سیاسی >>  تاریخ معاصر >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۲۴
امام و دفاع مقدس

جنگي فراتر از جغرافيا

امام تلاش داشت تا سناريوي آنهايي که تلاش دارند تا کام ملت ايران را به دليل ايستادگي و استقامت و دفاع در برابر تجاوز دشمن تلخ کنند، خنثي کند.

هشت سال دفاع مقدس ملت ايرات، حماسه باشکوهي بود که در تاريخ اين سرزمين نمونه‌اي براي آن نمي‌توان يافت. حضرت امام(ره) هر چند هيچگاه خواهان شکل‌گيري هيچ جنگي نبود، اما آنگاه که ملت ايران با همه توان در برابر تجاوز ارتش بعثي ايستاد، دفاع ملت ايران را دفاعي مقدس خواند و با همه توان به دفاع از اين حماسه بزرگ بزرگ و جهاد في سبيل الله پرداخت.
نگاه امام به جنگ نگاه ممتازي است که غور در آن مي‌تواند زواياي پنهاني از دفاع مقدس را براي ما آشکار سازد. امام معتقد بود که «جنگ ما جنگ عقيده است، و جغرافيا و مرز نمي‏شناسد. و ما بايد در جنگ اعتقادي‏مان بسيج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازيم.» (صحيفه امام، ج‏21، ص: 88، 27/4/67)
از نگاه ايشان در «اگر جهاد في سبيل اللَّه و دفاع از حريم قرآن كريم و اسلام عزيز و ميهن اسلامي تا مرز شهادت وظيفه‏اي الهي و آرماني انساني است، بحمداللَّه تعالي ملت عظيم الشأن متعهد ايران از طبقات و قشرهاي گوناگون، زن و مرد و كبير و صغير، اين وظيفه را در جبهه ‏ها و پشت جبهه ‏ها بطور شايسته ايفا نموده‏اند و با شهادت و فداكاري از ارزشهاي اسلامي- انساني خود دفاع شجاعانه نموده‏اند.» (صحيفه امام، ج‏18، ص: 231، 7/9/62)

جنگي فراتر از  جغرافيا
ايشان تاکيد داشتند که: «در جنگ پيروزي از آن ملت ما گرديد و دشمنان در تحميل آنهمه خسارات چيزي به دست نياوردند. البته اگر همه علل و اسباب را در اختيار داشتيم در جنگ به اهداف بلندتر و بالاتري مي‏نگريستيم و مي‏رسيديم ولي اين بدان معنا نيست كه در هدف اساسي خود كه همان دفع تجاوز و اثبات صلابت اسلام بود مغلوب خصم شده‏ايم.» (صحيفه امام، ج‏21، ص: 283، 3/12/67)
امام براي دفاع مقدس برکات و دستاوردهاي فراواني را مي ديد و معتثقد بود که هر روز ما در جنگ بركتي داشته‏ايم كه در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ايم. و اين موارد را چنين برمي‌شمرد: «ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ايم، ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ايم، ما در جنگ، پرده از چهره تزوير جهانخواران كنار زديم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ايم، ما در جنگ به اين نتيجه رسيده‏ايم كه بايد روي پاي خودمان بايستيم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شكستيم، ما در جنگ ريشه‏هاي انقلاب پر بار اسلامي‏مان را محكم كرديم، ما در جنگ حس برادري و وطن دوستي را در نهاد يكايك مردمان بارور كرديم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامي قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها ساليان سال مي‏توان مبارزه كرد، جنگ ما كمك به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطين را به دنبال خواهد داشت، جنگ ما موجب شد كه تمامي سردمداران نظامهاي فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت كنند، جنگ ما بيداري پاكستان و هندوستان را به دنبال داشت، تنها در جنگ بود كه صنايع نظامي ما از رشد آنچناني برخوردار شد و از همه اينها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابي در پرتو جنگ تحقق يافت.» (صحيفه امام، ج‏21، ص: 283، 3/12/67)
امام در مواجهه با مخالفين جنگ و آنهايي که تلاش داشتند تا دستاوردهاي جنگ را ناديده انگارند مي‌فرمود: «چه كوته نظرند آنهايي كه خيال مي‌كنند چون ما در جبهه به آرمان نهايي نرسيده‏ايم، پس شهادت و رشادت و ايثار و از خودگذشتگي و صلابت بي‌فايده است! در حالي كه صداي اسلام‌خواهي افريقا از جنگ هشت ساله ماست، علاقه به اسلام شناسي مردم در امريكا و اروپا و آسيا و افريقا يعني در كل جهان از جنگ هشت ساله ماست.» (همان)
امام تلاش داشت تا سناريوي آنهايي که تلاش دارند تا کام ملت ايران را به دليل ايستادگي و استقامت و دفاع در برابر تجاوز دشمن تلخ کنند، خنثي کند. لذا با صداي بلند فرياد برمي‌آورد که :
«انشاءاللَّه ملت بزرگ ايران با پشتيباني مادي و معنوي خود از انقلاب، سختيهاي جنگ را به شيريني شكست دشمنان خدا در دنيا جبران مي‌كند. و چه شيريني بالاتر از اينكه ملت بزرگ ايران مثل يك صاعقه بر سر امريكا فرود آمده است. چه شيريني بالاتر از اينكه ملت ايران سقوط اركان و كنگره‏هاي نظام ستمشاهي را نظاره كرده است و شيشه حيات‏امريكا را در اين كشور شكسته است. و چه شيريني بالاتر از اينكه مردم عزيزمان ريشه‏هاي نفاق و مليگرايي و التقاط را خشكانيده‏اند. و انشاءاللَّه شيريني تمام ناشدني آن را در جهان آخرت خواهند چشيد.» (صحيفه امام، ج‏21، ص: 88، 29/4/67)
امام با بيانات و راهنمايي‌ها و تعريف و تمجيدهاي خود اجازه نداد تا جنگ تحريف دشمن که با ابزارهاي رسانه‌اي به ميدان آمده بود، حقيقت آن دفاع مقدس را تحريف کند و ميدان را براي ترک تازي ضدانقلاب و رسانه‌هاي بيگانه فراهم آورد. امروز نيز پس از گذشت سه دهه از پايان جنگ، خط تحريف در تلاش است تا حقيقت جنگ را دگرگون ساخته و نسل جوان امروز را نسبت به ارزشهاي دفاع مقدس بي‌تفاوتي و غريبه سازد که در مقابله با آن بايد با جهاد تبيين به ميدان آمد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات