تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۸۸۰۶

تابلوی سیاسی 16آذر 1398

حدس و گمان اصلاح طلبان در مورد قالیباف و جلیلی/یک ریال از مابه‌التفاوت قیمت بنزین، نباید به مردم برگردد/از انبار باروت تا انبان نان/«پشیمانیم»حرف پرتَکرارهواداران روحانی/اصلاح طلبان از هم‌جهتی آقایان ناطق، علی مطهری سود می برند/من فتنه هستم و نمی توانم کاندیدا شوم اما مجلس انقلابی نباشد/خوانش اشتباه آمریکا از اعتراض ها در ایران/استیضاح ترامپ جنبه واقعیت به خود گرفت
تابلوی سیاسی 16آذر 1398 تابلوی سیاسی 16آذر 1398

حدس و گمان اصلاح طلبان در مورد قالیباف و جلیلی

روزنامه شرق: چهارشنبه در حالی گروهی از حامیان محمدباقر قالیباف در فرمانداری مشهد برای حضور در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند که رضا شیران، نماینده فعلی مشهد که همراه این گروه بود، از ثبت‌نام خودداری کرد و گفت: از حوزه دیگری خواهد آمد. این احتمال وجود دارد که او از خراسان شمالی نامزد شود. سعید احدیان، مدیرمسئول روزنامه خراسان و یکی دیگر از نزدیکان قالیباف نیز از تهران ثبت‌نام کرده است. فضای رسانه‌ای نزدیک به انصار حزب‌الله مشهد، امتناع این دو چهره قالیبافی از ثبت‌نام در حوزه انتخابی مشهد را دلیل آمدن قالیباف دانسته است. کانال تلگرامی مطالبه ۹۶ نوشته بود: حضورنداشتن این دو نفر، زمزمه آمدن قالیباف را بیشتر می‌کند.

اگرچه حمیدرضا ترقی، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی، پیش‌تر احتمال نامزدی قالیباف و جلیلی از مشهد را رد کرده و گفته بود: «من تاکنون نشانه خاصی از نامزدی قالیباف و جلیلی از شهر مشهد ندیده‌ام. اگر قرار باشد این دو از مشهد در انتخابات شرکت کنند، باید در این شهر حضور یابند و مرتب برنامه داشته باشند. من تا الان در محافل سیاسی مشهد هم چیزی درباره نامزدی این دو از مشهد نشنیده‌ام. جلیلی حضوری در مشهد ندارد؛ اما، چون مشهد زادگاه قالیباف است، او به این شهر رفت‌و‌آمد دارد؛ اما این رفت‌و‌آمد معمولی بوده و جلوه انتخاباتی ندارد».

یک ریال از مابه‌التفاوت قیمت بنزین، نباید به مردم برگردد

انتخاب: بهمن آرمان: «افزایش قیمت‌ها تماما متاثر از افزایش نرخ حامل‌های انرژی نیست؛ نابه‌سامانی‌های موجود در بازار که برخی بر افزایش قیمت‌ها در نتیجه افزایش قیمت بنزین بر آن تاکید دارند، نتیجه و برآیند عدم صنعتی‌سازی توزیع کالا است. در کشورهای توسعه‌یافته، توزیع کالا به صورت صنعتی انجام می‌گیرد و هزینه خرده فروشی به کمتر از 2 درصد می‌رسد. این در شرایطی است که هزینه خرده‌فروشی در ایران به 25 درصد نیز می‌رسد. واقعیت این است که در سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب دولت برای ایجاد اشتغال مجوز فعالیت را به مشاغل مختلف در سطح خرد و ریز واگذار کرد که به هیچ عنوان منطقی نبود. بنابراین، تصور من این است که افزایش قیمت‌هایی که بعد از افزایش قیمت بنزین اعلام می‌شود، باید با اعلام وصول نرخ از کارخانه‌های تولید بزرگ و فروشگاههای زنجیره‌ای مطرح شوند.»این اقتصاددان، در ادامه تصریح کرد: «باید توجه داشته باشیم در دیگر کشورها نیز شاهد روند حذف یارانه بر روی حامل‌های انرژی بوده‌ایم که نماد بارز آن را می‌توان به کشور مصر در زمان ریاست عبدالفتاح السیسی دانست اما در کشور ایران، متاسفانه جناح‌بندی‌های سیاسی و برخی جریان‌ها که....، همچنان رغبت دارند که وضعیت به روال سابق برگردد. بنابراین، مشکلات به وجود آمده بعد از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را نمی‌توان تماما متوجه دولت کرد، بلکه ریشه در ساختار نادرست، سوء مدیریت، وجود باندهای مافیایی و ... دارد... راه‌حل برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد کشور به ویژه بعد از افزایش قیمت بنزین، به هیچ عنوان اهدای یارانه نقدی به مردم نیست، باور من این است که یک ریال از مابه‌التفاوت قیمت بنزین، نباید به مردم برگردد و خود عامل تقاضای فزآینده شود بلکه باید در بخش تولید و عمران باید صرف و هزینه شود.»

از انبار باروت تا انبان نان

روزنامه جمهوری اسلامی : مسیح مهاجری مدیرمسئول این روزنامه با عنوان از انبار باروت تا انبان نان نوشت: سوال بسیار مهم اینست که چرا ترکش تصمیم‌های مسئولین ما همیشه به اقشار ضعیف و مستضعف اصابت می‌کند و هرگز به مرفهین کوچک‌ترین آسیبی نمی‌رساند؟ به تجمعات اعتراضی هفته آخر آبان نگاه کنید و از خود بپرسید چرا در مناطق بالای شهر تهران حتی یک نفر برای اعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان نیامد؟ با این تصمیم شما نه سفر‌های خارجی آن‌ها کاهش یافت، نه تفریحات داخلی‌شان قطع شد، نه مهمانی‌های اشرافیشان تعطیل شد، نه بریز و بپاش‌هایشان تغییر کرد و نه مصرف بنزین شاسی‌بلند‌ها و خودرو‌های چند میلیاردیشان کم شد. در مقابل، بسیاری از خانواده‌های فقیر از همان نان خالی بخور و نمیر که گیرشان می‌آمد محروم شدند. آیا همین خطای بزرگ شما کافی نیست که محرومین و پابرهنه‌ها را به صحنه بکشاند و به اعتراض وادار کند؟ طبیعی است که در چنین شرایطی، اتفاقات ناگوار هم رخ می‌دهد، سوءاستفاده‌هائی هم می‌شود و دشمن هم اهداف خودش را دنبال می‌کند، ولی چه کسی است که نداند زمینه را تصمیمات شما فراهم کرده است؟

اگر حضرات مسئولین به این واقعیت‌ها توجه کنند به این نتیجه خواهند رسید که ماجرای بنزین فقط یک جرقه بود که به انبار باروت اصابت کرد و انفجار هفته آخر آبان را پدید آورد، انبار باروتی که عملکرد‌های نادرست ناشی از تصمیمات نادرست‌تر به وجود آورده است. تصورتان این نباشد که ماجرا تمام شده و دشمنان خارجی ناکام مانده‌اند. اشتباه اصلی همین است که دنبال پیدا کردن دشمنان خارجی می‌گردید. مگر یادتان رفته که امام خمینی فرمودند: از خارج کسی نمی‌تواند به این کشور و این نظام آسیبی وارد کند، هر آسیبی وارد شود از داخل خواهد بود؟ سیاست‌هایتان را عوض کنید و به جای «انبار باروت» جامعه را به «انبان نان» تبدیل نمائید.

«پشیمانیم»حرف پرتَکرارهواداران روحانی

خبرگزاری مهر: فقط کافی است، جستجوی کوتاه در اینترنت کرد تا موضع گیری های «صادق زیباکلام» در انتخابات ۹۶ و حمایت او از روحانی توسط موتور جستجو گر یافت شود؛ او اردیبهشت ۹۸ در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد به دفاع از رئیس قوه مجریه پرداخت و گفت:  «اگر باز هم زمان به عقب یعنی به همان انتخابات اردیبهشت ۹۶ بازگردد از حسن روحانی حمایت می‌کنم.»پس از گذشت ۸ ماه، حامی دیروز رئیس جمهور ۳۶۰ درجه تغییر موضع داد و ضمن انتقاد صریح از سکاندار دولتِ اعتدال گفت که، در این روزها اگر کسی از سیاره‌ دیگری می‌آمد و می‌پرسید که حسن روحانی در کشورتان چه مسئولیتی دارد، همه می‌گفتند هیچ مسئولیتی ندارد. باور کنید که رویم نمی‌شود در چشم کسانی که با تشویق من به روحانی رأی دادند، نگاه کنم؛ شرمنده آنهایم. نمی توان و نباید به سادگی از حمایت های فعالان سیاسی و احزاب اصلاح طلب در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ از شیخ دیپلمات عبور کرد، بازیگران و حتی کارگردان این جریان سیاسی با تمام قوا در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت کردند اما امروز اپوزیسیون داخلی دولت محسوب می شوند و هیچ واهمه ای از بیان آن ندارند بنابراین بدون لکنت زبان نقدهای تند خود را نثار پاستور نشینان می کنند. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب اصلاح طلب کارگزاران سازندگی پس از موضع گیری حسن روحانی درقبال بی اطلاعی از زمان اجرایی شدن طرح افزایش بنزین در صفحه شخصی خود نوشت: « به عنوان یکی از حامیان این دولت غرق در عرق شرم از مصاحبه وزیر کشور بودم که سخنان همراه با قهقهه جناب رئیس جمهور پاک ناامیدمان کرد. دریغ از کمی انصاف و احساس و تدبیر.»از سوی دیگر حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران نیز در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب شرق گفت: «همه در حزب کارگزاران از موضع نسنجیده آقای روحانی متأسف هستند. درست نیست که شخص رئیس‌جمهوری در میدان حاضر نباشد و از سوی دیگر چنین اتفاقی افتخارآمیز هم نبود که با آن لحن تعریف شود. چنین موضعی قطعا عذر بدتر از گناه بود».  

اصلاح طلبان از هم‌جهتی آقایان ناطق، علی مطهری سود می برند

نامه نیوز : فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره پابرجا مانده ائتلاف اصلاحات و روحانی گفت: امروز هرچه جبهه اعتدالیون را گسترده‌تر کنیم، به سود اصلاح‌طلبان است. اصلاح طلبان از هم‌جهتی آقایان ناطق، علی مطهری و ... در خیلی از زمینه‌ها سود می‌برند، نه این‌که زیان کنند. بهزاد نبوی در گفتگو با نامه نیوز درباره احتمال حضور علی اکبر ناطق نوری برای نامزدی انتخابات مجلس آینده گفت: نمی‌دانم، ولی بعید می‌دانم حاضر باشند. وی درباره پابرجا مانده ائتلاف اصلاحات و روحانی گفت: امروز هرچه جبهه اعتدالیون را گسترده‌تر کنیم، به سود اصلاح‌طلبان است. اصلاح طلبان از هم‌جهتی آقایان ناطق، علی مطهری و ... در خیلی از زمینه‌ها سود می‌برند، نه این‌که زیان کنند. این فعال اصلاح طلب یادآور شد: مواضع آقای روحانی در خیلی از زمینه‌ها به اصلاح طلبان نزدیک است و باید از این نزدیکی استقبال کرد و نگریخت. باید پذیرفت که این طیف هم نگران اوضاع کشور و ملت و منافع ملی هستند و این نگرانی در انحصار اصلاح طلبان نیست.

من فتنه هستم و نمی توانم کاندیدا شوم اما مجلس انقلابی نباشد

خبر انلاین: حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در کافه خبر گفت: به عنوان سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از آقای لاریجانی دعوت می‌کنم تا برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کنند. مجلس آینده باید ملی باشد نه انقلابی. طرح سرا مثل گریه کردن سر قبری است که درآن جنازه‌ای وجود ندارد. رای من به این طرح منفی بوده است.پیام نیامدن آقای باهنر، آقای لاریجانی و..، خیلی پیام خطرناکی است و من نمی‌دانم چرا جامعه سیاسی ایران متوجه این فاجعه نیست. هر ائتلافی هم می‌تواند شکل بگیرد. اشکالی ندارد در لیست تهران پانزده نفر از آقایان مثل لاریجانی و باهنر استفاده کنیم و پانزده نفر هم از این طرف آقایانی مثل انصاری و موسوی لاری و توفیقی و بیطرف بگذاریم. سیاست اصلاح طلبان این است که کسانی که اطمینان داریم نظام نسبت به آن‌ها حساسیت خاصی ندارد، کاندیدا شوند. من فتنه هستم و نمی توانم کاندیدا شوم. آقای کرباسچی که از من فتنه‌تر است.

 

 

خوانش اشتباه آمریکا از اعتراض ها در ایران

لوبه لوگ: اعتراضات مردمی اخیر در ایران در یک برهه زمانی حساس برای توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی رخ داد. آمریکا علت اعتراضات ایران را نتیجه فشار حداکثری می داند، اما چنین رویکردی احتمالا یک اشتباه محاسباتی است. ایران همواره خلاف انتظارات عمل و بارها کارشناسان را خجالت زده کرده است؛ از این رو، جای تعجب ندارد اگر بار دیگر خوانش ها از تحولات داخلی ایران اشتباه باشند. قطعی اینترنت هم به ادراک نادرست از شرایط دامن زده، اما به هر حال به نظر نمی رسد که برداشت های مبتنی بر تغییر نظام چندان درست باشند.

جمهوری اسلامی از ابتدای امر بحران های مختلفی را پشت سر گذاشته است. عامل اغتشاش های فعلی افزایش 50 درصدی قیمت سوخت است و جالب اینجاست که دولت روحانی در این اقدام از توصیه صندوق بین المللی پول، پایه اصلی نظم مالی بین المللی تحت رهبری آمریکا، پیروی کرده است.

استیضاح ترامپ جنبه واقعیت به خود گرفت

جام نیوز: سه متخصص قانون اساسی آمریکا روز چهارشنبه دربرابر کمیته قضایی مجلس آمریکا تصریح کردند که اقدامات دونالد ترامپ او را مستوجب برکناری از ریاست جمهوری می‌کند.این سه استاد دانشگاه گفته‌اند تلاش رییس جمهوری امریکا برای کمک گرفتن از اوکراین برای امتیازگیری سیاسی جرم است.آنها ترامپ را به اخلال در برقراری عدالت نیز متهم کردند.از چهار شاهد حاضر در برابر کمیته قضایی مجلس نمایندگان سه نفر توسط نمایندگان دموکرات و یک نفر از سوی نمایندگان جمهوری خواه احضار شده بود.شاهد جمهوری‌خواهان به این کمیته گفت رییس جمهوری آمریکا مرتکب تخلف شده اما این تخلف او را مستوجب استیضاح نمی‌کند.تحقیقات برای استیضاح رییس جمهوری آمریکا وارد مرحله تازه‌ای می‌شود که طی آن قرار است کمیته قضایی مجلس، مفاد اتهامی رییس جمهوری برای استیضاح را تدوین کند.مرحله پیشین این تحقیقات روز سه‌شنبه در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان با تدوین گزارشی ۳۰۰ صفحه‌ای براساس شهادت‌های ارائه شده به این کمیته پایان یافت.در این گزارش آمده که رییس جمهوری با دعوت از یک دولت خارجی برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۲۰، منفعت شخصی و سیاسی خود را در صدر منافع ملی آمریکا قرار داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات