صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 23 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): پیام زندگى على‌بن‌موسى‌الرضا(ع) چیست؟ او امام ماست، زندگى او براى ما درس است؛ زندگى او براى ما یک پیامى دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه مى‌کنم که عبارت است از مبارزه‌ دائمى خستگى‌ناپذیر.(1363/9/3) ***میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت مبارک باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

امام رضا(ع) و مقاومت فعال
امروز سالروز ولادت هشتمین مهر سپهر ولایت و امامت، حضرت امام رضا(ع) است. ایام منسوب به ائمه معصوم(ع) فرصت مغتنمی است تا لختی خودمان را از هیاهوی زندگی و مسابقه تمام نشدنی دنیای سرمایه‌سالار جدا کنیم و به زندگی سراسر نور و سرور این معیاران انسانیت پیوند دهیم. توجه به سیره رفتاری و عملی ائمه معصوم(ص) از بهترین رفتارهایی است که شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) می‌توانند داشته باشند؛ بنابراین ایام ولادت‌ها و شهادت‌ها را باید فرصتی برای بهره‌گیری از این وجودهای مقدس قرار داد. وضعیت امروز ما در داخل و خارج و شرایطی که دشمنان کینه‌توز برای جامعه نبوی و ولایی به وجود آورده‌اند، این غنودن در سایه‌سار آستان ملک پاسبان رضوی(ع) را ضروری‌تر کرده است.
امام رضا(ع) در روایتی می‌فرمایند: «مِن کُنوزِ الجنة البرّ و إخفاءُ العَملِ و الصّبر عَلَى الرّزایا و کِتمانُ المصائبَ»؛‌ برّ و نیکی، پنهان داشتن عمل، شکیبایی در برابر سختی‌ها و پنهان کردن مصیبت و گرفتاری‌ها از گنج‌های بهشت است. اگرچه همه ائمه شیعه به مثابه نور واحد واجد همه خوبی‌ها و عین خوبی‌ها هستند، ولی در تاریخ و در بین مردم به سبب بروز و ظهور سلوک سیاسی و رفتاری ویژه هر یک از آن بزرگواران، به داشتن ویژگی‌هایی خاص مشهورترند. حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) چون از صبر عجیبی برخوردار بوده و راضی به قضای الهی در هر شرایطی بودند، به رضا شهره شدند و لازم است انسان‌ها از ویژگی‌های شخصیتی آن امام همام درس‌ها و توشه‌ها بگیرند؛ چرا که آن حضرت در حالی که می‌دانند مأمون چه کاری انجام می‌دهد و چه هدفی دارد، به دلیل حفظ دین اسلام و اینکه احکام دینی باقی بماند، در برابرش صبر می‌کنند و تا سرحد شهادت پیش می‌روند؛ البته صبر و مقاومتی فعال نه منفعل. لذا نیرو تربیت می‌کند، به مناظره علمی با زبدگان روزگار می‌نشیند و توطئه‌های مأمون مرموز را خنثی و حقانیت اسلام را جرعه جرعه به پیروان می‌نیوشد و... درس امروز برای همه ما، اقتدا به صبر راهبردی ایشان در برابر دشمنان و دشمنی‌هاست که در مفهوم کلان دنباله‌های همان دشمنان اهل بیت‌(ع) هستند و امروز چون خفاشان تحمل حاکمیت انوار سیره و سنت رضوی(ع) بر بینش و رفتار ایرانی‌ها را ندارند. لمحه و شمه‌ای از صبر رضوی امروز در مقاومت فعال مردم ایران در برابر ظلم و سلطه چه دستاوردهای مبارکی را رقم زده است. ممنونیم امام رضا(ع).

 

▼ گزارش روز

راه فرار از شکست!
یک پایگاه اینترنتی نزدیک به جریان اصلاحات در تحلیلی درباره وضعیت کشور و بررسی راه‌های رفع مشکلات، به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌دهد استعفا دهد؛ «عصر ایران» با تأکید بر اینکه برخی آدم‌ها برای مقطعی مناسب هستند و بعد از مدت دیگر جواب نمی‌دهند و باید جای خود را به دیگری بدهند، می‌نویسد: «حسن روحانی شانسی برای اداره کشور از طریق مذاکره و گفت‌وگو با طرف‌های مقابل ندارد. آمریکا حرف خود را می‌زند. اروپا منفعل است و دقیقاً نمی‌داند در مقابل ایران و آمریکا چه باید بکند، عربستان و اسرائیل هم تا آنجایی که می‌توانند در حال موش دواندن در این فضا هستند. فضای روحانی، فضای مذاکره است و الان دیگر استراتژی‌های او جواب نمی‌دهد و کشور در حالت سکون مانده است. فضای جدید سیاست جهانی شاید احتیاج به آدم تازه‌ای داشته باشد.» این روزنامه می‌نویسد: «روحانی می‌تواند به عنوان اولین رئيس‌جمهور مستعفی ایران شناخته شود. ایران احتیاج به دولتی دارد که بتواند گلیم خود را در شرایط فعلی از آب بیرون بیاورد.» اما سؤال اینجاست که چرا رسانه‌ای که در دوران انتخابات از حامیان سرسخت آقای روحانی بوده است، حالا باید به وی توصیه ‌کند که از قدرت کنار برود! اگرچه برای این پرسش پاسخ‌های متفاوتی می‌توان فرض کرد؛ اما به احتمال بسیار زیاد دلیل اصلی را باید در نزدیک شدن به انتخابات مجلس یازدهم جست‌وجو کرد! آنجا که مردم ناراضی از عملکرد دولت، اصلاح‌طلبان را به عنوان حامیان اصلی آن در این ناکارآمدی سهیم می‌دانند؛ از این رو گویا طرح عبور از روحانی که بارها در فضای غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی، برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از آن سخن گفتند، آرام آرام در حال وارد شدن به ادبیات رسمی و رسانه‌های شناسنامه‌دار و معتبر این جریان است! گویا برخی تصمیم‌گیران در این جریان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اصلاحات شانسی برای پیروزی ندارد مگر اینکه به نوعی از مسئولیت عملکرد دولت و مشکلات‌ـ که این عملکرد برای مردم ایجاد کرده‌ـ رها شوند.


▼ اخبار ویژه

بیان موارد وقیحانه با لحن دوستانه!
روزنامه «الخلیج» با لحنی به ظاهر غیرخصمانه و آرام که در برهه کنونی در رسانه‌های محور سعودی‌ـ اماراتی کم‌سابقه است، نوشت: «امارات مثل دیگر کشورهای عربی خلیج [فارس] هیچ دشمنی با ایران ندارد و خواستار آزار آن هم نیست.» این روزنامه اماراتی اتهامات همیشگی عربستان سعودی و امارات را تکرار کرد و چهار خواسته ابوظبی درباره ایران را با عنوان «اصول بدیهی» این‌طور فهرست کرد: «برنامه هسته‌ای ایران باید مطلقاً صلح‌آمیز و در چارچوب توافقی روشن و شفاف بدون هرگونه بند مشکوکی باشد، این برنامه باید تحت بازرسی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی باشد. برنامه موشک بالستیک ایران، برنامه دیگری است که باید بخشی از مذاکرات باشد، چرا که این موشک‌ها تهدیدی برای امنیت منطقه است. سلامت تردد و سیاست منطقه‌ای ایران باید بخشی از توافق باشد. کشورهای خلیج [فارس] باید در هر توافق جدیدی شریک باشند، چرا که اساساً ذی‌ربط هستند و نباید کشور دیگری نماینده آنان باشد یا نقش آنان را بگیرد.»

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مقام مشورت با آمریکایی‌ها درباره اقدام نظامی علیه کشورمان با ابراز نگرانی از قدرت عمل حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و... گفته شما باید واکنش ایران را ارزیابی کنید. واکنش ایران منطقه‌ای است، یعنی صرفاً در محدوده جغرافیای ایران نخواهد بود. شما در سناریوی حمله به ایران به فکر ما باشید.

 

▼ اخبار
1ـ اروپا توان تأمین منافع ایران را ندارد
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» نوشت: «انتظارات ایران هر چند به‌ طور کامل در چارچوب برجام و حق ایران است؛ اما نباید فراموش کرد این توقعات در حد و اندازه‌های اتحادیه اروپاـ با توجه به مراوده‌اش با آمریکاـ نبوده و برای آنها به ‌شدت سنگین است، به ‌خصوص در مورد بحث فروش نفت و ایجاد یک شبکه بانکی برای نقل و انتقال پول، برای اتحادیه اروپا بسیار سنگین است. اتحادیه اروپا ضمن اینکه باید آمریکا را نیز راضی کند باید گوشه‌چشمی به عربستان و اسرائيل داشته باشد، بنابراین اگر مسئله صدور نفت ایران به اروپا عملیاتی شود، در حقیقت کمر تحریم‌های آمریکا شکسته می‌شود و اگر شبکه‌ها و اتصالات بانکی نیز برقرار شود، می‌تواند یک شکست بزرگ‌تر برای تحریم‌های آمریکا باشد؛ اما در حقیقت اروپایی‌ها توانایی آن را ندارند که این دو انتظار را برآورده کنند.»


2ـ استیصال «محمدبن‌سلمان» در جنگ یمن
یک روزنامه فرانسوی در گزارشی با ادعای اینکه جنگ یمن یک درگیری نیابتی میان ایران و عربستان سعودی است، نوشت: «پس از گذشت بیش از چهار سال از آغاز جنگ بی‌نتیجه یمن، امارات اعلام کرده است که نیروهای خود را از این کشور خارج و به سمت صلح می‌رود. محمدبن‌سلمان نیز به عنوان کسی که این جنگ را آغاز کرده تمایل شدیدی برای پایان دادن به آن دارد؛ اما همزمان می‌خواهد آبروی خود را نیز حفظ کند.» به نوشته روزنامه «لیبراسیون» ولی‌عهد سعودی از یک سو تحمل این را ندارد که ببیند حوثی‌ها مقابل کشوری که خود را قدرتمند می‌داند، این‌گونه ایستاده‌اند و از سوی دیگر در داخل نیز توضیحی برای خسارت‌های جنگی بدون دستاوردش ندارد. گفتنی است، در این راستا، «مجتهد» افشاگر معروف سعودی فاش کرده است، محمدبن‌سلمان برخی از رهبران قبایل یمنی را برای میانجی‌گری به سوی انصارالله یمن فرستاده تا زمینه تفاهم دوجانبه را فراهم کند.


3ـ پیشنهادها را می‌پذیریم، اما باج‌خواهی را خیر!
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عده‌ای اعلام کردند باید با شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها وارد لابی شویم، گفت: «رفت‌وآمدها از قدیم وجود داشته، الآن هم وجود دارد. گوش ما هم برای شنیدن راهکارها و پیشنهادها باز است و فرقی نمی‌کند که از طرف چه گروه و جناحی باشد؛ اما نسبت به باج‌خواهی و زیاده‌خواهی و لابی‌ها گوش‌های ما ناشنوا خواهد بود. ملاک شورای نگهبان قانون است.» عباسعلی کدخدایی همچنین درباره طرح آمار و ارقام انتخابات سال 88 در آستانه انتخابات سال ۹۸ گفت: «نسبت به این ادعای مضحک باید گفت، این ادعاها قابل پاسخ نیست و از این حرف‌های بی‌پایه و اساس است، اگر ما بخواهیم وقت‌مان را برای پاسخ به این حرف‌ها اختصاص دهیم، به کارهای دیگر نمی‌رسیم، توضیحات روابط عمومی کافی بود.»


4ـ 7 میلیارد دلار تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی
7 میلیارد و 20 میلیون دلار تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۷ برای تکالیف مصوب شده در نظر گرفته شد. بخشی از عملکرد صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۷ در حوزه میزان اعطای تسهیلات ارزی بدین‌گونه بوده است. طرح تکمیل انتقال آب به اراضی سیستان 350 میلیون دلار، طرح مهار و تنظیم آب‌های مرزی مصوب سال ۱۳۹۳ هیئت وزیران بالغ بر 834 میلیون دلار و برای اجرای بند «د» تبصره 4 قانون بودجه ۱۳۹۷ نیز 3 میلیارد و 393 میلیون دلار پرداختی ثبت شد. طرح توسعه اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام 100 میلیون دلار، اجرای بند «و» تبصره 4 قانون بودجه ۱۳۹۷ نیز 9/6 میلیون دلار و برای سرفصل سایر منابع که جزئیات آن نامعلوم و غیرشفاف است، 2 میلیارد و 334 میلیون دلار پرداخت شد.

 

▼ اخبار کوتاه
«علی صوفی» عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که در سال 1394 رئیس ستاد انتخاباتی جبهه اصلاحات بود، گفته است: در سال 1394 در تهران لیست ۳۰ نفره دادیم و مردم هم به آن رأی دادند؛ اما نتیجه آن، مجلس و نمایندگانی شده که نمی‌توانیم از هیچ‌کدام یک از آنان دفاع کنیم. عملکرد اصلاح‌طلبان در سال 1394 بُرد نبود، بلکه با اُفت مجلس، منافع ملی آسیب دید. بی‌خودی احساس پیروزی کردیم، ما نبُردیم، ما باختیم و با رقیب‌هراسی، رقیب‌مان را که با توان حداکثری به میدان آمده بود نیز به باخت کشاندیم.
مستندات بانک مرکزی نشان می‌دهد، در تاریخ 22 خرداد 1398 نرخ و نحوه تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌های کشور در سال 1397 مشخص شده است. بر اساس این، مبلغ 8500 تومان برای هر یورو و 7500 تومان برای هر دلار آمریکا و سایر اسعار برمبنای نرخ برابری آن در پایان سال تعیین شده است. نرخ اعلامی برای تهیه صورت‌های مالی بوده و سود ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌ها قابل تقسیم میان سهامداران نبوده و با مجوز بانک مرکزی به حساب افزایش سرمایه منظور می‌شود.
«رودی جولیانی» در پیامی توئیتری از گروهک تروریستی منافقین تعریف و تمجید کرد. وکیل شخصی «دونالد ترامپ» گروهک منافقین را جایگزین بسیار خوبی برای قدرت گرفتن در ایران خوانده و آنها را آزادی‌خواه توصیف کرد. جولیانی در حالی به جایگزینی نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که مقامات دولت آمریکا بارها مدعی شده‌اند، دولت ترامپ به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست.
بانک مرکزی اعلام کرد، در پی انتشار اخباری در زمینه انتشار رمزارز بومی با مجوز این بانک، به آگاهی می‌رساند سیاست بانک مرکزی درباره رمزارزها طی بیانیه مورخ ١٩ تیر ماه 1398 به روشنی اعلام شده و هیچ شخص حقیقی و حقوقی درباره انتشار رمزارز با برخی اسامی مطرح شده از این بانک، مجوزی دریافت نکرده است.

 

شماره 905 صبح صادق به همراه پرونده ویژه سلبریتی‌ها «مدعیان خیالی» و پیوست «گاندو» منتشر شد.
در این شماره می‌خوانید:
ارزیابی کنش هوشمندانه ایران در کاهش تعهدات برجامی/ اقدام متقابل در زمان و مکان مناسب/ واکاوی بحران‌های سیاسی و فروپاشی اجتماعی رژیم صهیونیستی/ سلبریتی‌ها هوش سیاسی ندارند/ سریالی که بی‌سر و صدا آمد با سر و صدا رفت/ گفت‌وگو با بازیگر نقش جیسون رضائیان/ داستان گاندو واقعی است/ گفت‌وگو با پاسدار بازنشسته‌ای که برای 1800زندانی شغل ایجاد کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات