صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۰۱۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 14 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دهه فجر، جزء رشحات اسلام است. دهه فجر، آن آیینه‌‌ایی است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد.(1369/10/11) *14 بهمن، روز «جوان انقلابی، جهاد علمی، امیدآفرینی»*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

قدرت قطره‌چکان!

انقلاب اسلامی در آغاز گام دوم خود پیروزی بزرگی را تجربه کرد و نه تنها ابهت پوشالی آمریکا را در جهان فرو ریخت، بلکه با توکل الهی و اقدام فرزندان انقلابی حضرت امام(ره) در حمله به پایگاه قدرتمند آمریکایی‌ها، دوگانه «جنگ و صلح» را از حیز انتفاع خارج کرد تا دیگر گزینه‌های روی میزی وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی که انقلاب اسلامی در اوج اقتدار، از یک جنگ تمام‌عیار با آمریکا سربلند بیرون آمده است، دولت آمریکا برای فرار از پیامدهای شکست بزرگ در برابر ایران، درصدد برآمده است با تاکتیک رسانه‌ای قطره‌چکانی اطلاعات، تعداد تلفات خود را مخفی نگهدارد. در این تاکتیک به شیوه‌های زیر عمل می‌شود:
1ـ اطلاعات و اخبار در زمان‌های گوناگون و به تعداد بسیار کم و به صورتی سریالی، ولی نامنظم در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.
2ـ سعی می‌شود مخاطب نسبت به پیام مربوطه حساس شود و در طول یک بازه زمانی آن را بپذیرد.
3ـ در این شیوه الگوی عمده رخدادها و چارچوب اصلی واقعه، تجزیه و تفکیک می‌شوند تا کلیت آن از دید گیرنده مخفی بماند.
هدف از به کارگیری این تاکتیک رسانه‌ای به یک تجربه تلخ آمریکا در گذشته برمی‌گردد؛ در دهه 1970 میلادی «جانسون» رئیس‌جمهور آمریکا درباره دلایل شکست سیاست‌های آمریکا در جریان جنگ ویتنام گفت: «ما جنگ را به تلویزیون باختیم.» اکنون در شکست عین‌الأسد در صدد برآمدند رفتار اشتباه خود را جبران کنند و بر این مبنا، اولاً، تصاویر مجروحان و کشته‌شدگان را نشان ندادند و ثانیاً، رسانه‌ها را با تأخیر چند روزه به برخی از محل‌های اصابت موشک بردند؛ ثالثاً؛ صفحات شبکه‌های اجتماعی دوستداران سردار سلیمانی، تصاویر ایشان و جملات حمایت‌آمیز را که در حمایت از وی منتشر می‌شد، از بین بردند تا تروریسم رسانه‌ای شکست‌های خود را نیز پنهان کند.
پیروزی راهبردی کشورمان موجب شد آمریکا با وجود قدرتمند نظامی و همچنین دارا بودن ابررسانه‌های جهانی در یک واکنش انفعالی رسانه‌ای در مقابل ایران قرار بگیرد و به جای پخش گسترده اخبار و اطلاعات، برای اختفا و نمایش قطره‌چکانی اطلاعات تلاش کنند. استفاده اشتباه از این تاکتیک سبب شده است مردم هر روز منتظر یک اعلام شکست از طرف آمریکا در مقابل ایران باشند، اطلاعات رسانه‌های آمریکایی را با دیده تردید بنگرند و قدرت جمهوری اسلامی را بسیار بالاتر از آنچه در رسانه‌ها گفته شده است، بدانند.

 

▼ گزارش روز

پارادوکس مضحک!

عدم صدور روادید برای نمایندگان ایرانی خواهان شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی، تازه‌ترین کارشکنی رژیم پادشاهی سعودی در برابر محور مقاومت است؛ البته از شاهزادگان سعودی چه انتظاری جز این می‌توان داشت؟ رژیمی که دیگر نه یک کشور اسلامی دغدغه‌مند برای آینده فلسطین و نه حتی یک کشور عربی نگران ملت عرب یا دلواپس به سرقت رفتن سرزمین متعلق به ملت فلسطین، بلکه کارگزار دونالد ترامپ در منطقه است. رژیم سعودی که سفرای بحرین، مصر و عمان را به نمایندگی از خود به جلسه رونمایی از معامله ترامپ در آمریکا و تشویق و حمایت از خواسته ترامپ و نتانیاهو می‌فرستد، اکنون به دنبال آن است که معامله ترامپ را از مسئله‌ای اسلامی‌ـ عربی به موضوعی محدود به چند کشور تقلیل دهد و در سایه وقتکشی، گامی بلندمدت برای به فراموشی سپرده شدن مسئله فلسطین بردارد. نکته عجیب اینجاست که چنین رژیم وابسته‌ای که دغدغه‌ها و اهدافش با آرمان‌های امت اسلامی در تضاد و تعارض است، میزبان اجلاس سران اسلامی است. پارادوکسی از این مضحک‌تر؟ فقط می‌توان آن را با صلح‌طلب بودن سران کاخ سفید یا رئیس همین رژیم سعودی مقایسه کرد که دستش تا مفرق به خون مردم یمن و منتقدان خود و... آلوده است و نیز رئیس دوره‌ای کنوانسیون حقوق بشر سازمان ملل است.
اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است؛ زمان آن گذشته است که دولت‌های وابسته به کاخ سفید بتوانند مسیر اصلی ملت‌های منطقه را که همان مقاومت و حرکت به سوی آزادی کامل فلسطین اشغالی است، متوقف یا منحرف کنند. اکنون نیروهای مقاومت در سراسر منطقه تصمیم خود را مبنی بر اخراج آمریکا از منطقه به عنوان مقدمه آزادسازی قدس شریف گرفته‌اند و تردیدی در این امر نیست که نقشه منطقه را نه طرح ترامپ و دلارهای نفتی حاکمان متحجر و وابسته، بلکه اراده ملت‌ها و مقاومت اسلامی رقم خواهد زد. نقشه‌ای که در آن فلسطین به فلسطینیان بازگردانده و قدس شریف آزاد خواهد شد.

 

▼ تا انتخابات

فرافکنی تحت عنوان رفراندوم نظارت استصوابی!

حزب اتحاد ملت (مشارکت سابق) با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار برگزاری رفراندوم برای حذف نظارت استصوابی شد و نوشت: «ما به عنوان یکی از احزاب شناخته‌شده و شناسنامه‌دارِ باورمند به مبانی نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های اصيل انقلاب اسلامی، در چهلمین سال تصویب قانون اساسی از جنابعالی تقاضا داریم از طریق ارائه لایحه قانونی با قید فوریت برای انجام «همه‌پرسی» در خصوص «نظریه تفسيرى شورای نگهبان از اصل ۹۹ قانون اساسی» و به اصطلاح نظارت استصوابی، اقدام قانونی لازم را کلید بزنید تا بلکه پیش از پایان دوره مجلس دهم، گره ۲۸ ساله در سیاست ایران، که تالی فاسد‌های بسیاری در نظام تقنینی اجرایی و قضایی و نیز عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور داشته است، با رأی فصل‌الخطابی ملت ایران گشوده و زمینه‌ساز آشتی ملی شود.» به نظر می‌رسد جریان اصلاحات با آگاهی به این مسئله که مردم در انتخابات پیش‌رو به ایرن جریان رأی نخواهند داد، به دنبال جنجال‌آفرینی‌های خاص است.

نهایی شدن لیست 30 نفره نیروهای انقلاب تا پایان هفته

«محسن پیرهادی» سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اعلام کرد: «فهرست انتخاباتی این ائتلاف با نام «ایران سربلند» در انتخابات مجلس پیش رو حضور خواهد یافت.» همچنین بنا بر اعلام «پرویز سروری» دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، لیست نهایی ۳۰ نفره نامزدهای این ائتلاف برای شهر تهران تا پایان این هفته نهایی خواهد شد.

 

▼ اخبار

1ـ راهبرد ترامپ درباره ایران کارایی نداشته است

وبگاه خبری آتلانتیک در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ فکر می‌کند راهبردش در قبال ایران در حال کار کردن است؛ اما تحولات اخیر به آن معنا نیست که تمام راهبرد رئیس‌جمهور در حال موفقیت است.» در ادامه این گزارش آمده است: «راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران شش عنصر اصلی دارد؛ نخست، ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد؛ چون این توافق برنامه‌ موشک‌های بالستیک ایران را محدود نمی‌کند و محدودیت زمانی دارد. دوم، آمریکا تحریم‌های «فشار حداکثری» را علیه ایران اعمال کرد تا با فشار بر اقتصاد این کشور،‌ تهران را به مذاکره درباره توافقی با محدودیت‌های بیشتر درباره برنامه هسته‌ای و رفتارش مجبور کند. سوم،‌ این دولت می‌خواهد مانع آن شود که اروپا بپذیرد ایران فعالیت‌هایی را از سر بگیرد که برجام آنها را محدود کرده است. چهارم، آمریکا نسبت به حذف سلیمانی اقدام کرد که فرمانده قدرتمند ایران و مسئول حمله به آمریکایی‌ها و معمار سیاست‌های ایران در خاورمیانه بود. پنجم، ترامپ و تیم وی در حال حاضر به دنبال مدیریت هرگونه تشدید اوضاع پس از حمله به سلیمانی هستند. در نهایت، آنها امیدوار هستند اعتراضات در ایران تشدید یابد تا نظام ایران مشروعیت خود را بیشتر از دست دهد.»

2ـ روابط اعراب و رژیم صهیونیستی در پشت صحنه در حال عادی‌سازی است

به گزارش روزنامه «جروزالم پست» یک مقام ارشد کاخ سفید با اشاره به تلاش‌های واشنگتن برای عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی گفت: «در حال نزدیک‌تر شدن به عادی‌سازی روابط هستیم.» این مقام آمریکایی به انجام توافق‌های غیر نظامی اعراب با رژیم صهیونیستی، پرواز مستقیم بین سرزمین‌های اشغالی و کشورهای عربی و امکان سفر مقامات صهیونیست برای شرکت در مراسم کشورهای عربی به عنوان سه اقدام در دست کار اشاره کرد و گفت: «ما در پشت صحنه برای مهیا کردن آن تلاش می‌کنیم.» گفتنی است هفته گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از طرح سازش تحمیلی خود به فلسطینی‌ها رونمایی کرد که سفرای امارات متحده عربی، بحرین و عمان هم در مراسم حضور داشتند.

3ـ تنها 5 درصد از واگذاری‌‌ها با مشکل مواجه شده است

«علیرضا صالح» رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: «از سال 1380 تاکنون بیش از 150 هزار میلیارد تومان تصدی‌های دولت به بخش خصوصی واگذار شد که از این رقم حدود 5 هزار میلیارد تومان، یعنی حدود 4 درصد آن با چالش مواجه شده است که مربوط به حدود 9 مورد از واگذاری‌ها بوده و بقیه 95 درصد واگذاری‌ها موفق بوده است. اما تصور جامعه از واگذاری‌ها برعکس است که 5 درصد واگذاری‌های با چالش را به کل تعمیم می‌دهند و دیدگاه عامه مردم این عدد را تأیید نمی‌کنند.» وی افزود: «در بین واگذاری‌ها، هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شده است که این هلدینگ از محل آورده خود و وام صندوق توسعه ملی 3/5 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در پروژه گاز بیدبلند انجام داده است.»

4ـ اتحادیه عرب به یک نهاد بی‌ارزش تبدیل شده است

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر و روزنامه‌نگار فلسطینی درباره نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب و بیانیه‌ پایانی آن گفت: «هم اکنون اتحادیه عرب به یک نهاد بی‌ارزش تبدیل شده است و تصمیم‌هایی که در این سازمان اتخاذ می‌شود نیز بی‌ارزش است. وزرای خارجه عرب که در نشست اتحادیه عرب شرکت می‌کنند نیز در جلسه چیزی می‌گویند و در خفا رفتار دیگری از خود بروز می‌دهند. حتی سخنرانی محمود عباس ناامیدکننده بود؛ زیرا انتظار می‌رفت او به هماهنگی امنیتی با اسرائیل پایان دهد و همچنین لغو توافق اسلو را اعلام کند. تمامی واکنش‌هایی که کشور‌های عربی پیش از نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب به معامله قرن یا معامله ننگ نشان دادند، در واقع در حمایت از معامله ننگ بود.»

 

▼ اخبار کوتاه

«علی دهقان‌کیا» رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی گفت: پارسال مقرر شد حقوق بازنشستگان ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شود، اما تنها منابع ۴۰ درصد از این مبلغ مشخص‌شده داده شد که نهایتاً حداقل حقوق ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان شد. اگر امسال بخواهیم به عدد پارسال برسیم، براساس ۴۰ درصد تورم، حداقل حقوق حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سبد هزینه خانوار ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود. اگر ۴۰ درصد منابع این مبلغ تخصیص داده شود، مبلغی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

«جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا در واکنش به اخباری درباره نامزد شدنش در انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: «هرگز در انتخابات نامزد نخواهم شد و هر گزارشی که در این زمینه منتشر می‌شود، جعلی و نادرست است.» وی سپس با حمایت مجدد از «جو بایدن» نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها افزود: «دوست خوب من، جو بایدن انتخابات درون‌حزبی را می‌برد، دونالد ترامپ را شکست می‌دهد و یک رئیس‌جمهور عالی و برجسته خواهد شد.»

به گفته «سیداحمد مقدسی» رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران، طبق آمار ارائه‌شده در سال جاری میزان تولید گوشت قرمز ۸۸۰ هزار تن بوده و این در حالی است که میزان مصرف گوشت قرمز در کشور ۹۰۰ هزار تن است؛ بنابراین برای پر کردن این فاصله باید فقط ۲۰ هزار تن گوشت قرمز وارد می‌شد که متأسفانه، ۱۱۶ هزار تن واردات گوشت قرمز گرم و یخی انجام شده است.

از مرداد تا اسفند سال 1397، در مجموع ۱۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون یورو ارز در نیما عرضه شد؛ اما در سال 1398 با تثبیت جایگاه سامانه نیما و افزایش سخت‌گیری‌ها برای بازگشت ارز صادراتی، حجم عرضه‌ها در این سامانه رو به افزایش گذاشت، به طوری که از ابتدای فروردین تا ۱۲ بهمن امسال حدود ۱۴ میلیارد و ۳۷ میلیون یورو در نیما به فروش رسید.

هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی با برپایی تظاهرات در تل‌آویو در اعتراض به طرح به اصطلاح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن، الحاق بیشتر سرزمین‌های فلسطینی به رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و این طرح را بیشتر طرح آپارتاید دانستند تا طرح صلح.

 

ترنم زندگی

یکی از عوامل ایجاد ارتباط گرم و صمیمی، شوخی است. اگر شوخی موجب رنجش همسرتان نمی‌شود، در آن سستی نورزید؛ اما از شوخی‌های طعنه‌دار بپرهیزند.

*برای مطالعه بیشتر درباره سبک زندگی به پایگاه www.shamim.ir یا نشانی shamimeashena@
در پیام‌رسان‌های ایتا و سروش مراجعه کنید*

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات