صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۰۱۶۷

چین پیشنهاد کمک‌های آمریکا برای مقابله با کرونا را رد کرد

دولت چین که پیش از این از مواضع مقامات آمریکایی درباره ویروس کرونا ابراز ناراحتی کرده بود پیشنهاد کمکهای واشنگتن برای مقابله با این بحران را نپذیرفت.
چین پیشنهاد کمک‌های آمریکا برای مقابله با کرونا را رد کرد
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه تاکید کرد که آمریکا اقدامات قاطعی در برابر تهدید شیوع سریع ویروس کرونا انجام داده است و همچنین پیشنهاد کمک به چین ارائه کرده است.
براساس گزارش رویترز، یک دستیار ارشد رئیس جمهور آمریکا اما گفته است که پکن پیشنهاد واشنگتن را رد کرده است. 
وی که در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز صحبت می‌کرد تلاش کرد نگرانیها درباره شیوع این بیماری که تا کنون جان دست کم 350 نفر را در چین گرفته است کم کند و افزود: «می‌خواهیم ببینیم چه اتفاقی افتاده است اما ما آن را متوقف کردیم.»
نگرانیها درباره شیوع ویروس کرونا باعث شده وزارت بهداشت آمریکا در این زمینه وضعیت فوق العاده اعلام کند و از ورود اتباعی که اخیرا به چین سفر کرده‌اند به خاک آمریکا جلوگیری کرده است.
از ساعت 5 بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا، همه افرادی که طی دو هفته اخیر به چین سفر کرده‌اند مستقیما به یکی از فرودگاههای تعیین شده منتقل خواهند شد و تحت نظارت قرار خواهند گرفت. 
ترامپ در این زمینه گفت: «ما نمی‌توانیم پذیرای هزاران نفر باشیم که ممکن است این ویروس را داشته باشند. مقامات آمریکایی برای مبارزه با این ویروس پیشنهاد کمکهای زیادی را به دولت چین ارائه کرده‌اند.» 
با این حال «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای جداگاه ضمن اینکه تاکید کرد چین در مقایسه با موارد مشابه قبلی بسیار بازتر رفتار کرده است گفت که پکن پیشنهادهای واشنگتن را رد کرده است.
اوبراین با بیان اینکه پکن هنوز به پیشنهاد کمک مرکز کنترل بیماریهای ما و دیگر پیشنهادات پاسخ نداده است افزود: «ما متخصصان بزرگی داریم. این یک نگرانی جهانی است و ما میخواهیم به همکاران چینی خود کمک کنیم.»
وزارت خارجه چین اخیرا از اظهارات مقامات آمریکایی که شیوع ویروس کرونا و افت اقتصاد چین در این شرایط را باعث رونق اشتغال در ایالات متحده خوانده‌ بودند شدیدا انتقاد و ابراز ناراحتی کرد.
نشریه «گلوبال تایمز» که ارگان حزب کمونیست چین به شمار می‌آید، نیز روز شنبه به انتقاد شدید از سخنان «ویلبر راس» وزیر تجارت آمریکا پرداخت که اخیرا از شیوع ویروس «کرونا» در چین ابراز خرسندی کرده بود و گفته بود که انتشار این ویروس می‌تواند تولیدکنندگان آمریکایی را مجاب کند که خاک چین را ترک کرده و تولید محصولاتشان را در داخل آمریکا و با به‌کارگیری نیروی کار آمریکایی، انجام دهند.
گلوبال تایمز با اشاره به این اظهارات، آن هم همزمان با تلاش چین برای مهار شیوع این ویروس، نوشته است: «سخت می‌توان باور کرد که این اظهارات غیراخلاقی را یک وزیر تجارت ایالات متحده گفته باشد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات