صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۸۲۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 19 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ولادت نبی مکرم(ص)، سرآغاز یک فجر درخشانی در زندگی بشر بود. با این ولادت، بشارت‌های الهی به چشم مردم آن دوران آمد.(1398/12/2) ***آغاز هفته وحدت گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

راهبرد وحدت!

امروز دوازدهم ربیع‌الاول به روایت برادران اهل سنت سالروز ولادت حضرت محمدمصطفی(ص)، پیامبر گرامی اسلام و آغاز هفته وحدت است. این میلاد پر نور و سرور را به همه مسلمانان و پیروان مؤمن و بصیر آن پیامبر عظیم‌الشأن تبریک می‌گوییم. شیعیان میلاد نورانی دردانه خلقت و اشرف انبیاء الهی را هفدهم ربیع می‌دانند. با پیروزی انقلاب اسلامی اقدام تحسین‌برانگیزی که به بهانه جمع بین این دو میلاد از سوی امام خمینی(ره)، از منادیان وحدت در جهان اسلام به وقوع پیوست، نامگذاری آن به «هفته وحدت» بین شیعه و سنی بود. رهبر معظم انقلاب نیز با قوت و از طریق ترغیب به برگزاری همایش‌های هم‌اندیشی و نشست‌های سالیانه وحدت اسلامی و شکل‌دهی ائتلاف‌های عملی برای مقابله با مداخله قدرت‌های بیگانه در امور سرزمین‌های اسلامی به ویژه منطقه مهم غرب آسیا همانند جبهه مقاومت ادامه داده‌اند.
هفته وحدت، فرصت مناسبی است تا ضرورت همبستگی، اتحاد و نزدیک شدن گروه‌های اسلامی با دیدگاه‌ها و مشرب‌های فکری متفاوت به یکدیگر در جهان اسلام، به ویژه در این زمانه پُر از فتنه و آشوب، با دقت بیشتری مورد اهتمام سران دولت‌ها و به ویژه مؤثران و رهبران فکری و مذهبی کشورهای اسلامی قرار گیرد. همه گروه‌ها و نحله‌های اسلامی جهان امروز علاوه بر تکلیف دینی که در تکوین و تشدید وحدت و انسجام اسلامی در قبال یکدیگر دارند، از منظر نیاز راهبردی هم اگر به ضرورت همگرایی و هماهنگی در برابر دشمنان مشترک به مقوله وحدت بنگرند، خواهند دید که چقدر به آن محتاجیم. دشمنانی همچون آمریکا، صهیونیسم، برخی کشورهای اروپایی سلطه‌گر و حتی پاره‌ای کشورهای مرتجع سلوکی غیر از خواسته قرآن و پیامبر اسلام را در مقابل سلطه دنیای کفر و شرک برگزیده و با پوشیدن پوستین وارونه، تیغ بر مسلمان می‌کشند و آب به آسیاب جبهه منسجم دشمنان اسلام می‌ریزند. از این‌رو، وحدت راهبردی است که ما را به امت واحده و قدرتمند مطلوب قرآن و اسلام تبدیل می‌کند و امکانات و ظرفیت‌های جهان اسلام را در برابر جبهه متفق و مشترک دشمنان اسلام که با هزاران ترفند و طراحی کمر به هدم و نابودی و تهی‌سازی اسلام از هویت واقعی خود بسته‌اند، فعال می‌سازد. همه مسلمانان در عملی‌سازی «راهبرد»، «تکلیف» و «مصلحت» وحدت جهان اسلام مسئولیت دارند تا زمینه‌های جذب عنایات و تأییدات الهی که همانا «چنگ زدن به حبل متین الهی» و «پیروزی و غلبه بر دشمنان» در پرتو مقاومت مشترک فعال است، فراهم شود. ان‌شاءالله

 

▼ گزارش روز

درسِ دشمن‌شناسی

توطئه و دشمنی آمریکا با ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و به سال‌های پیش از انقلاب اسلامی برمی‌گردد که نمونه عینی‌تر آن را در 28 مرداد 1332 هجری‌شمسی می‌توان دید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دشمنی آمریکا به اوج خود رسید تا جایی که توطئه‌گری ایالات متحده همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... را در بر می‌گیرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز برای آشنایی بهتر جوانان، چند سال پیش طی یک سخنرانی خواستار گنجاندن اسناد توطئه آمریکا‌ـ که از تسخیر لانه جاسوسی به دست آمده است‌ـ در کتب درسی شدند و فرمودند: «گردآوری کاغذهای خورد شده سفارت آمریکا با زحمت صورت گرفت و به صورت کتاب درآمد که این کتاب‌ها حدود 70 جلد است. چرا از مضامین برگزیده این کتاب‌ها در مجموعه مدارس ما، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های، هیچ نشانه‌ای نیست؟ این یکی از اعتراض‌های من است. چرا نمی‌گذارند نسل جوان ما بفهمد و بداند آمریکا با ایران چه کرده و چه توطئه‌ای زیرسر داشته است؟» به‌نظر می‌رسد، شناخت استکبار و در رأس آن شناخت توطئه‌های آمریکا امری بدیهی در داخل کشورمان است؛ از این‌رو با در نظر گرفتن رهنمود رهبر معظم انقلاب می‌توان چنین مطرح کرد که با در نظر داشتن تبلیغات رسانه‌ای قوی و پمپاژ اطلاعات غلط به مخاطبان، احتمال فراموشی و ناآگاهی طیف جوان کشورمان از روحیه شیطانی آمریکا و توطئه‌های انجام گرفته آنها علیه کشورمان وجود دارد که نداشتن شناخت صحیح از ایالات متحده سبب تحلیل نادرست آنها خواهد شد؛ به گونه‌ای که برخی در داخل یا خارج از کشور با فراموشی دشمنی آمریکا، مذاکره با شیطان بزرگ را عامل توسعه کشور مطرح می‌کنند. آگاهی اقشار گوناگون مردم به ویژه جوانان از نیت پلید آمریکایی‌ها نسبت به ایران اجازه نفوذ دوباره آنها در کشور را نخواهد داد.

 

▼ خبر ویژه

خاشقجی‌ـ 2

دو کارمند سابق توئیتر در آمریکا به جاسوسی برای عربستان سعودی متهم شده‌اند. براساس اسناد دادگاه، از این دو به‌عنوان «احمد ابوعمو» شهروند آمریکا و «علی الزباره» شهروند عربستان نام برده شده است. شخص سومی به‌نام «احمد المطیری» هم به جاسوسی برای عربستان متهم است. ادعا شده است المطیری نقش واسط را میان این دو کارمند توئیتر و دولت عربستان ایفا کرده است. حال پس از گذشت چند روز از این ماجرا، روزنامه انگلیسی «مترو» نوشت، بعد از اقدام دفتر توئیتر در دبی در افشای هویت «ترکی الجاسر» روزنامه‌نگار سعودی و گزارش آن به بن‌سلمان ولی‌عهد سعودی، وی زیر شکنجه به قتل رسیده است. الجاسر مدیریت صفحه‌ای به‌نام «کشکول» را در توئیتر به‌عهده داشت که اطلاعات مربوط به نقض حقوق بشر از سوی خاندان حاکم سعودی و مسئولان این کشور را منتشر می‌کرد. منبع مطلع به این روزنامه گفت: «سعود القحطانی» مشاور سابق دفتر سلطنتی سعودی هدایت «حلقه جاسوسی الکترونی» را به‌عهده دارد و تماس‌هایی در داخل دفتر توئیتر در دبی دارد و منبعی از داخل دفتر اطلاعاتی درباره الجاسر داده است که به دستگیری او منجر شده است. روزنامه مترو به توئیت سابق القحطانی اشاره کرد که در آن به‌طور تلویحی به راه‌های دسترسی به هویت هریک از کاربران در توئیتر اشاره کرده بود و گفته بود، کشورها ابزاری برای شناسایی صاحب صفحه‌ها در توئیتر دارند و می‌توان با راه‌های فنی مختلف «IP» را شناسایی کرد. القحطانی آن زمان به یک «راز» اشاره کرد و گفت که آن را برملا نمی‌کند. حال با بازداشت دو کارمند توئیتر به ‌اتهام جاسوسی معلوم می‌شود که آن راز چه بوده است.

 

▼ اخبار

1ـ تاب‌آوری اقتصاد ایران بالاست

خبرگزاری «بلومبرگ» نوشت: دولت ترامپ درصدد بود با فشار حداکثری اقتصاد ایران را به فروپاشی بکشاند؛ اما روند بهبود اقتصاد ایران پس از چند ماه حاکی از آن است که فعالیت‌های تولیدی به تدریج افزایش یافته و طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران با بهبود موجودی کالاهای میانی، شاخص‌ها بهبود پیدا کرده‌اند. این خبرگزاری در ادامه نوشت: جهش در تولید سبب شد بازار بورس تهران رتبه نخست ارزش بازار بورس در جهان را در سال گذشته به خود اختصاص دهد. همچنین، این حقیقت که بیشتر کارخانه‌های ایران برای حفظ تولید راه‌هایی یافته‌اند، به این معناست که آنها می‌توانند شغل کارگران‌شان را حفظ و کالاهای مورد نیاز مشتریان خارجی خود را تأمین کنند. پیش‌بینی می‌شود صادرات غیر نفتی ایران در سال جاری به رکورد تازه 40 میلیارد دلاری برسد. اگرچه افت صادرات نفتی درآمدهای ارزی و دولتی را محدود کرده؛ اما یک سازگاری اساسی با صادرات غیر نفتی بوده است. همواره از این حقیقت چشم‌پوشی می‌شد که صنعت نفت به ندرت بیش از 20 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شد و ایران واقعاً یک اقتصاد نفتی نیست.

2ـ بهبود اوضاع سیاسی سوریه مدیون روسیه، ایران و ترکیه است

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «مدیاماکس» ارمنستان گفت: «این اواخر پیشرفت نسبتاً قابل توجهی در روند حل و فصل اوضاع سیاسی در جمهوری عربی سوریه به دست آمده است که نقش رهبری اقدامات برعهده سه کشور ضامن صلح در سوریه (روسیه، ایران و ترکیه) در چارچوب مذاکرات آستانه بوده است. به این ترتیب، در تاریخ 30 اکتبر (8 آبان ماه) نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو برگزار شد که در آن نمایندگان دولت سوریه، گروه‌های مخالف دمشق و جامعه مدنی این کشور شرکت دارند.» وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد، توافقات به دست آمده در نتیجه مذاکرات رؤسای‌جمهوری روسیه و ترکیه در تاریخ 22 اکتبر (30 مهرماه) در سوچی، از جمله امضای تفاهم‌نامه مربوط به حل و فصل اوضاع در مناطق شمال شرق سوریه، اقدام بسیار مهمی در جهت تقویت حاکمیت و احیای تمامیت ارضی سوریه است.

3ـ ایرانی‌ها نصف متوسط جهانی مالیات می‌دهند

یکی از شاخص‌های اقتصادی که نشان از کم بودن سهم مالیات در اقتصاد ایران است، شاخص تلاش مالیاتی یا «نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی» است. در ایران این نسبت حدود 7 تا 8 درصد بوده؛ در حالی که میانگین این شاخص در دنیا 14 درصد است و در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به 25 تا 30 درصد می‌رسد. با این وضعیت، حجم درآمدهای مالیاتی دولت ایران حداقل نصف مقدار واقعی و ظرفیت بالقوه مالیات در کشور است. در نتیجه اعداد و ارقام نشان می‌دهد، جدی‌ترین گزینه برای اصلاح ساختار بودجه افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق مبارزه با فرار‌های مالیاتی است. شاخص‌ها نیز نشان می‌دهد، حجم درآمدهای مالیاتی دولت حداقل باید دو برابر شود؛ یعنی از 153 هزار میلیارد تومان فعلی باید به 306 هزار میلیارد تومان برسد.

4ـ وقتی از دیوار سفارت بالا رفتیم همه هورا کشیدند

«ابراهیم اصغرزاده» از دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا در 13 آبان 1358 گفت: هیچ تصوری از سقوط دولت نداشتیم. نمی‌دانستیم اگر کاری بکنیم که دولت ساقط شود، جایش را چه نیروهایی خواهند گرفت. البته همینجا اعتراف کنم هیچ‌گاه به ذهن‌مان خطور نکرده بود که باید دولت را ساقط کنیم. آمریکا تصاویر ماهواره‌ای آماده شدن عراق برای حمله به ایران را به مهندس بازرگان داد. وی با بیان اینکه آمریکا دوست داشت به دولت موقت نزدیک بشود، گفت: وقتی دانشجویان از دیوار سفارت بالا رفتند، همه گروه‌های انقلابی، روشنفکران، ملی‌گراها، چپ‌ها، مجاهدین خلق و حتی نهضت آزادی هورا کشیدند و تشویق کردند.

 

▼ اخبار کوتاه

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانى شیراز گفت: تعدادى از دلالان در مقابل کارخانه‌هاى سیمان حضور دارند و سیمان را با کد ملى افراد متکدى خریدارى ‌مى‌کنند. افراد و دلالان دیگرى نیز وجود دارند که برای فرار از مالیات به دلیل اینکه پول نقد در اختیار دارند، با پرداخت مبلغ جزئى به متکدیان، محصولات سیمان را با نام و کد ملى افرادى مانند پیرزن، پیرمرد و حتى در بعضى مواقع افرادى که در قید حیات نیستند، خریدارى مى‌کنند. وی افزود: نیمى از فعالان رسته عایق رطوبتى نیز به مشاغل کاذب روى آورده‌اند و براى امرار معاش و گذران امور خانواده، مشاغلى مانند بارفروشى و دستفروشى میوه را انجام مى‌دهند.

دادستانی آمریکا اعلام کرده است، یک شرکت آمریکایی به نام «اونتورا» متهم است که ده‌ها میلیون دلار تجهیزات نظارتی نظیر دوربین‌های مداربسته چینی را به اسم تولید آمریکا به ارتش این کشور فروخته است. «ریچارد دونوقو» دادستان آمریکایی می‌گوید این شرکت که در نیویورک فعالیت می‌کرده با این کلاهبرداری امنیت سایبری این کشور را به شدت به خطر انداخته است. گفتنی است، حجم مبادلات شرکت اونتورا با مشتریان آمریکایی و ارتش این کشور از سال 2010 تاکنون 88 میلیون دلار بوده است.

نماینده رئیس‌جمهور به همراه استاندار قم با حضور در منزل «آیت‌الله امینی» از اقدامات درمانی صورت گرفته برای وی مطلع شد. «محمود واعظی» ضمن آرزوی سلامتی برای آیت‌الله امینی، مراتب ارادت رئیس‌جمهور را به آیت‌الله امینی ابلاغ کرد. آیت‌الله امینی ضمن قدردانی از این دیدار، به رئیس دفتر رئیس‌جمهور تأکید کرد: «اگر بتوانید به توصیه‌های رهبری عمل کنید، مشکلات کشور حل خواهد شد.»

در موضوع ورود 145 هزار تن ذرت‌های آلوده به کشور، فارغ از بحث سلامت جامعه و اینکه این محموله در بازار توزیع شده یا نشده، آنچه دیده نشد موضوع هدر رفت منابع عمومی بود. به گونه‌ای که ۱۹۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، ارزش این محموله است و بر اساس برآورد انجام شده مجلس، برای امحای آن باید ۲۰۰ میلیارد تومان نیز هزینه کرد تا به محیط زیست آسیبی وارد نشود.

 

شماره 921 صبح صادق

همراه با پرونده ویژه «راهبرد وحدت» منتشر شد

در این شماره می‌خوانید؛

بازنمایی اهداف و انگیزه‌های طراحان دو قطبی در سیاست خارجی، کاسبان دوگانه‌های دروغین/ نگاهی به لایه‌های پیدا و پنهان حمله به کنسولگری ایران در کربلا، فتنه ابتر در عراق/ سپاه با همه امکانات در کنار زلزله‌زدگان/ نبض دیپلماسی انقلابی در فردو می‌زند

برچسب ها: وحدت ، سنی ، شیعه ، سوریه
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات