سیاسی >>  تاریخ معاصر >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۹۶۴
چگونگی نامگذاري 29 فروردین

به نام ارتش جمهوری اسلامی

جوسازي‌ها سبب شد تا شهيد سپهبد ولي الله قرني اولين رييس ستاد مشترک ارتش در نامه‌اي استعفاي خود را در روزهاي اول فروردين 1358 به امام خميني(ره) تقديم کند.
به نام ارتش جمهوری اسلامی 
از 19 بهمن 57 و ديدار همافران نيروي هوايي ارتش با امام خميني(ره) ارتشي ها با سرعت بيشتري به انقلاب اسلامي پيوستند و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، از همان اولين روز ، کار خود را براي دفاع از انقلاب اسلامي ايران شروع کردند. اولين درگيري و ناآرامي در منطقه ترکمن صحرا و در نزديک مرزهاي شوروي(سابق) توسط گروهکهاي چپ و مزدوران استکبار با هدف خودمختاري منطقه آغاز شد که با اعزام يگاني از کارکنان داوطلب نيروي زميني ارتش سرکوب شد. ارتش به سراغ کنترل ناآرامي‌هاي ساير مناطق مثل کردستان و آذربايجان غربي رفت. همزمان جنگ رواني عليه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاده بود و گروهک‌هاي چپ وابسته و جريان‌هاي تجزيه طلب به دنبال آن بودند تا ارتش را يک نيروي ضدمردمي و عامل امپرياليسم معرفي کنند که همچنان سرکوب مردم را ادامه مي‌دهد و بايستي منحل شود و جاي خود را با يک "ارتش خلقي" عوض کند!
همين جوسازي‌ها سبب شد تا شهيد سپهبد ولي الله قرني اولين رييس ستاد مشترک ارتش در نامه‌اي استعفاي خود را در روزهاي اول فروردين 1358 به امام خميني(ره) تقديم کند. شهيد قرني در استعفاي خود با شکايت از اقدامات ضدانقلاب و دشمنان خارجي و دخالت‌هاي بيجا در امور ارتش چنين نوشته بود: «معاون نخست وزير انقلاب که خود را واضع مقررات و مالک الرقاب مي‌داند بدون آنکه بداند ارتش چه موقعيت و چه امکاناتي دارد و متأسفانه بدون اينکه حتي اينجانب را طرف مشورت قرار دهد هر روز دستوراتي صادر مي‌نمايد که ارتش بايستي شاهد لطمه‌اي ديگر بر روحيات افسران و افراد خود و افتادن مقداري سلاح و مهمات و مال و منال به دست افراد ناصالح و وابسته به خارجيان باشد و... وزير دفاع بدون مشورت و نظرخواهي از اينجانب و خارج از وظايف خود مي‌رود و از راديو و تلويزيون و مطبوعات نسنجيده مي‌گويد که سربازان فروردين مرخص و بالنتيجه تعداد معدودي که از ارتش با خون دل به سربازخانه‌ها کشانده بود، نگهداري سربازخانه‌ها را رها کرده و به موطن خود مي‌روند و شب هنگام عناصر توده‌اي وابسته به سياست‌هاي خارجي با کاميون‌ها به سربازخانه‌ها مي‌روند و باقيمانده اسلحه و مهمات را بار کرده و به خارج از شهر مي‌برند... دولت بدون مشورت با ارتش و آگاه‌ترين مرجع ارزيابي کردستان، نمايندگاني را به آن صفحات مي‌فرستند که با ورود آنها و اولين سخن‌پراکني که مي‌کنند مردم را به پادگان مهاباد ريخته و غارت مي‌کنند و در جلوي همين هيأت فرماندة پادگان را گلوله باران مي‌کنند...«
مشکلات فراوان ارتش سبب شد تا فرماندهان وقت ارتش جمهوري اسلامي ايران با درخواست وقت ملاقات از امام خميني(ره) براي بيرون رفتن از اين وضعيت چاره‌انديشي کنند و از امام(ره) بخواهند ايشان فرماندهي خود بر کل نيروهاي مسلح را مجدداً اعلام نمايند. تا با استفاده از اين حکم حکومتي قوام و انضباط بر ارتش برگردد. امام خميني(ره) نيز  با صدور پيامي تاريخي در تاريخ 29 فروردين سال 58 خطاب به ملت، سنگ بناي روز ارتش را گذاشتند. در بخشي از پيام امام خميني(ره) آمده بود:
«روز چهارشنبه 29 فروردين روز ارتش اعلام مي‏شود. ارتش محترم در اين روز در شهرستان‌هاي بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتيباني خود را از جمهوري اسلامي و ملت بزرگ ايران و حضور خود را براي فداكاري در راه استقلال و حفظ مرزهاي كشور اعلام نمايند. ملت ايران موظفند از ارتش اسلامي استقبال كنند و احترام برادرانه از آنان نمايند. اكنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامي است، و ملت شريف لازم است آن را به اين سِمت رسماً بشناسند و پشتيباني خود را از آن اعلام نمايند. اكنون مخالفت با ارتش اسلامي كه حافظ استقلال و نگهبان مرزهاي آن است جايز نيست. ما و شما و ارتش، برادرانه بايد براي حفظ و امنيت كشورمان كوشش كنيم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهيم»
امام خميني(ره) در بخش‌هاي ديگر پيام خود نيز مشکلات ديگر پيش روي ارتش را نيز مورد توجه قرار دادند تا توطئه‌هاي داخلي و خارجي عليه ارتش جمهوري اسلامي ايران را نقش بر آب کنند. از آن تاريخ به بعد اين روز به نام ارتش جمهوري اسلامي نامگذاري شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات