صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۹۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 20 شهریور

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): عاشورا غیر از درس‌ها، عبرت‌هایی هم دارد. بحث عبرت‌های عاشورا مخصوص زمانی است که اسلام حاکمیت داشته باشد. حداقل این است که بگوییم عمده این بحث، مخصوص به این زمان است؛ یعنی زمان ما و کشور ما، که عبرت بگیریم.(1377/2/18) *فرا رسیدن سالروز شهادت علی بن الحسین، امام زین‌العابدین(ع) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

فردای پس از عاشورا

چرخش روزگار ما را به فردای روز عاشورای سال 61 هجری قمری کشانده است. عاشورا به ظاهر پایان زندگانی آنانی است که سبک زندگی حسینی را مبنا و معیار زیست خود قرار دادند و بر سر پیمان‌شان با امام‌شان تا سر جان ایستادند و سرنوشت‌شان به چنان مرگي باشکوه ختم شد که برای همیشه تاریخ حیات ابدی یافتند و عند ربهم یرزقون شدند.
فردای عاشورا سرآغاز سبک زندگی نوینی است که با محوریت و پرچمداری زینب‌کبری(س) آغاز می‌شود، برای آنانی که هنوز پس از حسین(ع) زنده‌اند! این انفجار حقیقت، باید رسولانی همچون زینب(س) داشته باشد تا تداوم‌بخش راه شهیدان باشند و یزیدیان عالم را رسوا کنند! واگر غیر از این بود، زندگی بی‌حسین(ع) و پس از حسین(ع)، زندگی آنانی است که به هر خفتی تن می‌دهند تا زنده بمانند!
این تعبیر جاودانه که «آنان که رفتند، کاری حسینی کردند و آنان که مانده‌اند باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدی‌اند!» دکترینی برای فردای پس از عاشوراست! برای همه آنانی که حماسه کربلا و نهضت اباعبدالله(ع) را آرمان و الگوی زندگی خود قرار داده‌اند و «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» تفسیر حقیقی تقابل تاریخی جبهه حق و باطل است که در قرن پانزدهم هجری به صف‌آرایی جبهه مقاومت در برابر اردوگاه استکبار جهانی رسیده است. امروز ملت بزرگ ایران پرچمدار نهضتی بزرگ در مواجهه با یزیدیان زمانه هستند آنانکه با همه توان به تقابل با عدالت و آزادی بشریت صف‌آرایی کرده‌اند. امروز درخت تناور مقاومت چهل ساله ملت ایران شاخ و برگ‌های خود را در سطح جهان از فلسطين و لبنان و سوریه و عراق تا افغانستان و یمن گسترانده و این اردوگاه تاب و توان و خواب و راحتی را از دشمن ربوده و آن را جان به لب کرده است.
امروز حسینی بودن، ایستادگی و حمایت از این اردوگاه است و فهم این حقیقت که انقلاب اسلامی تداوم‌بخش حماسه عاشورا است، مهم‌ترین دستاورد عزاداری حسینی است که اگر با انجام وظیفه همراه شود، می‌تواند متضمن سعادت دنیا و آخرت باشد.
اگر قرار باشد سبک زندگی‌مان از دیروز تا فردای عاشورا تفاوتی نکرده باشد، آگاه باشیم که ذیل باران رحمت حسین(ع) تنها به حداقل‌هایی قناعت کرده‌ایم! هیئت رفتن‌ها و سینه‌زنی‌ها و حسین حسین گفتن‌ها، زمانی نجات‌بخش و ارزشمند است که به یاری‌رسانی به امام جبهه حق بینجامد!

 

▼ گزارش روز

چه باید کرد؟

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان: «ایران باید به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردد، در غیر این صورت این ریسک وجود دارد که ما امکان حصول یک خروجی مسالمت‌آمیز برای حل مسئله را از دست بدهیم.»
سخنگوی اتحادیه اروپا: «ما همواره به صراحت اعلام کرده‌ایم تعهد ما به توافق هسته‌ای، به پایبندی کامل ایران [به این توافق] بستگی دارد. ما به ایران توصیه می‌کنیم تمام فعالیت‌های ناهمخوان با تعهداتش ذیل برجام را به عقب بازگردانده و از هر اقدام دیگری که حفظ و اجرای کامل این توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند، خودداری کند.»
اروپا پس از خروج آمریکا از زمان برجام، که بیش از یک سال از آن می‌گذرد، وظیفه‌اش این بود که با طرح سخنان فریبنده و اعلام اینکه در مقابل آمریکا و در کنار ایران است، زمینه‌ساز حفظ توافق هسته‌ای شود و پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای را تضمین کند تا همراه با حفظ تعهدات ایران در برجام، آمریکایی‌ها بتوانند کارزار فشار حداکثری علیه تهران را آغاز و به خیال خود تهران را تسلیم کنند!
اما حالا پس از شکست این سناریو و کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در پاسخ به بدعهدی طرف‌های غربی، شاهد تغییر مواضع پایتخت‌های اروپایی هستیم. آنها که پیش از این از اقتدار اروپا در مقابل آمریکا و توانایی خود برای حفظ برجام و تأمین منافع ایران بدون حضور آمریکا سخن می‌گفتند و حتی مدعی بودند خود نیز با آمریکا درگیرند و قصد عبور از واشنگتن را دارند، حالا از ناتوانی خود در برابر آمریکا سخن به میان می‌آورند! تا بیش از پیش روشن شود همه آنچه اروپایی‌ها می‌گفتند بازی و لفاظی‌ای بیش نبود! در چنین شرایطی پرسش این است که ایران چه باید بکند؟
پاسخ سخت نیست. توافق هسته‌ای فارغ از آنکه چقدر درست یا غلط تدوین و تصویب شد! امروز دیگر عملاً مفهوم خود را از دست داده است و امید بستن به احیای آن بیش از همیشه عبث می‌نماید! اکنون راه صلاح همان است که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب همواره بر آن تأکید کرده‌اند؛ ناامیدی مطلق از خارج مرزها و امید بستن به جوانان و توان داخلی کشور.

 

▼ اخبار ویژه

فرار از پاسخ‌گویی به دادگاه

«محمود صادقی» نماینده عضو فراکسیون امید که در توئیتی مدعی خرید و فروش تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان شده بود، با اعلام شکایت این شورا مواجه شده است. صادقی پیش از برگزاری دادگاه درصدد دیدار و گفت‌وگو با اعضای شورای نگهبان بوده که با این دیدار موافقت نشده است. وی در دادگاه مدعی شده است، برای دیدار با اعضای نگهبان هماهنگی‌هایی انجام داده است! اما شورای نگهبان پس از استعلام دادگاه از این شورا تأکید کرده است وی باید مستندات و ادله خود برای اثبات ادعای خرید و فروش تأیید صلاحیت‌ها را ارائه دهد.

اصلاح‌طلبان نسبت به اظهارات محمدجواد ظریف مبنی بر ارائه تعهد کتبی نسبت به نامزد نشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 واکنش نشان داده و گفته‌اند، این کار غیر سیاسی بود و نباید این‌گونه اظهار نظر می‌شد. آنها تأکید کرده‌اند، تا سال 1400 فرصت زیادی باقی است و جبر زمانه ممکن است ظریف را وادار به ورود به انتخابات کند و ما او را به عنوان کاندیدا معرفی کنیم. آنها معتقدند، اگر ظریف نیروی سیاسی بود، این کار و این شعار را نمی‌داد و باید طرف مقابل را در تعلیق نگه می‌داشت!

 

اخبار

1ـ امام خامنه‌ای حسین زمان ماست

«سیدحسن نصرالله» در سخنرانی روز عاشورای حسینی گفت: ما هر گونه جنگ علیه ایران را رد می‌کنیم و آن را جنگی علیه کل محور مقاومت می‌دانیم که خیلی از کشورها را نابود خواهد کرد... در روز عاشورا موضع خود را به عنوان بخشی از محور مقاومت بار دیگر صراحتاً اعلام می‌کنیم و می‌گوییم ما بی‌طرف نیستیم. آنان‌که فکر می‌کنند این جنگ احتمالی، پایان محور مقاومت است، بدانند که این جنگ احتمالی پایان اسرائیل و هیمنه و سلطه و حضور آمریکا در منطقه خواهد بود. به دنیا اعلام می‌کنیم امام سیدعلی خامنه‌ای سید ما و رهبر ما، حسین زمان ماست. به آقا، سید و رهبر خود می‌گوییم، ای حسین زمان ما، همچنان‌که یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا گفتند، ما هم می‌گوییم که والله ای سرور و امام ما، اگر همه ما کشته شویم و بدانیم که کشته می‌شویم و ما را می‌سوزانند سپس زنده می‌شویم و این کار را هزار بار با ما بکنند، ای حسین زمانه، تو را تنها نخواهیم گذاشت. دبیر کل حزب‌الله در ادامه افزود: محور مقاومت امید ملت‌های مستضعف است.

2ـ ادعای پوچ هیئت نمایندگی آمریکا در آژانس

هیئت نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای، تهران را به پنهانکاری هسته‌ای متهم کرد و با لحنی تند از دیدبان هسته‌ای سازمان ملل متحد خواست جزئیات بیشتری درباره برنامه هسته‌ای ایران افشا کند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ایران باید فورا حداکثر همکاری کامل را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد. با نگرانی شدید، گزارش فصلی اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یادآور می‌شویم، خصوصاً اشاره آن به این موضوع که احتمال دارد مسائل تازه‌ای در زمینه مواد یا فعالیت‌های اعلام ‌نشده، به وجود آمده باشد. به نظر نمی‌رسد که ایران در حال همکاری کامل با آژانس باشد.» پیش از این هم «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا ایران را به تلاش برای پنهانکاری متهم کرده بود! این در حالی است که چهارده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول سال های اخیر پایبندی ایران به تعهدات برجامی را تأیید کرده است.

3ـ بنیامین نتانیاهو دروغ می‌گوید

«موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس به ادعاهای اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد و تأکید کرد: نتانیاهو در حال دروغ گفتن درباره برنامه هسته‌ای ایران است؛ اما اگر راست می‌گوید حقیقت را در مورد سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی بگوید. ابومرزوق تصریح کرد: نتانیاهو می‌گوید نمی‌گذارد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد؛ اما رژیم صهیونیستی خود ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد. هدف و خواسته او تنها این است که این رژیم تحت حمایت آمریکا به تنها قدرت برتر منطقه تبدیل شود. گفتنی است، نتانیاهو به تازگی مدعی شده است ایران در حال ساخت تأسیسات هسته‌ای در آباده استان فارس بوده که پس از پی‌بردن رژیم صهیونیستی به این مسئله، آن را تخریب کرده است!

4ـ به بولتون گفتم دیگر به خدمات او نیاز نیست!

«دونالد ترامپ» در حساب توئیتری‌اش نوشت: «شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به خدمات او نیاز نیست. من و همین‌طور برخی افراد دیگر در دولت با بعضی از پیشنهادهای او به شدت مخالف بودیم، بنابراین از جان خواستم استعفایش را تقدیم کند که او صبح امروز این کار را کرد... .» جان بولتون هم در حساب توئیترش نوشت: «من دیشب پیشنهاد استعفا دادم و رئیس‌جمهور ترامپ گفت فردا درباره آن صحبت کنیم.» همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: «ظریف در پاسخ به درخواست یک خبرنگار آمریکایی که خواستار اظهارنظر درباره اخراج جان بولتون شده بود، گفت: ما درباره امور داخلی ایالات متحده اظهارنظر نمی‌کنیم.»

 

▼ اخبار کوتاه

پس از آنکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک نمایش تبلیغاتی تازه بار دیگر ایران را به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای متهم کرد، احزاب معارض کابینه وی با صدور بیانیه‌هایی از این اقدام او انتقاد کرده و گفتند، نتانیاهو تلاش می‌کند از مسائل امنیتی برای کسب منافع شخصی سوءاستفاده کند. به نوشته پایگاه «تایمز اسرائیل»، ائتلاف انتخاباتی «اتحادیه دموکراتیک» در بیانیه شدیداللحنی درباره اقدام نتانیاهو، گفته است: «جوهر بازی شکست‌ خورده قبلی هنوز خشک نشده و نتانیاهو یک تلاش دیگر را شروع کرده تا امنیت اسرائیل را به بهای منافع شخصی بفروشد.»

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: برجام راه‌حل اروپایی ندارد. راه‌حل را کسی باید انجام دهد که حلال موضوع باشد... واقعیت این است که اروپا تا به حال اقدامی برای حفظ برجام انجام نداده است. حفظ برجام نیازمند چیز‌هایی مثل اینستکس و دیگر سازوکار‌ها نیست که مدت زمان زیادی را صرف کند. برجام بازیگرانی اصلی دارد که شامل ایران و آمریکاست. دیگر بازیگران حاشیه‌ای بوده و روز به روز حاشیه‌ای‌تر می‌شوند.

«ابراهیم کالن» سخنگوی دولت ترکیه گفت: آنکارا هرگز اجازه وقت‌کشی در خصوص ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را نخواهد داد. وی اضافه کرد: در صورتی که موضوع منطقه امن به تشکیل منطقه امن دیگری برای سازمان‌های تروریستی در فاصله 10 یا 20 یا 30 کیلومتری تبدیل شود، جمهوری ترکیه این امکان را دارد که خود اقدام به تشکیل منطقه امن در شمال سوریه کند.

روزنامه «الجمهوری» لبنان نوشت: مردم لبنان همزمان با تاسوعای حسینی صبح خود را با شنیدن خبری از حزب‌الله مبنی بر سرنگون کردن یک پهپاد اسرائیلی[صهیونیستی] آغاز کردند. این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله نوشت: «مهم‌ترین معنا و پیام سرنگونی این پهپاد اسرائیلی، این است که این نخستین بار است که آنکه قواعد نبرد را تحمیل و تعیین می‌کند، حزب‌الله است.»

«شینهوا» خبرگزاری رسمی چین نوشت: «ایران در پاسخ به آخرین تحریم‌های آمریکا و کندی اروپا در نجات قرارداد برجام، قدم دیگری برای کاهش تعهداتش نسبت به این قرارداد برداشته است. تحلیلگران عقیده دارند با افزایش تنش‌های بین ایران و آمریکا به دنبال خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های شدیدتر علیه ایران، ثبات کل خاورمیانه به خطر افتاده است.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ۱۵ فرد و نهاد مرتبط با حماس و سپاه‌ پاسداران جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات