صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 30 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آن چیزی که امروز آمریکا را و متّحدینش را دستپاچه کرده که به حرف‌های یاوه متوسّل می‌شوند، به کارهای غلط متوسّل می‌شوند، ایستادگی ملّت‌های مسلمان است و این ایستادگی نتیجه خواهد داد.(1397/9/4) ***فرارسیدن سالروز ولادت حضرت امام موسی‌کاظم(ع) مبارک باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

دولت در ميدان فسادستيزي

هفته دولت از ابتداي هفته آينده آغاز خواهد شد. دولت اعتدال ششمين سال فعاليت خود را به پايان برده و هفتمين سال فعاليت خود را کليد خواهد زد. شش سال فرصت خوبي براي ظهور و بروز توانايي يک دولت است و دو سال پاياني مي‌تواند دوره جمع‌بندي و به پايان بردن پروژه‌هاي نيمه‌کاره، پاسخگويي و ارائه کارنامه‌اي از عملکرد دو دوره‌اي باشد، تا مشخص شود دولت در انجام وظايف قانوني تا چه اندازه موفق عمل کرده است.
در ميان وظايف متعددي که بر دوش دولت است، نقش‌آفريني در ميدان مبارزه با فساد از جايگاه مهمي برخوردار است. در سال‌هاي اخير، مسئله مبارزه با فساد به مطالبه‌اي فراگير از مسئولان نزد افکار عمومي بدل شده است. طبيعي است بخشي از بار سنگين مبارزه با فساد بر دوش قوه قضائيه باشد؛ اما نکته اساسي و مهم آن است که اين امر پيش از آنکه با انجام وظيفه دستگاه قضا آغاز شود، با وظايف دستگاه اجرايي و تقنيني کشور گره خورده است. مجلس شوراي اسلامي موظف است براي مقابله با فساد هم قوانيني مناسب تدوين کند تا محدودکننده مفسدان باشد و هم با اعمال وظايف نظارتي خود به نحوي عمل کند که فضايي براي فعاليت مفسدان و رواج فساد وجود نداشته باشد.
اما در عرصه عمل اين دولت و قوه مجريه است که با اختيارات مبسوطي که در همه حوزه‌هاي اقتصادي‌ـ اجتماعي دارد، بايد تلاش کند از ايجاد فساد در کشور جلوگيري کند و با شناخت و اشراف اطلاعاتي نسبت به زمينه‌ها و بسترهاي فساد، مانع شکل‌گيري آن شود. اين امر با مراقبت‌هاي ويژه از دستگاه عريض و طويل دولت ممکن خواهد بود. در حقیقت، دولت بايد شاهرگ‌هاي فساد در بدنه خود را قطع کرده و با قاطعيت به ميدان مبارزه با فساد و مفسدان وارد شود و گفتمان فسادستيزي به گفتمان غالب در ميان کابينه و وزرا بدل شود.
اين روزها که حضور فعال دستگاه قضا در امر مبارزه با فساد با اقبال عمومي همراه بوده، انتظار ملت بزرگ ایران آن است که دولت نيز به وظيفه تاريخي خود به طور کامل عمل کند. هفته دولت فرصتي است تا رئیس دولت هم گزارشي از عملکرد خود در عرصه فسادستيزي در طول شش سال گذشته ارائه دهد و هم از برنامه‌هاي دولت براي مقابله با فساد در دو سال پاياني سخن بگوید.

 

▼ گزارش روز

چرا درس نمی‌گیرند؟

«برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در نشستی خبری درباره نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد 1332 گفت: «مصدق توسط سیا عزل نشد. او توسط نهادهای مذهبی، رهبران سیاسی و ارتش از قدرت عزل شد و سیا دخالتی نداشت.» این اظهارات واکنش وزیر امور خارجه کشورمان را در پی داشت و محمدجواد ظریف در توئیتر خود برای کسانی که از واقعیت آگاه نیستند یا عامدانه سعی در تحریف تاریخ دخالت آمریکا در کودتای 1953 علیه دولتی که به‌ صورت دموکراتیک در ایران انتخاب شده بود، دارند، یک آدرس اینترنتی از آرشیو امنیت ملی آمریکا قرار داده است که نشان می‌دهد آمریکا نه ‌تنها در کودتای 28 مرداد نقش داشته؛ بلکه در اسناد اطلاعاتی خود به دست داشتن در سرنگونی دولت مصدق اعتراف کرده است! اما فراتر از ادعا و پاسخ درخور ستایش وزیر خارجه کشورمان، آنچه قابل تأمل و تأکید است، واقعیت سیاست‌ورزی و خوی آمریکایی است! کشوری که به دنبال دخالت در امور داخلی کشورهاست و هیچ کشور مستقل و قدرتمندی را نمی‌تواند تحمل کند، به همین سادگی و با کمال وقاحت درباره توطئه‌ها و جنایات خود نیز دروغ می‌گوید! اما عجیب‌تر از این خصلت آمریکایی‌ها، کسانی هستند که به این کشور و سیاست‌مداران آن اعتماد می‌کنند و از مذاکره با آمریکایی‌ها سخن می‌گویند! کسانی که نه کودتای 1332 و نه آنچه پس از انعقاد برجام، آمریکایی‌ها انجام دادند و نه همه توطئه‌های کاخ سفید در بیش از شش دهه برای‌شان درس عبرت نشده و نمی‌شود و معتقدند تنها راه‌حل مشکلات اجرای خواسته‌های آمریکایی‌هاست! موضوعی که این پرسش را به وجود می‌آورد که نزدیک شدن به آمریکا چه منافعی برای این اشخاص و افراد دارد که با وجود این همه شواهد و مدارک، همچنان اصرار دارند حتی با فردی چون ترامپ هم به مذاکره بنشینند!

 

▼ اخبار ویژه

بسیاری از اصلاح‌طلبان وارد ائتلاف نمی‌شوند

«اسماعیل دوستی» عضو سابق شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ورود احزاب اصلاح‌طلب به طور مستقل از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو گفت: معتقدم نباید در جریان اصلاحات اختلافی به وجود بیاید، بلکه باید انسجام داشته باشیم؛ اما متأسفانه اعضای شورای عالی انتقادات را نمی‌پذیرند و به همین دلیل احتمال اینکه برخی شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب ساز جدایی بزنند، وجود دارد. او در پاسخ به این پرسش که آیا منتجب‌نیا قرار است به صورت مستقل از شورای عالی وارد انتخابات شود، گفت: نه تنها منتجب‌نیا، بلکه بسیاری از اصلاح‌طلبان دیگر به شورای عالی نقد دارند و احتمالاً به صورت ائتلاف با شورای عالی وارد انتخابات نمی‌شوند.

حالا می‌بینید جهان عرب به ما ربط دارد یا ندارد!

محمدجواد ظریف گفت: «زمانی که در کویت بودم به کویتی‌ها گفتم همین فردا اگر (عربستان) آمادگی داشته باشند با ما گفت‌وگو را شروع کنند، حاضریم. حرف‌های عجیب غریب می‌زنند. سعودی‌ها می‌گویند ظریف کاره‌ای نیست و مشکل ما با سردار سلیمانی است، برای اینکه بدانید دروغ می‌گویند. وقتی وزیر شدم با آقای سلیمانی صحبت کردم و به سعود الفیصل پیشنهاد کردیم حاضریم راجع به یمن، بحرین، عراق، سوریه و لبنان صحبت کنیم. سعود الفیصل پاسخ داد: «جهان عرب به شما ربطی ندارد.» حالا می‌بینید جهان عرب به ما ربط دارد یا ندارد. در سوریه و یمن شکست خوردند و در لبنان نخست‌وزیر آن را زندانی کردند.

 

▼ اخبار

1ـ اذعان صهیونیست‌ها به نابودی در کمتر از 25 سال

حجت‌الاسلام و المسلمین حاجی‌صادقی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اذعان کرده است با سرعت حرکت انقلاب اسلامی، مهلت تعیین شده برای نابودی ما کمتر از ۲۵ سال خواهد بود، تأکید کرد: رژیم صهیونیستی که روزی مدعی سلطه بر نیل تا فرات بود، اکنون از ترس بچه حزب‌اللهی‌ها با دیوار بتن آرمه‌ای چند متری خود را محصور کرده است. نماینده ولی‌فقیه در سپاه همچنین با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته تبعیت از ولایت از باور و اعتقاد گذشته و عملی شده و حقیقت خارجی پیدا کرده، تأکید کرد: برخی مسئولان کشور از قول مسئولان دیگر کشورها نقل می‌کنند، که آنها می‌گویند ما مانند شما جرئت حرف زدن با آمریکایی‌ها را نداریم، ولی دل‌مان با شماست که البته به لطف الهی انقلاب اسلامی به تدریج این جرئت را هم می‌دهد. حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی افزود: همه این پیروزی‌ها و سربلندی‌ها به برکت معنویت و روح الهی است و این باید گسترده شود.

2ـ اروپایی‌ها باید نفت ما را در قالب اینستکس پیش‌خرید کنند

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر غربی‌ها در خصوص سازوکار اینستکس جدی و مصمم هستند، باید در حدی که به درآمدهای نفتی ما لطمه وارد شده در این جریان پول جاری کنند یا اینکه نفت ایران را پیش‌خرید کنند. وی درباره تسهیلات بانکی در نیمه اول سال هم بیان کرد: از آغاز امسال تاکنون تسهیلات‌دهی کل بانک‌ها به طور میانگین ماهانه 50 هزار میلیارد تومان بوده که حدود 30 درصد آن به صنعت، 12 درصد به بخش مسکن و 10 درصد به کشاورزی تزریق می‌شود که روی هم رفته بیش از 60 درصد از منابع به تولید اختصاص می‌یابد. وی با بیان اینکه از آغاز امسال برای ما تکلیف شده که 8 هزار میلیارد تومان به سیل‌زدگان کمک کنیم، گفت: 7 هزار و 800 میلیارد تومان به خرید تضمینی گندم اختصاص داده‌ایم.

3ـ جانسون انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد

«تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس و یکی از اعضای حزب کارگر به دنبال این است که با مانور بر روی نارضایتی عمومی(بر سر اجرای برگزیت)، زمینه را برای برگزاری همه‌پرسی دوم و متعاقباً بازگشت مقتدرانه خود به قدرت فراهم کند. بلر پیش از این وعده‌هایی در این زمینه به سران اتحادیه اروپا داده بود و سران اروپایی نیز قول داده بودند در این مسیر از بلر حمایت کنند؛ اما بر اساس یک نظرسنجی که روزنامه «دیلی تلگراف» نتایج آن را منتشر کرده، بیشتر مردم انگلیس معتقدند «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس باید لندن را به هر طریقی از اتحادیه اروپا خارج کند. جانسون اعلام کرده است روز ۳۱ اکتبر (۹ آبان) چه توافقی با بروکسل حاصل شود و چه توافقی به دست نیاید، انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

4ـ تأکید آیت‌الله یزدی و آیت‌الله لاریجانی بر پرهیز از اختلافات

«آیت‌الله احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان در پاسخ به درخواست جمعی از طلاب و دانشجویان برای حل مسئله میان دو نفر از علمای حوزه تأکید کرد: دشمنان طمع و شادی نکنند و دل به اختلافات ظاهری نبندند؛ مسئولان در عین اختلاف نظر و سلیقه، در راه آرمان‌های انقلاب و دشمنی با دشمنان، یکدل و یک‌صدا هستند. دبیر شورای نگهبان افزود: من امروز در گفت‌وگویی که با این دو بزرگوار داشتم، هر دو بر حفظ آرمان‌های انقلاب و ضرورت حفظ و صیانت از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیز پرهیز از اختلافات و بهانه ندادن به دست دشمنان مردم و نظام تأکید داشتند و ان‌شاءالله به زودی هر دو عزیز را در کنار یکدیگر خواهیم دید.

 

▼ اخبار کوتاه

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با بیان اینکه توافق هسته‌ای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نتوانسته‌اند برنامه موشکی ایران را مهار کنند، از رفع تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران طبق این قطعنامه ابراز نگرانی کرد و خواستار جلوگیری از آن شد. «برایان هوک» در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده آمریکا می‌تواند از بند موسوم به «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند یا خیر، اذعان کرد واشنگتن قادر به استفاده از این بند نخواهد بود.

روزنامه «رأی‌الیوم» با اشاره به ترک نفت‌کش جمهوری اسلامی ایران از جبل‌الطارق نوشت: نفت‌کش‌های ایرانی در آینده با آزادی کامل و قدرت تمام، بدون هیچ مانعی در آب‌های بین‌المللی عبور و مرور می‌کنند؛ زیرا ایران به همه جهان ثابت کرد هیچ نوع تهدید زمینی، دریایی یا هوایی، علیه کشتی‌ها و منافعش را نادیده نمی‌گیرد و در برخورد با آن جدی است. بنابراین، تمام تلاش‌های آمریکا برای تسلیم ایران و پذیرفتن معامله قرن از سوی این کشور، با شکستی سخت مواجه می‌شود.

«فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در حال حاضر، خصوصی‌سازی که از آن به نام خصوصی‌سازی بزرگ یاد می‌شود، آغاز شده و تعدادی از پالایشگاه‌ها، سهم دولت در بیمه البرز و... در بورس عرضه شده است. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه خصوصی‌سازی‌ها تاکنون تجربه موفقی نداشته، آیا روند واگذاری‌ها اصلاح می‌شود، اظهار داشت: در واگذاری‌ها روش‌های واگذاری و قیمت‌گذاری متنوع شده تا نتیجه خصوصی‌سازی‌ها بهتر شود.

افزایش درگیری تجاری چین و آمریکا سبب شده است سهام شرکت‌هایی که همکاری‌های تجاری زیادی با چین دارند، به طور گسترده برای فروش عرضه شود که این امر به اعتبار و درآمد آنها لطمه می‌زند. برای نمونه می‌توان به ده‌ها شرکت فناوری آمریکایی اشاره کرد که قربانی خصومت دولت ترامپ با چین شده‌اند. گفتنی است، بسیاری از شرکت‌های فناوری یادشده در زمینه تولید ریزپردازنده‌ها و انواع سخت‌افزارهای دیگر فعالیت می‌کنند.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اگر آمریکا و ایران وارد درگیری نظامی شوند ایران ابزار‌های متعددی از جمله جنگ نیابتی در اختیار دارد، هشدار داد: در صورت وقوع جنگ، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در وضعیت بدی قرار خواهند گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات