صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۴۷

چرا اپوزیسیون خارج‌نشین نگران پوشش زنان ایران است؟

گروه‌هاي گوناگوني هستند كه با حجاب به شكلي كه در ايران وجود دارد مخالفت مي‌كنند. بيشتر اين افراد را روزنامه‌نگاران يا فعالان مدني‌ تشكيل مي‌دهند كه در ساير حوزه‌هاي سياسي در داخل كشور مشغول فعاليت بودند و پس از مدتي با خروج از كشور و تشكيل كمپين‌هاي گوناگون تلاش كردند به وسيله حجاب اهداف سياسي و امنيتي خود را براي مقابله با نظام جمهوري اسلامي در پيش بگيرند. از اين منظر مي‌توان اين افراد را به سه دسته تقسيم كرد:

مخالفان نظام جمهوري اسلامي كه با حجاب مخالف بوده و آن را وسيله‌اي براي مبارزه عليه نظام سياسي ايران مي‌دانند (مسيح علي نژاد‌، نسرين ستوده‌ و شيرين عبادي)؛

فعالان مدني و جنبش‌هاي فمينيستي كه در ظاهر تنها بر مسائل زنان تأكيد دارند؛

گروه‌هاي اپوزيسيوني كه با حجاب و حتي اجباري بودن آن مشكلي ندارند و از اين طريق تنها به فكر فشارهاي حقوق بشري بر ايران هستند (گروهك منافقين).

 

مسیح علینژاد بی حجابی، خواستهای پوپولیستی

بیشک علینژاد در سطر اول مخالفان حجاب در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. او با حمایت کامل رسانهها و شبکههای اجتماعی خارجی در حال فعالیت در امخالفت با حجابب است و تاکنون موفق به اجرای دو کمپین آزادیهای یواشکی و چهارشنبههای سفید شده است؛ اما این پدیده را باید از سوی دیگر نیز بررسی کرد و آن تبدیل صدای مخالفان حجاب به مسئلهای سیاسی و امنیتی است.نیروهای پوپولیست از این منظر معمولاً به دنبال انحلال و ادغام مطالبات متکثر و گوناگون گروههای مختلف زنان، حول یک اخواسته به ظاهر اصلی یا مفهوم واحد یا اسمبل یا بهتر بگوییم انهب بزرگ هستند. گویا همه مطالبات موجود با برآورده شدن یک خواسته اصلی یا با یک نه بزرگ به تمام بدیلهای از قبل موجود ممکن و متحقق میشود! از این منظر میتوان کمپینهای مسیح علینژاد را کمپینهایی پوپولیستی برای تقلیل مطالبات زنان به موضوع آزاد شدن حجاب دانست. مسیح علینژاد با راهاندازی صفحه آزادیهای یواشکی در فیسبوک برای تشویق دختران و بانوان جامعه به گرفتن عکس بدون حجاب در محیطهای عمومی تلاش کرد این هنجارشکنی را عادی جلوه دهد. شاید این کمپین در عمل توفیق چندانی نداشت؛ اما قطعاً نقش مهمی در بدحجابی و بیحجابیهای امروز کف جامعه دارد. چهارشنبههای سفید دومین کمپین در مخالفت با حجاب است که علینژاد آن را در بستر اینستاگرام دنبال میکند. قطعاً میتوان شبکه اجتماعی اینستاگرام را در ترویج بیبندوباری به ویژه در موضوع حجاب مؤلفه اصلی دانست. کمپین دختر خیابان انقلاب و قبحشکنی عمومی بیحجابی در ابتدای امر هیچگاه کمپین نبود؛ اما به دلیل موجسواری رسانههای داخلی و خارجی و واکنشهای برخی سلبریتیها، در عمل به سمت کمپین شدن حرکت کرد.  بررسی آماری تولیدات و هشتگ دختر خیابان انقلاب در شبکههای مجازی اینستاگرام و توئیتر به خوبی نشاندهنده شکست این کمپین است.

 

سحر رضازادهکمپینی برای  ترویج بی حجابی

نه به حجاب اجباریب عنوان کارزاری است که هدف خود را اعتراض به سیاست تحمیل پوشش اسلامی اعلام کرده است. سحر رضازاده سخنگوی این کمپین که فارغالتحصیل دانشگاه علامه طباطبایی است، درباره ایده شکلگیری این کمپین گفته است: ایده شکلگیری این کمپین از سوی گروه دانشجویان و دانشآموختگان لیبرال مطرح شد و پس از مشورتهایی که با فعالان سیاسی و اجتماعی صورت گرفت، این کمپین کار خود را به صورت یک صفحه در فیسبوک آغاز کرد. گرچه فعالان حوزه زنان و فمینیستها در خارج از کشور معتقدند که تنها در این حوزه مشغول به کار هستند، روابط و پیوندهای آنها با گروههای سیاسی نشان میدهد که آنان نیز در نهایت به گروههای اپوزیسیون و مخالف نظام جمهوری اسلامی وصل هستند یا پیوندهای فکری با آنها دارند.

 

شادی صدرفمینیست ناقض حقوق زن !

حوزه اصلی فعالیت شادی صدر گفتوگو با رسانهها و فعالیت در فضای مجازی درباره حقوق زنان و مسائل مرتبط با جنبش فمینیسم در ایران است. او در سایت خود در بخشی به نام روزانههای حجاب به انتشار دیدگاههای خود و همچنین فعالان حقوق زنان و در عین حال اخبار داخلی ایران در حوزه عفاف و حجاب پرداخته و بارها از کمپینهای مخالفت با حجاب حمایت کرده است.

 

مریم رجوی فرصت طلب جنایت پیشه

اقدامات سازمان مجاهدین خلق ـ گروهک منافقین ـ در مبارزه مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی از سال ۲۰۰۳ و حمله آمریکا به عراق، به فاز مقاومت مدنی و سیاسی رسید و بدین ترتیب این فرقه پس از ترور و عملیات خرابکارانه به برنامهریزی برای ارائه اطلاعات به سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی غربی و همچنین فعالیت رسانهای برای تضعیف فرهنگ مذهبی در داخل کشور پرداخت؛ به همین دلیل نیز مشاهده میشود که مریم رجوی از هر اقدامی که بتواند نشاندهنده مخالفت با نظام جمهوری اسلامی باشد حمایت کرده و از آن دفاع میکند. به تازگی گروه منافقین جزوهای صد صفحهای از اظهارات و بیانیههای مریم رجوی را منتشر کرده است که میتوان نگاه این گروه به مسئله حجاب را نیز در آن مشاهده کرد. در صورتی که اعضای سازمان منافقین حتی حق انتخاب رنگ لباسی را که میپوشند ندارند، به صورت مداوم از تمام افراد و سازمانهای مخالف با حجاب حمایت میکنند و برای آنها تبلیغات انجام میدهند. این گروه همچنین یکی از حامیان اصلی دختران خیابان انقلاب بود.

 

شیرین عبادی مدعی حقوق بشر

شیرین عبادی، نسرین ستوده، مهرانگیز کار و دیگر شخصیتهای حقوقی حامی اپوزیسیون که هر یک در مقطعی از کشور خارج شده و در آنجا از کمپینهای حمایت از حقوق زنان و کمپینهای اجتماعی مانند حمایت از ورود زنان به استادیوم، مقابله با قانون لایحه حمایت از خانواده و سایر اقدامات از این دست حمایت کردند، به نوعی تکمیلکننده جورچین فشارهای حقوق بشری بر ایران در راستای مبارزه با حجاب و مبارزه سیاسی با نظام جمهوری اسلامی بودهاند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات