صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۰۱۰۶

تابلوی سیاسی 12بهمن ماه 1398

آسیب ملایم مغزی و ضربه مغزی/چرا «تحریم جواب موشک»؟/آیا تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت منتفی شد؟ / این هنوز اول «بسم‌الله» است...!/نصرالله به سردار نجات درباره ایران چه گفت؟/استاد دانشگاه کلن:‌ ایرانیان، «ترامپ» را عضو قوم بربرها می‌دانند!

 

تابلوی سیاسی 12بهمن ماه 1397تابلوی سیاسی 12بهمن ماه 1397

آموزش تحلیل سیاسی/   زنده بودن انقلاب

از جمله خطوط اصلیِ جنگ روانی و سیاسی دشمنان ایران اسلامی طی این سالها دمیدن در تئوریِ «مرگ انقلاب» بوده است. دشمن بیرونی، اذناب داخلی و برخی وادادگان همواره از این سخن گفته‌اند که با گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب و با تغییر و تحولات رُخ داده در متن جامعه، امروز موجود زنده‌ای تحت عنوان «انقلاب اسلامی» واقعیت عینی و خارجی ندارد.اما شهادت  حاج قاسم، زنده بودن انقلاب در کشور ما را به رخ همه‌ی دنیا کشید.

آسیب ملایم مغزی و ضربه مغزی

سی‌ان‌ان: مسئولان آمریکایی که با اعلام تدریجی افزایش تلفات انتقام موشکی ایران سعی در تقلیل اهمیت حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد را دارند، بار دیگر آمار تازه‌ای مربوط به تلفات نظامیان آسیب‌دیده خود در حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کردند.در همین ارتباط، دو مقام آمریکایی بامداد جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن اعلام افزایش مجدد تعداد تلفات نظامیان آمریکایی پایگاه عین الاسد خبر دادند که تعداد نیروهای آمریکایی که در انتقام موشکی ایران و حمله ایرانی‌ها به پایگاه هوایی عین‌الاسد دچار ضربه مغزی شده‌اند، به 64 نفر رسیده است.این در حالی است که در آخرین آمار اعلام‌شده پنتاگون، این تعداد 50 نفر اعلام شده بود. وزارت دفاع آمریکا نهم بهمن ماه در اعترافی جدید اعلام کرد که در پی حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد 50 نفر از پرسنل آمریکا به «آسیب ملایم مغزی» و «ضربه مغزی» دچار شده‌اند.از سوی دیگر، «جاناتان هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه هفته گذشته در یک نشست خبری گفته بود که تاکنون 34 نفر از نظامیان آمریکایی که طی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق دچار صدمات مغزی شده‌اند، تحت درمان قرار گرفته و بعضاً به خارج از عراق منتقل شده‌اند.

چرا «تحریم جواب موشک»؟

خبرگزاری تسنیم: پاسخ آمریکا به قدرت‌نمایی پیوسته ایران در 15 سال اخیر عمدتاً به‌شیوه تعریف زمین‌های متفاوت نبرد بوده و طیف گسترده‌ای از جنگ روانی و فرهنگی، تحریم‌های اقتصادی و استفاده از جریان‌های وابسته به خود برای کند کردن روند اداره و پیشرفت کشور را طراحی و اجرا کرده است که در منطق دفاعی کارکرد روشن و قابل دفاع دارد و کاملاً تعریف شده است. ایالات متحده در ابتدا تلاش کرد بر امواج انقلاب سوار شود و برای نیل به این مقصود امید به جبهه ملی داشت که دولت موقت را تشکیل داده بود، پس از ناکامی در این امر، به‌سراغ گروه‌های تجزیه‌طلب رفت و برنامه‌های مختلفی از کودتا تا جنگ نیابتی با استفاده از دیوانه سابق منطقه؛ صدام؛ و درگیری‌های مستقیم را در دستور کار قرار داد که هیچ یک جمهوری اسلامی را ساقط نکرد. آنها از دهه 1990 (اوت 1996) قانون داماتو را برای کاهش سرمایه‌گذاری خارجی نفتی در ایران پیاده کرده به‌تدریج روند افزودن بر تحریم‌ها را در پیش گرفتند.آمریکا در سال 2006 با طراحی حمله رژیم صهیونیستی به لبنان سیاست قطع بازوان منطقه‌ای ایران را در پیش گرفت که نه‌تنها ناکام ماند، بلکه بازوی جدیدی در بین‌النهرین هم رویید و در فلسطین هم قدرت به حماس منتقل شد. از آن زمان تاکنون قدرت منطقه‌ای ایران همواره رو به فزونی و واکنش آمریکا از نبرد مستقیم به‌سمت ایجاد زمینه‌های جدید تقابل تغییر کرده است، ضمن اینکه توان نظامی ایران هم با سرعت زیادی تقویت و به یک قدرت موشکی جهانی تبدیل شده است.

آیا تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت منتفی شد؟

راهبرد معاصر: موافقان، لایحه FATF را به‌عنوان آخرین برگ ایران برای ادامه حضور در معادلات بین‌المللی یاد می‌کنند که در صورت قرارگرفتن در لیست سیاه، ایران آخرین برگ خود را هم بازی می‌کند و در سایر مذاکرات دست برتر را نخواهد داشت. و در ادامه این امر را بهترین فرصت برای آمریکا می‌دانند تا به ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه ایران دست یابد.این در حالی است که به هیچ عنوان معاملات و روابط بین المللی محدود به این قراردادهای اعتباری و صوری نیست. بر همگان واضح است که روابط بین المللی کشورها در جهان معاصر بر دو پایه قدرت و ثروت سوار است و منافع هر کشوری اقتضا کند به راحتی از تمام این قراردادها و سازمان های بین المللی عدول می‌کنند. همچنان که رئیس جمهور آمریکا دست به این اقدامات زد. فشارهای آمریکا به نقطه پایانی خود رسیده است و دیگر نمی‌تواند اقتصاد ایران را بیش از این تحت فشار قرار دهد. لذا به گفته مقامات غربی تمام راه‌های تحریمی علیه ایران اعمال شده، به همین جهت به نظر می‌رسد نگرانی بابت تاثیر رد این لوایح بر شرایط اقتصادی ایران امری خلاف واقع می‌باشد.در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها در مورد تصمیم نهایی درباره این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشتند: با توجه به پایان مهلت قانونی یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصوبه مجلس درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT، پرونده بررسی این لایحه مشابه پرونده بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو در مجمع بسته شد.در همین راستا احمد توکلی یکی از عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با تسنیم گفته است: دوم بهمن‌ماه مهلت یک‌ساله مجمع تشخیص برای پیوستن به لایحه CFT به پایان رسید و نظر شورای نگهبان درباره نپیوستن به این لایحه به تایید رسید.با توجه به تبصره 3 آیین نامه داخلی این مجمع مبنی بر اینکه اگر تا پايان يک سال، نظر مصلحتي مجمع، ابلاغ نشد، نظر شوراي نگهبان محکم خواهد بود، با گذشت یک سال از موضوع لوایح FATF نظر شورای نگهبان که مخالفت خود را با این لوایح اعلام کرده بود، اعمال خواهد شد.به نظر می‌رسد تصمیم بر سکوت اعضای تشخیص مصلحت نظام، بیشتر با هدف حواله دادن تبعات این تصمیم بر گردن اعضای شورای نگهبان است، چراکه این موضوع می‌توانست در این مجمع رای‌گیری و اطلاع‌رسانی شود.

                                                 این هنوز اول «بسم‌الله» است...!

کیهان: رهبر معظم انقلاب وقتی به قوی شدن آن هم در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها توصیه می‌کنند بلافاصله براین نکته نیز تاکید می‌ورزند «پشتوانه» همه اینها هم حضور مردم عزیزمان در صحنه است. باید ملت ایران و مسئولین کشور تلاششان برای قوی شدن کشور و قوی شدن ملت باشد. با اتحاد با حضور، باصبر و استقامت و باکار سخت و پرهیز از تنبلی این اگر (محقق) شد، به توفیق الهی، به فضل الهی، ملت ایران در آینده نه چندان دور آنچنان خواهد شد که دشمن حتی جرئت تهدید هم پیدا نکنند.»ما امروز هم قوی هستیم. «...ما ملت ایران، امروز از لحاظ قدرت سیاسی، از لحاظ قدرت تاثیرگذاری بر تحولات دنیا وحضور در فعل وانفعالات منطقه خودمان، بلکه دیگر مناطق جهان، از اول انقلاب به مراتب قوی تریم، این مسئله نمونه‌های فراوان دارد... یکی از روسای رژیم جعلی صهیونیستی که دشمن شماره یک ملت ایران وانقلاب ایران است اعتراف می‌کند و می‌گوید «... امروز پشت مرزهای ما خمینی خیمه زده است!..»آنها هر کاری می‌کنند، به هر تاکتیک و اقدامی که دست می‌زنند تا خود را از مخمصه نجات دهند وضع برایشان بدتر می‌شود وبیشتر در گرداب فرو می‌روند. سردار دلها را ترور می‌کنند اما به قول سناتور آمریکایی کریس مورفی «شهید سلیمانی» از «سردار سلیمانی برای آمریکا خطرناکتر عمل می‌کند. دنیا و جهان اسلام از این جنایت حکومت تروریستی آمریکا اعلام انزجار می‌کند. عراق مظلوم به خشم و خروش در می‌آید و یکصدا خواهان‌اخراج‌اشغالگران آمریکایی از خاک کشورشان می‌شود و.. بدون تردید سرنوشت سناریوی صهیونیستی - آمریکایی «معامله (خیانت) قرن» نیز جز روسیاهی بیشتر و شکست دیگر برای قدرت‌های سلطه‌گر و تروریستی چون آمریکا، در پی نخواهد داشت... و این هنوز نتایج سحر است! ما الان هم قوی و قدرتمند هستیم اما انقلاب اسلامی هنوز در آغاز راه است. هنوز از ظرفیت بی‌انتهای گنجی به نام اسلام به عنوان یک دین و فرهنگ و راه و رسم چگونه زیستن، بی‌اغراق و به گواه بزرگان وعالمان در حد ذره و قطره‌ای هم استفاده نشده است. این فعلا فقط اسمی از اسلام است که خانه عنکبوتیان را سخت به لرزه در آورده است. دینی که اصولا مسلمان ضعیف را برنمی تابد اجازه تسلط کفار را به مسلمانان نداده است(وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا) و... به قول یکی از مورخان نامی (ویل دورانت)؛ «هیچ دینی به اندازه اسلام ،طرفداران خود را به قدرت و قوت دعوت نکرده است»... هنر استفاده از این گنج نجات بخش با ماست...

نصرالله به سردار نجات درباره ایران چه گفت

مشرق: سردار حسین نجات گفت: انقلاب اسلامی گام اول خود را گذرانده و وارد گام‌های بعدی شده، این انقلاب زمانی پیروز شد که دو قطب در جهان بود و ایران توانست یک حرف جدید که همان تمدن نوین اسلامی با محوریت دستورات الهی را به دنیا ارائه کند و امروز جمهوری اسلامی در منطقه حرف اول را می‌زند. معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در ادامه با اشاره به نقل قول‌هایی از چهره‌های سرشناس در خصوص پیشرفت‌های ایران در این سال‌ها عنوان کرد: محمد حسنین هیکل نویسنده به نام مصری می‌گوید نمی‌دانم ولی‌فقیه چیست، اما می‌بینم بعد از حکومت ساسانیان دوباره مرزهای ایران به مدیترانه رسیده است.معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: یکی از فعالان مصری به ایران آمد، او می‌گفت در سال‌های بعد از انقلاب شما به جایی رسیده‌اید که حیوان زنده به فضا فرستادید و ما که ارتباط بسیاری با آمریکا داشتیم و با رژیم صهیونیستی هم در صلح بودیم، آشغال‌های قاهره را هم نمی‌توانیم جمع کنیم!وی اضافه کرد: پس از حمله موشکی به عین الاسد، وزیر دفاع روسیه سفیر ما را خواسته و گفته بود شما مسیر تاریخ را عوض کردید چرا که بعد از جنگ جهانی دوم چنین حمله‌ای به آمریکا سابقه نداشت؛ وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید که مشکل ما این است که جمهوری اسلامی هر کجا قدم می‌گذرد از خود اثری به جا می‌گذارد که به جز نابودی رژیم صهیونیستی فکر نمی‌کنند.نجات ادامه داد: مدتی قبل سفری داشتم به لبنان و با سید حسن نصرالله دیدار کردم، او می‌گفت شما خودتان نمی‌دانید چه کرده‌اید، مانند شخصی که در قطار است و متوجه سرعت حرکتش نیست اما ما که بیرون هستیم می‌بینیم سرعت شما چقدر زیاد است.

استاد دانشگاه کلن:‌ ایرانیان، «ترامپ» را عضو قوم بربرها می‌دانند!

الف: کتایون امیرپور استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه کلن نام شناخته‌شده‌ای در آلمان است. او به تازگی یادداشتی در نشریه زوددویچه درباره محبوبیت سردار قاسم سلیمانی در عراق و ایران و همچنین تنفر ایرانیان از دخالت دولت‌های خارجی در مسائل کشورشان نوشته است. به گفته او، آنچه مردم ایران را کنار یکدیگر نگه داشته ـ جدا از تعلق فرهنگی ـ بیزاری همه آن‌ها از دخالت دولت‌های خارجی است. استاد ایرانی دانشگاه کلن در بخش دیگری از یادداشت به نفرت ایرانیان از دخالت دولت‌های بیگانه در امور ایران اشاره کرده و نوشته است: وقتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بحث حمله به اماکن فرهنگی ایران را مطرح ‌کرد، برای مردم ایران به فردی از قوم بربرها تبدیل شد. فارغ از اینکه ایرانیان به چه زبانی صحبت می‌کنند، یا متعلق به چه قوم و مذهبی هستند، میراث فرهنگی وجه مشترک همه آن‌ها است. یک ایرانی می‌تواند آنقدر متفاوت از ایرانی دیگر باشد که شما به سختی هر دو را اهل یک کشور تصور کنید. وی در این یادداشت افزود: زبان مادری نیمی از ایرانیان فارسی است. در عین‌حال، نیم دیگری از ایرانیان به زبان‌های آذری، عربی، بلوچی، ترکمن، ارمنی یا یکی دیگر از زبان‌های محلی صحبت می‌کنند. ایرانیان طرز صحبت‌کردن‌شان بسیار متفاوت از یکدیگر است، عادات غذایی و فرهنگی متفاوتی دارند، پیرو فرقه یا مذاهب مختلف هستند، در کشوری متولد شده‌اند که اختلاف دمای دائمی میان شمال و جنوب آن به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد. به طور مثال همزمان، دمای هوا در اردیبل منهای ۱۰ درجه سانتی‌گراد و در بندرعباس ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین چهر‌ه و پوست افراد در این مناطق نیز می‌تواند کاملأ متفاوت از یکدیگر باشد. با این حال، آنچه مردم ایران را کنار یکدیگر نگه داشته-جدا از تعلقات فرهنگی- بیزاری همه آنها از دخالت دولت‌های خارجی است. انقلاب سال ۱۹۷۹ را می‌توان نقطه اوج این اعتراض‌ها دانست. این انقلاب به نوعی اعتراض علیه دخالت خارجی نیز بود. در سال ۱۹۷۸، جیمی کارتر، رئیس جمهور آمریکا، به محمدرضا پهلوی، لقب «ژاندارم‌ ما در خلیج فارس» داده بود. آمریکایی‌ها مدت‌ها بود، در ایران طوری رفتار می‌کردند که گویا این کشور را تحت سلطه خود دارند. تصادف یک ایرانی با یک سگ آمریکایی، مجازاتی سنگین‌تر از مجازات تصادف یک آمریکایی با یک شهروند ایرانی داشت. سرنگونی شاه، پیامد سیاست‌های آمریکا در ایران هم بود. استاد ایرانی دانشگاه کلن در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته است: تمام ایرانیان، جنگ ایران و عراق را در دهه ۱۹۸۰ میلادی به یاد دارند، این حس که در جهان تنها مانده بودند، آن‌ هم در سال‌هایی که کشورشان مورد حمله خارجی قرار گرفته بود. همچنین سرنگونی دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر منتخب و قانونی کشور توسط آمریکا نیز برای آن‌ها فراموش‌نشدنی است. ایرانیان او را می‌خواستند، اما انگلیس و آمریکا از تلاش او برای ملی‌کردن نفت ناراحت بودند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات