صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۶۸۷۵

گزیده تحلیل های رسانه ها

جمع متفرق جی 7-چگونه در طرح اقدام ملی مسکن صاحبخانه شویم؟-سیاست جدید حزب ا... و خواب آشفته اسرائیل-شفافیت از افراد ژله‌ای برنمی‌آید-
جمع متفرق جی 7
کیهان: در پایان اجلاس گروه جی 7 در سال 2018 میلادی که به میزبانی کانادا برگزار شد، ترامپ زودتر از دیگران کانادا را ترک کرد و در حالی که به تعبیر مصطلح، هنوز جوهر امضای ترامپ در پای بیانیه پایانی خشک نشده بود، رئیس‌جمهور آمریکا به بهانه بی‌صداقتی کانادا، رسماً اعلام کرد که امضای خود را پس می‌گیرد و در اجلاس سال 2019 گروه جی ۷ برای اولین بار، این سازمان بدون صدور بیانیه‌ مشترک به کار خود پایان داد تا مشخص شود که دامنه اختلاف و عدم هماهنگی بین اعضای این گروه تا چه حد شدید و البته عیان و آشکار است. اگر اندک توجهی به وضعیت کنونی کشورهای عضو جی 7 شود، مشخص خواهد شد که این کشورها که داعیه تصمیم‌گیری برای جهان را دارند، در چه وضعیت نامناسبی به سر می‌برند. وضعیتی که قدرت و توانایی تصمیم‌گیری و هماهنگی در امور خودشان را از آنان سلب می‌کند.
 انگلستان با بحران برگزیت مواجه است و نخست‌وزیر این کشور در نزد افکار عمومی فاقد اعتبار و مشروعیت لازم است. در حال حاضر حزب مخالف تلاش دارد رأی عدم اعتماد برای بوریس جانسون صادر و انتخابات زودهنگام در بریتانیا برگزار شود. بوریس جانسون چهره‌ای است که بر موضوع برگزیت به هر قیمت حتی بدون توافق تأکید دارد و همین امر باعث شده که مخالفان او، با‌ اشاره به تبعات سنگین این اتفاق به مخالفت همه‌جانبه با او بپردازند. شخصیت متزلزل و توأم با رفتارهای سخیف بوریس جانسون امری است که همگان بر آن اتفاق نظر دارند.
این مسائل و مسائل دیگری که مجال پرداختن به آن نیست در کنار تفرق راهبردها و نگرش‌های این کشورها به موضوعات بین‌الملل و از سوی دیگر، تولد ائتلاف‌های اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی هم‌تراز و بلکه برتر از اجلاس جی 7 باعث شده که گروه جی 7 نتواند همانند گذشته به نقش‌آفرینی در مسائل جهانی بپردازد. بی‌جهت نیست که ترامپ از ایده پیوستن مجدد روسیه به این گروه و تبدیل جی 7 به جی 8 سخن می‌گوید. ترامپ آگاه است که بدون جذب و به‌کارگیری عنصری مؤثر از جناح مقابل، امکان اتخاذ و عملیاتی‌سازی تصمیمات راهبردی در گروه جی 7 وجود ندارد.
 زمانی که خروجی امسال اجلاس جی 7 به تصاویر خاله‌زنک‌بازی برخی روسای این کشورها و همسران ایشان ختم می‌شود، مشخص است که وزن و اعتبار تصمیمات این گروه تا چه حد، ضعیف و حقیر شده است و البته با توجه به روند کنونی، این تضعیف جایگاه و موقعیت گروه جی7 همچنان ادامه خواهد داشت.
چگونه در طرح اقدام ملی مسکن صاحبخانه شویم؟
ایرنا: با ادغام دو طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم و اقدام ملی مسکن، متقاضیان خرید خانه می‌توانند در طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحدی خانه (طرح اقدام ملی) صاحبخانه شوند. نحوه خانه دارشدن متقاضیان در طرح های مسکنی وزارت راه و شهرسازی با اتصال صندوق پس انداز یکم به طرح اقدام ملی تولید مسکن مشخص شد. بر این اساس متقاضیان دریافت تسهیلات از صندوق پس انداز یکم (خانه اولی‌ها) که در سال‌های گذشته اقدام به سرمایه‌گذاری در این صندوق کرده‌اند می‌توانند وام خود را به عنوان هزینه ساخت به سرمایه‌گذاران در طرح اقدام ملی منتقل کنند. اکنون وام ۳۵۰ هزار نفر از سرمایه‌گذاران در صندوق پس‌انداز یکم آماده تحویل است و کسانی که جزو سرمایه‌گذاران در این صندوق هستند می‌توانند وام‌های خود را در اختیار سازندگان (سرمایه گذاران ساخت خانه در طرح اقدام ملی) برای ساخت واحدهای خود قرار دهند.
افرادی که تاکنون در صندوق پس‌انداز یکم ثبت نام نکرده‌اند اما می‌خواهند در طرح اقدام ملی صاحب خانه شوند و فقط توانایی پرداخت پول ساخت را دارند و برای پرداخت پول زمین مشکل دارند، باید در طرح فروش مسکن به روش اقساطی ثبت نام کنند. در این طرح که از آن به عنوان طرح تام فاز نام برده می‌شود، مکانیزمی طراحی شده است که کسانی که قدرت پرداخت پول ساخت (اعیانی) را دارند اما از پرداخت هزینه زمین (عرصه) ناتوانند، پول ساخت را در اختیار پیمانکار قرار می‌دهند و مشارکت آنها در این طرح آغاز می‌شود. دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزات راه و شهرسازی قرار است به زودی جزییات دقیق تری از نحوه پرداخت پول زمین به دولت را در این طرح  اعلام کند.
 براساس اظهارات «عباس فرهادیه» مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، سهم زمین که همان سهم دولت است ۱۰ ساله از سوی خریدار بازگرفته می‌شود.
پیمانکار نیز قرار نیست هزینه ساخت را افزایش دهد؛ بلکه همان هزینه‌ای که در ابتدای قرارداد آورده شده است را تا انتها بر عهده می‌گیرد و افزایش هزینه ساخت وجود نخواهد داشت.
عباس فرهادیه مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی روز گفت: مقدمات اجرای این طرح در حال آماده سازی است؛ این طرح برای افرادی مناسب است که اکنون پس انداز و اندوخته ای دارند اما تاکنون در صندوق پس انداز یکم ثبت نام نکرده‌اند. ضمن اینکه بسیاری از مردم توانایی پرداخت هزینه ساخت مسکن را دارند اما نمی توانند خانه‌دار شوند چون قیمت زمین چند برابر قیمت ساخت است. بنابراین در طرح تام‌ فاز ساز و کاری طراحی شده است که افرادی که قدرت پرداخت پول ساخت را دارند اما از پرداخت هزینه زمین به صورت یکجا مشکل دارند بتوانند صاحبخانه شوند.
سیاست جدید حزب ا... و خواب آشفته اسرائیل
خراسان: حزب ا... روز گذشته با یک ضربه کاری  به رژیم صهیونیستی عمل به وعده انتقام را آغاز کرد. نفربر زرهی ارتش رژیم صهیونیستی به شکل مستقیم توسط یگان ضد زره  حزب ا... با شلیک همزمان سه موشک  آن هم درعمق 3 کیلومتری داخل اراضی اشغالی هدف قرار گرفته و منهدم شد.
حز‌ب‌ا... در این حمله  انتقام شهادت  دو نفر از نیروهایش را گرفت ولی  هنوز انتقام حمله اخیر پهپادهای  اسرائیلی  باقی مانده است و به نوعی معادله هراس و وحشتی که بعد از سخنرانی سید حسن نصرا... در سرزمین های اشغالی حکمفرما شده بود همچنان بر سر شهرک   نشینان صهیونیست باقی است .
بعد از سخنرانی  هفته گذشته نصرا...  عملا ارتش اسرائیل  از خطوط مرزی لبنان و فلسطین  عقب نشسته و از ساحل ناقوره تا روستای العدیسه؛ ۵۰ کیلومتر خط مرزی نیز تخلیه شده بود به عبارتی حزب ا... که توانسته بود بدون شلیک حتی یک گلوله  ارتش صهیونیستی را به چنین عقب نشینی وادار کند اکنون با آغاز عمل به وعده انتقام خود این فرایند را وارد فاز جدیدی کرده است.
روزی حزب ا... برای آزادی جنوب بیروت می جنگید و امروز برنامه ریزی حزب ا... عملیات در سراسر خاک سرزمین های اشغالی و تعیین کیفیت و شیوه نبرد با صهیونیست هاست. سخنان اخیر دبیر کل حزب ا... نشان داد، مقاومت اسلامی لبنان دیگر یک گروه ساده لبنانی برای دفاع از خاک این سرزمین نیست و می تواند بازیگری فراتر از جغرافیای سیاسی لبنان داشته باشد. جغرافیایی که لبنانی ها برای نبرد با تل آویو تعیین می کنند و گستردگی آن را تشخیص می دهند. دستیابی به این قدرت درحقیقت تلاش جوانانی است که جز اعتقاد به خدا و استفاده از ظرفیت های موجود هیچ چیزی در دستشان نبود. در گام اول باید گفت؛ حزب ا... به این جمع بندی رسیده است که الگوی سیاست گذاری دفاعی و امنیتی اش را بازنگری کند و در قبال تحرکات صهیونیست ها منتظر ضربه پذیری اول نباشد. در واقع سیاست جدید حزب ا... طراحی مکانیسم بازدارنده ای است که بتواند ضربه صهیونیست ها را پیش از وقوع دفع کند یا هزینه ضربه زدن را بالا ببرد. پیشتر روزنامه رای الیوم به نقل از منابع آگاه مدعی شده  بود  که تصمیم حزب ا... برای پاسخ قاطع به تجاوز رژیم صهیونیستی  با واکنش کشورهای مختلفی مواجه شده و بسیاری از گروه های سیاسی و دولت های غربی از حزب ا... خواسته اند تا یک عملیات محدود و البته پیشتر برنامه ریزی شده انجام دهد و آسیب جدی به رژیم صهیونیستی وارد نسازد. موضوعی که به طور کامل از سوی مقامات امنیتی مقاومت رد شد و این به آن معناست که معماری عملیاتی حزب ا... پیچیده تر از گذشته خواهد بود و باور پذیری آن هم وجود دارد و این مقامات تصمیم گیر حزب ا... هستند که مکان و سطح نبرد را مشخص می کنند.
موضوع دوم که در این  ماجرا  قابل توجه است، مسئله قدرت بازدارندگی حزب ا... در برابر یگان پهپادی و هوایی ارتش صهیونیستی است. حزب ا... مدعی است توانی را داراست که قدرت پدافندی دارد.
شفافیت از افراد ژله‌ای برنمی‌آید
رسالت: يکي از نقاط کليدي و گلوگاه هاي مبارزه با فساد و به موجب آن، افزايش کارآمدي و تزريق اميد به جامعه، شفافيت است. در نظام مديريتي شفاف و اصطلاحا در يک اتاق شيشه اي است که تخلف کم تر رخ مي دهد، در صورت وقوع زودتر کشف مي شود و آگاهي از روند جاري کشور و اميد به آينده روشن افزايش مي يابد.
سؤال اين جاست که شفافيت وظيفه کيست؟ شفافيت روح حاکم بر تمام دستگاه هاي اجرايي و قضائي است و از اين رو، شايد بيش از ساير نهادها، در حوزه وظايف مجلس شوراي اسلامي باشد. اساسا شفافيت از جنس نظارت است و نظارت، يکي از دو رکن و وظيفه اصلي مجلس است، مجلسي که بايد در رأس امور و عصاره فضائل ملت باشد، اما با کمال تأسف بايد گفت که با دستمال کثيف، نمي توان شيشه را تميز کرد. مجلسي که خود در اوج عدم شفافيت است و در هنگامه کنش جمعي، به خلاف کنش فردي تک به تک نمايندگان، با صراحت در برابر شفافيت مي ايستد، چگونه مي‌خواهد گرد و غبار و آلودگي هاي عدم شفافيت و ناپاکي را از ساير دستگاه ها بزدايد؟
متأسفانه، مجلس ما، حتي در بررسي خود طرح شفافيت هم، دقيقا در نقطه مقابل شفافيت ايستاده است. از ۲۹۰ نماينده مجلس، بيش از ۱۶۰ نماينده، پاي طرح شفافيت آراي نمايندگان را امضا کرده اند
اما از آن جا که رأي مخفي بوده، کمتر از ۶۰ نفرشان به فوريت اين طرح رأي داده اند. اين مجلس واقعا عصاره فضائل ملت است؟! اما بررسي واکنش مخالفان، از اصل مخالفت‌شان عجيب‌تر است. نظرات مخالفان در سه دسته کلي قرار مي گيرد:
الف- يک دسته مي گويند ما با اصل طرح موافقيم اما با فوريت آن موافق نيستيم! که البته بي نياز از جواب است و در فضاي سياست، جدي گرفته نمي شود.
ب- دسته دوم از موضع داناي کل و کسي که صلاح مردم را مي داند، شفافيت آراء را به صلاح جامعه نمي دانند. از جمله علي مطهري، نايب رئيس مجلس به صراحت گفته است: «با شفافيت رأي نمايندگان موافق نيستم زيرا جامعه ما در اين زمينه، رشد لازم را پيدا نکرده است.»
پ- گروه سوم، شفافيت آراي وکلاي مجلس را موجب تبعات بعدي دانسته اند. از جمله اين که «با وزيري مخالفت مي کنيم و او چون مي داند مخالفان چه کساني بوده اند، به حوزه انتخابيه ما، در زمينه بودجه و عمران، کم‌تر توجه مي کند.» اين دسته، صراحتا لابي و رفتارهاي چندگانه را جزئي از نمايندگي دانسته اند.
آقايان شما نماينده ايد! وکيل مردميد! اگر جايي مخالفتي لازم بود، با قدرت مخالفت کنيد و اگر به حوزه انتخابيه شما جفا شد، آن را فرياد بزنيد، وزير و رئيس جمهور را به مجلس بکشانيد و از ابزارهايتان براي نظارت استفاده کنيد. شما قرار است ناظر بر دستگاه ها باشيد و براي اين کار، ابزار کافي هم داريد.
موضوع عدم شفافيت آراي نمايندگان، سياسي و جرياني هم نيست و به اين گروه و آن جناح هم مربوط نمي شود.
در مجلس پيشين که علي الظاهر از مجلس فعلي اصولگراتر هم بود۱۶۴ نماينده از سعيد مرتضوي، پس از آن هم جنجالي که در سازمان تأمين اجتماعي ايجاد کرد، حمايت کردند. در مجالس پيشين هم، مديريت مسئله دار دانشگاه آزاد، نامه هايي با امضاي ۲۵۵ نماينده و ۲۶۰ نماينده در حمايت از رئيس وقت دانشگاه، دريافت کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات