صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۱۲۰۲

تجارت خارجی ایران با اوراسیا به ۲.۵میلیارد دلار رسید

طی 11 ماه سال جاری، میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مجموع یک‌میلیارد و 244میلیون و 536هزار و 210 دلار بوده است که این مقدار در مدت مشابه سال 97، با میزان 550میلیون و 410هزار و 9 دلار، رشد 105درصدی را به‌همراه داشته است.
از سوی دیگر، تا بهمن ماه سال جاری، میزان صادرات ایران به کشورهای اوراسیا در مجموع یک‌میلیارد و 244میلیون و 536هزار و 210 دلار بوده است که این مقدار در مدت زمان مشابه سال 97، به‌میزان 550میلیون و 410هزار و 9 دلار بوده است که رشدی بالغ بر 105 درصد داشته است.
گفتنی است، حجم واردات ایران از اوراسیا طی 11ماهه سال 98 بالغ بر 2میلیون و 811هزار و 228 تن است، که این حجم کالا در مدت زمان مشابه بالغ بر یک‌میلیون و 204هزار و 379 تن کالا بوده است. ارزش این حجم کالای وارداتی یک‌میلیارد و 204میلیون و 379هزار و 26 دلار است که این میزان در مدت زمان مشابه در سال گذشته بالغ بر یک‌میلیارد و 283میلیون و 81هزار و 470 دلار بوده است که از این حیث اندکی کاهش در واردات داشته‌ایم، همچنین عمده کالاهای وارداتی کشور از اوراسیا مشتمل بر جو، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، مخلوط‌های گندم و گوشت بوده است.
در همین راستا سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در خصوص اهمیت تجارت با اتحادیه اوراسیا گفت: مجموعه کشورهای اوراسیا شاخص‌های اقتصادی قابل توجهی دارد به‌طوری که رتبه اول استخراج نفت با دارایی 14.5 درصد از منابع کل جهان، رتبه اول تولید گاز جهان با 20.2 درصد از سهم جهانی، رتبه چهارم تولید انرژی برق با 4.9 درصد از سهم جهان، رتبه سوم طول خط‌آهن مشتمل بر 8 درصد از جهان، رتبه چهارم تولید آهن با 4.7 درصد از جهان، رتبه پنجم تولید فولاد جهان را داراست و با تولید ناخالص ملی 4.7تریلیون دلار، مساحتی بالغ بر 20میلیون کیلومترمربع را داراست و جمعیتی بالغ بر 184میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، لذا تجارت خارجی ایران با این مجموعه بزرگ می‌تواند بسیار بااهمیت باشد. سه کشور عضو اتحادیه اوراسیا از قبیل روسیه، قزاقستان و ارمنستان همسایه ایران با مرزهای دریایی (روسیه و قزاقستان) و زمینی (ارمنستان) هستند و سالانه بیش از 400 میلیارد دلار واردات دارند که عمده این واردات مربوط به روسیه است.
لطیفی در خصوص شرکای اصلی تجاری اتحادیه اوراسیا و سهم ایران، اظهار داشت: اصلی‌ترین کشورهای عمده صادرکننده به اوراسیا شامل چین، آلمان، آمریکا، فرانسه، ایتالیا و ترکیه هستند و همچنین کشورهای عمده واردکننده از اوراسیا در حال حاضر کشورهای هلند، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، سوئیس و انگلستان هستند، در این میان سهم  ایران از تجارت با مجموعه کشورهای اوراسیا طی 11ماهه سال 98، بالغ بر دومیلیارد و 448میلیون و 915هزار و 236 دلار است که این میزان در مدت زمان مشابه در سال 97 بالغ بر یک‌میلیارد و 833میلیون و 491هزار و 479 دلار بوده است که طی یک سال گذشته این میزان تجارت از حیث ارزش حدود 40 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی اضافه کرد: بیشترین مقصد صادراتی ایران به کشورهای اوراسیا، فدراسیون روسیه با 387میلیون و 721هزار و 45 دلار و پس از آن کشورهای ارمنستان و قزاقستان بودند. همچنین عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا را  سیب تازه، گاز طبیعی مایع‌شده، پسته، کیوی، خیار و خیارشور، انگور خشک‌شده و پرتقال تشکیل می‌دهند.
لطیفی همچنین با اشاره به موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد بین ایران و کشورهای اوراسیا گفت: بر اساس این موافقت‌نامه که از آبان ماه سال جاری اجرایی شده است، 380 ردیف کد تعرفه کالاهای قابل مبادله تحت موافقتنامه مذکور مورد توافق قرار گرفته است.
وی افزود: تجارت با این اتحادیه فضای جدیدی برای تجار، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور فراهم کرده است که باید بیشترین بهره را برای توسعه صادرات از این اتحادیه برد. هم‌اکنون پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند اما این اتحادیه با بیش از 40 کشور و سازمان بین‌المللی برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است، همچنین تبادل آسان و روان‌تر کالا بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا موجب افزایش سرمایه‌گذاری متقابل می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات