صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۱۷۱۴۷

پایان گزینه های تحریم ایران

"سیاست تحریم علیه ایران به آخر خط رسید" این اولین واکنش رسانه های آمریکا به تحریم های جدید ترامپ علیه ایران است.

 

 

 

روز گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از قرار گرفتن نام بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی ایران و شرکت اعتماد تجارت پارس در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر داد. این جمله ترامپ به قدری مضحک بود که باعث واکنش شخصیت ها و رسانه های آمریکا به این تحریم های بی اثر جدید شد، در این زمینه «ریچارد نفیو»، به عنوان یکی از معماران شبکه تحریم‌ها علیه ایران اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام تحریم علیه بانک مرکزی ایران را مورد تمسخر قراد داد. او در توئیتر نوشت: «به لحاظ عملی، دارم تلاش می‌کنم ببینم این تحریم‌ها چه فشاری به فشارهای موجود فعلی اضافه می‌کنند». نفیو سپس در جواب کاربری که به نقل از «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشته با تحریم‌های امروز منابع مالی سپاه پاسداران قطع شده‌اند نوشته است: «این یکی دیگر خیلی عجیب است. ما امروز سپاه را تحریم کردیم؟ وای پسر، این خیلی گام بزرگی است... البته اگر بالغ بر یک دهه قبل همین کار را نکرده بودیم. بانک مرکزی چطور؟ ای کاش این یکی هم در لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۲ تحریم نشده بود!»

شبکه آمریکایی بلومبرگ هم در این خصوص نوشت: «سیاست تحریم علیه ایران به آخر خط رسید. آمریکا گزینه‌های زیادی برای اعمال تحریم‌های بیشتر در اختیار ندارد.» البته دولتمردان آمریکا همواره از طریق جنگ روانی در صدد هستند تا نشان دهند گزینه هایی زیادی برای اعمال فشار بر اقتصاد ایران در اختیار دارند. به عنوان مثال زمانی که ترامپ قصد دارد برای بار دوم بانک مرکزی ایران را تحریم کند می گوید: این تحریم بزرگترین تحریمی است که تاکنون علیه یک کشور وضع شده است. در حالی که بانک جهانی در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرد: با تخلیه شدن اثر تحریم‌ها، نرخ رشد اقتصادی ایران از سال 2020 (1399 شمسی) بار دیگر مثبت خواهد شد.

بنابراین پیام تحریم دوباره بانک مرکزی این است که هیچ گزینه ای روی میز آمریکا باقی نماند.

در همین حال واکنش مقامات ایران به این تحریم نیز نشان داد که آمریکا روی به تکرار لیست های سابق آورده است؛ رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به تحریم مجدد بانک مرکزی گفت: تحریم مجدد بانک مرکزی توسط دولت آمریکا نشان می‌دهد که دست آنها برای پیدا کردن اهرم فشار علیه ایران تاچه حدی خالی است. عبدالناصر همتی تاکید کرد: اگر این‌گونه اقدامات می‌توانست در پیشبرد خواسته های ظالمانه آن دولت موثر باشد، وضعیت اقتصادی کشور بسیار متفاوت با وضعیت فعلی بود.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: ناکامی‌های مکرر دولت آمریکا در یک سال و اندی گذشته نشان می‌دهد که این تحریم‌ها بی اثرتر از هر زمان دیگری شده‌اند و اقتصاد ایران، تاب آوری خود در مقابل تحریم‌ها رابه همگان اثبات کرده است.

وی افزود: موفقیت‌های اخیر بانک مرکزی و ثبات بازارنشان می‌دهدکه خوشبختانه تجارت و مبادلات مالی کشور از راه هایی انجام می‌شود که از سوی آمریکا غیرقابل تحریم است.

همتی افزود: خوشبختانه از دوره دور زدن تحریم‌ها به دوره تحریم ناپذیری تجارت خارجی عبور کرده‌ایم و وقت آن رسیده است که دولت آمریکا از واقعیت‌ها درس بگیرد.

 

فرهاد کوچک زاده

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات