صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۲۱۹۸۵

کرونا بهانه است، محمدبن‌سلمان به فکر خروج از باتلاق یمن است

یک هفته از اعلام آتش‌بس ادعایی ائتلاف سعودی در یمن می‌گذرد و طی این مدت به گفته مقامات دولت نجات ملی یمن حملات همچنان ادامه داشته و ادعای ریاض دروغی بیش نیست.
مجله اکونومیست امروز جمعه در مطلبی تحت عنوان «باتلاق پادشاهی سعودی؛ عربستان سعودی به دنبال راهی برای خروج از یمن می‌گردد»، به این آتش‌بس ادعایی پرداخت و نوشت که عربستان سعودی در باتلاق یمن گیر افتاده و کرونا را بهانه ای برای خروج از این باتلاق قرار داده است ولی دست انصارالله که بخشی از دولت نجات ملی است، برای مذاکره بالاست و اگر ائتلاف مذکور با شروط آن‌ها موافقت نکند، عربستان حملات دردناکی دریافت خواهد کرد.
علت اعلام آتش‌بس یک طرف چه بود؟
این مجله به چرایی این تصمیم ریاض پرداخت و نوشت: «به ندرت اتفاق می‌افتد که عربستان سعودی از خود شهامت به خرج دهد [و چنین تصمیمی بگیرد]. چرا که از پنج سال به این طرف، به نیابت از دولت [عبدربه منصورهای، رئیس جمهور مستعفی] با [انصارالله] حوثی می‌جنگد و این جنگ (عربستان علیه یمن) زیرساخت‌های یمن را نابود کرده و صدها هزار نفر را به کام مرگ کشانده است».
این مجله به ادعای یکی از مقامات سعودی که گفته بود توقف درگیری‌ها در یمن به مدت دو هفته با هدف کاهش مشکلات مردم یمن و حمایت از بهداشت و امنیت آن‌ها در شرایط کروناست، اشاره و در مورد صحت این ادعا تشکیک می‌کند.
بر اساس این گزارش برخی، این ادعاها را به سُخره گرفته و در مورد همدردی سعودی‌ها با یمنی‌ها شک می‌کنند؛ چرا که عربستان سعودی طی سال‌‌های گذشته بیمارستان‌ها، خانه‌ها و مدارس یمن را به ویرانه تبدیل کرده و همه این حملات و ویرانی‌ها نه سهواً که از روی عمد بوده است.
عربستان سعودی؛ خسته و دل‌زده از جنگ و بدون متحد
اکونومیست نوشت که انگیزه اصلی در ورای این تصمیم ائتلاف سعودی به این برمی‌گردد که جنگ ریاض علیه یمن تغییر  پیدا کرده است و سعودی‌ها آن شور و اشتیاق قبلی را ندارند؛ چرا که آن‌ها به رغم حملات وحشیانه هوایی نتوانسته‌اند انصارالله یمن را سرکوب و آن‌ها را از مراکز مسکونی از جمله صنعاء، پایتخت یمن بیرون کنند.
این رسانه انگلیسی در بخشی از یادداشت خود به تغییر در مواضع امارات، متحد عربستان سعودی در جنگ علیه یمن اشاره کرد و نوشت که ابوظبی از سال گذشته مداخلات و مشارکت خود در این جنگ را از سال گذشته کاهش دادند و همین مسئله باعث شده است که سعودی‌ها حملات هوایی خود را ۹۰ درصد کاهش دهند و حتی ماه‌های گذشته وارد مذاکرات مخفیانه با انصارالله شوند.
براساس این گزارش، عربستان سعودی امیدوار است عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن که هم‌اکنون در «تبعیدگاه» (ریاض) به سر می‌برد به شهر صنعاء برگردد و هدف سعودی‌ها الآن توقف حملات موشکی دولت نجات ملی یمن به عربستان است.
کرونا بهانه است، خروج از باتلاق یمن نشانه است
اکونومیست در مطلب خود به نقل از «عبدالغنی الأریانی»، تحلیلگر یمنی می‌نویسد: «سعودی‌ها به دنبال راه خروجی از یمن هستند و برای همین آن‌ها از کرونا به عنوان "برگ انجیر" (جهت پوشاندن عورت و زشتی کارشان در یمن) استفاده می‌کنند».
این مجله در ادامه به چرایی آغاز حمله نظامی عربستان سعودی به یمن پرداخت و این گونه تحلیل کرد که مداخله سعودی‌ها در یمن به عنوان یک طرح متکبرانه محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی آغاز شد. او تلاش کرد در برابر ایران، رقیب عربستان سعودی عضلاتی نشان داده ولی انصارالله و دولت نجات ملی یمن مقاومت کردند و ایران احساس کرد که این شرایط برایش فرصتی است؛ از این رو، از انصارالله حمایت کرد و هم اکنون محمد بن سلمان به جنگ در یمن به چشم باتلاقی نگاه می‌کند که منابع و اموال عربستان سعودی را هدر می‌دهد آن هم زمانی که عواید نفت به شدت کاهش یافته است.
در ادامه، اکونومیست به تبعات حملات تلافی‌جویانه ارتش یمن به عربستان سعودی پرداخت و نوشت که این حملات حیثیت و ثبات این کشور را تهدید کرد و موشک‌های یمنی‌ها خطوط نفت و ریاض، پایتخت عربستان سعودی را زد. این در حالی است که این کشور نمی‌خواهد هیچ چیزی تلاش‌هایش برای میزبانی از نشست سران گروه ۲۰ (جی ۲۰) در ریاض را تحت الشعاع قرار دهد؛ نشستی که قرار است ماه نوامبر برگزار شود.
محمد بن سلمان به دنبال اجرای طرح صهیونیست‌ها در یمن است
مجله انگلیسی در ادامه نوشت که ولی‌عهد سعودی به تأسی از رژیم صهیونیستی می‌خواهد همان کاری را با انصارالله در یمن کند که این رژیم با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در غزه کرده و این جنبش را در محاصره چند ساله (از ۲۰۰۷ تا به امروز) قرار داده است.
بن سلمان ناامید از نتیجه جنگ است
اما به گفته اکونومیست شرایط فرق می‌کند و انصارالله در یمن به خوبی از یأس و ناامیدی‌ای که ولی‌عهد سعودی دچار آن شده، خبر داد و به همین دلیل تمایل دارد که قرارداد جدید با او به دست آورد؛ از این‌رو، آن‌‌ها با آتش‌بس ادعایی ائتلاف سعودی مخالفت کردند و طرح صلح خود را ارائه دادند و انصارالله از عربستان سعودی خواست به محاصره دریایی، زمینی و هوایی چندساله علیه یمن پایان دهد، به دلیل خسارت‌هایی که با جنگ علیه این کشور به بار آورده، غرامت دهد و حقوق و هزینه ده ساله دولت نجات ملی یمن را پرداخت کند و انصارالله را به عنوان دولت قانونی در یمن به رسمیت بشناسد.
براساس یادداشت اکونومیست، اگر عربستان سعودی با خواسته‌های دولت نجات ملی موافقت نکند، ارتش یمن قول داده است که حملات تلافی‌جویانه خود به داخل عربستان سعودی را تشدید کنند و تحلیلگران بر این باورند که این دولت طرحی را برای حمله به شهر «نَجران» واقع در جنوب غربی عربستان سعودی آماده می‌کند.
اکونومیست به تحولات میدانی چند ماه اخیر در یمن اشاره کرد و نوشت که یمنی‌ها در عمق شهرهای نزدیک به عربستان سعودی پیشروی می‌کنند. آن‌ها شهر جوف را به کنترل خود درآوردند و جبهه‌های در مناطق اطراف مأرب گشودند  و بر آن‌ها سیطره پیدا کردند. سیطره بر این مناطق به دولت نجات ملی یمن نفع و منابع (قدرت) ندارد ولی جنگ را برای دولت مستعفی و دیگر قبایل متحد این دولت سخت خواهد کرد و از دست دادن این مناطق یعنی نزدیک شدن ارتش یمن به گذرگاه ودیعه (در جنوب مرکزی عربستان) و فرودگاه سیئون (فرودگاهی در مرکز یمن) و مرزهای عمان.
چالش جنوب و نگرانی «هادی» از تنها ماندن در یمن
این مجله انگلیس، اوضاع امنیتی و نظامی در جنوب یمن را چالش دیگر دولت مستعفی منصور هادی دانست و نوشت که منصور هادی برخی از فرماندهان خود را از شمال و شرق یمن به جنوب گسیل داشته است تا با «جدایی‌طلبان و جهادگرایان» نزدیک به امارات (شورای انتقالی جنوب) مقابله کنند ولی نگران آن است که محمد بن سلمان از یمن عقب‌نشینی کند.
اکونومیست در پایان نوشت که برخی قبایل یمن با دیدن این اوضاع، از قبایل استان جوف تبعیت کرده و به فکر گفت‌وگو با دولت نجات ملی یمن و انصارالله هستند و می‌خواهند مناطق خود را به روی نیروهای این دولت بگشایند. همه این‌ها به یک طرف، ظهور کرونا تهدید جدی برای یمن است؛ یمنی که نیمی از مطب‌ها و بیمارستان‌هایش با جنگ ویرانگر ریاض نابود شده و سه چهارم یمنی‌ها نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند.
اکونومیست نوشت شیوع وبا در سال گذشته یکی از بدترین شرایط در سطح جهان بود و شیوع کرونا در یمن می‌تواند چند برابر وبا کشنده باشد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات