صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۰۰۸۰

الجزایر و کویت معامله قرن را رد کردند

وزارت خارجه الجزایر و وزارت خارجه کویت در بیانیه‌هایی که اولین واکنش رسمی آنها به «معامله قرن» پس از رونمایی بود، بر حق ملت فلسطین در ایجاد دولت مستقل در مرزهای 1967 تأکید کردند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته جاری از طرح موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد و برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، مصر، عمان و امارات موافقت خود را با آن اعلام کردند.

در ادامه واکنش‌ها، الجزایر و کویت در اولین واکنش رسمی پس از رونمایی از این طرح، مخالفت خود را با آن اعلام کردند.  

در بیانیه وزارت خارجه الجزایر بر حمایت کامل از حق ملت فلسطین تأکید و اعلام شده، حق فلسطینی‌ها در ایجاد دولت مستقل فلسطینی با مرکزیت قدس شرقی غیرقابل تصرف است.

بر اساس گزارش «رأی الیوم»، در این بیانیه آمده است: در پی اعلام آنچه معامله قرن نامیده می‌شود الجزایر بر حمایت شدید خود از مسأله فلسطین و حق آن در ایجاد دولت مستقل با مرکزیت قدس شرقی تأکید می‌کند حقی که غیرقابل تصرف است و با گذشت زمان از بین نمی‌‎رود.

الجزایر در ادامه بر طرح صلح عربی تصویب شده در نشست بیروت تأکید کرد، طرحی که عقب‌نشینی کامل از اراضی اشغالی در مقابل صلح و در چارچوب مشروع بین‌الملل  قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت بویژه قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ را مطرح می‌کند.

کویت

کویت هم اعلام کرد، حل عادلانه و فراگیر برای مسأله فلسطین جز با التزام به قطعنامه‌های بین‌المللی ممکن نیست.

بر اساس گزارش روزنامه «الشرق الاوسط»، در ابتدای بیانیه وزارت خارجه کویت از آنچه تلاش آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی نامیده شده، قدردانی شده و در ادامه آمده است: کویت بنا به موضع ثابت و اصولی خود در حمایت از گزینه‌های ملت فسطین، بار دیگر تأکید می‌کند که حل فراگیر و عادلانه مسأله فلسطین جز با تعهد به قطعنامه‌های بین‌المللی مرتبط و مبانی جامعه بین‌المللی که در مقدمه آن ایجاد دولت مستقل و دارای حاکمیت در مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ با مرکزیت قدس قرار دارد، محقق نمی‌شود.

شهرهای کرانه باختری و نوار غزه دو روز گذشته (چهارشنبه و سه‌شنبه) شاهد تظاهرات گسترده در رد معامله قرن بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات