صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۸۶۸۰

زوایای یک استعفا

پایگاه بصیرت / اکبر معصومی

در پی ناآرامی‌های صورت گرفته در عراق و هشدار مراجع دینی به جنگ داخلی در عراق، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد، از سمت خود استعفا می‌دهد. در بیانیه عبدالمهدی چنین آمده است: «جمعه خطبه‌های مرجعیت عالی دینی را گوش دادم که در آن تأکید شده بود با توجه به شرایط دشوار کشور و ناتوانی دستگاه‌های مختلف در جلوگیری از ریخته شدن خون مردم، پارلمان باید در گزینه‌های خود تجدید نظر کند و با در نظر گرفتن منافع عراق، به ناآرامی‌ها پایان دهد. بنابراین، به منظور تعجیل در عملیاتی شدن این خواسته استعفای خود را تقدیم پارلمان می‌کنم.»

استعفای نخست‌وزیر عراق اگرچه با توصیه مراجع با هدف آرام‌سازی ناآرامی‌های اخیر، همچنین به منظور تسریع در مبارزه با فساد صورت گرفت و اکثریت احزاب عراق از آن استقبال کردند، ولی روند موضع‌گیری و تحرکات آمریکا در منطقه از آن حکایت دارد که استکبار جهانی درصدد به انحراف کشاندن خواسته‌های مردم عراق به منظور فرسایشی کردن اعتراضات مردم است. گفتنی است، آمریکا در مرحله اول دولت عبدالمهدی را مانع بزرگی برای رسیدن به منافع نامشروع خود می‌دانست؛ از این رو با کناره‌گیری نخست‌وزیر، تلاش آمریکا در پیشبرد سناریوهای خود بیشتر و جدی‌تر دنبال خواهد شد. همچنین انتخاب مجدد نخست‌وزیر به دلیل اختلافات میان جریان‌های سیاسی ممکن است زمانبر باشد؛ از این رو خلأ قدرت در این مدت فرصت دیگری برای آمریکا و هم‌پیمانان آن در منطقه خواهد بود تا همچنان ناامنی را به جامعه عراق تزریق کرده و خسارات شدیدی را به این کشور وارد کنند. بنابراین طولانی شدن آشوب در عراق بستری خواهد بود که آمریکا به حضور نظامی خود در این کشور مشروعیت بخشد. نکته بعدی این است که با توجه به شکست آل‌سعود از انصارالله یمن طی چند ماه اخیر که سبب رسوایی محور عبری‌ـ عربی‌ـ غربی شد و در میان جامعه نخبگانی نسبت به توخالی بودن قدرت آمریکا هشدارهایی را به حکام مرتجع منطقه داده شد، حال آمریکا به دلیل جلوگیری از تغییر راهبرد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، تمام توان خود در انحراف افکار عمومی به‌کار بست تا با ایجاد ناامنی در عراق و لبنان، ناکامی‌های خود در حمایت از عربستان و... را به فراموشی بسپارد. بنابراین جریانان‌های سیاسی و مردم عراق در تشکیل دولت باید در کنار مرجعیت دینی قرار بگیرند و اجازه نفوذ آمریکا در کشور خود را ندهند.

نکته سوم این است که حضور عراق در محور مقاومت هیچ‌گاه خوشایند آمریکا نخواهد بود و آنها توطئه‌چینی‌های متفاوتی برای این کشور تدارک خواهند دید. تجزیه عراق نمونه‌ای از اقدامات آمریکاست که در اتاق فکرهای این کشور بارها روی آن بحث شده است که برای پیاده‌سازی سیاست‌های خود، از بعثی‌هاـ بازمانده‌های دیکتاتور معدوم صدام‌ـ استفاده می‌کنند.

نکته پایانی این است که استعفای عادل عبدالمهدی می‌تواند فرصت دیگری برای عراق به دلیل اتحاد مردم و احزاب این کشور در تشکیل دولت کارآمد و ضد فساد باشد. دولتی مطلوب عراق است که در کنار مبارزه جدی با فساد، ریشه‌های ناامنی در این کشور را از بین ببرد و از ظرفیت‌های مردمی عراق و همچنین کشورهای محور مقاومت بهره بگیرد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات