صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۱۹۸۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 1 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر نصرت الهی را می‌خواهیم، در تقواست. اگر توفیقات الهی را می‌خواهیم، هدایت الهی را می‌خواهیم، در تقواست. اگر فرج و گشایش در مسائل شخصی و اجتماعی را می‌خواهیم، در تقواست. همه باید کوشش کنیم که تقوای الهی را معیار کار خودمان قرار دهیم.(1398/10/27)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

روباه به کمک شیطان می‌رود!
شکست آمریکا در طراحی سناریوی ترور ناجوانمردانه سردار دل‌ها که باعث اتحاد بیشتر دو ملت ایران و عراق شد، کاخ سفید را به شدت آشفته کرد. همچنین سیلی محکم سپاه به ایالات متحده که در پایگاه پیشرفته عین‌الاسد تجلی یافت، ابهت پوشالی آمریکا را برای همیشه از بین برد. نکته قابل توجه این است که هرگاه آمریکایی‌ها دچار شکست و سردرگمی شده‌اند، انگلیس خبیث بلافاصله به کمک آمریکایی‌ها آمده است. در جریان سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکا، این دولت انگلیس بود که با توقیف غیرقانونی کشتی جمهوری اسلامی ایران، سعی داشت افکار عمومی را از شکست آمریکا به سمت محدودسازی ایران در حوزه دریایی تغییر دهد؛ البته با برخورد قاطع نیروی دریایی سپاه و توقیف کشتی متخلف روباه پیر، شکست سنگین‌تر از آمریکا عاید انگلیس شد. در قضیه اخیر (حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی) نیز انگلیس به کمک آمریکا شتافته است تا بتواند افکار عمومی جهان را از شکست هیمنه ایالات متحده منحرف کند و نگاه‌ها را با پشتوانه رسانه‌ای که در اختیار دارد، به سمت موضوعات دیگر سوق دهد. در وضعیت فعلی آنچه انگلیس استعمارگر در حال طراحی آن است، ناامن‌سازی داخلی کشورهای منطقه است. راه‌اندازی و شرکت سفیر انگلیس در تظاهرات غیر قانونی و هنجارشکنانه در مقابل دانشگاه امیرکبیر، شروعی بود بر پیاده‌سازی آن در کشورهایی همچون عراق و لبنان که در چند هفته اخیر به آرامش و وحدت داخلی رسیده بودند. تظاهرات دو روز گذشته عراق که با بستن مسیرهای ارتباطی و پرتردد در شهرهای مختلف این کشور تداوم یافت، دقیقاً نقشه انگلیس است که از طریق سفارت آمریکا در حال اجراست. حال که قرار است تظاهرات میلیونی علیه اشغالگری آمریکا در عراق برگزار شود، کشته‌سازی می‌تواند سیاست انگلیس و آمریکا در تحت‌الشعاع قرار دادن این موضوع باشد. از این رو گروه‌های مقاومت به ویژه حشدالشعبی باید نسبت به این موضوع بسیار حساس باشند و اجازه جولان عوامل داخلی استعمارگران را ندهند. در داخل کشورمان نیز علی‌رغم آنکه فضاحت سفیر انگلیس، ضربه حیثیتی بر این کشور وارد کرد، ولی نباید از توطئه‌های دیگر آنها در برهم زدن امنیت عمومی جامعه غافل شد. جمهوری اسلامی ایران، عراق و سایر گروه‌های مقاومت که عزم‌شان در پایان دادن به اشغالگری آمریکا در منطقه جدی است، ممکن است هر روز با نقشه، توطئه و سیاست فریبکارانه جدیدی از سوی غربی‌ها مواجه شوند که هوشیاری همگان را می‌طلبد.

 

▼ گزارش روز

معنای یک رفتار!
با اعلام نتایج اولیه ردّ صلاحیت‌ها از سوی هیئت‌های نظارت استانی شورای نگهبان و آغاز زمان اعتراض به آرای صادرشده درباره صلاحیت نامزدها، بسیاری از چهره‌های سیاسی و رسانه‌های جریان اصلاحات پیش و بیش از آنکه در مسیر قانون اعتراض خود را ثبت کنند، تا اگر در احراز صلاحیت آنها اشتباهی رخ داده است آن را اصلاح کنند، ترجیح دادند از این مسئله جنجال رسانه‌ای درست کنند. در این گزارش قرار نیست در دفاع از آرای صادره هیئت‌های استانی شورای نگهبانی نظری مطرح یا از عدم احراز صلاحیت‌ها دفاع شود، اما این پرسش وجود دارد، چرا بخشی از این افراد که صلاحیت آنها احراز نشده است، قصد دارند با هیاهوهای رسانه‌ای یا تهدیدهایی مانند تحریم انتخابات و... شورای نگهبان را تحت فشار قرار دهند؟ در حالی که مکانیسم‌های روشنی برای رسیدگی به شکایات در شورای نگهبان وجود دارد و حتی فراتر از این مکانیسم‌ها، شورای نگهبان از حضور، گفت‌وگو و دیدار با معترضان استقبال کرده است. ورود به یک فضای تند اعتراضی و ایجاد موج‌های رسانه‌ای با اظهارات عجیب و غریب چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ علاوه بر این، در این باره دو نکته دیگر وجود دارد؛ اول اینکه شورای نگهبان به بررسی صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان دست زده است و اگر در بعضی حوزه‌ها بافت جریانی به سمت یک طیف رفته است نه به دلیل نگاه سیاسی یا جناحی شورای نگهبان، بلکه به دلیل عدم ثبت‌نام چهره‌ها و فعالان سیاسی جریان اصلاحات است؛ موضوعی که در همان زمان ثبت‌نام‌ها با اعتراض تند بسیاری از چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب روبه‌رو شد و حتی روزنامه سازندگی یک شماره خود را در اعتراض به این رویکرد بدون تیتر یک به چاپ رساند. نکته دوم اینکه به نظر می‌رسد اصلاح قانون و ایجاد شفافیت بیشتر و روشن‌سازی دلایل رد صلاحیت‌ها برای افکار عمومی امری حیاتی است که در آینده می‌تواند اجازه موج‌سواری را از بسیاری چهره‌ها فاقد صلاحیت نمایندگی ملت بگیرد.


▼ اخبار ویژه

حضور لاریجانی در انتخابات 1400 قابل پیش‌بینی نیست
«محمدرضا باهنر» درباره حضور «علی لاریجانی» در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گفت: «به نظرم این حرف نمی‌تواند از امروز قابل پیش‌بینی باشد؛ چون معمولاً افرادی که در انتخابات ریاست‌جمهوری قصد شرکت دارند، دو الی سه ماه قبل از انتخابات ظاهر می‌شوند؛ وگرنه من هم در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نمی‌کنم، دلیل نمی‌شود که این کار من به منزله شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. وقتی شش ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری به سراغ آقای خاتمی رفتند، قبول نکرد، ولی دو ماه قبل از انتخابات ناگهانی تصمیم به حضور در انتخابات گرفتند.»


وزیر امور خارجه کشورمان در مجلس شورای اسلامی گفت: «به جان کری گفتم: به فرض که شما فردو را خراب کنید، آنگاه چه پاسخی برای ملت دارید؟ کری گفت: برای همین است که نمی‌خواهیم با شما وارد جنگ شویم.» ظریف ادامه داد: «دشمن در مقابل مردم ایران احساس ضعف می‌کند، آمریکایی‌ها در تحلیل‌های خود برنامه نابودی فردو را کشیدند، اما پشت آن نوشتند اگر ما فردو را خراب کنیم این مردم متحدتر و منسجم‌تر در برابر ما می‌ایستند.»


«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه کنفرانس صلح لیبی مدعی شد: «مادامی که مسکو به «اقدامات ثبات‌زدای» خود پایان نداده است عادی‌سازی رابطه دو کشور میسر نخواهد شد.» رابطه مسکو‌ـ لندن از سال گذشته که «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه، در انگلیس مسموم شد، به سردی گراییده است. در این ماجرا، لندن انگشت اتهام را به سوی روسیه نشانه رفته است.

 

▼ اخبار
1ـ ارگان دولت هنوز دشمن را بزک می‌کند!
روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «پیدا و پنهان تحریم» نوشت: «اهداف تحریم از منظر رؤسای‌جمهوری در آمریکا متفاوت است؛ یعنی اهدافی که اوباما از تحریم دنبال می‌کرد قطعاً با ترامپ متفاوت است. ارگان دولت در ادامه نوشت: «ترامپ اعلام کرده که می‌خواهد در ایران اغتشاش و آشوب به پا کند و علاقه به فروپاشی نظام نشان داده است؛ در حالی که اوباما با سیاست مرحله‌ای خود به دنبال راهی برای توافق با ایران بود، در نتیجه ابتدا جامعه جهانی را اقناع و سپس برای مذاکره اقدام کرد. اما ترامپ برعکس دیگران را اقناع نکرد و یک طرفه از برجام خارج شد. پس می‌توان گفت کار اوباما پخته‌تر است.» متأسفانه ارگان رسانه‌ای دولت در اقدامی مسبوق به سابقه به بزک دموکرات‌ها مشغول شده، این در حالی است که «عباس عبدی» از فعالان اصلاح‌طلب چندی پیش نوشته بود: «به نظر بنده حتی اگر ترامپ هم نمی‌آمد و کلینتون انتخاب می‌شد، باز هم در اجرای برجام دچار مشکل و حتی مشکلات بدتری می‌شدیم.»


2ـ اظهارات نماینده آمریکا خلاف معاهده عدم اشاعه هسته‌ای است
وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای از ادعاهای «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره معیارهای سازمان ‌ملل که ایران را از فعالیت‌های غنی‌سازی منع می‌کند، به شدت انتقاد کرد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «باعث تأسف است چنین اسطوره‌سازی‌ای در سخنان هوک به نوعی به رویکرد آمریکا درباره عدم انتشار هسته‌ای تبدیل شده است. افسوس که پیچاندن آشکار حقایق شناخته شده، به کار معمول نماینده یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان تبدیل شده است و چنین اختیاراتی را درباره عدم اشاعه هسته‌ای ادعا می‌کند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «ما تلاش‌ها برای معرفی کردن رویکرهای ملی آمریکا و نیازمندی‌هایش به عنوان معیارهای بین‌المللی، به ویژه تحت نام سازمان ملل، را رد می‌کنیم و هیچ کسی به آمریکا این اختیار را نداده است که چنین اقدامی کند.»


3ـ ترامپ آمریکا را منزوی‌تر، ضعیف‌تر و ناامن‌تر کرده است
«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت در چندین پیام توئیتری به فاجعه‌هایی که ترامپ در طول سه سال حضور خود در کاخ سفید در عرصه سیاست خارجی به همراه داشته، اشاره کرده است. وی در این پیام‌های توئیتری نوشته است: «در سومین سالگرد مراسم تحلیف ترامپ، زمان آن فرا رسیده است به سه سال فاجعه سیاست خارجی دولت وی بنگریم. ترامپ در هر گوشه از جهان آمریکا را منزوی، ضعیف‌تر و ناامن‌تر کرده است. رئیس‌جمهور بعدی کارهای زیادی برای برطرف کردن این مشکلات خواهد داشت.» مورفی افزوده است: «ترامپ درباره ایران به طور کورکورانه موجب افزایش تنش شد و باعث شد ایران برنامه هسته‌ای خود را مجدداً از سر بگیرد و باعث تقویت حضور ایران در عراق، سوریه و یمن شد و آمریکا را در آستانه یک جنگ قرار داد.»


4ـ زمینه‌سازی یک جریان خاص برای مذاکره با آمریکا
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «نمی‌توان در دنیای امروز منزوی بود و این موضوع را همه کشورها تجربه کرده‌اند. قاعدتاً باید ارتباطات سازنده با دیگر کشورها وجود داشته باشد تا چرخ اقتصاد بچرخد. فرض کنیم تلاش ما این باشد که همه چیز را خودمان تولید و مصرف کنیم، اما پرسش این است که با کدام کسب‌وکار قرار است چنین اتفاقی بیفتد؟ با توجه به اینکه تعداد زیادی از کارخانه‌های ما امروز تعطیل شده‌اند یا نیروهای کار خود را تعدیل یا اخراج کرده‌اند، رسیدن به خودکفایی کار بسیار دشواری است و می‌توان گفت رؤیاست. تلاش عجیب چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب برای ناکارآمد نشان دادن اقتصاد مقاومتی را می‌توان مقدمه‌سازی برای مذاکره با آمریکا دانست.


▼ اخبار کوتاه
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ که دولت تقدیم مجلس کرده است، مجموع مالیات بر فروش سیگار معادل ۸۰۸ میلیارد و ۷۱۲ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. این در حالی است که در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ این رقم ۶۳۱ میلیارد و ۳۱۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که حاکی از افزایش حدود ۲۸ درصدی این مالیات است. همچنین در بودجه سال آینده، مالیات بر مصرف سیگار معادل ۲۰۰۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به رقم ۱۵۰۰ میلیاردی در قانون بودجه سال جاری حدود 33/4 درصد افزایش داشته است.
وزیر اقتصاد گفت: «تجارت خارجی ایران با تمامی محدودیت‌ها در ده ماه امسال نسبت به مدت مشابه خود ۳ درصد تغییر داشته و صادرات و واردات غیر نفتی از نظر وزنی ۲۰ درصد رشد و از نظر ارزشی ۳ درصد منفی است.» فرهاد دژپسند افزود: «ارزش منفی به این دلیل است که صادرکنندگان اعتقاد داشتند ارزشی که برای کالا‌های صادراتی تعیین شده است، بالاست که با در نظر گرفتن صحبت‌های آنان قیمت پایه نسبت به سال گذشته را ۳۰ درصد کاهش دادیم.»
«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «هر روز تعدادی از نمایندگانی که صلاحیت آنان تأیید نشده با اعضای شورای نگهبان ملاقات می‌کنند. مدارک و دلایل برای آنان تبیین شده و توضیحات آنها استماع می‌گردد. اگرچه دفاع رئیس مجلس از همکاران قابل درک است، لیکن مناسب بود نمایندگان نیز مستندات را به رئیس مجلس ارائه می‌کردند.»
میانگین قیمت مسکن شهر تهران در آذر ماه ۱۳۹۸ بر اساس اعلام بانک مرکزی به ۱۳ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل 8/5 درصد و ماه مشابه سال قبل 41/6 درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات مسکن شهر تهران در آذر ماه ۹۵۳۷ فقره بوده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۳۵ درصد و ۴۰ درصد رشد نشان می‌دهد.
«رضا رحمانی» وزیر صمت در نشست با تولیدکنندگان صنعت پوشاک، با اشاره به این که رشد این صنعت نشان از رونق تولید پوشاک در کشور دارد با بیان اینکه قاچاق پوشاک در سال‌های گذشته رقمی معادل دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است، افزود: «هم‌اکنون این رقم به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است که البته ما در مورد مبارزه با قاچاق بسیار جدی هستیم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات