بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۷۵۱۸

بسترها،اهداف و پیامدهای حمله ترکیه به کردهای سوریه چیست؟

ترکیه به دنبال پروسه دیگر سازی کردی است. مدت ها پیش ترکیه یک گروه کرد وابسته به خود بنام (ENKS)در زمان ریاست بارزانی در کردستان عراق سازمان دهی کرد. ترکیه به دنبال جایگزینی این گروه با کردهای وابسته به حزب کارگران در مرزهای خود است. کُردها قریب به سه میلیون از جمعیت سوریه را تشکیل می دهند که عموما در مناطق مرزی با ترکیه سکونت دارند.
پایگاه بصیرت / محمد حسینی

حمله ترکیه به بخش هایی از خاک ترکیه که با چراغ سبز آمریکا شروع شده است دارای بسترها،اهداف و پیامدهایی است که در ذیل به آنها پرداخته می شود:
بسترها
1. نفوذ آمریکا در این منطقه باعث تجهیز کردها و قدرت گرفتن آنها در مقابل سوریه،ترکیه و حتی عراق شد.
2. در واقع پ.ک.ک و شاخه سوری آن در ابعاد نظامی و سیاسی، هر آنچه که توان داشت برای تحریک حساسیت‌های ترکیه به کار گرفته بود؛ به امید آنکه در جنگ احتمالی با ارتش ترکیه، آمریکا حامی آنها خواهد بود اما به یکباره همه فرصت های استراتژیک خود را از دست داد.
3. کردهای سوریه به امید آمریکا، با دولت دمشق مصالحه نکردند و به دنبال اعلام استقلال از سوریه بودند.

4.کردهای سوریه طی بیش از هشت سال جنگ داخلی در سوریه توانستند یک منطقه مستقل را ایجاد کنند و با کمک و داعش را در شرق سوریه شکست دادند.  با این حال آنکارا به شکل جدی از حضور کردها و روابط نزدیک میان مبارزان کرد سوریه و حزب کارگران کردستان پ. ک. ک نگران است.

 

بسترها،اهداف و پیامدهای حمله ترکیه به کردهای سوریه


اهداف ترکیه از حمله به کردها
ترکیه از حمله به شرق فرات به دنبال اهداف کلی و خاصی است که می توان این اهداف را در ۶عامل زیر عنوان کرد:
1. دولت ترکیه کردها را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت ملی خود می‌داند و حداقل این موضوع تبدیل به اصلی‌ترین بهانه ترکیه برای ورود به خاک سوریه خواهد بود .
2. قصد ساخت یک سوریه کوچک و تحت کنترل، در شرق فرات را دارد. بدیهی است که مجدداً برخی مناطق کردنشین توسط ترکیه و نیروهای شبه‌نظامی وابسته به ارتش این کشور اشغال خواهد شد.
3. قدرت نمایی کردن ترکیه در برابر کردها که همچنان ترکیه خط قرمز های خود را دارد و توان عملیات علیه کردها را هم دارد
4. تشکیل یا ایجاد منطقه امن در شمال سوریه. هدف از تشکیل این منطقه امن نیز جلوگیری از اتصال کانتون های کردی و تشکیل کردستان سوریه است.
5. ترکیه به دنبال پروسه دیگر سازی کردی است. مدت ها پیش ترکیه یک گروه کرد وابسته به خود بنام (ENKS)در زمان ریاست بارزانی در کردستان عراق سازمان دهی کرد. ترکیه به دنبال جایگزینی این گروه با کردهای وابسته به حزب کارگران در مرزهای خود است. کُردها قریب به سه میلیون از جمعیت سوریه را تشکیل می دهند که عموما در مناطق مرزی با ترکیه سکونت دارند. در آن سوی مرز نیز بیش از ۱۲ میلیون کُرد سکونت دارند. ترکیه در حمله یاد شده بر آن است ضمن استقرار نیروهای نظامی وابسته به خود در منطقه مرزی؛‌زمینه سکونت صدها هزار آواره سوری عرب در این منطقه را فراهم نماید.
6. ترکیه به دنبال الحاق منطقه ای از الباب به ادلب است. با توجه به تحولات سوریه و سمت و سوی سیاسی آن و همچنین احتمال فدرالی شدن سوریه با توجه به قانون اساسی پیش رو، ترکیه از هم اکنون به دنبال منطقه ای فدرالی از الباب تا ادلب است که چنانچه سوریه به سمت فدرالی شدن پیش رفت بتواند منطقه نفوذی در اختیار داشته باشد.
7. ترکیه با این عملیات رویای کردها در رسیدن به دریای مدیترانه از طریق کوبانی و سپس عفرین را به طور کلی منتفی می کند.
8. ترکیه به دنبال تصرف منبج از قِبَل عملیات شرق فرات است. به طوری که اردوغان اعلام کرد که به منبج نیز حمله خواهد کرد. دلیل اصلی این امر قرار گرفتن منبج در ساحل شرقی فرات است که با تصرف آن علنا کردها به دو شقه تقسیم خواهند شد و کانتون کردی دیگر در شرق سوریه وجود نخواهد داشت.
9. .ترکیه قصد داشت به بهانه ایجاد منطقه امن در مرز و استقرار اجباری آوارگان سوری، میان خود و کردها، حائلی جدی ایجاد کرده و احتمالاً با در اختیار داشتن کنترل این مناطق، در آینده سوریه نقش ایفا کند.
10. در شرایطی که تدوین قانون اساسی سوریه نخستین گام‌ها امیدوار کننده خود را بر می دارد ، ترکیه با دستاویز قرار دادن تحرکات برخی نیروهای کردی مخالف، قصد دارد از این منطقه به عنوان یک اهرم فشار استفاده کند تا بتواند به بخشی از مطالبات خود برسد.

بسترها،اهداف و پیامدهای حمله ترکیه به کردهای سوریه


پیامدها
1. موضع گیری کشورهای مختلف عربی،غربی و حتی سازمان ملل علیه ترکیه
2. ایجاد شکاف سیاسی و جبهه بندی های جدید همراه با ناآرامی در نهادها ،رسانه ها و خیابان ها علیه حزب حاکم ترکیه
3. هجوم آوارگان به مرزهای ترکیه و مشکلات انسانی متعدد که بازتابهای وسیعی به دنبال دارد.
4. پناه آوردن کردها به دولت مرکزی سوریه برای دفاع از آنان و درخواست کمک از ایران.
5. بوجود آمدن  چالش‌های امنیتی در ترکیه و ضمن اینکه ممکن است که آتش درگیری به جنوب ترکیه کشیده شود، واکنش احتمالی کردهای عراق را هم به دنبال خواهد داشت، چرا که اساساً اشغال مناطق تحت حاکمیت سوریه غیرقانونی است.
6. در واقع آمریکا از منطقه محدود با عمق ۵ کیلومتر خارج می‌شود و برنامه‌ای برای خروج کامل از شرق فرات ندارد تا به این وسیله مدیریت تحولات را به دست بگیرد و طبیعی است که منطقه درگیر تنش امنیتی کرد – ترک خواهد شد و هرچند میان خانواده بارزانی و اردوغان پیوند وجود دارد، اما کردها در مجموع بی‌تفاوت نخواهند ماند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات