تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۱۸۱۵۶

جهان تشیع و یادآوری یک رویداد تاریخی

با نگاهی تاریخی به تشیع می توان به خوبی دریافت که در مقاطع مختلف این جریان فکری بعد از هر پیروزی و موفقیت چشمگیر در امرسیاسی و اجتماعی به دلیل تشتت آرا و اختلافات درونی به شدت دچار تفرقه و زوال گشته به طوری که برای مدت زمان طولانی با عواقب و مصائب آن دست به گریبان بوده است.
پایگاه بصیرت / صدراله حسنی بلیانی

حوادث عالم شبیه یکدیگرند و وقتی در گذشته حاثه‌ای اتفاق افتاده باشد شبیه آن در آینده نیز اتفاق خواهد افتاد، اگر در گذشته دقّت کنی می‌توانی از آن عبرت بگیری. (نهج البلاغه نامه ۳۱)
با نگاهی عمیق و تیزبینانه به حوادث و وقایع اجتماعی اخیر در منطقه، بویژه در عراق و لبنان و چیدن پازل اتفاقات چند سال اخیر در کنار هم به درستی این جمله پی خواهیم برد"که تاریخ تکرار شدنی است. "، اما آیا ممکن است جریانی تاریخی و حادثه‌ای که در گذشته به وقوع پیوسته، درست و عیناً دوباره تکرار شود؟ باید گفت که در حوادث تاریخی امکان تکرار وجود دارد، اما رویدادها مطابق هم نیستند، بلکه این وقایع و رویداد‌ها در کلیت خود یعنی در علت وقوع حادثه و نتیجه‌ای که در پی خواهد داشت، مشابه یکدیگر هستند.
با نگاهی تاریخی به تشیع می‌توان به خوبی دریافت که در مقاطع مختلف، این جریان فکری بعد از هر پیروزی و موفقیت چشمگیر در امر سیاسی و اجتماعی به دلیل تشتت آرا و اختلافات درونی، به شدت دچار تفرقه و زوال گشته به طوری که برای مدت زمان طولانی با عواقب و مصائب آن دست به گریبان بوده است. شاید نقطه شروع این نوع از انحراف را بتوان بعد از پیروزی شیعیان در جنگ جمل و نزدیک شدن به فتح الفتوح در جنگ صفین با تدابیر و جنگ آوری مالک اشتر دانست که دسیسه عمروعاص و معاویه و بی بصیرتی برخی از شیعیان باعث از دست رفتن یک پیروزی حساس و ایجاد تفرقه در سپاه امام علی (ع) گشت. نتیجه این نوع از بی بصیرتی تحمیل جنگ نهروان به امام علی (ع) توسط خوارج و یاران جدا شده از صف ولایت بود و پس لرزه های این بی بصیرتی تا سال ها دامن تشیع را رها ننمود. حتی این انشقاق در صفوف شیعیان که به واسطه بی تدبیری ها و بی بصیرتی های برخی از بزرگان شیعه بوقوع پیوسته بود را تا زمان امام حسن (ع) و حتی در به وقوع پیوستن حادثه کربلا می‌توان مشاهده نمود. لذا، با نگاهی به روند‌های تاریخی به موارد زیادی از این دست وقایع برمی خوریم. حال با توجه به مطالب تاریخی فوق به تحلیل روند‌ها و وقایع عراق و لبنان در چند روز گذشته و نسبت آن با وقایع تاریخی گذشته خواهیم پرداخت.
محور مقاومت به مثابه یک قدرت تعیین کننده و اثرگذار در غرب آسیا، با بهره گیری از توانمندی های نظامی، سیاسی و فرهنگی خود، معادلات و روند‌های منطقه ای و بین المللی را تحت تأثیر قرار داده است. این جریان فکری و سیاسی، به عنوان یک جریان زنده و پویای غالباً شیعی، در طی چند سال گذشته، با اتکا به قدرت معنوی و ایدئولوژیک خود در کنار همسویی با جریانات و گروه های سنی مذهبی که مخالف سیاست های محور عبری، عربی و غربی می باشند؛ توانسته نقش فعالی را در فرآیند‌های مقابله با تروریسم، دولت سازی و در نهایت تشکیل یک ژئوپولتیک متحد ضد استکباری ایفا نماید.
اما و با همه این اوصاف دشمنان و معاندان در محور عبری – عربی نیز نسبت به دستاورد‌های محور مقاومت بی تفاوت ننشسته اند. رهبران عضو این محور با بکار بردن ترفند‌های سیاسی و انجام اقدامات امنیتی، تمام تلاش خود را جهت ایجاد تفرقه و انحراف در صفوف و آرمان های این جریان اصیل فکری انجام داده اند، که نمونه هایی از این اقدامات را می توان در وقایع اخیر عراق و لبنان به وضوح مشاهده نمود؛ لذا در لبنان و عراق موجی از ناآرامی های اجتماعی که منشأ آن مطالبات اقتصادی و معیشتی بود را با دسیسه معاندان و بدخواهان محور مقاومت به موج تقابل با محور مقاومت و گروه های شیعی عضو آن تبدیل کرده است. کانون این ناآرامی‌ها مناطق شیعه نشینی می‌باشد که ناخواسته و با بی بصیرتی داشته‌های سیاسی، نظامی و قدرت امنیتی خود را زیر سوال می‌برند و با آن به مقابله برخواسته اند. همانگونه که معاویه و عمروعاص با دسیسه انشقاق را در صفوف صفینیان ایجاد نمودند و نتیجه آن تضعیف قوای حق، تحمیل جنگ - جنگ داخلی بین افراد یک سپاه- بر امام علی (ع) و ایجاد برتری نظامی و سیاسی معاویه در حکومت اسلامی آن زمان تا چند دهه بود؛ به گونه‌ای که شیعیان در زمان امام علی (ع) و تا چند دهه بعد از آن نتوانستند حول یک محور واحد به تفاهم رسیده و یک جا جمع گردنند. لذا، باید توجه داشت که معاویه صفتان و عمروعاصان امروز نیز با دسیسه به دنبال ایجاد انشقاق در بین گروه‌های سیاسی و نظامی عضو محور مقاومت – بویژه شیعیان- در راستای تکرار وقایع و حوادث صدر اسلام بوده و عده ای بی بصیرت را در مقابل خط ولایت قرار داده اند؛ که نتیجه این تقابل هر چه باشد پیروزی محور ضد مقاومت خواهد بود؛ بنابراین در این برهه حساس از تاریخ، جریانات سیاسی و بزرگان فکری در محور مقاومت، بویژه در عراق و لبنان با اتحاد بیش از پیش نباید اجازه تکرار مجدد تاریخ را به صورت دلخواه معاندان دهند. این بزرگان و دلسوزان باید تاریخ را از حالت تراژدی و مصیبت بار به حالتی کمدی و فکاهی با ریشخند کردن برنامه ها و توطئه های معاندان تکرار نمایند؛ لذا به فرموده مقام معظم رهبری بزرگان و دلسوزان عراقی و لبنانی باید با اتحاد و همبستگی حول محور مرجعیت دینی به فتنه فتنه گران جواب داده و آنان را نسبت به آینده و ایجاد شکاف و انشقاق در محور مقاومت ناامید سازند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات