صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۵۳

ترور سه چهره انقلابي

پایگاه بصیرت / سيدمهدي حسيني

روند تحولات انقلاب اسلامي ايران در شهريور ماه حوادث خون‌باري را به دنبال دارد كه هر يك با پيام ويژه‌اي براي همه نسل‌ها و عصرها همراه است؛ سيدعلي اندرزگو در دوم شهريور ماه 1357، ‌مهدي عراقي در چهارم شهريور ماه 1358 و اسدالله لاجوردي در دوم شهريور ماه 1377 به شهادت رسيدند و جالب اينكه اينها با يكديگر در مبارزه همراهي و رفاقت داشتند و هر سه نيز به دست گروهك‌هاي تروريستي به شهادت رسيدند. شيوه و روش مبارزه اين سه تن نيز بسيار با يكديگر مشابهت داشت. از سال 1342 تا 1357 دستگاه‌هاي امنيتي رژيم شاه پيوسته در جست‌وجوي دستگيري شهيد اندرزگو بودند در اين ميان ساواك تمام امكانات خود را به كار گرفت؛ اما شهيد اندرزگو ده‌ها بار از چنگ آن گريخت و ساواك همواره در دستگيري او ناكام ماند؛ در نهايت در ماه مبارك رمضان وقتي كه براي جلسه افطار دعوت شده بود، چند تيم ساواك او را در خيابان ايران محاصره مي‌كنند؛ اما باز هم در دستگيري او موفق نمي‌شوند و به ناچار او را ترور مي‌كنند و به شهادت مي‌رسانند.

شهيد مهدي عراقي همرزم شهيد اندرزگو كه تمام امور فعاليت‌هاي امام خميني(ره) در مبارزه را برنامه‌ريزي مي‌كرد و تدارك مي‌ديد و پايه‌گذار ائتلاف‌ هيئت‌هاي مذهبي در روند تحولات انقلاب اسلامي به شمار مي‌آمد و هدايت و پشتيباني مي‌كرد، 13 سال در زندان‌هاي رژيم شاه بود و در 4 شهريور ماه 1358 از سوي گروهك فرقان مورد هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسيد. شهيد لاجوردي كه شاهد اين حوادث بود نيز از هم‌رزمان شهيدان اندرزگو و عراقي به شمار مي‌آمد و خصوصيات ويژه‌اي داشت. همان توانمندي‌اي كه شهيد اندرزگو در انجام عمليات‌هاي سري داشت و مانند شهيد عراقي در برابر فشارهاي سخت زندان مقاومت كرد و ساواك نتوانست اطلاعاتي از او به دست آورد؛ چنانكه در زندان او را به نام مرد پولادين مي‌شناختند. شهيد لاجوردي در زندان هم در مقابل ساواك و هم در مقابل مواضع انحرافي گروهك‌ها به ويژه منافقان ايستاد و بعد از انقلاب تنها چهره‌اي بود كه يك تنه در برابر منافقان قرار گرفت. گروهك منافقين سال‌ها طرح ترور او را داشتند تا اينكه در سال 1377 فضاي سياسي دوم خردادي را فراهم و مساعد دانستند و ناجوانمردانه او را مورد هدف گلوله قرار دادند و به شهادت رساندند. وي در حالي مورد حمله تروريستي قرار گرفت كه هيچ امكانات حفاظتي و دفاعي نداشت و مانند مردم عادي در كوچه و بازار در حال عبور و مرور بود.

نكته مهم اينجاست كه هر سه جريان كه دست به اين ترورها زدند، از يك منبع سرچشمه مي‌گرفتند؛ يعني به اعتراف دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكايي‌ها و اسناد كه بعدها منتشر شد، گروهك فرقان، منافقين و ساواك هر سه در يك خط تروريستي و يك جريان همسو بودند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات