بین الملل >>  بین الملل >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۶۳۰

شهادت سردار سلیمانی، مبدأ تغییر چهره راهبردی غرب آسیا

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی وعده صادق رهبر معظم انقلاب و در پاسخ به جنایت بزرگ آمریکایی‌ها و حمایت از مطالبه ملی انتقام سخت، عملیات موشکی را علیه پایگاه عین‌الاسد آمریکا انجام داد که بسیاری از معادلات سیاسی، نظامی و امنیتی منطقه و حتی جهان را دگرگون ساخت
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ سعید ربیعی
پس از شکست داعش و تقویت نفوذ و جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، آمریکایی‌ها تاکتیک‌های خود را در منطقه غرب آسیا تغییر دادند و در دوران گذر از فرصت داعش، به دنبال ایجاد اغتشاش، بی‌ثبات‌سازی و فروپاشی نظم امنیتی سه کشور ایران، عراق و لبنان بودند که عمدتاً به بهانه مطالبات اقتصادی و معیشتی پیگیری و اجرا می‌شد. باید اذعان کرد که آنها تا حدودی در عراق و لبنان موفق بودند و روند تحولات این دو کشور در راستای منافع آمریکایی‌ها پیش می‌رفت تا اینکه ماجرای ترور شهید قاسم سلیمانی مسیر جریانات را تغییر داد و کانون توجهات و خشم مردمی را به سمت ریشه اصلی ناامنی، فساد و مشکلات معیشتی منطقه یعنی آمریکا معطوف کرد. ترور مظلومانه شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یارانشان از یک سو بیداری مردم و گروه‌های سیاسی را درپی داشت و از سوی دیگر موجب انسجام و همگرایی بیشتر میان گروه‌های مقاومت، عموم مردم و جریانات سیاسی در عراق و حتی لبنان شد.
در محیط داخلی ایران نیز همین اتفاق رخ داد و در حالی که فرافکنی و دروغ‌پردازی رسانه‌های غربی نسبت به خسارت‌های جانی و مالی اغتشاشات آبان ماه ایران ادامه داشت، شهادت سردار قاسم سلیمانی، لایه‌ای از شکاف و گسل اجتماعی را در محیط داخلی ایران پر کرد و انسجام ملی عمیقی در کشور ایجاد نمود که شاید طی 40 سال گذشته بی‌نظیر بوده است.
خیزش ملی و خلق صحنه‌های پرشکوه و با عظمت تشییع شهید سلیمانی و یارانشان در شهرهای مختلف ایران، موضع‌گیری واحد و منسجم مقامات ایران علیه آمریکا، برداشتن گام نهایی کاهش تعهدات هسته ذیل برجام، اقدام شجاعانه مجلس شورای اسلامی در تصویب سه فوریت طرح اقدام متقابل علیه آمریکا و... پویایی، عظمت، پایگاه عمیق اجتماعی انقلاب اسلامی و بیداری و انسجام ملت ایران را به نمایش گذاشت و آرمان‌ها، اهداف و ارزش‌هایی که سردار سلیمانی برای آنها می جنگید را تبدیل به یک مطالبه و هدف ملی برای عموم مردم کرد.
دیری نپایید که پارلمان عراق به عنوان مرکز اصلی قدرت سیاسی این کشور، خروج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب کرد. به علاوه در اقصی نقاط جهان، تظاهرات مردمی بزرگ و کوچک با هدف محکوم کردن ترور شهید سلیمانی شکل گرفت که این موضوع نیز زوایایی فرامنطقه‌ای از قلمرو معنوی انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشت و نشان داد که اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی زنده طرفدار دارد.
 اینها دستاوردهای سیاسی و امنیتی است که به برکت خون شهدای مظلوم ایجاد شد و باید اذعان کرد روندی که سردار سلیمانی طی سال‌های طولانی با تلاش بی‌وقفه به دنبال آن بود، طی کمتر از یک هفته پس از شهادت ایشان به دست آمد و منطقه غرب آسیا را وارد فصل نوینی از تحولات نمود.
پاسخ موشکی سپاه به ترور شهید سلیمانی
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی وعده صادق رهبر معظم انقلاب و در پاسخ به جنایت بزرگ آمریکایی‌ها و حمایت از مطالبه ملی انتقام سخت، عملیات موشکی را علیه پایگاه عین‌الاسد آمریکا انجام داد که بسیاری از معادلات سیاسی، نظامی و امنیتی منطقه و حتی جهان را دگرگون ساخت که در ادامه برخی از دستاوردها و ملاحظات این اقدام بزرگ و تناسب آن با آینده منطقه غرب آسیا ارائه شده است:
نخستین و مهم‌ترین دستاورد این عملیات، نمایش قدرت تصمیم‌گیری و اراده نیروهای مسلح برای دفاع از امنیت ملی، منافع ملی و عزت ملی است که این موضوع برای دولتمردان غربی حاوی پیامی معنادار است.
اساس سیاست آمریکا «Power politics» به معنای سیاست زور است، تجربه تاریخی نشان داده دولت آمریکا زبان و پیام قدرت را بیش از هر پیام دیگری خوانش می‌کند، این عملیات موشکی پیام قدرت را به آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی از کشورهای اروپایی و کشورهای عربی مرتجع منطقه انتقال داد که آثار و پیامدهای آن در آینده روشن خواهد شد.
عملیات موشکی سپاه به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق، اولین حمله نظامی رسمی و آشکار یک کشور به پایگاه‌های نظامی آمریکا طی 75 سال گذشته بود که چهره راهبردی و ژئوپلیتیکی منطقه را دگرگون خواهد کرد.
اگر جمهوری اسلامی ایران پاسخ منفعلانه و ضعیفی به جنایت آمریکایی‌ها می‌داد، احتمال پیشروی آمریکایی ها، تشدید تهدیدات نظامی و حتی جنگ نیز متصور بود اما باید پذیرفت که عملیات موشکی سپاه و تحقیر بی‌سابقه ارتش آمریکا، قدرت بازدارندگی مؤثر ایران را تضمین و سایه جنگ را تا سال‌ها از کشور دور کرد.
شواهد و قرائن موجود و اظهارات برخی از همرزمان شهید سلیمانی، نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از سال 2001 تاکنون بارها فرصت به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی را داشته‌اند اما وحشت از آثار و پیامدهای این جنایت، جورج بوش و باراک اوباما را برای اعمال اراده و تصمیم‌گیری برای این جنایت بزرگ مردّد و منصرف ساخته بود، اما جسارتی که رؤسای‌جمهور پیشین آمریکا به خرج ندادند را دونالد ترامپ با تغییر قواعد متعارف و در یک حماقت بزرگ و قمار سیاسی، عملی ساخت و همین امر ضرورت واکنش محکم را به این جنایت دوچندان ساخته بود.
در شرایطی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک 13 فروند موشک بالستیک یک عملیات بزرگ نظامی علیه آمریکا انجام داد و میلیون‌ها دلار خسارت و ده‌ها نفر کشته و زخمی به این کشور تحمیل نمود، عدم واکنش و پاسخگویی نظامی دولت آمریکا، بار دیگر ضعف استراتژیک این کشور را در برابر ایران آشکار ساخت.
با توجه به سانسور شدید رسانه‌ها و حذف هرگونه خبر و گمانه‌زنی پیرامون آمار دقیق خسارات و تلافات این عملیات، کارشناسان را به این جمع‌بندی می‌رساند که دونالد ترامپ از آنجا که اراده و توانایی پاسخ نظامی به ایران و تشدید تنش‌ها را ندارد، با هدف انحراف افکار عمومی و جلوگیری از ایجاد مطالبه واکنش متقابل در محافل سیاسی و عمومی آمریکا، تاکتیک کلی‌گویی و کوچک‌نمایی را پیش گرفته اما این موضوع نمی‌تواند تحقیر ارتش و ضعف استراتژیک ایالات متحده آمریکا را پنهان سازد.
برخی از جریانات به دنبال بازنمایی حقیقت و ایجاد انگاره هماهنگی میان ایران و آمریکا و توصیف این عملیات بزرگ به عنوان یک تئاتر سیاسی و نظامی هستند، اگرچه رفتارشناسی صحیح از جمهوری اسلامی ایران و اندیشه های دفاعی مقام معظم رهبری این انگاره را از بیخ رد می‌کند، اما اگر آمریکایی‌ها از این عملیات مطلع بودند، چرا حتی در ساقط کردن یک فروند از موشک های سپاه عاجز و ناتوان بودند؟ آیا در آن صورت بازی سیاسی و رسانه‌ای ترامپ برای ناکارآمد جلوه دادن این عملیات، نتیجه بهتری نمی‌داد؟ و آیا اعتبار ارتش آمریکا حفظ نمی‌شد؟ این در حالی است که سامانه‌های پدافندی و سپر موشکی آمریکا از جمله پاتریوت، با تبلیغات گسترده و قیمت گزاف به کشورهای منطقه به فروش می‌رسد و حتی جانمایی این سامانه‌ها در حاشیه قلمرو ژئواستراتژیک روسیه، رقابت‌ها و تنش‌هایی را در روابط آمریکا و روسیه ایجاد کرده است. بنابراین گزاره هماهنگی ایران و آمریکا پیش از عملیات، یک کد اشتباه جهت توجیه ناکارآمدی سنتکام و بازنمایی شکست عملیات ایران است که با واقعات صحنه عملیات و ناحیه رزم همخوانی ندارد.
برخی‌ها با اشاره به اینکه سربازان آمریکایی در پناهگاه بسر می‌بردند، همان انگاره هماهنگی میان دو کشور را مطرح می‌سازند، اما باید گفت هوشیاری و آمادگی آنها ناشی از درک یک تهدید بزرگ و نزدیک شونده و اعلام آماده باش سراسری به پایگاههای آمریکایی اطراف ایران بوده است که آن هم در اثر موج انتقام‌خواهی و تهدیدهای مقامات ایرانی بوده که علیه نظامیان تروریست آمریکایی شکل گرفته بود. در چنین شرایطی برای بزرگترین ارتش نظامی جهان باید آنقدر عقلانیت و درک اطلاعاتی قائل بود که در فضای تهدید و تنش و براساس  اسانداردها و پروتکل های نظامی رایج، در آمادگی صد در صدی قرار داشته باشند، در نتیجه این آماده باش، حضور عمده نیروهای احتیاط در پناهگاه و حتی پراکنش قوای انسانی امری طبیعی و متعارف به شمار می‌رود.
10ـ اگرچه اسناد و مدارک تصویری دال بر تلفات جانی سربازان آمریکایی وجود دارد، اما با فرض اینکه ادعای ترامپ مبنی بر عدم تلفات جانی آمریکایی‌ها صحت داشته باشد، انهدام آشیانه جنگنده‌های فوق پیشرفته و مرکز کنترل پایگاه عین‌الاسد، خسارتی چند میلیارد دلاری برآورد می‌شود که تحمیل این حجم از خسارت به آمریکا آن هم ظرف چند دقیقه حتی در جنگ ویتنام نیز بی‌سابقه بوده است.
11ـ اینکه منافع و پایگاه آمریکایی نه در یک حمله نیابتی یا راکتی از سوی شبه نظامیان، بلکه در یک عملیات نظامی رسمی به وسیله موشک های بالستیک مورد هدف قرار می گیرد، اما ایالات متحده به بهانه اینکه سربازی کشته نشده اقدام به پاسخگویی نمی کند، به معنای یک تحول استراتژیک در موازنه قدرت منطقه غرب آسیا است که بدون تردید، افزایش وزن ژئوپلیتیکی و قدرت جمهوری اسلامی ایران و تضعیف و کاهش قدرت و جایگاه آمریکایی‌ها را در پی خواهد داشت و با در نظر گرفتن سابقه رفتار منفعلانه آمریکا در موضوع انهدام پهباد آمریکایی، دستگیری ملوانان متجاوز آمریکایی و غیره، وحشت و ناتوانی ارتش آمریکا جهت رویارویی نظامی با ایران را اثبات می‌کند.
نتیجه‌گیری:
بدون تردید حماقت دونالد ترامپ در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه، منافع استراتژیک ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا را با تهدید بسیار جدی مواجه کرده و وزن ژئوپلیتیکی دولت آمریکا را در برابر قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به شدت کاهش داده است.
با توجه به سخنان هوشمندانه دبیرکل حزب‌الله لبنان، رهبر انصارالله یمن، حماس و  رهبران سایر گروه‌های مقاومت اسلامی منطقه، راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اخراج تروریست‌های آمریکایی از منطقه غرب آسیا که چند سال قبل بیان فرمودند، به یک هدف مشترک میان گروه‌های مقاومت و مطالبه‌ای مردمی میان ملت‌های منطقه تبدیل شده است و به نظر می‌رسد تروریست‌های آمریکایی تا زمان خروج از این منطقه، وضعیتی بسیار سخت و دشوار پیش‌رو خواهند داشت. همچنین تهدیدات بالقوه نظامی و امنیتی جبهه مقاومت جهت انتقام شهادت سردار سلیمانی و یارانشان، محیط امنیتی شکننده‌ای را برای تروریست های آمریکایی و حتی برخی از کشورهای عربی رقم خواهد زد.
اگرچه ترامپ و دولت آمریکا با فضاسازی رسانه‌ای افکار عمومی آمریکا را در جریان عملیات موشکی علیه پایگاه عین‌الاسد مدیریت می‌کند، اما نخبگان، مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی آمریکایی احتمالاً درک واقعی‌تری از عمق فاجعه عین‌الاسد و تحقیر جهانی ارتش آمریکا دارند و در صورتی که مسیر تحولات به همین صورت تداوم یابد، احتمال پیروزی ترامپ در دوردوم انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.
در پایان باید تأکید کرد که روند تغییر سیمای ژئوپلیتیکی و چهره راهبردی منطقه غرب آسیا پس از ترور سرلشکر سلیمانی آغاز شده و این منطقه مسیر چند ساله تحولات را طی چند روز طی نموده است. به همین نسبت پیش‌بینی می‌شود مسیر تحولات آینده از جمله فرار تروریست‌های آمریکایی از منطقه، تقویت وزن محور مقاومت، فروپاشی رژیم صهیونیستی و تجزیه برخی از کشورهای مرتجع عربی نیز با سرعت و شتاب بالایی طی خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات