صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۹۳۱۸

تجاوز آشکار

پایگاه بصیرت / فرزان شهیدی
جنگنده های آمریکایی یک شنبه شب، مواضع رزمندگان تیپ ۴۵ و 46 گردان های حزب الله عراق (وابسته به حشدالشعبی) را در منطقه «القائم» در نزدیکی مرزهای مشترک با سوریه هدف قرار دادند.
آمار قربانیان تجاوز آمریکا به مراکز حشد الشعبی به 25 شهید و بیش از 50 زخمی رسیده است.   ابوعلی خزعلی، فرمانده هنگ 1 تیپ 45 حشد الشعبی جزء شهدای این حمله است.
"مارک اسپر" وزیر دفاع آمریکا پس از شرکت در نشست توجیهی "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا به همراه "مایک پمپئو" وزیر خارجه و "مارک میلی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: وزارت دفاع اقداماتی را برای دفاع از نیروها و منافع ما در عراق با استفاده از حملات هوایی عقاب‌های اف ۱۵ علیه پنج هدف مرتبط با کتائب حزب الله که یک گروه شیعی مورد حمایت ایران است، انجام داد.
به گفته مقامات امریکایی حمله اخیر به انتقام حمله راکتی به پایگاهی در کرکوک انجام شد که طی آن یک پیمانکار آمریکایی کشته و چهار نفر زخمی شدند.
ادعای آمریکایی ها این است که ما به دولت عراق هشدار و اطلاعات لازم را دادیم که مسوولیتشان را انجام داده و عوامل حملات را دستگیر کنند. اما آنان وظیفه محافظت از ما را انجام نداده و در نتیجه خود دست به کار شدیم.
در مقابل، مقامات عراقی تجاوز آشکار آمریکا را شدیدا محکوم کردند و آیت الله سیستانی در بیانیه ای خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از این حوادث توسط مقام های عراقی شد. مرجعیت عراق تاکید کرد دولتمردان عراق باید اطمینان حاصل کنند عراق صحنه تلافی جویی منطقه ای و بین المللی نشود و دیگران در امور داخلی آن دخالت نکنند.
هر چند مصداق اصلی دخالت در بیانیه مرجعیت، آمریکا و تجاوز آشکار نظامی آن است، اما برخی رسانه های معاند آن را به دخالت های ایران تعبیر کرده و چنین القا کردند که دلیل حمله اخیر، حضور ایران در عراق و تحریک حشدالشعبی علیه آمریکا است.
به نظر می رسد در شرایطی که عراق همچنان گرفتار خلا سیاسی بوده و اعتراضات خیابانی با فراز و نشیب ادامه دارد، آمریکا قصد دارد از آب گل آلود ماهی بگیرد. هدف واشگتن از یک سو  تثبیت نفوذ و دخالت خود در عراق است و از دیگر سو حشدالشعبی و جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است.
مقام های آمریکایی گفتند که این اقدام برای رساندن پیامی صریح به ایران و متحدانش لازم بود، اما آمریکا قصد تشدید مناقشه با ایران را ندارد.
لحن مسئولان آمریکایی هر چند تهدیدآمیز است، اما توم با نوعی احتیاط است. به عبارتی آمریکایی ها خود را در عراق آسیب پذیر می بینند و در نتیجه مایل به تکرار چرخه حملات نیستند.
در هر حال، حق پاسخ گویی برای حشدالشعبی محفوظ است، خصوصا آن که حمله اخیر آمریکا سنگین و پرتلفات بوده است.
آن گونه که برخی رهبران حشدالشعبی تصریح کرده اند زمان اعمال فشار بر آمریکا جهت خروج از عراق فرارسیده است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات