صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۳۹
جایگاه و نفوذ مردمی حزب الله در لبنان

ثبات‌بخشی سیدمقاومت

پایگاه بصیرت / محمدحسن سجادی

بحران اقتصادی لبنان که ریشه در مشکلات اقتصادی و فساد اداری داشت، با افزایش مالیات از سوی دولت به بحران امنیتی و سیاسی تبدیل شد. در حقیقت دولت لبنان با ۸۶ میلیارد دلار بدهی یکی از مقروض‌ترین دولت‌های جهان در مقایسه با حجم اقتصاد کشور است. حجم این بدهی یک و نیم برابر کل تولید ناخالص سالیانه لبنان است که توازن نداشتن اقتصاد این کشور را نشان می‌دهد. مجموع بحران‌های انباشتی در این کشور موجب شد تا گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده لبنان افزایش پیدا کند و میدان «ریاض الصلح» به کانون اعتراضات مردمی علیه نارسایی دولت در مدیریت اقتصاد تبدیل شود. دولت لبنان برای تأمین منابع مالی خود در ۲۰۲۰ با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است و به دنبال آن بوده تا برای بنزین، تنباکو و نرم‌افزارهای ارتباطی از جمله «واتس ‌اپ» مالیات بیشتری وضع کند. اعتراضات اخیر بزرگ‌ترین اعتراضات پس از ۲۰۱۱ در لبنان بوده است که مدیریت آن را برای دولت حریری دشوار می‌کرد؛ اما نکته متمایز کننده این بحران صرف نظر از تحلیل ریشه‌ها و چگونگی تحولات، سخنرانی سیدحسن نصراللّه بود که توانست نقش مهمی در کاهش تنش لبنان ایفا کند. در واقع سخنان سیدحسن نصراللّه در مورد ثبات در لبنان را می‌توان به نوعی نقطه عطف در این تحولات دانست. در این مورد می‌توان چند نکته را یادآور شد که برداشتی از ژرف‌نگری وی درباره این تحولات است:

 

حمایت از دولت کنونی و دعوت به مسئولیت‌پذیری سایر احزاب: بخشی از سخنان سیدحسن نصراللّه که تا حدود زیادی موجب فراغ بال دولت مستقر برای تمرکز بر حل مسئله شد، به موضوع حمایت از دولت کنونی مرتبط می‌شود. نصراللّه در سخنان خود بر آن بود که از باید دولت کنونی حمایت کرد؛ چرا که در غیر این صورت برای روی کار آمدن دولت جدید زمان زیادی صرف خواهد شد. علاوه بر این نشان داد که سایر احزاب به‌جای اعتراض صرف باید نقش خود را در حل بحران بپذیرند. قطع امید از تکنوکرات‌های تحصیل کرده غربی نیز موضوع دیگری بود که در سخنان وی بازتاب داشت.

 

قاطعیت در عین همکاری: سخنان سیدحسن به این امر اشاره داشت که اعتراضات با تحریک حزب‌اللّه نبوده؛ چرا که حزب‌اللّه به دنبال ثبات در لبنان است؛ در حالی که این توان در حزب‌اللّه به مراتب بیشتر از سایر احزاب بوده است و در صورت نیاز می‌تواند حتی تا یک سال نیز به اعتراضات خود ادامه دهد. این بحث هم همکاری و هم تعیین حد و مرزها را برای دولت حریری نشان می‌دهد.

 

حمایت از طبقات فرودست اجتماعی: سیدحسن نصراللّه درواقع خط قرمز خود در مقابله با دولت را افزایش فشار بر طبقات فرودست با وضع مالیات بیشتر می‌داند. وی ضمن اعلان حمایت از دولت عنوان کرد در صورتی حزب‌اللّه وارد عرصه می‌شود که طبقات پایین بیش از پیش با فشار مواجه شدند. وی به دنبال این بوده که اعلام کند سیاست‌های اقتصادی باید استطاعت مالی مخاطبان را نیز در نظر داشته باشد.

 

موقعیت‌شناسی سیدحسن نصراللّه: وی در سخنان خود نشان داد توجه زیادی به تحولات منطقه دارد؛ به صورتی که در پی ناآرامی‌های منطقه‌ای می‌داند ثبات در لبنان مهم‌ترین عنصر برای حل بحران خواهد بود. در تفکر وی در صورتی که لبنان نیز دچار بحران شود، برنده این بحران رژیم صهیونیستی خواهد بود. بر این اساس عنوان کرد که «هرگز اجازه غرق شدن کشور را نمی‌دهیم. ما برای دفاع از کشور شهید و مجروح داده‌ایم. اجازه نمی‌دهیم که تکه پاره‌اش کنند و اگر مسئولان شجاعت و اراده لازم را داشته باشند می‌توانند گام‌های بلندی بردارند.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات