صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۰۰۵

از نگرانی اروپا تا اعتراف غرب

1ـ ایران هیچ مذاکره‌ای با مقامات آمریکا نخواهد داشت

«سردار دکتر یدالله جوانی» معاون سیاسی سپاه در واکنش به ادعای یک فعال رسانه‌ای به نقل از دفتر سیاسی سپاه مبنی بر اینکه ایران مذاکره مستقیم با آمریکا را پذیرفته است، ضمن تکذیب این شایعه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره‌ای با مقامات آمریکا نخواهد داشت. وی با بیان اینکه دشمن سعی دارد از طریق عملیات روانی و جنگ نرم بر افکار عمومی تأثیر بگذارد، ادامه داد: دشمن می‌خواهد بی‌اعتمادی را در لایه‌های جامعه به وجود بیاورد. معاون سیاسی سپاه با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها صلاحیت مذاکره را نداشته و به تعهدات‌شان پایبند نیستند، اضافه کرد: امروز در دستگاه‌های مختلف در موضوع عدم مذاکره اتفاق نظر وجود دارد. سردار جوانی با بیان اینکه شایعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی اصالت، پایه و اساس ندارد، یادآور شد: مطالب مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی جنبه عملیات روانی داشته و مطرح‌کنندگان این مطالب سرخوردگان سیاسی هستند.

2ـ اعتراف یک رسانه آلمانی به لفاظی اروپا درباره برجام

پایگاه «رادیو آلمان» در مطلبی به مسئله توافق هسته‌ای غرب با ایران و تعهداتی که اروپا به آنها عمل نکرده پرداخته و با اشاره به تشدید تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس نوشت: خروج یکجانبه و غیر قانونی ترامپ از برجام عملاً این توافق را نابود کرده است. ترامپ می‌خواهد به‌زعم خود با اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران، این کشور را به پای میز مذاکره بکشاند؛ اما این کار درباره کشوری که دهه‌ها در معرض فشار آمریکا قرار داشته و خود را با تحریم‌های این کشور وفق داده و در عرصه صنعتی از استخراج معادن سنگ آهن تا تولید خودرو را تحت کنترل خود دارد، دشوار است. اروپاییان تا به حال چیزی جز سخنان گرم برای ارائه دادن به ایرانیان نداشته‌اند؛ اما اگر اروپا می‌خواهد توافق را حفظ کند، بالاخره باید شجاعت مخالفت جدی در برابر ترامپ را به ‌دست آورد... اروپا باید آگاهانه نفت تحریم‌ شده از سوی ترامپ را از ایران بخرد و این را به‌ عنوان علامتی برای جدیت خود در این راستا معرفی کند.

3ـ کلیات ۹ بسته اجرایی اصلاح ساختار بودجه تأیید شد

«محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی نوشت: طرح اولیه اصلاح ساختار بودجه با رویکرد قطع وابستگی به نفت پس از برخورداری از نظرات کارشناسان و نخبگان در شورای عالی هماهنگی سه قوه مطرح شد و کلیات آن در چهار محور و 9 بسته اجرایی به تأیید رسید. اجرای این طرح که به تشخیص صاحبنظران یک ضرورت است، نیازمند وفاق و همکاری ملی است. چهار محور این اصلاح ساختار عبارتند از: 1ـ تقویت نهادی بودجه؛ 2ـ هزینه‌کرد کارا؛ 3ـ درآمدزایی پایدار؛ 4ـ ثبات‌سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار. بر اساس این، هر یک از این محورها رویکردهای متفاوت به همراه برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت آنها تهیه شده است؛ نکته قابل ذکر برای این برنامه و چارچوب اصلاح ساختار بودجه، نبود زمان‌بندی و در نظر گرفتن اهداف کمی است که امیدواریم به آن افزوده شود.

4ـ نگرانی اروپایی‌ها پس از وقت‌کشی یک ساله!

فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه‌ای مشترک بر این احتمال تأکید کردند که پس از تحریم‌های جدید ایالات متحده درباره ایران و تصمیم این کشور مبنی بر کاهش برخی تعهداتش، توافق هسته‌ای که چهار سال پیش ‌بین ایران و کشورهای گروه 1+5 بسته شد، از هم فرو بپاشد. در این بیانیه مشترک که دفتر رئیس‌جمهور فرانسه در سالگرد توافق برجام منتشر کرده، آمده است: «خطر به گونه‌ای است که لازم است تا همه ذی‌نفعان درنگ کنند و پیامدهای احتمالی اقدامات‌شان را در نظر بگیرند.» گفتنی است، اروپایی‌ها که بیانیه‌هایی از این دست منتشر می‌کنند حدود یک سال وقت داشتند تا منافع ایران در برجام را پس از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی جبران کنند؛ اما تنها وقت‌کشی کردند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات