و استکبار سم مضاعف و منحرف‌‌کننده اراده‌های معطوف به توکل الی‌الله است و دستگاه دیپلماسی باید با حساسیت و مراقبت بیشتری به دنبال تعمیم این منطق باشد.
از آنجایی که قدرت نیازمند اقدام است، جمهوری اسلامی همواره در دفاع از اندیشه انقلابی اقدامات شایسته‌ای را به انجام رسانده است و همین نکته سبب شده است که دشمنان به استحکام ساخت قدرت در ایران کرنش نشان داده و در مقابل آن متواضع شوند.

 

▼ گزارش روز

ارتباط‌های بی‌ربط!

«بهزاد نبوی» از چهره‌های اصلاح‌طلب که در جریان حوادث پس از انتخابات 88 دستگیر و محاکمه شد، در مصاحبه‌ای با پایگاه جماران گفته است: «قدرت واقعی کشورهایی مثل ما در اتکای حاکمیت‌شان به مردم است. قدرت ما در گرو مردمی بودن نظام ماست و نظام ما هرچه مردمی‌تر باشد، قدرت بیشتری پیدا می‌کند. لذا امروز یک انتخابات پرشور در کشور ما نه به آن معنا که کسانی که من می‌پسندم انتخاب شوند، بلکه بدان معنا که 80 درصد واجدین شرایط در آن شرکت کنند، می‌تواند قدرت ما را بسیار بالا ببرد.» اما سؤال اینجاست که آیا واقعاً نبوی و جریان مطبوع او، به دنبال آن هستند که با افزایش مشارکت در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه قدرت انقلاب اسلامی افزایش پیدا کند؟ آیا می‌توان این جملات را صادقانه تلقی کرد؟ یا...
اگر به گذشته نگاهی بیندازیم و انتخابات دهم ریاست‌جمهوری را به یاد بیاوریم، قطعاً در صداقت او تردید خواهیم کرد! سال 1388 در حالی که بیش از 40 میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده بودند و با اتکا به آن حضور بی‌نظیر مردمی، امکان برداشتن گام‌های بلندی در راه پیشرفت کشور وجود داشت، آقای نبوی و دوستان‌شان به این دلیل که نامزد مورد حمایت‌شان برنده انتخابات نبود، زیر میز انتخابات زدند و آن فرصت و ظرفیت را به تهدید و فتنه تبدیل کردند! فتنه‌ای که به دشمن جسارت وضع تحریم‌های اقتصادی را داد و مقامات تل‌آویو و واشنگتن را امیدوار کرد! به نظر می‌رسد این اظهارات، که احتمالاً مشابه آن را در روزهای آینده نیز خواهیم شنید، به دنبال القای این ایده انحرافی است که بگوید «تحقق مشارکت حداکثری در گرو کنار گذاشتن و عبور از قانون نظارت استصوابی است»! گویا چهره‌های تندرو جریان اصلاحات به این نتیجه رسیده‌اند که با سر دست گرفتن مصالح کشور و ایجاد ارتباط‌های بی‌ربطی، میان مطلوب‌های نظام و خواست‌های غیر قانونی خود می‌توانند نظر نامشروع‌شان را به نظام تحمیل کنند! موضوعی که «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان به درستی درباره آن گفته است «معیار و میزان قانون است و شورای نگهبان، به هیچ شخص یا جریانی باج نخواهد داد.»

 

▼ خبر ویژه

همکاری بحرین با القاعده برای ترور مخالفان

شبکه «الجزیره» از یک طرح مخفیانه در زمینه همکاری سازمان اطلاعات بحرین در سال 2003 با سازمان تروریستی القاعده خبر داده است. هدف این همکاری که سه مقام امنیتی بحرین نیز با مجوز مستقیم حمد‌بن‌عیسی، پادشاه بحرین در آن مشارکت داشته‌اند، ترور رهبران سیاسی معارض بحرینی و در رأس آنها عبدالوهاب حسین بوده است. این گزارش می‌گوید، پادشاه بحرین شخصاً مداخله کرده و از عربستان سعودی خواسته است «محمد صالح» لیدر این تیم ترور که در ریاض زندانی بوده، آزاد شود تا از سوی بحرین به خدمت گرفته شود. الجزیره همچنین در ادامه فاش کرده است، پادشاهی بحرین جریان گروهک انصار الفرقان را به خدمت گرفته است تا به جاسوسی و عملیات در داخل خاک ایران مبادرت کند؛ اما نیروهای ایرانی «هشام البلوشی» را در سال 2015 طی یک عملیات در جنوب شرق ایران کشتند. گفتنی است، وزارت اطلاعات کشورمان در اردیبهشت 1394 اعلام کرد، هشام عزیزی معروف به «ابوحفص البلوشی» فرمانده گروه انصار الفرقان و دو نفر از همراهانش در استان سیستان و بلوچستان به درک واصل شده و تعدادی از عناصر این گروهک که به خارج از کشور و استان‌های جنوبی متواری شده بودند، دستگیر شدند.

 

▼ اخبار

1ـ ایران هیچ مذاکره‌ای با مقامات آمریکا نخواهد داشت

«سردار دکتر یدالله جوانی» معاون سیاسی سپاه در واکنش به ادعای یک فعال رسانه‌ای به نقل از دفتر سیاسی سپاه مبنی بر اینکه ایران مذاکره مستقیم با آمریکا را پذیرفته است، ضمن تکذیب این شایعه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره‌ای با مقامات آمریکا نخواهد داشت. وی با بیان اینکه دشمن سعی دارد از طریق عملیات روانی و جنگ نرم بر افکار عمومی تأثیر بگذارد، ادامه داد: دشمن می‌خواهد بی‌اعتمادی را در لایه‌های جامعه به وجود بیاورد. معاون سیاسی سپاه با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها صلاحیت مذاکره را نداشته و به تعهدات‌شان پایبند نیستند، اضافه کرد: امروز در دستگاه‌های مختلف در موضوع عدم مذاکره اتفاق نظر وجود دارد. سردار جوانی با بیان اینکه شایعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی اصالت، پایه و اساس ندارد، یادآور شد: مطالب مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی جنبه عملیات روانی داشته و مطرح‌کنندگان این مطالب سرخوردگان سیاسی هستند.

2ـ اعتراف یک رسانه آلمانی به لفاظی اروپا درباره برجام

پایگاه «رادیو آلمان» در مطلبی به مسئله توافق هسته‌ای غرب با ایران و تعهداتی که اروپا به آنها عمل نکرده پرداخته و با اشاره به تشدید تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس نوشت: خروج یکجانبه و غیر قانونی ترامپ از برجام عملاً این توافق را نابود کرده است. ترامپ می‌خواهد به‌زعم خود با اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران، این کشور را به پای میز مذاکره بکشاند؛ اما این کار درباره کشوری که دهه‌ها در معرض فشار آمریکا قرار داشته و خود را با تحریم‌های این کشور وفق داده و در عرصه صنعتی از استخراج معادن سنگ آهن تا تولید خودرو را تحت کنترل خود دارد، دشوار است. اروپاییان تا به حال چیزی جز سخنان گرم برای ارائه دادن به ایرانیان نداشته‌اند؛ اما اگر اروپا می‌خواهد توافق را حفظ کند، بالاخره باید شجاعت مخالفت جدی در برابر ترامپ را به ‌دست آورد... اروپا باید آگاهانه نفت تحریم‌ شده از سوی ترامپ را از ایران بخرد و این را به‌ عنوان علامتی برای جدیت خود در این راستا معرفی کند.

3ـ کلیات ۹ بسته اجرایی اصلاح ساختار بودجه تأیید شد

«محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی نوشت: طرح اولیه اصلاح ساختار بودجه با رویکرد قطع وابستگی به نفت پس از برخورداری از نظرات کارشناسان و نخبگان در شورای عالی هماهنگی سه قوه مطرح شد و کلیات آن در چهار محور و 9 بسته اجرایی به تأیید رسید. اجرای این طرح که به تشخیص صاحبنظران یک ضرورت است، نیازمند وفاق و همکاری ملی است. چهار محور این اصلاح ساختار عبارتند از: 1ـ تقویت نهادی بودجه؛ 2ـ هزینه‌کرد کارا؛ 3ـ درآمدزایی پایدار؛ 4ـ ثبات‌سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار. بر اساس این، هر یک از این محورها رویکردهای متفاوت به همراه برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت آنها تهیه شده است؛ نکته قابل ذکر برای این برنامه و چارچوب اصلاح ساختار بودجه، نبود زمان‌بندی و در نظر گرفتن اهداف کمی است که امیدواریم به آن افزوده شود.

4ـ نگرانی اروپایی‌ها پس از وقت‌کشی یک ساله!

فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه‌ای مشترک بر این احتمال تأکید کردند که پس از تحریم‌های جدید ایالات متحده درباره ایران و تصمیم این کشور مبنی بر کاهش برخی تعهداتش، توافق هسته‌ای که چهار سال پیش ‌بین ایران و کشورهای گروه 1+5 بسته شد، از هم فرو بپاشد. در این بیانیه مشترک که دفتر رئیس‌جمهور فرانسه در سالگرد توافق برجام منتشر کرده، آمده است: «خطر به گونه‌ای است که لازم است تا همه ذی‌نفعان درنگ کنند و پیامدهای احتمالی اقدامات‌شان را در نظر بگیرند.» گفتنی است، اروپایی‌ها که بیانیه‌هایی از این دست منتشر می‌کنند حدود یک سال وقت داشتند تا منافع ایران در برجام را پس از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی جبران کنند؛ اما تنها وقت‌کشی کردند!

 

▼ اخبار کوتاه

«محمد زارع‌ فومنی» دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با بیان اینکه کمیته انتخابات حزب فعال شده و در حال شناسایی افراد در استان‌ها هستیم، افزود: بنا داریم با قدرت وارد شویم و لیست قوی‌ را برای تهران ارائه کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا با احزاب و گروه‌های دیگر وارد ائتلاف می‌شوید یا نه، گفت: الآن زمان خوبی برای ائتلاف نیست و ما فعلاً در حال مقدمه‌چینی ورود حزب مردمی اصلاحات به انتخابات هستیم.

«شیخ‌نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه محور مقاومت گفت: امروز تحریم‌های اقتصادی را علیه ما به کار می‌گیرند که این تجاوزی حقیقی است. وی افزود: می‌خواهید نظرات‌تان را به ما تحمیل کنید؟ اگر نمایندگان یا مسئولان یا یک حزب و... را در فهرست تحریم‌ها و فشارهای خود قرار دهید، عزم و اراده ما بیشتر خواهد شد و موجب می‌شود ما به پیروزی خود در این نبرد فکر کنیم.

«مایک ماهاری» کارشناس مرکز «تنث آمندمنت» در مطلبی نوشته است: «کشورهای مختلف جهان در تلاش هستند تا خود را از دلار جدا کنند و این اقدام را برای اجرای سیاست «دفاع از خود» اجرایی می‌کنند.» وی معتقد است این مسئله تأثیر بسیار منفی بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت. کشورها برای رسیدن به هدف کاهش یا قطع کامل استفاده از دلار باید از استفاده سوئیفت خودداری کنند.

حجت‌الاسلام «مرتضی آقاتهرانی» دبیرکل جبهه پایداری گفت: جبهه پایداری بر اساس بررسی‌ها و استفاده از تجارب گذشته خود با جریان‌های انقلابی برای انتخابات مجلس در سال جاری به مدلی برای هم‌افزایی و وحدت رسیده است و بر اساس آن مدل، ارتباطات و فعالیت‌های خودش را با دیگر تشکل‌های انقلابی در جهت تحقق گفتمان انقلاب اسلامی و روی کارآمدن مجلس انقلابی عملیاتی می‌کند.

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به شدت به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم حمله کرد. وی در واکنش به تهدیدات اخیر بنیامین نتانیاهو علیه حزب‌الله لبنان گفت: نتانیاهو سگی است که فقط پارس می‌کند؛ اما گاز نمی‌گیرد. عذرخواهی درباره کشته شدن یک عضو حماس جنون کامل است که نشان‌دهنده حالت ترس نتانیاهو است.

عبدالناصر همتی در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در مشهد بیان کرد: با وجود تحریم‌های گسترده آمریکا بانک مرکزی توانست امسال نرخ ارز را مهار کند؛ لذا هم اکنون بازار ارز به ثبات رسیده و جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات