اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۷۹

گشایش تجاری با اوراسیا

وزیر نیرو از پیوستن رسمی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا از آبان امسال خبر داد که موجب می‌شود تعرفه ۷۰ قلم کالا برای تجار ایرانی صفر شود. از سوی دیگر سفیر ایران در هند نیز اعلام کرد که ایران و هند توافق تهاتر تجاری را تا پایان ۲۰۱۹ نهایی می‌کنند که بر این اساس، محصولات در دو حوزه کشاورزی و دارو به صورت مجزا مبادله خواهد شد.
وزیر نیرو که رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه نیز هست، در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به توافق‌های صورت گرفته بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: از اوایل آبان امسال ایران رسماً وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد شد. اردکانیان ادامه داد: پس از پیوستن ایران به این اتحادیه ۸۶۴ قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی خواهد شد که ۵۰۳ قلم کالا برای ما دارای تعرفه‌های ترجیحی است و می‌توانیم آن‌ها را صادر کنیم.
هم اکنون کشور‌هایی نظیر بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان عضو این اتحادیه هستند و تاجیکستان، گرجستان، ازبکستان، مولداوی، اوکراین، پاکستان، ترکیه، ایران، چین و ویتنام نیز در مسیر پیوستن به آن قرار دارند. اردکانیان با اشاره به این که تعرفه ۷۰ قلم کالا برای ایران صفر خواهد بود، افزود: مجموع تجارت اعضای این اتحادیه حدود ۷۵۳ میلیارد دلار است که پس از پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا، جهش بزرگی در صادرات غیر نفتی کشور رخ می‌دهد.
با توجه به ظرفیت‌های صادرات کشاورزی ایران به روسیه، پیش بینی می‌شود با اجرایی شدن این توافق، مسیر جدیدی پیش روی صادرات این بخش از اقتصاد کشورمان به همراه حوزه‌های دیگر گشوده شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات