صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۱۴
آمریکا، کرونا و تروریسم دارویی علیه ایران

پرده‌برداری صدباره از چهره شیطان

پایگاه بصیرت / حنیف غفاری

با وجود شیوع کرونا، کماکان شاهد رفتار خصمانه، غیر قانونی و یک‌جانبه کاخ سفید مبنی بر استمرار تحریم‌های دارویی علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم. در این زمینه نکاتی وجود دارد که لازم است به آنها اشاره شود:

1- درخواست چندین نفر از سناتورها و نمایندگان حزب دموکرات، از جمله «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» به معنای ابطال رسمی ادعای ترامپ و «پمپئو» مبنی بر عدم تحریم دارویی جمهوری اسلامی ایران بود؛ البته هدف دموکرات‌های کنگره دفاع از ملت ایران در برابر تحریم‌ها نبوده و اصلی‌ترین خواسته آنها جلوگیری از تخریب وجهه ظاهری ایالات متحده نزد افکار عمومی دنیا به سبب استمرار تحریم‌ها علیه ایران در دوران شیوع کرونا بوده است. کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا همواره مدعی بوده‌اند اقلام دارویی و ضروری در دایره تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه کشورمان نگنجیده و مستثنی است. حتی رخدادهایی فاجعه‌بار، مانند مرگ بیماران و خصوصاً کودکان بیمار پروانه‌ای در ایران به دلیل تحریم چسب زخم مخصوص این بیماری، منجر به آن نشده بود که ترامپ و همراهانش از ادعای کاذب خود درباره عدم تحریم اقلام دارویی در قبال کشورمان عقب‌نشینی کنند.

2- در دوران شیوع ویروس کرونا، نه تنها ایالات متحده آمریکا از شدت تحریم‌های خود علیه ایران نکاسته است، بلکه به شرکت‌ها (کمپانی‌های تولید دارو و اقلام پزشکی) اولتیماتوم داده است کماکان از تجارت با کشورمان خودداری کنند. فراتر از آن، در ماه مارس (اسفندماه) در بحبوحه شیوع گسترده کرونا، تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی نیز ادامه یافت. در این زمینه وزارت دارایی آمریکا ۲۰ فرد و شرکت مستقر در ایران و عراق را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم و آنها را تحریم کرد. وزارت دارایی آمریکا در بیانیه‌اش گفته است این افراد و نهادهای تحریم ‌شده یا به سپاه پاسداران یا به گروه‌های مقاومت در عراق، از جمله «کتائب حزب‌الله» و «عصائب اهل حق»، کمک کرده‌اند. ستاد بازسازی عتبات عالیات، بهجت الکوثر و شرکت کوثر نیز در این زمینه تحریم شده‌اند؛ بنابراین فشارهای اقتصادی وارد شده از سوی آمریکا، در دوران شیوع کرونا به همان روال سابق ادامه یافته و کم‌ترین تغییری در آن صورت نگرفته است.

3- در کنار حفظ تحریم‌ها و استمرار آنها علیه کشورمان، کاخ سفید در برابر خواسته مشروع و طبیعی کشورمان از صندوق بین‌المللی پول به منظور دریافت وام 5 میلیارد دلاری نیز ایستادگی کرده است. نباید فراموش کرد جمهوری اسلامی ایران پس از سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی، اساساً وامی از این صندوق دریافت نکرده و در مقابل، سال‌ها حق عضویت کلانی را به حساب این صندوق واریز کرده است. از سوی دیگر، اصلی‌ترین وظیفه صندوق بین‌المللی پول، حمایت از کشورها برای حفظ ارزش واحد پول ملی آنها و مواجهه با شرایط بحرانی است. مقامات آمریکایی سعی کردند این «حق» جمهوری اسلامی ایران را به «کمک صندوق بین‌المللی پول» تشبیه کنند. فارغ از ملاحظات و نکاتی که درباره درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول وجود دارد، نوع مواجهه واشنگتن با این مسئله جای بسی تأمل دارد .لازم به ذکر است آمریکا حدود 20 درصد از هزینه‌های عمومی و بودجه سالیانه صندوق بین‌المللی پول را پرداخت می‌کند.

4-  با همه این اوصاف، مدیریت درمانی آمریکا (به عنوان طرف اعمال‌کننده تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران) با مدیریت درمانی، عمومی و بهداشتی ایران در مواجهه با شیوع کرونا قابل قیاس نبوده است. مدیریت نسبی بحران در ایران و دسترسی به امکانات الزامی و اولیه درمانی، مانند ماسک‌های تنفسی، گان، دستگاه‌های اکسیژن، اقلام غذایی حتی داروهای ضروری برای تسکین دردهای ناشی از ابتلا به کووید‌ـ19 و فراتر از آن، وجود امکانات بیمارستانی اولیه، مانند تخت‌های خالی در بخش‌های ویژه مبتلایان کرونا، از مصادیق مدیریت موفق نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با بحران ناشی از شیوع کرونا بوده است. فراتر از آن، ترویج ایده‌ها و ابتکاراتی، مانند «پلاسمادرمانی»، آن هم در شرایط تحریم دارویی کشور، پاسخی قاطعانه به محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا و متحدان آن بوده است. در ایالات متحده آمریکا سوء مدیریت کاخ سفید، اختلاف میان فرمانداران ایالات و ترامپ و سهل‌انگاری نسبت به کووید‌ـ19 در روزهای نخست شیوع آن در نیویورک و سانفرانسیسکو، منجر به آن شد که آمریکا به اصلی‌ترین کانون کرونا در دنیا تبدیل شود. دولت ترامپ اکنون به نقطه‌ای رسیده است که برای کاهش بار شکست سنگین خود در مدیریت حداقلی بحران شیوع کرونا، انگشت اتهام را به سوی چین و سازمان بهداشت جهانی دراز کرده است و آمار رسمی اعلام‌شده در سایر کشورهای دنیا را زیر سؤال می‌برد.

5- لازم است دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شکایت رسمی از ایالات متحده به سبب اعمال تحریم اقلام پزشکی و دارویی نسبت کشورمان را در دستور کار قرار دهد و آن را به دوران پساکرونا موکول نکند. شواهد و مستندات زیادی در این زمینه وجود دارد که کم‌ترین شکی در اثبات اتهام کاخ سفید در قبال ملت ایران باقی نمی‌گذارد. مهم‌ترین این شواهد، چنانچه ذکر شد، نامه عده‌ای از سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به کاخ سفید بوده است. در این نامه، به استمرار تحریم‌های دارویی و پزشکی علیه جمهوری اسلامی ایران اقرار شده است. بدون شک، مستندسازی جنایت دارویی آمریکا علیه ملت ایران به افکار عمومی دنیا امکان می‌دهد بار دیگر، چهره بدون پرده شیطان بزرگ را مشاهده کنند و بیش از پیش نسبت به ماهیت و هویت صاحبان قدرت در واشنگتن آگاه شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات