صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۹۳۹۸

از ترور حاج‌قاسم سلیمانی تا وحشت مقامات آمریکایی

1ـ وحشت مقامات آمریکایی پس از ترور حاج‌قاسم سلیمانی
پس از اعلام خبر حمله تروریستی آمریکا به کاروان حشدالشعبی که سبب شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شد، موج ترس و وحشت از پاسخ قاطع ایران مقامات آمریکایی را فرا گرفت. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ارتش این کشور با دستور رئیس‌جمهور اقدام به اجرای این عملیات کرده است. «کریس مورفی» سناتور آمریکایی توجیه ارائه شده از سوی پنتاگون را قابل قبول ندانست و از این اقدام به شدت انتقاد کرد. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به ترور حاج‌قاسم سلیمانی گفت، نمی‌توانیم با اقدامات تحریک‌آمیز جان نظامیان و دیپلمات‌های خود را به خطر اندازیم. «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا هم گفت، مردم آمریکا جنگ با ایران را نمی‌خواهند و هم‌اکنون ما باید به فکر محافظت بیشتر از نیروهای‌مان در مقابل افزایش تنش‌ها و خطرات باشیم. «استفان والت» نیز در توئیتی نوشت، برای فهمیدن مقیاس پاسخ ایران تنها باید تصور کنید آمریکا چه واکنشی به ترور یک عضو ستاد مشترک، یک معاون وزیر خارجه یا یک مدیر اطلاعاتی ملی نشان می‌داد.


2ـ اقدام آمریکا مصداق بارز تروریسم دولتی است
«مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل این سازمان و همچنین رئیس شورای امنیت ضمن اشاره به اقدام تروریستی نیروهای مسلح آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، اعلام کرد: در سال‌های اخیر و بر اساس تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم، شهید قاسم سلیمانی نقش مهمی در کمک به مردم و دولت‌های برخی کشورهای منطقه، به درخواست آنها، در شکست دادن خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی، چون داعش داشت. تخت روانچی با اشاره به اینکه این اقدام تروریستی بر اساس دستور مستقیم رئيس‌جمهور آمریکا صورت گرفته، تأکید کرد: این عمل، جنایتکارانه و مصداق بارز تروریسم دولتی است و نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل، به ویژه اصول مصرح در منشور سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و موجب مسئولیت بین‌المللی آمریکاست.


3ـ خداوند شهادت را برای حاج قاسم مقدر کرده بود
جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به رفت‌وآمدهای مداوم سردار سلیمانی به عراق، گفت: این دفعه حاج‌قاسم از سوریه به عراق و با هواپیمای مسافری سفر می‌کردند که حتی در سایت‌های هوانوردی هم قابل رهگیری است. سردار علی فدوی تأکید کرد: فرآیندی هم که شیاطین به تصمیم این کار رسیدند، منشأ نیست، منشأ اول چیزی است که خداوند برای حاج‌قاسم مقدر کرده بود. وی افزود: پیروزی نهایی جبهه مقاومت برای جنایتکاران بسیار تلخ‌تر خواهد بود. آمریکایی‌ها با همه متحدان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای خود در همه موارد در منطقه غرب آسیا با شکست مواجه شدند. اینقدر این شکست بزرگ بود که به فکر جدی افتادند که باز متوسل به تروریست‌های رسمی مانند داعش و القاعده شوند.


4ـ ترور سردار سلیمانی نقض شدید قوانین بین‌المللی است
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، «سرگئی لاوروف» در گفت‌وگوی تلفنی با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که ترور سردار قاسم سلیمانی یکی از فرماندهان ارشد سپاه نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. بنا بر گزارش ارائه شده، «در این مذاکره تلفنی وضعیت در رابطه با اقدام ارتش آمریکا در ترور این فرمانده نظامی بلندپایه در هنگام حمله موشکی به فرودگاه بغداد (عراق) بررسی شد و سرگئی لاوروف بر مواضع اصولی مسکو تأکید کرد که اقدام هدفمند یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد در خاک یک کشور مستقل دیگر و بدون اطلاع مقامات آن، به شدت اصول حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند و سزاوار محکومیت است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات