صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۰۱۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 13 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): سعی دشمن این بوده است که ملت را از نظام جمهوری اسلامی و انقلاب جدا کنند. هر سال در ۲۲ بهمن، ملت ایران با حضور خودشان در این عرصه‌ نمایش عمومی ملی و انقلابی، دشمن را ناکام کردند.(1391/11/19) *13 بهمن، روز «تفکر دینی، فرهنگ و هنر انقلابی، تمدن نوین اسلامی»*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

فلسطین فروختنی نیست!
هفته گذشته پس از ماه‌ها تبلیغات سیاسی و روانی بر افکار عمومی مردم منطقه، به ویژه اعراب و مسلمانان، از طرح ترامپ موسوم به «معامله قرن» رونمایی شد. این طرح که با بازتاب‌های گوناگون و تحلیل‌های متفاوتی مواجه شده است و همچنان موج اعتراض‌ها و محکومیت‌ها به آن ادامه دارد، به جای اینکه سندی برای وضعیت دلخواه فلسطین در منظر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها باشد، شاهدی محکم بر قلدری و در عین حال حماقت وصف‌ناپذیر ترامپ و نتانیاهو است؛ چراکه آنها برخلاف دیگر سیاستمداران غربی، به ویژه آمریکایی رفتار می‌کنند که در گذشته با حفظ ظاهر امر و با ملاحظاتی سیاسی طرح‌های به اصطلاح صلح را با هدف تضمین موجودیت، امنیت و آرامش اشغالگران صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ارائه می‌کردند و ترفند خود را در لفافه‌ای از کلمات حقوقی و سیاسی دوپهلو و قابل تأویل و تفسیر می‌پیچیدند و در منظر دنیا قرار می‌دادند؛ اما آنها بنا بر شخصیت لمپن و غیر سیاسی خود فاقد این هنر فریبکاری و خدعه‌گری هستند و چون تا دل‌تان بخواهد احمق و تاجرمسلکند، فکر می‌کنند می‌توانند به اسم معامله و پول‌پاشی، آن هم از راه گل‌ریزان دلارهای نفتی از جیب مرتجعان عربی منطقه هویت، سرزمین و هستی مردم مسلمان فلسطین و البته قبله اول مسلمانان را که بیش از هفت دهه بر سر آن مبارزه کرده‌اند و رشادت‌ها و شهادت‌ها برای آن داشته‌اند، از آنها بگیرند. فلسطین امروز دیگر فقط یک تکه خاک و خاطره نیست، بلکه به «آرمان» ملتی به پا خاسته و غیور به نام فلسطین که از حمایت و پشتیبانی امت اسلامی برخوردار است، تبدیل شده است و نمی‌توان آرمان ملتی را با پول، تطمیع و تهدید از آن سلب کرد. در حماقت ترامپ همین بس که نمی‌داند فلسطین فروختنی نیست که اگر بود، نمی‌بایست 70 سال می‌ایستاد و حماقت‌آمیزتر اینکه آنها از طرح فریب و خیانت قرن خود در زمانی رونمایی می‌کنند که جبهه بزرگ مقاومت در اوج کامیابی‌ها و پیروزی‌های خود در منطقه قرار دارد و رژیم صهیونیستی در اتاق شیشه‌ای منطقه متلاطم غرب آسیا به شدت از فردای خود بیمناک و هراسان است. فلسطینی‌ها می‌دانند ملت بدون آرمان، ملتی مرده است؛ از این رو برای آرمان و سرزمین مقدس‌شان با رهنمود دین می‌جنگند و با وجود حکومت‌های وابسته عربی اقدام آنها در قلب یک میلیارد و نیم مسلمان جای دارد، اما صهیونیست‌های خانه به دوش چطور؟

 

▼ گزارش روز

بولتون دست بردار نیست!
منازعات دوطرفه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق وی به نقطه اوج خود رسیده است. بولتون در افشاگری‌های متعددی که در قبال پرونده اوکراین گیت داشته است، صراحتاً ترامپ را بابت زد و بند با «زلانسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بر سر پرونده «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها و پسرش متهم کرده است. این افشاگری‌ها، جملگی در یک کتاب منتشر شده است، کتابی که جان بولتون آن را نگاشته است و قصد دارد تا ماه مارس امسال (اسفند ماه) به صورت عمومی منتشر کند. کاخ سفید به بولتون هشدار داده انتشار این کتاب، به معنای افشای اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده در فضای عمومی آمریکاست و قطعاً موجبات محکومیت وی را فراهم می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد بولتون قصد ندارد به سادگی از کنار این ماجرا بگذرد. طی روزهای اخیر، روزنامه «نیویورک‌تایمز» دو بار قسمتی از متن کتاب بولتون مربوط به پرونده اوکراین گیت را منتشر کرده که هر دو، دال بر مجرم بودن ترامپ در این پرونده جنجالی است.
اگرچه سناتورهای حزب جمهوری‌خواه سعی دارند طی امروز یا فردا پرونده استیضاح ترامپ را مختومه اعلام کنند، اما رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و همراهانش به خوبی می‌دانند جان بولتون فعلاً از راهی که در تقابل با کاخ سفید در پیش گرفته است، دست بردار نیست. حتی ممکن است در آینده‌ای نزدیک، بولتون افشاگری‌هایی را نیز علیه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا انجام دهد که محصول آن، انتقاد عمومی از ساختار سیاست خارجی ایالات متحده در دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ خواهد بود. سؤال اصلی اینجاست که افشاگری‌های بولتون علیه ترامپ تا چه اندازه‌ای بر فضای عمومی و میزان رأی شهروندان آمریکای در انتخابات ریاست‌جمهوری آبان ماه سال آینده تأثیرگذار خواهد بود؟ سؤالی که ترامپ با نگرانی کامل و مستمر درصدد پاسخ‌دهی به آن است.


▼ تا انتخابات

تأیید صلاحیت 2 هزار نفر دیگر در شورای نگهبان
«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به روند بررسی صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس در این شورا و هیئت‌های نظارت استانی و شورای نگهبان در دوره اول، گفت: «از 16 هزار و 33 نفر که ثبت‌نام کرده بودند، نزدیک به 4 هزار و 500 نفر را بررسی کردیم و خوشبختانه مجموع افرادی که تأیید صلاحیت شدند، بالای 50 درصد است.» وی ادامه داد: «نزدیک به 2 هزار نفر به آمار تأیید صلاحیت‌ها اضافه شد. خواهش ما این است که دوستان و صاحب‌نظران سیاسی منتظر بمانند و در اظهار نظرها عجله نکنند.»


افزایش ۳۰ درصدی محتوای انتخاباتی
در روزهای پنجم تا هشتم بهمن ماه، حدود 5 هزار کاربر، ۶ هزار و ۸۰۰ توئیت مرتبط با انتخابات را در توئیتر به اشتراک گذاشته‌اند که این توئیت‌ها بیش از ۶۳ هزار بار لایک خورده‌اند. تعداد توئیت‌ها در مقایسه با سه روز ابتدایی بهمن ماه، افزایش ۳۰ درصدی داشته است؛ این افزایش را هم می‌توان به نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات و هم نطق انتخاباتی رئیس‌جمهور مرتبط دانست.


جلسه جمع‌بندی شورای هماهنگی اصلاحات
جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات امروز به منظور جمع‌بندی در زمینه یازدهمین دوره انتخابات مجلس و آخرین وضعیت نامزدهای حزبی برای این دوره از انتخابات به ریاست محمدرضا عارف برگزار می‌شود. جلسات شورای هماهنگی و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همزمان برگزار می‌شود.

 

▼ اخبار
1ـ شما خودتان نمی‌دانید چه کرده‌اید!
«سردار حسین نجات» معاون فرهنگی اجتماعی سپاه با اشاره به ورود انقلاب اسلامی به گام دوم خود گفت: «یکی از فعالان مصری به ایران آمد، او می‌گفت در سال‌های بعد از انقلاب شما به جایی رسیده‌اید که حیوان زنده را به فضا فرستادید و ما که ارتباط بسیاری با آمریکا داشتیم و با رژیم صهیونیستی هم در صلح بودیم، در امور شهر قاهره هم مانده‌ایم.» وی اضافه کرد «پس از حمله موشکی به عین‌الأسد، وزیر دفاع روسیه سفیر ما را خواسته و گفته بود شما مسیر تاریخ را عوض کردید، چراکه بعد از جنگ جهانی دوم چنین حمله‌ای به آمریکا سابقه نداشت. وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید مشکل ما این است که جمهوری اسلامی هر کجا قدم می‌گذارد از خود اثری به جا می‌گذارد که به جز نابودی رژیم صهیونیستی فکر نمی‌کند.» سردار نجات ادامه داد: «مدتی قبل سفری داشتم به لبنان و با سیدحسن نصرالله دیدار کردم. او می‌گفت شما خودتان نمی‌دانید چه کرده‌اید، مانند شخصی که در قطار است و متوجه سرعت حرکتش نیست، اما ما که بیرون هستیم، می‌بینیم سرعت شما چقدر زیاد است.»


2ـ انتقاد دیپلمات‌های ارشد آمریکا از طرح معامله قرن
۳۰ نفر از دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد حوزه امنیت ملی در سه دولت پیشین آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به شدت از طرح سازش تحمیلی رئیس‌جمهور آمریکا به فلسطینی‌ها، موسوم به «معامله قرن» انتقاد کرده‌اند. به نوشته پایگاه «اکسیوس»، امضاکنندگان این نامه مقام‌های دولت‌های «باراک اوباما»، «جورج بوش» پسر و «بیل کلینتون» هستند و در این متن تأکید کرده‌اند معامله قرن بر منافع آمریکا اثر مخرب دارد و به رژیم صهیونیستی برای ضمیمه کرانه باختری «چراغ سبز» نشان می‌دهد. در بخشی از این نامه آمده است: «ترک کردن این مبانی بر منافع ایالات متحده، امنیت اسرائیل، آرمان‌های فلسطینی‌‌ها و ثبات اردن به عنوان یک شریک مهم عربی، آثار مخرب بلندمدتی خواهد داشت.» «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اوباما، «فیلیپ گوردون» دستیار ویژه اوباما، «دن شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در تل‌آویو و «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.


3ـ ترور شهید سلیمانی زمینه‌چینی برای اعلام معامله قرن بود
فرمانده نیروی قدس سپاه طی تماس تلفنی با «زیاد النَخّاله» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بر تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت و آرمان فلسطین تأکید کرد. بنا بر گزارش «الاعلام الحربی»، سردار «اسماعیل قاآنی» در این تماس تلفنی گفت: «جمهوری اسلامی ایران در مواجهه مردم فلسطین با توطئه‌هایی که حقوق تاریخی مردم فلسطین را نشانه رفته و همچنین در رویارویی آنها با معامله قرن آمریکا، از آنها حمایت می‌کند.» وی افزود: «هیچ تغییری در سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال نیروهای مقاومت فلسطین، به ویژه بعد از ترور شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی سپاه قدس ایجاد نشده است.» سرادر قاآنی تأکید کرد: «اقدام آمریکایی‌ها در ترور این شهید، زمینه‌چینی برای اعلان معامله قرن بود.»


4ـ ایران سال آینده چهار ماهواره به فضا پرتاب خواهد کرد
«مرتضی براری» رئیس سازمان فضایی کشور ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با بیان اینکه سال آینده، ایران چهار ماهواره به فضا پرتاب خواهد کرد، گفت: «امروز ایران در داشتن ایستگاه فضایی جزء پنج کشور دنیا است. همچنین کشور ما در طراحی و ساخت ماهواره جزء 9 کشور این تکنولوژی قرار دارد.» وی تصریح کرد: «دو ماهواره سنجشی بوده و به تصویربرداری از پدیده‌های زمین می‌پردازد و با تفکیک تصاویر در فاصله ۵ متر و ۱۵ متر پرداخته، سپس آنها را ذخیره و داده‌های دریافتی را ارسال می‌کند. دو ماهواره دیگر ماهواره مخابراتی هستند که مأموریت آنها شناسایی محیط و اتصال اینترنت از فضا به طور مستقیم به گوشی‌های تلفن همراه است.»


▼ اخبار کوتاه
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه جدید این سازمان، تمامی تراکنش‌های بیش از ۵ میلیارد تومان در ۵ سال گذشته بررسی خواهد شد، افزود: «طبق قانون هر کسی به هر دلیلی کتمان درآمد کرده باشد، سازمان مالیاتی تا ۵ سال می‌تواند به عقب بازگردد و تراکنش‌های بانکی وی را بررسی کند. بر اساس این آیین‌‌نامه کف و حداقل بررسی تراکنش‌ها ۵ میلیارد تومان است.» پارسا تصریح کرد: «در ابتدا تمام تراکنش‌هایی که ربطی به مالیات ندارد، کنار گذاشته می‌شود و شاید در همین مرحله ۵۰ درصد از کل تراکنش‌ها کنار گذاشته شود.»
«رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرویی سایپا و بررسی برنامه‌های این خودروساز در زمینه توسعه محصول و عرضه هشت خودرو جدید در سه‌ سال آینده گفت: «سایپا با اجرای این برنامه و عرضه خودروهای جدید در سه سال آینده، می‌تواند توان رقابت خود در بازارهای داخلی و خارجی را ارتقا دهد.»
بر اساس اعلام آژانس رتبه‌بندی ملی روسیه (NCR) بیماری ویروسی کرونا می‌تواند به شدت به اقتصاد جهان آسیب بزند و تأثیر این بیماری در اقتصاد دنیا حتی می‌تواند از بیماری سارس که در سال 2003 اتفاق افتاد، بیشتر باشد. بر اساس اعلام NCR «حتی افت اندکی در اقتصاد چین می‌تواند نوسان در بازار نفت و تجارت جهانی را افزایش دهد.»
«مارین لوپن» سیاستمدار و رهبر جبهه ملی فرانسه در پیامی در توئیتر نوشت: «باید روز خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا را آغاز ایجاد ائتلاف اروپایی کشورهای مستقل بدانیم و این چیزی است که ما خواستار آن بوده‌ایم و اکثر مردم اروپا نیز آن را می‌خواهند. اتحادیه اروپا همچنان اشتباه فاحشی در تاریخ باقی خواهد ماند.»
نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» به نقل از مقام‌‌های این کشور نوشت، واشنگتن نگران است نیروهای حشدالشعبی به فناوری جنگنده‌های F16 که در پایگاه «بلد» عراق بدون محافظ مانده‌اند، دسترسی پیدا کند. یک اسکادران متشکل از ۳۴ جنگنده F16 در پایگاه بلد مستقر است و حفاظت آنها فقط برعهده ارتش عراق است.

 

شماره 933 صبح صادق منتشر شد
در این شماره می‌خوانید:
نگاهی به ابعاد مسئله یهودی‌سازی فلسطین؛ سرقت قرن/ آغازی بر یک پایان/ سوءبرداشت یا لغزش دیپلماتیک/ دست و پا زدن ترامپ در بازی انتخاباتی/ گفتاری راهبردی از دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی؛ قدرت ایران و بن‌بست استراتژیک آمریکا و... .

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
0
بنظرم قضیه استیضاح و مطرح کردن معامله قرن یکی از ابعادش برای مشغول کردن افکار عمومی و فراموش شدن ترور سردار سلیمانی و قضیه بسیج شدن مردم منطقه برای خروج آمریکاست بایستی تا میتونیم افکار عمومی منطقه را براساس حس نفرت و انتقامجویی از آمریکا و ایجاد نفرت از رژیم تروریستی آمریکا شکل دهیم پرداختن به استیضاح و یا حتی برکناری ترامپ حس انتقام مردم را نباید سرد کند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات