اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۵۲

۱۲ هزار شرکت صوری در مناطق آزاد شناسایی شد

یک کارشناس اقتصادی گفت: با شکل‌گیری شرکت‌های صوری در مناطق آزاد، در سال‌های گذشته تاکنون ۱۲ هزار شرکت صوری شناسایی شده است که عملاً فعالیتی هم ندارند.
شجاعی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون اظهار داشت: وسعت کنونی مناطق آزاد ایران حدود ۱۲ برابر دیگر کشورهاست. افزایش تعداد مناطق ویژه اقتصادی با اهداف برنامه ششم توسعه که نگاهی اصلاح‌گرا نسبت به هزینه‌ها و درآمد‌های دولت دارد منافات دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مناطق آزاد اقتصادی، دروازه قاچاق به کشور هستند، گفت: با شکل‌گیری شرکت‌های صوری در مناطق آزاد، در سال‌های گذشته تاکنون ۱۲ هزار شرکت صوری شناسایی شده است که عملاً فعالیتی هم ندارند.
در همین برنامه، وحید شقاقی، دیگر کارشناس اقتصادی اظهار داشت: مناطق آزاد با هدف جذب سرمایه‌گذار خارجی و رونق اقتصادی در داخل کشور ایجاد شد، اما تاکنون مناطق آزاد فعلی و موجود هیچ‌کدام از این اهداف را محقق نکرده است. تا زمانی که چالش‌های فعلی حل نگردد ایجاد چالش‌های بعدی راهگشا نخواهد بود.
وی افزود: در شرایط فعلی که کشور مشکلات مالیاتی و اقتصادی فراوان دارد آیا درست است که تصمیم به تبدیل کل کشور به منطقه آزاد گرفته شود؟ با اضافه کردن ۹۰ منطقه ویژه اقتصادی به مناطق آزاد فعلی، دولت دچار بی‌انضباطی مالیاتی فراوانی خواهد شد؛ عملکرد مناطق آزاد اقتصادی از صفر بیشتر نبوده است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: آمار صادرات مناطق آزاد کشور از سال ۹۲ تاکنون حدود پنج میلیارد دلار بوده این در حالی است که درآمد کشور از صادرات غیرنفتی در همان دوره ۴۵ میلیارد دلار بوده این در حالی است که واردات این مناطق دو برابر صادرات آن‌ها بوده است.
شقاقی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه دلیل و اولویت گسترش و افزایش مناطق اقتصادی از سوی مجلس شورای اسلامی آن هم در نزدیکی ایام انتخابات مجلس چیست، اضافه کرد: افزایش تعداد مناطق آزاد مغایر با سیاست‌های کلی کشور و آمایش سرزمینی است. مناطق آزاد به‌جای سکوی صادرات سکوی واردات به کشور بوده و هستند.
وی ادامه داد: بخش اعظم معافیت‌های مالیاتی کشور که بر درآمد مالیاتی دولت اثر مستقیم دارد مربوط به مناطق ویژه اقتصادی می‌شود. با افزایش تعداد این مناطق، درآمد مالیاتی دولت کمتر هم خواهد شد، آیا دولت قصد کسب مالیات دارد یا خیر؟
از سوی دیگر، صدیف بدری، نماینده مجلس با بیان اینکه حجم قاچاق واردات در مناطق آزاد بسیار کمتر از دیگر مرز‌های کشور است گفت: راه‌اندازی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی راهکاری برای جلوگیری از تخلیه شهر‌ها و استان‌های مرزی کشور است. مناطق آزاد انگیزه برگشتن روستاییان و مرزنشینان به شهرشان است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات