صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۱۰

چرا بازخوانی ۹ دی؟

برای دانستن اهمیت بازخوانی ۹ دی ماه سال ۱۳۸۸، به عاشورای سال ۶۱ هجری قمری برمی‌گردم. مردم زمان امام حسین(ع) ایشان را دعوت کردند؛ اما با بی‌بصیرتی و ناآگاهی سبب شهادت امام زمان خود شدند و ننگ تاریخی برای خود ثبت کردند. در این باره می‌توان وعده‌های آمریکا را مانند وعده حکومت ری به عمر سعد قلمداد کرد. وقتی ما در خطاب به رهبر معظم انقلاب می‌گوییم: «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» برای این است که از اسلام عبرت گرفته‌ایم.

اعتماد به وعده‌های آمریکا به دلیل بصیرت نداشتن و درس نگرفتن از تاریخ و حوادث گذشته است اکنون باید پرسید که آمریکا تاکنون به کدام یک از وعده‌های خود پایبند بوده است؟ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، الگوی آزادی‌خواهان جهان است. ما سه عنصر امدادهای الهی، نعمت ولایت و حمایت مردم را داریم که اگر این سه کنار هم جمع شوند، به اهداف و آرمان‌های خود می‌رسیم و هر کدام که سست شوند دچار اشکال می‌شویم. در واقع اگر اعتقاد و توکل مردم به خدا کم شود یا مسئولان به مردم بی‌توجهی کنند، مشکل ایجاد می‌شود. مسئولان دولتی به جز خدمت به مردم چه می‌خواهند؟ آیا غیر از این است که با خدمت‌گزاری عزت پیدا می‌کنند. چرا نگاه عده‌ای به بیرون از مرزها است؟ باید تمام افتخارات مسئولان خدمت بی‌منت به مردم باشد که این، ارزش دارد.

داشتن بصیرت و آگاهی برای هر انسانی فوق‌العاده مهم است. ما باید قضایای فتنه سال ۱۳۸۸ را بازخوانی و به درستی تبیین کنیم تا از آن درس و عبرت بگیریم و آنها را الگو و سرمشق ادامه راه خود قرار دهیم؛ اما متأسفانه مسئولان ما در این امر کوتاهی کرده‌اند. اگر از ۹ دی درس می‌گرفتیم، دیگر حوادث اخیر رخ نمی‌داد. ما از این سرمایه به درستی استفاده نکرده و به خوبی آن را برای مردم بازخوانی نکرده‌ایم؛ بنابراین بازخوانی ۹ دی لازم است تا با عبرت از آن دیگر شاهد حوادثی مثل اغتشاش‌های آبان ماه سال جاری نباشیم.

در واقع ۹ دی باید در کنار مسائل اجتماعی و سیاسی دیگر بازخوانی شود تا مردم بدانند با پا گذاشتن در مسیرهای گوناگون چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد و در نتیجه مسیر صحیح را تشخیص دهند.

حکومت بدون مردم معنا ندارد. ما برای تدوین و بازخوانی ۹ دی برای مردم چه کرده‌ایم؟ باید برای بازخوانی صحیح آن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشت و آن را رها نکرد. ما در مسائل فرهنگی کم کار کرده‌ایم. دستگاه‌های مرتبط نیز باید کار خود را به درستی انجام دهند؛ زیرا با آگاهی و دادن شناخت و معرفت صحیح به مردم درباره فتنه‌های اخیر، این حوادث تکرار نخواهد شد

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات