صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۲۰۴۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 23 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر مسئولان هوشیارانه عمل کنند، می‌توان با استفاده از شرایط تحریم، اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت که عامل مهم بسیاری از مشکلات است، نجات داد.(1398/11/19)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

پیش به سوی آزمون دوم!
ملت بزرگ ایران اولین آزمون خود در این برهه از تاریخ انقلاب را به خوبی پس داد و با حضور خیره‌کننده در راهپیمایی 22 بهمن وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌های آن اعلام کرد. اما هنوز آزمون دیگری در راه است و آن انتخابات مجلس است. مراحل انتخابات تکميل شده و دور نهايي رقابت‌ها که شروع تبليغات نامزدهاست، از فردا آغاز خواهد شد. طبيعتاً اين مرحله از انتخابات نيز قواعد، ساختار و آداب خود را دارد که بايد همه نامزدهاي انتخاباتي و هواداران آن خود را به رعايت آن ملزم کنند تا کار درست پيش رود.
رقابت انتخابات وقتي ارزشمند است که رقابتی سالم باشد. به تعبير رهبر معظم انقلاب «رقابت سالم اين است که همه خوب بازي کنند، همه خوب حرکت کنند.» حاصل اين بازي خوب همه بازيگران، شکل‌گيري انتخاباتي عادلانه و اخلاقي خواهد بود. کسب رأي هرچند رمز موفقيت در انتخابات است، اما اين رأي بايد يک رأي حلال باشد. رأي حلال رأيي است که با رعايت اصول شرعي و اخلاقي کسب شده باشد. نامزدهاي انتخاباتي به جاي توهين، تخريب و دروغ‌پردازي عليه رقيب سياسي خود بايد تلاش کنند از طريق شرح و ارائه برنامه‌هاي خود براي نقش‌آفريني در مجلس کار را به پيش ببرند.
مواجهه صادقانه با رأي‌دهندگان يکي از ضرورت‌هاي اصلي سلامت رقابت‌هاي انتخاباتي است که بايد به آن پايبند بود. دادن وعده‌هاي غيرعملي يکي ديگر از معضلاتي است که در بازار رقابت‌هاي انتخاباتي زمینه غيراخلاقي شدن فضا را فراهم می‌کند که بايد از آن پرهيز کرد. رأي‌دهندگان نيز بايد هوشمند باشند و فريب وعده‌هاي توخالي نامزدها را نخورند. دستگاه‌هاي نظاراتي نيز بايد با چنين رويکردهايي به مثابه تخلفات انتخاباتي برخورد کنند.
هزينه‌هاي ميلياردي تبليغاتي براي رفتن به مجلس نيز شيوه غيرعادلانه و ناصوابي است که چهره رقابت سالم انتخاباتي را مخدوش خواهد کرد. بدون شک کسي که با همه وجود وام‌دار ديگران است، از فردای نمايندگي نيز باید همه توان خود را صرف بازپرداخت بدهي‌هاي خود کند و از وظایف ذاتی نمایندگی که خدمت به مردم است بازخواهد ماند.
هرچند به نظر مي‌رسد خريد رأي با وعده‌هاي دم‌دستي، پرداخت پول و... روش منسوخي باشد و دیگر نباید فریب آن را خورد، اما همچنان وجود دارد؛ اما بدون شک هوشیاري مردم همه نقشه‌های فریب را نقش بر آب خواهد کرد.


▼ گزارش روز

پنهان‌کاری تحقیر‌تاریخی!
«همه چیز خوب است!» این اولین واکنش «دونالد ترامپ» به بمباران پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق بود؛ اما ترامپ به همین جمله بسنده نکرد و ساعاتی بعد مدعی شد هیچ تلفات یا کشته‌ای در حمله ایران به این پایگاه پنتاگون وجود نداشته است. موضوعی که اگرچه دروغ بودن آن از همان ثانیه صفر فرود آمدن موشک‌های بالستیک ایران در عین‌الاسد کاملاً واضح بود، اما دونالد ترامپ و اعضای دولتش تمام تلاش خود را برای مخفی نگه داشتن واقعیت به کار بستند. اما این تلاش کارگر نیفتاد و به مرور رسانه‌های مختلف منطقه از انتقال مجروحان و جابه‌جایی اجساد سربازان آمریکایی حاضر در عین‌الاسد خبر دادند. خبرهایی از تحت درمان قرار گرفتن آسیب‌دیدگان این حمله در مراکز درمانی آمریکایی‌ها در سراسر منطقه و حتی انتقال تعدادی از آنها به کشورهای اروپایی به بیرون درز کرد و برای پنتاگون راهی جز این باقی نماند که به صورت تدریجی آمار تلفات حمله دقیق و مهلک ایران به عین‌الاسد را منتشر کند. اما نکته جالب این است که پس از گذشت چند هفته از موشک‌باران عین‌الاسد همچنان آمار آسیب‌دیدگان در حال افزایش است! وزارت دفاع آمریکا در تازه‌ترین آمار از تلفات نظامیان آمریکایی در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد اعلام کرد ۱۰۹ نفر دچار آسیب مغزی شده‌اند؛ البته قطعاً این آمار نیز نهایی نیست و در روزهای آینده بار دیگر شاهد افزایش تعداد سربازان ضربه‌مغزی‌شده آمریکایی خواهیم بود. نکته قابل تأمل دیگر در آمار پنتاگون این است که با وجود ضربه مغزی شدن ۱۰۹ سرباز آمریکایی هنوز هیچ آماری از کشته‌شدگان مطرح نشده است! آیا در عملیات موشکی‌ای که در آن ۱۰۹ نفر آسیب مغزی دیده‌اند، هیچ کسی کشته نشده است؟ آیا مصدومان فقط از بین سربازان بوده‌اند و هیچ نظامی آمریکایی صدمه ندیده است؟ آیا هیچ یک از مصدومان در این مدت کشته نشده‌اند؟ پنهان‌کاری گسترده پنتاگون همچنان ادامه دارد و اجازه رسانه‌ای شدن تحقیر ارتش آمریکا در عین‌الاسد را نمی‌دهند.


▼ تا انتخابات

ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب با حضور 12 حزب
«مصطفی کواکبیان» دبیرکل حزب مردم‌سالاری ضمن تأیید ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب با حضور ۱۲ حزب سیاسی این جریان اظهار داشت: «در حال رایزنی برای بستن لیست انتخاباتی هستیم و در لیست ما نمایندگان فعلی مجلس و دبیران کل احزاب، شخصیت‌های اجرایی اصلاح‌طلب، زنان، جوانان و شخصیت‌های تشکیلاتی مطرح اصلاح‌طلب حضور دارند.»


«ائتلاف مردم» اعلام موجودیت کرد
جمعی از مدیران دولت‌های نهم و دهم در بیانیه‌ای خطاب به مردم اعلام کردند: «جمعی از مدیران خدمتگزار شما بر آن شدند که تجارب موفق خود را این بار در مجلس به‌کار گیرند.» در این بیانیه آمده است: «با توجه به اینکه گزینش افراد شایسته در دست اقدام و نهایی شدن است، به زودی نامزدهای پیشنهادی جهت انتخاب مردم شریف ایران معرفی می‌شوند.»


مجمع پیروان خط امام(ره) از لیست خاصی حمایت نمی‌کند
«سیدهادی خامنه‌ای» دبیر کل مجمع پیروان خط امام(ره) با بیان اینکه همه گروه‌ها و احزاب سیاسی معتقد به حمایت از نظام و کشور هستند و شخصیت و جایگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست و همه گروه‌ها معتقد به ایشان هستند، درباره انتخابات مجلس گفت: «برنامه‌ای برای حمایت از لیست خاصی در انتخابات نداریم.»


حزب کارگزاران در تهران لیست ناقص می‌دهد
مسئول انتخابات حزب کارگزاران سازندگی گفت: «در حال بررسی نامزدهای تأیید صلاحیت شده اصلاح‌طلب هستیم و تلاش داریم افراد تأیید صلاحیت ‌شده اصلاح‌طلب را که قرابت بیشتری با مبانی حزب دارند؛ در لیست بگذاریم و لیست انتخاباتی را، اگرچه ناقص در تهران ارائه دهیم.»

 

▼ اخبار
1ـ فلسطین سکوی رژیم صهیونیستی برای اشغال منطقه و جهان اسلام است!
معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد ملت‌های منطقه با قرار گرفتن کنار ایران و تحت رهبری ولی فقیه خواهند توانست بر همه پروژه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تحمیل استکبار و اشغالگری بر منطقه فائق آیند. شیخ ‌نعیم قاسم گفت: «تجربه نشان داده است هرکسی که با ایران و با مقاومت باشد، موفقیت‌ها را حاصل می‌کند، سرزمین را آزاد می‌کند و مقاومت در جهت تغییر معادله را تقویت می‌کند.» او با هشدار به ملت‌های منطقه و کشورهای اسلامی، ریشه مشکلات منطقه را در رژیم صهیونیستی خواند و گفت: «اگر برخی فکر می‌کنند رژیم صهیونیستی فلسطین را اشغال کرده است، کوته بینند. در واقع، رژیم صهیونیستی فلسطین را سکویی برای اشغال منطقه و جهان اسلام قرار داده است.» معاون دبیر کل حزب‌الله مقاومت مسلحانه را تنها راه ‌حل خواند و گفت: «مقاومت مسلحانه اصل و اساس است و دیگر اشکال مقاومت، کارآمدی و قدرت برای آزادسازی اراضی اشغالی را به مقاومت مسلحانه می‌دهد.»


2ـ فروپاشی طوفان قاطعیت پیش از ورود به سال ششم جنگ
«رأی الیوم» نوشت: «چند روز پیش از آنکه جنگ یمن وارد سال ششم خود شود، دولت امارات اعلام کرد تمام نیروهایش را از یمن خارج کرده است. رهبری امارات اطمینان یافت ائتلاف سعودی‌ـ اماراتی هرگز برنده جنگ در یمن نخواهد بود و این جنگ فقط موجب فرسایش توان مالی و انسانی امارات و در مقابل، افزایش قدرت هم‌پیمانان ایران، یعنی حوثی‌ها می‌شود؛ یعنی همان‌طور که حوثی‌ها می‌توانند ریاض، أبها، بقیق، جیزان و نجران را با موشک‌های دقیق خود بمباران کنند، امکان هدف گرفتن دبی و ابوظبی و در ادامه، نابود کردن اقتصاد امارات را نیز دارند. این عقب‌نشینی امارات، به معنای فروپاشی طوفان قاطعیت و شکست آن در یمن، پیش از ورود جنگ به سال ششم آن است؛ امری که نقطه تحولی در تمام منطقه به شمار می‌آید؛ چراکه این امر می‌تواند تبعات استراتژیک منطقه‌ای زیادی داشته باشد.»


3ـ اشراف خوبی بر چرخه شبکه‌سازی و نفوذ دشمن پیدا کرده‌ایم
«حجت‌الاسلام حسین طائب» رئیس سازمان اطلاعات سپاه با بیان اینکه دشمن با فشار حداکثری به دنبال ایجاد ناامنی و کمپین‌های اغتشاش بود، اما ایستادگی و بصیرت ملت ایران آنان را ناکام کرد و عقب زد، تصریح کرد: «پاسداران گمنام امام زمان(عج) برای مبارزه با فساد و بازگرداندن اموال مردم، دوشادوش همه‌ دستگاه‌های نظارتی و دولتی، آستین‌های خود را بالا زده‌اند و شب و روز نمی‌شناسند.» وی با تأکید بر اینکه به لطف الهی و با به کارگیری شگرد‌های حرفهای و ابزار‌های پیچیده اطلاعاتی، اشراف خوبی بر چرخه شبکهسازی و نفوذ دشمن در بستر فضای مجازی پیدا کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: «غربی‌ها و عوامل‌شان در داخل کشور بدانند ما نظاره‌گر فتنه‌گری و شرارت آنها نخواهیم بود؛ اگر دنبال آشوب بروند، باید آماده ضربههای محکم دستگاه امنیتی باشند.»


4ـ دیدار نماینده آمریکا در امور ایران با نماینده منافقین
«برایان هوک» نماینده دولت آمریکا در امور ایران، بعد از عملیات تروریستی آمریکا برای ترور سردار «قاسم سلیمانی» با یکی از نمایندگان گروهک تروریستی منافقین دیدار کرده است. پایگاه «دیلی‌بیست» که این خبر را گزارش داده از منافقین به عنوان گروهی جنجالی یاد کرده است که تا سال ۲۰۱۲ در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار داشت. دیلی‌بیست این خبر را بر اساس سندی که نماینده منافقین طبق قوانین آمریکا به وزارت دادگستری این کشور تحویل داده، منتشر کرده است. این دیدار در حالی انجام شد که پیشتر رسانه‌های آمریکا گزارش داده بودند «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مقام‌های این کشور را از دیدار با نمایندگان منافقین منع کرده است.


▼ اخبار کوتاه
«سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تحریم‌های دارویی در کشور و اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند ما را در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی زمین‌گیر، مأیوس و درمانده کنند، گفت: «ما با حضور شرکت‌های چندملیتی، قبل از انقلاب تنها ۲۵ درصد از داروهای‌مان را در داخل کشور تهیه می‌کردیم؛ اما امروز فرزندان برومند شما در عرصه صنعت دارویی کشور، ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز جمعیت ۸۳ میلیونی را تهیه می‌کنند و ما در همین شرایط تحریم به ۵۰ کشور دنیا دارو صادر می‌کنیم.»
«حسام عقبایی» نایب‌رئیس اتحادیه املاک با بیان اینکه شرایط بازار مسکن به گونه‌ای است که می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت مسکن تا تابستان 1399 ثبات خواهد داشت، گفت: «بازار مسکن وارد یک رکود غیر تورمی شده است.» وی با بیان اینکه قدرت خرید متقاضیان مسکن نیز پایین است، اظهار داشت: «وقتی بازار مسکن وارد یک رکود غیر تورمی و رکود معاملات قرار می‌گیرد و تکانه‌های خاصی در اقتصاد کلان رخ نمی‌دهد، دلیلی بر رشد قیمت مسکن وجود ندارد.»
به گزارش خبرگزاری «بلومبرگ» طی سال گذشته و به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده بر صادرات برخی کالاها از هند به ایران، ایران با پشت ‌سر گذاشتن روسیه به بزرگ‌ترین واردکننده چای هندی در جهان تبدیل شد. در حال حاضر هند و ایران برای عبور از تحریم‌های آمریکا از یک حساب بانکی بر مبنای ارز روپیه هند استفاده می‌کنند. اگر چه استفاده از این روش هزینه واردات را بالا می‌برد، با این حال ایران واردات چای هندی را در سال 2019 افزایش داده است.
«غلامحسین مظفری» مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اشاره به منشأ شایعات واگذاری جزیره کیش برای مدت ۲۵ سال به چینی‌ها گفت: «پیگیری‌ و ردیابی انجام‌شده توسط پلیس فتا نشان می‌دهد که یکی از سیستم‌های فضای مجازی که در خارج از کشور مستقر و احتمالاً به سلطنت‌طلبان وصل است، عامل انتشار این اخبار است؛ به طوری‌ که هر چند وقت یک بار این شایعات را در موتورهای جست‌وجو قرار داده و در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کنند.»
«عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی گفت: «بودن و نبودن FATF تأثیر زیادی در اقتصاد ما ندارد و اگر همه تمرکز خود را بر روی FATF بگذاریم، شاید خیلی چیز‌ها را از دست بدهیم. ما تلاش‌مان را بدون توجه به سایر مسائل انجام می‌دهیم و امیدواریم که اوضاع اقتصاد بهتر شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات