اقتصادی >>  اقتصادی >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۵۴۲۱۶

سود ۲۰ هزار میلیاردی قاچاق سوخت

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، بعد از ونزوئلا و لیبی، ایران ارزان‌ترین بنزین دنیا را دارد. همچنین گازوئیل با قیمت یارانه‌ای لیتری ۳۰۰ تومان و آزاد ۶۰۰ تومان در ایران به فروش می‌رسد که یکی از ارزان‌ترین سوخت‌های جهان است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

هفته‌ای نیست که رسانه‌ها خبری از توقیف شناور حامل سوخت قاچاق در آب‌های خلیج فارس، یا تصادف مرگبار و آتش گرفتن خودرو‌های سوخت بر در جاده‌های استان‌های جنوب شرقی کشور منتشر نکنند؛ اخباری که از وجود پدیده تلخی به نام قاچاق سوخت در استان‌های مرزی ایران حکایت دارد.

طبق برخی برآوردها، مجموع قاچاق بنزین و گازوئیل از کشور روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر است که سالانه ۵ میلیارد دلار معادل بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت است. در حال حاضر، قیمت داخلی بنزین لیتری ۱۵۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، و گازوئیل لیتری ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان است درحالی که این فرآورده‌ها در کشور‌های همسایه بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، بعد از ونزوئلا و لیبی، ایران ارزان‌ترین بنزین دنیا را دارد. همچنین گازوئیل با قیمت یارانه‌ای لیتری ۳۰۰ تومان و آزاد ۶۰۰ تومان در ایران به فروش می‌رسد که یکی از ارزان‌ترین سوخت‌های جهان است. رییس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش آمار قاچاق سوخت در استان اعلام کرد روزانه بین ۷ تا ۱۱ میلیون لیتر سوخت در این استان قاچاق می‌شود.

رئیس دادگستری استان هرمزگان هم اعلام کرد حجم قاچاق سوخت در هرمزگان، روزانه حدود ۲ تا ۵ میلیون لیتر است که حدود ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود. جاده بندرعباس به میناب از ۵ عصر تا صبح روز بعد در تسخیر خودرو‌های بدون پلاکی است که مشک‌های سوخت قاچاق را بار زده‌اند و با سرعت به سوی روستای پشتکوه و بندر کلاهی حرکت می‌کنند. شیشه خودرو‌ها دودی است و با هر پیچ و خم جاده هراس به دل راننده‌هایی می‌افتد که از مسیر مخالف با آن‌ها روبرو می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات