تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۰۱۴۴

معامله‌ای برای مسخ هویت فلسطین

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سه شنبه ۸ بهمن ۹۸، طی مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به طور رسمی از طرح آمریکایی- صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد.
مفاد این طرح که در ۸۰ صفحه تدوین شده، کم و بیش همان اموری است که پیش از این در رسانه‌های مختلف مورد گمانه زنی قرار گرفته بود.
روح کلی این طرح برخلاف ادعای ترامپ که طرح مذکور را «برد- برد» خوانده، در نادیده گرفتن حقوق مسلم فلسطینی‌ها و ارائه امتیازات سخاوتمندانه به رژیم صهیونیستی خلاصه می‌شود.
برای نمونه، طبق نقشه‌ای که ترامپ پس از رونمایی از طرح «معامله قرن» ارائه کرد، مرز‌های سال ۱۹۶۷ در کرانه باختری دچار تغییر اساسی شده و بخش‌های مهمی از این منطقه (شامل شهرک‌های یهودی نشین) به اسرائیل واگذار خواهد شد.

معامله‌ای برای مسخ هویت فلسطین
در بحث آوارگان فلسطینی، طرح ترامپ حق بازگشت را به کلی نفی نکرده است، اما مشروط به شروط دشواری کرده که در عمل با موانع زیادی مواجه خواهد شد.
در طرح «معامله قرن»، بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناخته شده و قرار است منطقه ابودیس در شرق بیت المقدس پایتخت فلسطینی‌ها باشد.
درباره دولت فلسطین، طرح ترامپ، ناظر به ایجاد یک شبه دولت است، زیرا در طرح پیشنهادی «معامله قرن»، مقومات اصلی دولت مستقل مانند امنیت (ارتش) وجود ندارد.
در همین راستا، طرح خلع سلاح گروه‌های مقاومت فلسطین (به ویژه جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی) نیز در راستای پایان دادن به مقاومت مسلحانه در فلسطین و تأمین امنیت اسرائیل ارائه شده است؛ و البته طرح «معامله قرن» با پروژه‌های اقتصادی و وعده‌های توسعه محور مزین شده تا افکار عمومی فلسطین و منطقه را به خود جذب کند.
اما هدف اصلی طرح مشترک آمریکایی ـ صهیونیستی، مسخ هویت فلسطین است؛ به فراموشی سپردن تاریخ یک سرزمین، پایمال کردن حقوق مشروع یک ملت و بالاخره تثبیت یک رژیم جعلی و اشغالگر در قلب منطقه.
این طرح با همه قوانین و قطعنامه‌های بین المللی، تعارض آشکار دارد، اما آمریکا قصد دارد به هر نحو آن را به پیش برده و در ادامه با اعمال نفوذ در مجامع جهانی مانند شورای امنیت، جهت مشروعیت بخشی به طرح خود، قوانین و قطعنامه‌های جدیدی وضع کند.
در این میان اهداف فرعی دیگری هم مطرح است، از جمله:
تثبیت و مشروع سازی وضعیت موجود از لحاظ ساختاری، جغرافیایی، جمعیتی و.
عادی سازی روابط کشور‌های منطقه با رژیم صهیونیستی.
خاموش کردن شعله مقاومت.
بهره برداری داخلی به ویژه در عرصه انتخابات (هم ترامپ و هم نتانیاهو)؛
با همه این تفاصیل، ارزیابی اولیه از طرح «معامله قرن» آن است که صبغه سیاسی و تبلیغاتی آن بر ابعاد واقعی و میدانی غلبه دارد. در واقع ترامپ با تأخیر در رونمایی از این طرح، در سال پایانی ریاست جمهوری اش، قصد دارد خود را به عنوان حلال نزاع ۷۰ ساله اسرائیل– فلسطین مطرح کند.
اما مخالفت‌های فراوانی که با این طرح چه در صحنه داخل فلسطین و چه در سطح منطقه و بین الملل شده، اجرای این طرح را با موانع بزرگی مواجه می‌سازد؛ لذا ترامپ حداقل در یک سال آتی قادر به اقدام عملی و جدی در جهت اجرای این طرح نخواهد بود.
رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به معامله قرن کاملاً روشن است؛ طبق فرموده مقام معظم رهبری «معامله قرن» در واقع «توطئه قرن» است و هیچگاه محقق نخواهد شد.
ابزار آمریکا و رژیم صهیونیستی برای پیشبرد این طرح، متکلی بر زور و پول است، اما ابزار طرف مقابل، گزینه مقاومت است؛ مقاومتی که تنها محدود به اراضی اشغالی نیست، بلکه اگر فراگیر شود، همچون سیل خروشان، طرح‌های استعمار نوین را ویران خواهد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات