صبح صادق >>  نگاه >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۹۷۸۳
گزارش صبح صادق از امدادرسانی سپاه و بسیج به مناطق سیل‌زده جنوب شرق کشور

جان‌نثاران مردم در نبرد با سیلاب

در کشاکش درگیری‌های منطقه‎ای به ویژه بعد از ماجرای سیلی سخت به ارتش تروریستی و اشغالگر آمریکا در عراق و نیز ماجرای غمبار سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، ابرهای باران‎زا نه مثل همیشه؛ بلکه چند برابر و بی‌سابقه باریدند، آن هم در دیاری که سال‌ها رنج خشکسالی داشت،

جان‌نثاران مردم در نبرد با سیلاب

در کشاکش درگیری‌های منطقه‎ای به ویژه بعد از ماجرای سیلی سخت به ارتش تروریستی و اشغالگر آمریکا در عراق و نیز ماجرای غمبار سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، ابرهای باران‎زا نه مثل همیشه؛ بلکه چند برابر و بی‌سابقه باریدند، آن هم در دیاری که سال‌ها رنج خشکسالی داشت، اما آنقدر باریدند که گفتند در سالیان اخیر بی‌سابقه بوده، جزیره قشم، بندرعباس، جاسک و بعد جنوب سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از هرمزگان و کرمان هم بارش‌های بی‌سابقه را تجربه کردند. البته بارش‌های بی‌سابقه اگرچه نعمتی برای این مناطق بود؛ اما با خود سیل را هم همراه داشت، خانه‎های مردم را آب فراگرفت، جاده‎ها تخریب شد، جریان آب آشامیدنی و برق روستاها قطع و پل‎های ارتباطی از بین رفت. بسیاری بی‌خانمان شدند، اما در این طرف ماجرا عده‌ای هنوز در بازی ردّ ‎صلاحیت‎ها و ماجرای هواپیمای سقوط کرده مانده بودند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. این در حالی است که گل و لای جای دیگری را برداشته و واقعیت نه آن آب گل‌آلود، بلکه مردمی هستند که در محاصره سیل و گل و لای مانده‌اند. در این میان، اگرچه جمعیت هلال احمر مدیر نداشت و خادمان مردم در سپاه پاسداران در داغ غم از دست رفتن حاج‌قاسم سیلمانی و مسافران پرواز اوکراینی بودند؛ اما باز هم فدایی ملت شدند و نه تنها سپاه پاسداران، بلکه ارتش حزب‌الله هم با تمام توان پای کار آمدند. این در حالی است که هر لحظه شیطان زخم خورده ممکن است شیطنت نظامی کند و نیرو‌های دفاعی در آماده‌باش کامل هستند، این مأموریت بر آنها اضافه شد.

جهاد امداد و خدمت در سپاه

فرمانده سپاه جزء اولین مسئولانی بود که درمنطقه حاضر شد، همچنین فرماندهان نیروی زمینی و نیروی دریایی سپاه نیز به دقت در منطقه مشغول مدیریت امدادرسانی شدند. فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی هم به عنوان اصلی‎ترین واحد نظامی منطقه پای کار بود، نیروی زمینی همه امکاناتش را پای کار آورد و سپاه‌های استانی بسیج شدند تا با کمک گروه‎های جهادی و موکب‌های اربعین به منطقه بیایند و یک جهاد امدادگری و خدمت‌رسانی در سپاه شکل گرفت تا بار دیگر سپاه اثبات کند فدایی این مردم است.

بالگردهای سپاه در خدمت مردم

فرمانده کل سپاه در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: «ما موفق شدیم به وسیله بالگرد، از بخش بزرگی از مناطق سیل‌زده چابهار بازدیدی داشته باشیم. اشکال اساسی قطع ارتباطات زمینی روستاهاست که در محاصره سیل هستند. بنابراین بیشترین امداد از طریق ترابری هوایی و بالگردها صورت می‌گیرد که نیروی زمینی سپاه فعلاً سه فروند و نیروی دریایی نیز یک فروند بالگرد Mi-17 را در این خصوص فعال کرده است.»

وی افزود: «آشپزخانه های صحرایی متعددی برقرار شده که روزانه هزاران پرس غذا را آماده می‌کند. همچنین حدود ۱۰ هزار بسته معیشتی و غذایی تاکنون توزیع شده است.»

سرلشکر سلامی با بیان اینکه رده‌های مختلف سپاه در حال فعالیت در منطقه هستند، تصریح کرد: «خوشبختانه سپاه سلمان سیستان و بلوچستان، گروه‌های جهادی و نیروهای زمینی و دریایی با همه یگان‌ها فعال هستند. پایگاه دریایی چابهار هم فعال است و امکانات دیگری نیز از سوی نیروی دریایی سپاه در حال گسیل به منطقه است و امیدواریم ظرف روزهای آینده شاهد بازگشت تدریجی شرایط به قبل باشیم.»

از ساعت اول در خدمت مردم بودیم

سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه هم درباره امدادرسانی سپاه به سیل‌زدگان گفت: «از ساعات ابتدایی وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان، واحدها و یگان‌های سپاه مستقر در منطقه اعم از یگان‌های قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، نیروی دریایی سپاه و بسیجیان بومی و گروه‌های جهادی، همه تلاش و همت خود را برای امدادرسانی و کاهش مشکلات و آلام هموطنان عزیز و محجوب این خطه ایران اسلامی به‌کار گرفتند.»

فرماندهان نیروی زمینی پای کار امداد

اما فرمانده نیروی زمینی سپاه هم به همراه فرمانده کل سپاه با حضور در مناطق سیل‌زده ضمن بررسی وضعیت منطقه از طریق بالگرد دستورات لازم را برای امدادرسانی واحدهای مختلف نیروی زمینی سپاه صادر کرد. بر این اساس، قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه به عنوان عالی‌ترین رده سپاه در منطقه مأموریت فرماندهی امدادرسانی به سیل‌زدگان را بر عهده گرفت.

۵۰ هزار وعده غذایی

«سردار محمد مارانی» فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در این باره گفت: «قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از شروع آبگرفتگی در پی بارش‌های اخیر در جنوب استان سیستان و بلوچستان از همان ساعات اولیه کار خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان را شروع کرد. اعزام سه فروند بالگرد ترابری، ۳۵ دستگاه ماشین‌آلات مهندسی و به‌کارگیری ۶۰۰ نفر از رزمندگان قرارگاه، از جمله این اقدامات بود.»

وی همچنین افزود: «قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با راه‌اندازی چهار مرکز پخت غذا در شهرستان‌های چابهار و کنارک کار پخت غذای گرم را از روز شنبه (هفته گذشته) شروع کردند که در هر وعده ۵۰ هزار پرس غذا بین سیل‌زدگان توزیع می‎شود، این غذاها به وسیله بالگرد در بین روستاهای گرفتار در سیلاب توزیع می‌شود و تاکنون به ۲۰۰ روستا خدمات‌رسانی شده است.»

استقرار بیمارستان صحرایی

«سردار پورجمشیدیان» معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه هم در زمینه امدادرسانی گفت: «این نیرو با استقرار سامانه‏های جراحی تاکتیکی معاونت بهداری رزمی نیروی زمینی و یک بیمارستان‌ صحرایی با حداکثر امکانات در مناطق سیل‌زده جنوب شرق کشور برای خدمت‌رسانی به مردم عزیز این منطقه اقدام کرده است؛ این بیمارستان شامل بخش‏های مختلف خدماتی و درمانی سی‌سی‌یو، آی‌سی‌یو، سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی، اورژانس، درمانگاه و داروخانه و ... است.»

بسیج همه ظرفیت‌های بسیج در منطقه

«سردار سرتیپ غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم با حضور در مناطق سیل‌زده درباره فعالیت‌های سازمان بسیج در این مناطق گفت: «سیل خسارت‌های زیادی را به ویژه به مزارع کشاورزی وارد کرد؛ زیرا عمده اقتصاد خانوار‌های منطقه بر کشاورزی مبتنی است. همچنین جاده‌های روستایی، جاده‌ها و برخی زیرساخت‌های دیگر آسیب دیده است.»

وی درباره خدمات سپاه و بسیج تصریح کرد: «۳۵۰۰ نفر در قالب گروه‌های جهادی در منطقه فعال هستند، ۱۰ تیم پزشکی در منطقه حضور دارند، یک بیمارستان صحرایی برای استقرار در منطقه از تهران حرکت کرده است.»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به خسارت‌های وارده به زمین‌های کشاورزی مردم، اذعان کرد: «متأسفانه حجم عظیمی از گل و لای زمین‌های کشاورزی را فراگرفته است، ما برای حل مشکلات کشاورزان، بسیج کشاورزی سازمان بسیج را وارد منطقه کرده‎ایم و با حضور در منطقه زرآباد در حال بررسی دقیق موضوع هستند تا راهکار‌های لازم را برای ترمیم زمین‌های کشاورزی ارائه دهند.»

وی در ادامه تأکید کرد: «تا هر زمان که مردم خوب منطقه به کمک نیاز داشته باشند، سپاه خواهد ماند و ما این حضور را استمرار خواهیم داد. چنانچه در تعیین برآورد‌ها خانه‌های مردم هم آسیب دیده باشد برای تعمیر و بازسازی خانه‌های مردم هم آمادگی کامل داریم تا با هماهنگی دستگاه‌های دیگر این کار را ان‌شاءالله به نتیجه برسانیم. در هر صورت مردم مطمئن باشند حضور ما در منطقه استمرار و امدادرسانی‌های سپاه هم ادامه خواهد یافت و امیدواریم به سرعت مشکلات ناشی از سیل حل و فصل شود.»

وی درباره درخواست‌های مردم در دیدار‌های چهره به چهره بیان کرد: «این مردم بسیار نجیب و دوست‌داشتنی هستند و عمده تقاضای آنها این است که در مورد کشاورزی آنان اقدامات عاجلی صورت گیرد، در واقع دستگاه‌های مسئول باید این کار را به سرعت انجام دهند.»

قرارگاه امدادرسانی بسیج تشکیل شد

«سرهنگ محمد زهرایی» مسئول بسیج سازندگی گفت: «با بازدید سردار سلیمانی، ریاست سازمان بسیج مستضعفین همراه با فرماندهان سپاه‎های استانی کرمان، خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان، این سازمان با حضور سپاه‌های استانی قرارگاه امداد رسانی بسیج را تشکیل دادند و مقرر شد اول اینکه، سپاه‌های کرمان وخراسان جنوبی و بنیاد تعاون بسیج ماشین‌آلات و دستگاه‏های سنگین مورد نیاز را برای ترمیم جاده‎های تخریب شده و مزارع و بندهای خاکی به سپاه سلمان ارسال کنند. دوم آنکه تیم‎های تخصصی بسیج کشاورزی با همکاری منابع طبیعی برآوردها و راهکارها و اقدامات فوری را درمناطق به عمل آورند. سومین مسئله اینکه آشپزخانه‎ها و نانوایی‌ها از سپاه‎های اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان و فارس به ظرفیت موجود اضافه و پخت غذای گرم توسط رده ها به ۴۰ هزار پرس در روز برسد.

موضوع چهارم هم اینکه اقلام ضروری گرمایشی وخشکبار که سپاه‌ها در سطح کشور در حال جمع‌آوری هستند، به فوریت به سپاه سلمان ارسال و در حداقل زمان با برنامه مشخص به همه روستاییان تحویل شود. در موضوع گروه‎های جهادی هم قرار بر این شد تا گروه‌های جهادی تخصصی بسیج با هماهنگی بسیج سازندگی و بنا به نیاز اعزام شوند واز گروه‌های عمومی هم استفاده شود. همچنین در این راستا بنیاد تعاون بسیج و بسیج جامعه پزشکی در ویزیت و ادامه درمان رایگان مردم روستاها اقدام کنند و دو بیمارستان صحرایی و تیم‌های جدید پزشکی همراه با دارو و امکانات کامل در منطقه مستقرشوند.»

نیروی دریایی در وسط میدان

اما امدادرسانی به سیل‌زدگان تنها منحصر به نیروی زمینی سپاه و بسیج نبود. در این میان، سردار تنگسیری که حیطه مأموریت امدادرسانی نیروی تحت امرش بیشتر به منطقه جاسک و مناطق ساحلی معطوف است، بخشی از امکانات این نیرو را برای امدادرسانی به منطقه جنوب سیستان و بلوچستان اعزام کرده است. بالگردهای Mi-17 نیروی دریایی سپاه با انجام چندین سورتی پرواز در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار، اقلام امدادی و تجهیزات لازم را به این مناطق ارسال کردند.

«دریادار علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه به همراه سردار سرتیپ دوم پاسدار «اباذر سالاری» فرمانده سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان با حضور در مناطق سیل زده جاسک در جریان روند امدادرسانی قرار گرفت.

بر این اساس، برآورد دقیق نیازها و مدیریت میدانی اقدامات فوری سپاه برای کمک به سیل‌زدگان منطقه گافر و پارامون و لیردف جاسک در شرق استان هرمزگان با همت نیروی دریایی سپاه انجام می گیرد.

«سردار سالاری» فرمانده سپاه هرمزگان در این زمینه گفت: «از همان ساعات اولیه وقوع سیل در مناطق شرقی هرمزگان در جاسک و بشاگرد، سپاه‌های شهرستانی مأمور شدند تا امکانات و تجهیزات خود را برای کمک به مردم به میدان بیاورند.»

فرمانده سپاه امام سجاد(ع) با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ گروه جهادی از شهرهای بندرعباس، رودان، میناب، بندرخمیر و سیریک برای امدادرسانی به روستاهای جاسک اعزام شده‌اند و شمار بیشتری از نیروهای جهادی نیز در نوبت اعزام به مناطق سیل‌زده هستند، خاطرنشان کرد: «سیل در جاسک موجب ورود حجم وسیعی از گل و لای به منازل مردم شده که تلاش گروه‌های مردمی برای تخلیه گل و لای از منازل مردم را می‌طلبد؛ اما تلاش‌ها در بشاگرد بیشتر معطوف به برقراری محورهای مواصلاتی و رساندن اقلام غذایی به مردم است.»

استقرار دو قرارگاه پشتیبانی در منطقه

سردار سالاری با اشاره به ایجاد دو قرارگاه پشتیبانی در لیردف و گابریک برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده جاسک، اضافه کرد: «برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در هر روستا یک گروه جهادی مستقر شده و به یاری مردم شرایط زندگی را برای استقرار و بازگشت به خانه‌های‌شان فراهم کنند. همچنین تاکنون صدها بسته غذایی و هزاران بسته آب معدنی و کیسه‌های آرد در میان سیل‌زدگان توزیع شده است.»

وی با بیان اینکه تقسیم کار خوبی میان نیروی دریایی سپاه و سپاه امام سجاد(ع) برای خدمات‌رسانی به مردم در کنار دیگر دستگاه‌ها، از جمله هلال احمر و استانداری هرمزگان در جریان است، افزود: «در شرایط حاضر مهم‌ترین نیاز مردم سیل‌زده موکت، زیرانداز، لوازم گرمایشی، پتو و مواد غذایی است؛ چرا که بسیاری از هم‌استانی‌های عزیزمان در مناطق روستایی جاسک و بشاگرد در اثر سیل زندگی خود را کاملاً از دست داده‌اند.»

اعزام گروه جهادی دانشگاه امام حسین(ع)

سردار سالاری از اعزام چند تیم جهادی از دانشگاه امام حسین(ع) سپاه به مناطق سیل‌زده جاسک خبر داد و عنوان کرد: «دامنه بحران بسیار گسترده و حجم خسارات به مردم بالاست و باید دولت تدابیر ویژه‌ای برای جبران خسارات مردم و کمک به آنها برای بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی بیندیشد و ما نیز آمادگی داریم در ساخت‎و‎ساز و به‌سازی منازل سیل‌زدگان مشارکت کنیم.»

سپاه کرمان و سابقه درخشان خدمت

در بخش‌هایی از جنوب استان کرمان هم مردم گرفتار بلای سیل شدند؛ بر این اساس سپاه ثارالله کرمان هم که در غم از دست دادن قهرمان جهانی مبارزه با تروریسم و بزرگ سردار دیار خود حاج‌قاسم سلیمانی بودند، وارد عمل شدند.

«حجت‌الله پاداش» مسئول بسیج سازندگی سپاه ثارالله کرمان در تشریح وضعیت امدادرسانی سپاه ثارالله استان کرمان به سیل‌زدگان جنوب کرمان گفت: «با توجه به گستردگی حجم خسارت و درگیری مردم با سیل در تاریخ ۲۴ دی ماه ابلاغیه سازمان بسیج با موضوع امدادرسانی سپاه استان‎های کرمان و خراسان جنوبی به عنوان معین استان سیستان و بلوچستان به مناطق سیل‌زده ارسال شد.»

پاداش تأکید کرد: «در راستای هماهنگی‎هایی که در استان کرمان با مجموعه نهادهای خدمات‎رسان صورت گرفته، از سوی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و سپاه این شهرستان هفت کامیون اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان به استان سیستان و بلوچستان اعزام شد.»

وی ادامه داد: «با توجه به اینکه استان کرمان معین حوزه خدماتی در شهرستان دلگان است، همان‌گونه که در سیل ابتدای سال به مردم این منطقه خدمت‌رسانی شد، اکنون نیز خدمت‎رسانی‎ها با شدت بیشتری به مردم نوع دوست و ولایتمدار این خطه ارائه خواهد شد.»

خدمات سپاه ادامه دارد

اما در این مجموعه تنها اقدامات فوری انجام گرفته است و باید منتظر اقدامات بعدی سپاه هم در این حوزه از جمله تأمین لوازم منزل، ساخت و بازسازی منازل مسکونی و بازسازی امور کشاورزی، مانند زراعت، باغبانی و دامداری مردم مناطق سیل‌زده بود که به طور حتم مانند همیشه و باکیفیتی بهتر از گذشته انجام خواهد شد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات